Bioware är kända för Mass Effect och Dragon Age; rollspel där spelarens val formar världen och berättelsen. Actionrollspelet Anthem (med betoning på action, av allt att döma) ser dock ut att bli något mycket annorlunda. Detta skvallrar inte minst den 19 minuter långa E3-demon om.

Bioware har varit ganska tysta om Anthem-storyn, men för VG247 bekräftar regissören Jonathan Warner att Bioware den här gången kommer berätta historien på ett annat vis.

There will be player choice. I think that Anthem, being a shared world social RPG, we’re focusing less on a massively branching story and more on making it a more personal narrative. There’s definitely choices in there that you’re making, but the focus is a little bit different for this game.

Du kommer att kunna sätta viss prägel på din hembas, Fort Tarsis, men resten av spelvärlden delar du med andra och Bioware är noga med att det verkligen ska kännas som att ni delar på den. Därför blir det förstås svårt för en spelare att påverka världen på särskilt dramatiska vis.

Anthem blir något annorlunda för Bioware. Den 22 februari får vi se om det är en bra sak.