Trots att Fortnite fortsätter att dominera battle royale-genren på pc och konsoler har Playerunknown's Battlegrounds ett fast grepp om de mobila spelarna, mycket tack vare en lyckad omlansering i Kina där spelet numera kallas Game for Peace. Enligt analysföretaget Sensory Tower (via Gamesindustry) är det den första battle royale-titeln på mobiler att omsätta 1 miljard dollar.

De två spelens mobilversioner omsätter ungefär lika mycket i den västerländska marknaden, som genererar drygt 240 miljoner kr i månaden per titel. PUGB försökte lansera i Kina redan för några år sedan sedan men fick aldrig licens av den kinesiska staten att införa mikrotransaktioner. Men under det nya namnet tycks Tencent skapat en guldgruva som drar in i runda slängar 1,5 miljarder kronor per månad.

En av de förändringar man gjort i spelet är att ta bort allt blod och när du sänkt en fiendes hälsa till noll dör de inte, istället ställer de sig och vinkar hejdå. Lite fredligt sådär. Gamesindustry nämner också "kinesisk militärpropaganda" men ger inga konkreta exempel.