E3 brukar vara årets höjdpunkt i fråga om spelnyheter, men den Los Angeles-baserade spelmässan har drabbats av fler och fler bakslag. Därför planerar arrangören ESA att göra flera förändringar inför E3 2020 i juni.

Enligt dokument som Gamedaily.biz fått tag på finns planer på att släppa ytterligare 10 000 biljetter för privatpersoner. I år släppte man in 15 000 pers, utöver medier och branschfolk. Det talas om att tisdagen, som traditionellt är den första mässdagen, i sommar viks enbart för medier, och gissningvis öppnar då mässan för allmänheten på onsdagen istället.

ESA ska ha sagt nej till en idé om att betala kändisar för att delta, och man har nekat till en del förslag från lobbygrupper om att göra mässan mycket mer konsumentinriktad. Men man verkar ändå snegla på mer publika mässor som tyska Gamescom. Fast även om man ökar antalet privatpersoner till 25 000 så har man långt, långt kvar till Gamescom som i år hade kring 370 000 besökare.

En udda sak i dokumenten är "Paid media partnerships", alltså att man betalar för utrymme i stora medier. Det anmärkningsvärda är att man skriver att detta gjordes i somras: man ska ha betalat för tv-showen Tech Impact (sänds antingen i CNBC, Fox Business eller Bloomberg Television), men dessa shower ska inte innehålla någon information om att innehållet var köpt. Vilket om det stämmer inte lär höja förtroendet för ESA.

Flera stora aktörer har på senare år valt att slopa E3-mässan i LA Convention Center och istället hålla egna event strax innan (t.ex. EA, Nintendo, Microsoft). Alternativt inte medverka alls (Sony, Activision). Som salt i såren framkom efter mässan att att ESA drabbats av dataintrång där uppgifter om ett par tusen mässdeltagare läckte.

Så det förvånar inte att man söker nya vägar för att återupprätta förtroendet och öka E3-mässans betydelse. Fast frågan är om någon av de här åtgärderna kommer locka tillbaka EA, Microsoft, Sony, Nintendo eller Activision till mässgolvet. I juni 2020 vet vi hur det går.