USA har återigen drabbats av flertalet masskjutningar, och återigen väljer vissa att peka anklagande fingrar mot spelvärlden snarare än att tackla de verkliga problemen.

Nu har den enormt stora återförsäljaren Walmart valt att haka på denna olyckliga trend genom att instruera sina anställda att plocka ned TV-spelsreklam samt demo-stationer som visar våldsamt eller aggressivt beteende, detta enligt Gamesindustry.biz.

Det enormt ironiska i historien är givetvis att Walmart inte har några som helst planer på att sluta sälja skjutvapen i sina butiker. De anställda har även blivit tillsagda att stänga av våldsamma filmer samt jaktvideor i butikerna, men många kritiserar dem för att undvika det sanna problemet.

IGN rapporterade även att Walmart höll på att stoppa all sin försäljning av spel, men detta har kedjan avfärdat som felaktigt.

Men det stannar inte där, för president Donald Trump har också gjort uttalanden om att våldsamma spel kan vara en bidragande faktor till dessa tragiska händelser. Organisationer som International Game Developers Association har dock varit snabba med att påtala bristen på bevis som kopplar spel till våld, samt det faktum att det bara är USA som lider av en hög frekvens av masskjutningar, trots att spel åtnjuts över hela världen.