Trenden med spel där ”dina beslut och handlingar har konsekvenser” kan kanske knappast kallas trend längre – det är snarare standard för åtmionstone rolspelsliknande titlar att försöka simulera något som kan liknas vid fria val.

Nu dyker det upp fler detaljer om Obsidians The Outer Worlds, via sajten Video games chronicles. I en intervju säger Obsidians galjonsfigur Leonard Boyarsky spelet kommer att ha två olika vägar för spelarkaraktären i slutet, beroende på om du i början av spelet tar ställning för forskaren Phineas Wells, eller det mystiska, onda företagsimperiet The Board. När allt är över kommer sedan dina val och resultaten och konsekvenserna av dessa att presenteras i en serie bilder som målar upp hur berättelsen förändrats.

Till vilken grad olika sidouppdrag som inte tillhör huvudhandlingen kommer att påverka dessa två vägar återstår att se. Många spel är duktiga på att ge illusionen av val, för att sedan ända koka ner alla händelser till en enda soppa som sedan hälls genom en generisk tratt.

Den 25 oktober får vi se, för då släpps The Outer Worlds till pc, Xbox och Playstation.