Inlägg av Rafner

Inlägg som Rafner har skrivit i forumet

Skrivet av Loxus:

Alltså, vad är det med New Vegas som är så bra? Aldrig förstått.

Fantastiskt världsbygge. Intressanta karaktärer och sidouppdrag. Det är roligt att bygga och utveckla sin karaktär. Roliga vapen trots de ganska mökiga striderna. Bra manus och dialog.

Men det som framförallt gör New Vegas till ett av mina favoritspel, alla kategorier, är atmosfären. Jättesvårt att sätta fingret på vad det egentligen är som utgör spelets atmosfär, men den finns där. Det känns ödesmättat och isolerat, som en värld efter bomberna.

Ska starta en ny tråd: "Är världens bästa spel Diablo Immortal? ". Ska börja tråden med att berätta att jag testat The Division 2 men tyckte det var ett jävla skitspel.

Sen ska jag inte utveckla mitt resonemang något mer.

Kvalitetsdiskurs.

Skrivet av Mikael Berg:

Haha, jag gillar också Mass Effect, men Harbinger var väl mest en axelryckning.

Medhåll. Samtliga omröstningar har gått min väg, utom just de som haft med Harbinger. Mass Effect är en bra spelserie men det är ju verkligen inte tack vare skurken. Kan mycket väl vara en av rollspelvärldens tråkigaste antagonister.

Jag säger bara en sak: wow! Det här är jämförbart med när Square Enix släppte A Realm Reborn uppdateringen till FF XIV. Revolutionerande!

Skrivet av lonian:

När man lärt sig kontrollern i Hollow knight så är den fantastisk.

Darksouls 1 och 3, Bloodborne och Elden Ring.

Nu har jag bara spelat Dark Souls 1. Har inte kommit speciellt långt, har precis dödat de där två gargoylsen på taket. Men att hävda att kontrollen skulle vara fantastisk? Nja du. Den är funktionell som bäst.

Att låsa siktet på en fiende fungerar ibland. Var och varannan gång "missar" man fienden när man ska låsa och spelet drar istället iväg kameran och riktar den åt det håll din karaktär är vänd.

Vill du hoppa? Lycka till. Spring genom att hålla in springknappen, släpp den sedan och tryck snabbt in den igen. Lycka till att hoppa om det är dåligt med utrymme för en startsträcka.

Vill du sparka fienden för att bryta deras block? Tryck framåt på styrspaken och tryck på knappen för lätt attack några frames senare. Timingen måste vara perfekt, annars gör du ett vanligt slag vilket kan vara lika med döden för dig.

Vill du göra en hoppattack? Samma som ovan. Tryck framåt på styrspaken och sedan tung attack. Misslyckas du med timingen så är du död.

Spelet är bra, men det här med kameran, hoppandet och att sparka/göra hoppattack kan vara så sjukt frustrerande.

Skrivet av Kiario:

aha så jag som är 56 borde inte tycka att det ser fantastiskt ut?

Man får givetvis tycka som man vill. Visa tycker ju att det är fantastiskt gott att äta bajs 🤷

Är man mellan 10 och 14 så är det här säkert helt fantastiskt. Frågan är ju hur många mellan 10 och 14 som har spelat Borderlands.

Totalt jävla mörker.

Skrivet av ScreamingWhisper:

På ett sätt kan jag förstå honom. Han har ju rätt i sitt argument. Men sen får man väl se det till vad det är i verkligheten, hur många sitter egentligen och spelar ett 9 år gammalt spel? Det kan verkligen inte vara många?

Även fast det inte är rätt i praktiken så är det väl någonstans underförstått att spel och dess server stängs ner efter en viss tid. Speciellt om det är 9 år senare. Jag förstår varför han gör det, för att se hur det spelar ut juridiskt och så. Samtidigt så kan jag förstå Ubisoft. Dom som andra har garanterat koll på hur många som sitter på servern och faktiskt spelar det, när spelarbasen är extremt liten så är det inte någon mening att ha igång servern längre.

OM det ska vara så och bli så efter ett juridiskt beslut i detta fallet. Så kan vi nog räkna med att spelen blir dyrare. Någonstans ska ju kostnaden för att hålla igång servrarna komma. Det kommer vi bli som får stå för det.

Det Ross motsätter sig och som han vill se förändrat är att utvecklare öht gör spel som slutar fungera så fort utvecklarna bestämmer sig för att knäppa av en server. Han menar att det är precis samma som att sälja en bil, en hårtork eller en spade som av någon outgrundlig anledning måste vara uppkopplad mot en server för att kunna användas. Det spelar ingen roll om det är en miljon eller tio personer som nyttjar prylen. Det är absurt att något som The Crew öht kräver att man är online från första början. Spelet hade enkelt kunna förses med verktyg för att hosta egna servrar, alternativt bara ett singelplayerläge.

