Inlägg av mrpijey

Inlägg som mrpijey har skrivit i forumet

Skrivet av Pjotor:

Det är häpnadsväckande hur snabbt det gick utför. Vi kollade första säsongen på en kväll, medan säsong två var riktigt kämpig att komma genom. Några guldkorn fanns (Nivellen!), men vi satt mest och facepalmade åt manuset. När tredje säsongen kom var intresset helt bortblåst, så den har vi inte ens sett.

Håller med, jag såg nog första säsongen 3 gånger innan andra kom. Andra säsongen såg jag bara veckovis och var rätt uttråkad. Har inte ens brytt mig om serien sedan dess. Är helt avtänd på serien nu.

Skrivet av blackidus:

Nej det var inte det jag menade heller, drog bara jämförelsen med Unreal engine då den är ungefär lika gammal som Gamebryo.
Sen att gamla buggar hänger med har troligen inte att göra med motorn själv utan mer om Bethesda själva. Men där tycker jag att vi såg en markant förbättring i Starfield, jag har totalt haft 2-3 crasher under ca 600 timmars speltid, kanske på sin höjd 2 eller 3 quest förstörande buggar som löst sig med en omladdning av senaste sparfilen. Hade Bethesda själva gjort som dem ville utan Xbox inblandning så hade dem ju tänkt släppa det ett år tidigare.

Att den skulle vara svårhanterad har jag svårt att se, Bethesda själva har ju sagt att dem föredrar den pga hur enkelt det är att bygga världar i den. Samt moddvänligheten.

Och jag skulle vilja säga emot och säga att dem tog ganska stora steg med Starfield och alla uppgraderingar som gjordes för det spelet. Visst loadingscreens finns fortfarande kvar mellan celler, men med en riktigt stor minskning i laddningsstider om vi jämför med Fallout 4 där man fick stå evigheter i hissar och vänta. En helt sömlös öppen värld är vi nog inte alltför långt ifrån även i Creation Engine. Hittar inte artikeln nu men någon hade ju gjort en granskning av Starfield och möjligheten för helt öppen värld finns där, problemet verkar vara pop-ins, att assets inte laddas in tillräckligt snabbt och att man därför valde att dela upp planter i celler osv.

Skillanden dock mot Unreal Engine är att den utvecklas betydligt bättre och fortare, och är modern.

Och att bygga världar i motorn är ju inte samma sak som att bygga motorn. Det kan säkert vara lätt att bygga världar i Creation Engine, men desto svårare att uppdatera motorn i sig och hålla den aktuell.

Jag hade mer krascher i Starfield än vad jag hade i Skyrim, så det är ju inget direkt mått heller med tanke på den mängd olika hårdvarukonfigurationer som finns. Dock bara en spelförstörande bugg jag råkat ut för i Skyrim men aldrig i Starfield.

Skillnaden med laddningskärmar i hissar och som Starfield löste det är ju enorm. Mass Effect hade ju t.ex detta också, och det känns mer naturligt att ha en snygg laddningsrutin inne i spelet när du är i en hiss, kryper genom en gång etc medans den laddar nästa chunk, en teknik som många spel använder idag men på ett snyggt och transparent sätt. Den varianten som Bethesda hade var hemsk där du hela tiden skickas in i en statisk laddningssekvens som direkt bryter immersionen. Och inte så sällan heller som i andra spel, bara under en resa på 30 sekunder i Starfield så kunde du ha 4-5 laddskärmar, är ju absurt. En laddningsskärm från planeten till skeppet. Sedan en laddningsskärm när du gör en take off. Sedan en laddningsskärm när du warpar. Sedan en till när du ska landa. Och en till när du ska ta dig ur skeppet. Vansinne. Enkelt löst rent mekaniskt ja, men oerhört störande efter du gjort det 4-5 gånger och förstör absolut känslan om att du är i ett rymdskepp i rymden. Känns mer som att du bara slussas runt i olika små rum.

Att assets inte kunde laddas in snabbt nog är ju ytterligare ett tecken på hur kass motorn är. Finns andra spel som är betydligt mer detaljerade som sköter det där galant, och såvida deras krav inte var "måste kunna spelas på dator med en 5400rpm snurrdisk" så lär ju dagens SSD-diskar inte vara ett hinder, speciellt inte NVMe-diskar. Är ju teknik som även konsollerna med sin äldre teknik rent generellt klarar av.

