Analysföretaget Newzoo har granskat ekonomin i spelbranschen och räknar med att den kommer att omsätta 137,9 miljarder dollar under 2018. Hälften av dessa pengar kommer att genereras av mobilspelen medan det är ganska så jämnt skägg mellan pc och konsoler, med ett nätt övertag för det sistnämnda.

Det räcker med att gå tillbaka fem år i tiden för att marknaden ska se väldigt annorlunda ut. År 2013 låg pc- och konsolkakan på 38 respektive 39 procent vilket gjorde att mobilspelen stod för mindre än fjärdedel. Om tre år tror analytikerna att spelbranschen omsätter 180,1 miljarder dollar, där mobilspel står för 59 % och pc- och konsoldelen ligger på 19 respektive 22 procent.

Bryter man ner årets analys i regioner konstaterar man att Asien kommer att stå för drygt hälften av alla spenderade kronor, med Kina på en global förstaplats, följt av USA och sedan Japan. En annan intressant siffra att lyfta fram är att hela 91 % av den totala omsättningen för spelbranschen spås komma från digital försäljning.