Under det senaste halvåret har rubrikerna om Starbreeze varit svarta: företagsrekonstruktion, polisrazzia, blödande ekonomi, stora uppsägningar. Därför känns det ändå välbehövligt att bryta av för ett ögonblick och berätta ursprungshistorien om det som blev Starbreeze.

Eller, rättare sagt, det är branschveteranen Martin Lindell som gör det. På sin sajt berättar han historien om Triton, som skulle bli Starbreeze, och som sedan också blev Machinegames. Triton släppte aldrig något fullängdsspel men berättelsen om dem är ändå väl värd att höras.

Starbreeze är utan tvekan en av de mest prominenta svenska spelskaparna. Det gamla gardet i studion hoppade av och grundade MachineGames som moderniserade och tog Wolfenstein-serien till nya höjder. Nya Starbreeze som tillkom genom ett omvänt uppköp av Overkill gjorde en spektakulär framgångsresa med PayDay-serien. Men hur började Starbreeze? Ursprunget till Starbreeze hittar vi i Triton...