Det är alldeles för många ursäkter från Bethesda vilket gör att jag tror det är en kombination av inkompetens (av ledningen, ej programmerarna då de är pressade av ledningen) och en dålig motor helt enkelt som är för moddad och sliten vid detta laget. Alla tråkiga och statiska ansiktsanimationer som är taget mer eller mindre från Oblivion fast med modernare texturer, de små spelytorna, allt repetitivt content (planetutforskande och basbyggande var totalt meningslöst i Starfield) osv... listan är lång. Mycket tror jag helt enkelt är pga motorn, kan inte se annars en anledning till att inte fixa direkt så att man har seamless transition mellan rymd och planet (var ju snyggt att varje planet var en platt textur) och betydligt större ytor på planeten där man kunde fixat t.ex rovers eller kunna flyga runt osv. Teknik och saker som flera andra spel löst för många år sen. Hur många år höll de på med Starfield nu igen? Som skulle vara deras Magnus Opus?

Men en liten del av mig håller hoppet uppe att ledningen fått en rejäl spark i ändan och leder TES till ett bra spel där utvecklarna får sträcka på benen och göra det rättvisa. Men mönstret går igen bland alla stora spelutvecklare idag där enkelspårighet, säkra kort och kortsiktig profit är mycket viktigare än en bra produkt. Och Bethesda har nu haft två stora titlar som varit meh. Så tyvärr, tror detta kan bli dödsstöten för dem, för om de misslyckas med den spelserie de är mest kända för (deras rykte över Fallout 4 och Fallout 76 är ju redan rätt trasig) så är de nog rätt rökta och redo för ytterligare en assimilering i nåt ännu större megacorpo-lik som kommer bry sig ännu mindre om spelen tyvärr...

Tiden får utvisa vad som händer dock. Jag vill ha ett bra och fint TES, men vi vet att misslyckas de nu så är det 15+ år bort innan vi får se nästa.... om det ens kommer ett till.

Skrivet av blackidus:

Tycker du Unreal motorn är föråldrad också då eller? Den är bara 1 år yngre, och har än idag kvar kod från starten.
Eller ja, Creation engine är egentligen mycket yngre, den skapades för Skyrim men skapad med Gamebryo som bas.
Unreal engine har fördelen att dem gått igenom fler iterationer av motorn och är upp i vad är det 5.2?

Ser hellre att dem jobbar vidare och utvecklar Creation Engine mer, nu med hjälp av MS så kanske dem kan göra större steg i utvecklingen. Vi behöver fler olika spelmotorer för större variation mellan spelen.
Unreal Engine är otroligt imponerande men det vore samtidigt riktigt tråkigt om alla hoppade över till den motorn.

Finns väl inget bekräftat att nya TES ska använda Unreal Engine? Allt jag hört är att den ska använda samma motor som förut.

Och de försökte utveckla den vidare med Starfield, se hur bra det gick. Man såg ju även problemen med Fallout 4. Att det ska krävas ens ett helt community för att buggfixa skräpbuggar som hängt med år efter år är inte ett gott tecken på att motorn är speciellt bra. Antingen bryr sig Bethesda väldigt lite, eller så har de inkompetenta programmerare, eller så är motorn så jäkla gammal och svårhanterad att det krävs för mycket resurser för att ens fixa de enklaste buggarna....

Visst, mer variation av spelmotorer är alltid nice, men det betyder inte att vi ska behöva dras med en 3D-motor som är så tekniskt begränsad som Creation Engine är, vilket är ju väl bevisat med de senaste två stora iterationerna de haft av motorn.

Tyvärr så är det bara att förbereda sig på att detta blir en enorm flopp. Bethesda har redan visat att de är hopplöst efter speltekniskt och spelmekaniskt, Starfield var ett klart bevis på detta. Och baserar de nya TES på samma motor så kommer motorn vara hopplöst begränsande i hur spelet kommer fungera med laddningsskärmar, slö prestanda och små spelytor. Så tro inte att Bethesda efter sitt överhypande av Starfield som deras största teknologiska och artistiska bedrift någosin kommer trolla fram nåt nytt, utan det blir bara mer silvertejp och tuggummi på en redan föråldrad motor.

