Mario Kart Tour släpptes i onsdags, och många har förstås tagit chansen att testa Nintendos populära arkadracer på mobiler.

Analyssiten Sensor Tower uppskattar att att free to play-spelet laddats ner till 20 miljoner enheter. Spelarna beräknas ha lagt 1 miljon dollar på diverse ingame-köp (exklusive prenumerationstjänsten Gold Pass). Det är knappt en fjärdedel mot vad Fire Emblem Heroes drog in första dygnet när det släpptes i somras.

Mario Kart Tour är alltså gratis att spela, men om degen jäser ur fickorna kan du spendera den på både ingame-köp av diverse kosmetiska saker och på Gold Pass, som för 5 dollar i månaden ger ytterligare extraprylar.

Att göra ett mobilspel med både ingame-köp och prenumeration är verkligen inte opportunistiskt av Nintendo. Nyligen lanserades ju prenumerationstjänten Apple Arcade, som för 5 dollar i månaden ger tillgång till mängder av spel (bl.a. Sonic Racing) – fria från både ingame-köp och reklam. Arcade kan ses som ett svar på att folk tröttnat på mobilspel packade med reklam och köpmöjligheter. Spännande att se om Mario Kart Tour behåller sina nuvarande upplägg, eller om Nintendo kommer justera hur det funkar.