Call of Duty: Modern Warfare är tillbaka och heter, tja, Call of Duty: Modern Warfare.

"Going dark" har varit taglinen för Call of Dutys sociala medier de senaste dagarna, och det tycks vara ett tema som går igen i själva spelet. Men förutom mörka skogar med soldater hukandes i skuggorna får vi se storstäder och ökenlandskap. Det har redan ryktats om att man i årets CoD satsar på att väcka känslor, och av pressutskicket att döma stämmer det.

The stakes have never been higher as players take on the role of lethal Tier One operators in a heart-racing saga that will affect the global balance of power. Call of Duty: Modern Warfare engulfs fans in an incredibly raw, gritty, provocative narrative that brings unrivaled intensity and shines a light on the changing nature of modern war.

Bakom spakarna hittar vi studion som "startade allt", Infinity Ward. Kampanjen gör alltså comeback efter att ha tagit semester i fjol, men i år tas vi på en resa genom "europeiska städer och vidderna i Mellanöstern". Multiplayer får vi också (såklart), och den utlovas bli "klassisk".

In Modern Warfare, players will be thrust into an immersive narrative spanning the entire game. Players can experience the ultimate online playground with classic multiplayer or squad-up and play cooperatively in a collection of elite operations, accessible to all skill levels.

Call of Duty: Modern Warfare släpps 25 oktober till pc, Playstation 4 och Xbox One. Vi skulle inte bli förvånade om vi får se, säg, multiplayer på E3 som drar igång strax. Ytterligare godbitar:

  • Man "planerar" att låta spelare möta varandra över formatgränserna, via crossplay. Om det innebär att PS4- och Xbox One-spelare kan möta varandra? Oklart än så länge.

  • Enligt pressmeddelanden är detta en "reimagining" av hela CoD-konceptet.

  • Kampanjens berättelse inspireras av rubrikerna vi läser idag.

  • Ingen säsongsbiljett. Allting ska tillgängligt för alla spelare, utan extra kostnad.

  • Pc-porten sköts av Beenox och släpps exklusivt på Battle.net.