Få spel har varit så omdebatterade som #No Man's Sky. Vissa älskar det – andra avskyr det. Framförallt finns det många som känner sig lurade av marknadsföringen från utvecklarna #Hello Games, och nu får dessa spelare sympati från #Sony-chefen Shuhei Yoshida.

I en intervju med Eurogamer berättar Yoshida att han själv tyckte mycket om det han spelade av No Man's Sky, men att han ändå kan sympatisera med spelarna. Detta för att Hello Games-chefen Sean Murray gav intrycket av att spelet skulle ha fler funktioner från dag ett än det i själva verket levererade.

"I understand some of the criticisms especially Sean Murray is getting, because he sounded like he was promising more features in the game from day one"

Han menar att problemet låg i att Hello Games är en indieutvecklare som inte hade en väl genomtänkt planering för spelets marknadsföring, vilket byggde upp oerhörda mängder av okontrollerad hype (fast visst hade väl även Sony ett ganska rejält finger med i PR-karusellen?). Murray ska inte heller haft någon PR-person som hjälpte honom.

Men mitt i all kritik kommer Yoshida även med lite ros: den massiva dag ett-patchen tycker han signalerar att Hello Games trots allt vill göra rätt för sig och leverera vad de lovat.