En analys av appförsäljningen i Apples App Store visar att gamers är överlägset mest betalningsvilliga.

Under förra året såldes spel för 31,9 miljarder dollar (ca 278 miljarder kronor) i App Store, vilket motsvarar hela 75 procent av intäkterna. Samtidigt stod spel bara för 31 procent av nedladdningarna i Apples Ios-butik, vilket gör det tydligt att mobilspelare är beredda att lägga avsevärt mer pengar än gemene appanvändare. Det enligt siffror framtagna av analysföretaget App Annie, skriver Gamesindustry.

Det släpptes 4,5 miljoner appar i App Store förra året, varav 77 procent var spel. Det är en minskning från 90 procent år 2010.

Android-butiken Google Play växer sig allt större på bekostnad av App Store: 2012 hade App Store 54 procent av appnedladdningarna globalt, men 2017 låg siffran på 30 procent. Ändå är App Store-kunderna avsevärt mer betalningsvilliga; de beräknas stå för 66 procent av de pengar vi handlar för i appbutiker (ner från 86 procent år 2012), enligt rapporten.

I en analys gjord av Newzoo i maj i år beräknades mobilspelen stå för hälften av spelbranschens omsättning år 2018. Omsättningen beräknas till 137,9 miljarder dollar (ca 1,2 biljoner kronor), där hälften alltså genereras av mobilspel och andra hälften beräknas fördelas jämnt mellan konsol- och pc-spel.