Orimliga arbetstider är tyvärr vanligt förekommande nyheter i spelbranschen. Bara under senare tid är två exempel Epic Games Fortnite och Trearchs Call of Duty: Black Ops 4. Priset för framgång tycks vara omänskliga arbetsförhållanden, men måste verkligheten se ut så här?

Det tycker inte nystartade Uppsala-studion Bad Yolk. Faktum är att första spadtaget togs redan 2017, men det är först nu man bekräftar studion och öppnar upp om sin företagsfilosofi.

Självklart ska högkvalitativa titlar vara roliga att spela, men vi tycker också att de ska vara roliga att skapa, och att kreativitet frodas bäst i en hälsosam och balanserad arbetsmiljö. Något som är grundpelaren i vår företagsfilosofi och struktur.

Det berättar Bad Yolks Michael Paixao, före detta Machinegames-utvecklare, i ett pressutskick. Han är tillsammans med Joel Jonsson (också f.d. Machinegames) grundare av Bad Yolk. Studion består av tio stycken "rutinerade" AAA-utvecklare med erfarenheter från bland annat Wolfenstein: The New Order, Doom, Chronicles of Riddick, Eve Online, Gears of War, The Darkness och The Division. Vi får inte veta något om det, men deras första spel är under utveckling.