2018 års tokhyllade God of War bytte den grekiska mytologin mot den nordiska, men hade samma Kratos i huvudrollen. Tidigt i utvecklingen var valet av huvudperson dock inte självklart, och en del av Santa Monica Studio kände att den vresige antihjälten mer hade blivit en börda. Spelets starke man, Cory Barlog, berättar under Gamelab i Barcelona (via Eurogamer).

Early in discussion, people were saying we had to get rid of Kratos. It was like, "He's annoying, he's done".

Kratos föddes i en tid då antihjältar inte var så vanliga, men efter trilogin till PS2 och PS3 kände en del att han gjort sitt. Barlog kände, tvärtom, att det fanns en intressant berättelse att hämta här, om Kratos förändring. Atreus blev katalysatorn för förändringen. Också idén med att ge Kratos en son var "inte populär i början", erkänner Barlog. Röster höjdes senare som oroades över att spelet skulle bli ett enda långt eskortuppdrag, och i mitten av utvecklingen blomstrade tvivlet.

There was a point where we were going to cut Atreus completely. It was mostly due to the budget.

En pitch skrevs ("som backup") utan Atreus, men realiserades aldrig. Och tur är väl det då God of War är ett av de senaste årens mest hyllade spel. Barlog har planer på ytterligare fem titlar.