Alla inte som inte redan följer Ross Scott på Youtube (hans kanal heter Accursed Farms) borde göra det omgående. Väldigt intelligent, ödmjuk och underhållande kille. Förmodligen mest känd för sin följetong Freeman's Mind, men jag gillar mest Ross's Game Dungeon där han går igenom (oftast) ganska obskyra spel som man sällan har hört talas om.

Skrivet av Komured:

Hade så hoppats detta skulle bli ett open world i Pillars universum och en konkurent till TES men blir mer som Outer worlds antar jag? Trist :/

Ja jag hoppas att det inte delar allt för mycket DNA med Outer Worlds, för det spelet är/var verkligen sanslöst överskattat. Och det säger jag som ett stort fan av Obsidian och framförallt F:NV.

Striderna - vilket verkligen tycks vara huvudfokus i det här spelet utifrån de trailers jag har sett- påminner inte så lite om Dark Messiah of Might & Magic. Inte för att jag klagar. Älskade Dark Messiah när det begav sig.

Haha, ja de där korten i The Witcher. Tyckte det var en rätt rolig grej när det begav sig. Fina illustrationer som nog fick det att pirra lite i de nedre regionerna (man var ju ung!). Kommer ihåg att jag tyckte FZ:s recension var bedrövlig då spelet belönades med 1 av 5 i betyg, kanske främst pga dessa ganska oskyldiga om än pubertala bilder.

Är inte alls insatt i den här typen av industri, men det låter ju helt sinnessjukt med över 7000 anställda för den här typen av företag.

En snabb googling säger att 350 personer jobbar på Unreal Engine. Om vi säger att det i Unitys fall handlar om 500-700 så betyder det att de har över 6500 anställda som öht inte jobbar på motorn. Vad fan gör de då?

Skrivet av IMSG:

Det är klart att enskilda mikrotransaktioner i ett så pass populärt spel som WoW säljer mer än en expansion till ett - på den tiden - dött spel.

Wings of Liberty är grundspelet, det är inte en expansion. SC2 hette alltså Starcraft 2: Wings of Liberty. Och det hade mindre intäkter än en jävla mikrotransaktions-häst i WoW.

Kan vara det mest deprimerande spelrelaterade klippet jag någonsin sett.

Pathfinder: Wrath of the Righteous är ett fantastiskt CRPG, helt i samma klass som Baldur's Gate 3 (även om de fokuserar på lite olika saker), så det här ser jag givetvis fram emot.

Ja de kanske inte hade världens största budget, men utifrån vad jag såg i den där dokumentären (kikade igenom hela) så har de ju aldrig varit någon fantastisk studio. Inget av deras spel har varit något utöver det vanliga. Deras bästa titlar (2D äventyrsspel av gamla skolan) ligger runt 75 i snittbetyg. Resten varierar mellan 60 och 70.

En medelmåttig studio som fullständigt tog sig vatten över huvudet.

Skrivet av AfterGlow:

Jag älskar Friday the 13th, har hundratals timmar i det och det är ett av spelen jag haft mest kul med.

6/10.

Så svårt var det att vara objektiv. Det är nog bara du som är kass.

Jag tror du missförstår vad subjektiv/objektiv innebär. Du är ju fortfarande fullständigt subjektiv i din bedömning att spelet är jättekul men förtjänar 6 av 10 i betyg. Det finns inget facit som säger vilket betyg ett spel ska ha, det är ett rent subjektivt värde man tillsätter spelet.

Edit: Det låter mest som att subjektivt enligt dig är att ge spelet något sorts medelsnittsbetyg som stämmer överens med vad den stora massan anser. Då är man subjektiv.

Det som gjorde att jag ganska fort la ner D4 (jag började spela iom att S1 släpptes) var att jag inte pallade hur jävla invecklat utrustningen var i jämförelse med D3.

I D3 tog det 2 sekunder för att se om någonting du plockat upp var bättre än det du redan hade. Man lärde sig att känna igen vissa legendary drops och visste vad man skulle hålla utkik efter.

I D4 är så jäkla mycket slumpat. Alla dessa legendariska egenskaper som man måste hålla utkik efter. Sen kan man plocka ut egenskaperna ur gear och sätta på annan gear, men se till att du inte slösar den på nånting som du kanske snart uppgraderar ändå. Ojdå du ville sätta den där egenskapen på din hatt? Tyvärr den går bara sätta på skor och ringar. Det är som ett jäkla pussel att hålla ihop i skallen.

Jag har spelat PoE en massa och kan uppskatta invecklad spelmekanik, men det är inte det jag är ute efter i Diablo. Diablo ska vara den där stressbollen man sätter sig med efter en lång dag på jobbet. Nu är det istället nån blandning av D3 och PoE där de tagit det sämsta från de båda delarna.

Har inte haft speciellt roligt med det, tyvärr. Känns som en sämre version av Fallout 4, som inte var speciellt bra till att börja med. Känns oerhört gammalt och förlegat i nästan allt det försöker göra. "Mile wide, inch deep" är en bra beskrivning.

5 av 10.