Ryan Payton, kreativ regissör av #Halo 4 lämnar spelet och #343 Industries, bland annat på grund av att han tappat intresset för projektet. Paytons huvuduppgift var att författa historien till spelet och arbeta fram Halo-universumet inför den kommande trilogin.

– Efter några år kom jag till ett läge där jag inte var kreativt upphetsad av projektet längre, berättar han för Kotaku.

Payton tror absolut inte att Halo 4 kommer att bli ett dåligt spel, men det var inte det Halo som han ville skapa och tappade intresset. Mycket berodde också på att han såg en vän jobba med ett indie-projekt.

– Jag trodde aldrig att jag skulle komma till en punkt när jag var så tömd, säger Payton som fick veta att han led av en allvarlig depression och kände där och då att han var tvungen att göra något annat.

– Jag tror att tiden är det mest värdefulla vi har och har bestämt att jag inte tänker slösa en enda dag till att jobba med någonting som inte stämmer överens med mina värderingar.

Payton har redan två titlar på gång med sin nystartade spelstudio, Camouflaj, och har stora planer och förhoppningar för framtiden. Vi önskar honom varmt lycka till – och kan inte låta bli att undra hur Halo 4 påverkas av förlusten.