Att kämpa mot och (eventuellt) övervinna omöjliga odds är vad The Walking Dead gjort till sin grej – i spel, serieböcker och på tv. För The Walking Dead: The Final Season såg det nattsvart ut när Telltale stängde ner halvvägs in i säsongen. Efter många om och men klev Robert Kirkman in, och det beslutades att Skybound Games skulle se till att Clementines saga skulle gå i mål.

Haken? Skybound Games hade vid tidpunkten fem anställda.

I en intervju med Gamespot talar Kent Mudle, f.d. creative director hos Telltale, och Ian Howe, chef för Skybound Games, om återuppståndelsen av The Final Season. Howe säger att Skybound Games var "...mindre än ett år gammalt, med stödhjulen på". Lyckligtvis fick de god uppbackning av ex-Telltale-folk, sedermera Still Not Bitten-teamet som i princip "tog vid där de slutade".

De 40 avskedade Telltale-anställda var redan varma i kläderna, och att de dessutom kunde slutföra arbetet på sitt gamla kontor gjorde processen än smidigare. Howe igen:

These guys had been let go without any severance and have been through a tough situation – can we figure something out? Thankfully we were able to put together something pretty quickly.

Mudle och kompani verkar inte ha varit svåra att övertala, då de verkligen ville ta den här resan ända in i mål. Sista avsnittet gör honom ännu tårögd, men också väldigt stolt över att de...

...came together to make this beautiful thing and to leave that stretching back into all the years that I worked with all of those people. It's the end of an era, and it's sad, but I'm glad we got to at least finish it in style.