I början av juli började äventyrsuppdateringen till #Minecraft röjas på riktigt, och häromdagen berättade Markus "Notch" Persson om en kommande skräckfuling – Endermen. Tanken var att få till någonting skräckinjagande – på ett roligt sätt. Men vad är då Endermen, hur tänkte Markus egentligen?

– Den är mörk, har långa och smala lemmar, rör sig väldigt långsamt, plockar upp kuber och flyttar på dem. Jag ville att det här skulle vara en mob som du bara såg på avstånd, och en mob som du skulle vara rädd för, men när jag provade den kändes det mest som en vanlig zombie. Det var en distinkt skillnad mellan att se läskig ut och att vara läskig. När jag gjorde så den rörde sig snabbare mot spelaren när den attackerade, och gjorde mer skada, så blev det svårare och jag började respektera den, men den kändes varken läskig eller skrämmande, säger Notch på sin blogg

– Så jag funderade lite på vad "läskigt" egentligen innebär, och jag kom fram till det mer handlar om att försöka undvika något än att något faktiskt inträffar. Om du vet att någonting dåligt kan hända om du gör fel sak, så börjar du tänka kring dina handlingar, och det får saker att bli mer skrämmande.

– Så jag fick den att vara passiv tills du tittade rakt på den. Och det var skrämmande. Plötsligt kunde du gå upp till de här bestarna (de är tre meter långa) och titta på dem när de flyttade på sina kuber, men så fort som du råkade titta rakt på dem, så attackerade de. Med "rakt på dem", menar jag att sikta rakt på den. Du kan ha dem synliga på skärmen och titta på dem i verkliga livet, men så fort din karaktär tittade rakt på dem, boom.

– Men, det var fortfarande mer skrämmande än läskigt. Det är som "hoppskräcken" i en film. Du vet att det kan inträffa när som helst, och när det händer så blir du skitskraj en kort stund. Men jag ville ha något mer psykologiskt. Så för att verkligen köra in poängen att titta på dem är dåligt, så fick jag Endermen att frysa till och vända sig mot dig när du tittade på dem. Så länge som du tittar rakt på dem, så står de blickstilla och tittar rakt på dig. Så fort som du tittar bort springer de (väldigt fort) mot dig.

– Och de teleporterar. Om de är för långt bort för att nå dig inom en kort tidsperiod, så teleporterar de ungefär en gång per sekund. De försöker få till det så att de alltid teleporterar någonstans spelaren kan se, eftersom jag inte vill förbrylla spelaren kring vad som händer.

– När de attackerar, så vet du att det är ditt fel. När du händelsevis tittar på en kan du fortsätta titta på den för att komma underfund med hur du ska hantera den, men du vet att den KOMMER nå dig väldigt snabbt så fort du slutar titta på den.

– Och det mina vänner, är läskigt. Kanske för läskigt.

Håller du med om Markus resonemang? Vad tycker du är läskigt i spel?