15 oktober släpps en av de senaste årens på pappret mest intressanta rollspelsupplevelser. I Disco Elysium kan dina färdigheter föra inre dialoger med dig, och spelet har på förhand jämförts manusmässigt med giganten i sammanhanget – Planescape: Torment. Frontfiguren för den Tallin-baserade, enigmatiska studion ZA/UM, game designer Robert Kurvitz, har nu postad en rejäl bibba ny information på spelets sajt.

Kurvitz skriver bland annat att spelet runda slängar är sextio timmar långt, men att det går att rusa igenom huvudhandlingen på trettio. Undersöker du varje skrymsle kan det ta uppemot nittio timmar. Spelet tar plats i distriktet Martinaise i den stora staden Revachol, en urban fantasy-värld med influenser från både steam punk och science fiction. Distriktet i sig är uppdelat i fem olika områden – centrum med moderna, renoverade byggnader, en industrihamn, den vilda, otämjda kusten, mängder av underjordiska komplex och ett femte område som Kurvitz inte vill säga något om i dagsläget.

Han jämför världens storlek med den i Planescape: Torment eller en rejäl bit av New Vegas, men hävdar att den är mycket mer detaljerad, full av innehåll: ”Varje lägenhet, korridor, gatuhörn, lampa eller till och med papperskorg behöver story, text, detaljer och interaktivitet som enligt mig överglänser till och med de mest detaljorienterade äventyrsspelen”, skriver han självsäkert.

Kurvitz gillar också att sätta siffror på innehållet: I de runt hundra uppdragen kan du använda dig av lika många olika föremål för att lösa mordgåtor, eller helt enkelt spöka ut dig efter eget behag. De femtio “tankarna” i spelet ger liv åt olika rollspelselement och i Kurtvits egna ord kan du i spelet ”klä ut dig både mentalt och fysiskt.” De omtalade färdigheterna som du kan föra en egensinnig dialog med är tjugofyra till antalet. Spelet bjuder på sjuttio karaktärer med begränsad voice over, men som sammtaget stoltserar med över en miljon ord.

Spelet släpps till, pc via både GoG och Steam. 15 oktober var datumet.