Efter #No Man's Sky-lanseringen i augusti fick spelet kritik för att inte leva upp till vad som utlovats. Det fick skäll för att inte se ut som på de screenshots och filmer som #Hello Games släppt innan premiären, och även för att sakna en del utlovat innehåll.

23 personer anmälde spelet för falsk marknadsföring till Advertising Standards Authority, ett självreglerande brittiskt granskningsorgan med inriktning på just marknadsföring. Men när ASA nu tittat på No Man's Skys försäljningssida på Steam kommer man fram till att innehållet där inte är vilseledande, skriver Eurogamer.

De som anmält spelet menar att bilder och filmer på Steam-sidan ger intrycket att No Man's Sky innehåller saker som i praktiken saknars eller att spelet inte lever upp till vad som antyds. Det gäller till exempel storskaliga strider, hur skeppen beter sig och den grafiska kvalitén. Men efter att ha granskat saken kommer ASA alltså fram till att Hello Games kan fortsätta marknadsföra No Man's Sky med befintligt bild- och filmmaterial på Steam.

En egentagen skärmdump (vänster) och ett officiellt screenshot (höger).

Hello Games har mött anmälningarna punkt för punkt och försvarar/förklarar sig utförligt. En stor del av kritiken bemöts med argumentet att världarna tas fram procedurellt (ungefär att saker slumpas fram utifrån vissa regler), och att den värld och de djur spelarna möter varierar från gång till gång. Man säger att spelare i normalfallet kommer stöta på dessa saker under en genomsnittlig genomspelning, men att det finns en liten risk att man kan ha oturen att inte få se dem.

While each player experienced different parts of the No Man's Sky universe, there was a low probability that anyone playing the game as intended would fail to encounter all these features in some form within an average play-through.

ASA:s beslut är förstås inte populärt hos alla. En av de som anmält spelet till ASA (kallar sig AzzerUK på Reddit) säger till Eurogamer att han/hon tänker ta ärendet vidare. Personen tänker klaga till Hayden Philips, en person som bedömer ASA:s beslut. AzzerUK avser göra tydliga jämförelser med andra marknadsföringsanmälningar, detta för att Philips ska förstå spelbranschen och dess specifika förutsättningar.

I'll be raising all the points, and putting it in a clear way under the assumption that Sir Hayden Phillips perhaps might not know too much about video games (let alone No Man's Sky), and draw clear comparisons with rulings they've made against misleading marketing in the past to make it clear how something in a video game trailer can be misleading to somebody that doesn't know much about them.

Noterbart är att #Valve nyligen stramade upp reglerna för hur spel får marknadsföras på Steam.