Igår rapporterade vi att Google Play Pass har släppts i USA, medan vi i Sverige får vänta på obestämd tid. Det rör sig om en speltjänst i samma anda som Apple Arcade, men som även inkluderar diverse appar, inte bara spel.

En FAQ för utvecklare angående hur de kommer ersättas har dock väckt orosmoln hos vissa, som beskriver det som en Spotify-modell. De kommer nämligen få betalt baserat på hur mycket tid användarna spenderar i respektive app eller spel. Man oroar sig alltså för att spel som gör allt för att maximera mängden tid som användare spenderar i dem kommer få en avsevärt större del av kakan än spel som fokuserar på att leverera en så pass bra upplevelse som möjligt.

Rami Ismail från indieutvecklaren Vlambeer sade följande till IGN:

Om användning blir till pengar så kommer 'grinding', beroendeframkallande looper och oändligt gameplay bli det bästa sättet att tjäna pengar. Om utvecklare får betalt för användning så kommer den enda logiska modellen vara att maximera tiden folk spenderar i spelet eller antalet gånger de måste titta till spelet, på konstgjord väg om det behövs. Det är upprörande.

Google har samtidigt poängterat att inget är hugget i sten och att ersättningsmodellen kan komma att ändras.