Skyrim var magiskt, men det var 2011 och redan då började motorn knaka i fogarna. Det är nu minst 14 år sedan dess och mycket har hänt speltekniskt och även grafiskt, så Bethesda måste ta fram nåt revolutionerande jämfört med Starfield, för kritiken kommer inte bli nådig. Och tyvärr så har Bethesda visat att de inte längre är kapabla till att skapa nytt. De var magiska en gång i tiden, men tiden och tekniken har sprungit ifrån dem och de har snoozat på kontoret och trott att de kan fortsätta leva på gamla bedrifter. Starfield om något borde varit en väckarklocka för dem, men tror det är för sent för TES redan.

https://www.youtube.com/watch?v=8FyDnI2jJTk

Introt på originalet väcker verkligen nostalgikänslor. Lyckades aldrig klara det spelet då det alltid var någon fiende som plockade en, och så var det bara att börja om från början igen.

Skrivet av ace84:

Du kan ju bara flyga ett skepp åt gången och dem starkaste skeppen är multicrew så då behöver man många fler spelare som följer med dig och hjälper dig sköta alla system och vapen i skeppet alt flyga ut ur hangarer med fighters osv.
Sen har sc massor med annat än combat som är kul att göra.
Sen kommer det handla om spelarnas motoriska skills som kommer avgöra och vem som får ihop flest spelkompisar.
Men visst spelare som spelar ofta redan nu under alfan kommer ha ett övertag då dem känner sig mer hemma i kontrollerna och skeppens olika system.

Ja absolut, men faktum kvarstår ju ändå, de som har pengar kan snabbt tillskanska sig fördelar i spelet genom att köpa sig en arsenal av skepp och utrustning som är specifikt lämpade för det de vill göra, och genom det då betydligt snabbare kunna tjäna mer credits och fördelar i spelet än de som inte har råd att köpa allt och är tvingade till att grinda ihop till skeppen och prylar.

Hade de tagit bort möjligheten att köpa saker för riktiga pengar så hade alla kört med samma grundförutsättningar i spelet. Detta är ju absolut inte likställt med andra spel t.ex där det är mest kosmetika (hattar, färgade vapen etc).

Sedan så är det så absolut att en riktig duktig spelare kanske kan utklassa en spelare med pengar och större skepp, men det förändrar ju inte sanningen. Man kan helt enkelt köpa sig fördelar i spelet. Och det handlar ju inte bara om skepp, utan även vapen, kläder, skeppsdelar osv. Allt kommer du ju kunna köpa med riktiga pengar, och allt kommer kunna ge en fördel. Bättre shield gen. Bättre jump engines. Bättre automatbössa. Bättre armor.

Så krasst så är spelet P2W.

Det bästa vore om de hade två uppsättningar världar, en där du kan köpa saker för riktiga pengar, och en där du inte kan utan är helt tvingad att köpa saker endast via credits du tjänar i spelet. Låta alla spelare spela under samma grundförutsättningar.

Inte? Där du med riktiga pengar kan direkt köpa dig skepp som är taktiskt och prestandamässigt överlägset och inte tvingas till att tjäna ihop till skeppet ingame? Låter som P2W för mig iaf. De som har pengar kommer ju direkt få stora fördelar medans resten får försöka överleva genom att skramla ihop ingame-peng via missions etc.

Free To Play....

Är det bara jag som saknar glädjen och hur roligt man hade i första Battlefieldspelet? Eller är jag för gammal?

Förstår inte hur de bara kan göra om samma spel om och om igen och förvänta sig att folk kommer flockas till det som om det vore nåt nytt och revolutionerande? De behöver ju förändra spelet så att det känns som en proper evolution, inte som en polerad kopia av föregående version. Saknar det råa smutsiga Battlefield och variationerna. Battlefield Vietnam osv. Nu fokuserar man endast på hero shooters och sånt vilket är meh.

Men har nog vuxit förbi BF och tycker inte det är nåt kul längre. Brukade gilla kampanjerna men de tar de ju bort också. Och deras senaste spel har inte ens fan-skaran varit förljust i, så de får nog tänka om lite inför nästa spel.

Skrivet av LancelotSwe:

Det får visa sig när nästa AC släpps hur det ser ut och hur mycket live-service det innehåller. Har oftast gillat AC spelen.

Ja jag älskar AC-spelen själv. Men måste dra gränsen någonstans. Och jag har ännu inte sett ett live service-spel som inte varit en ren cash grab-fest med mikrotransaktioner in your face och FOMO.

Ett coop-AC vore guld dock, men inte mer än så.

Live Service = No Service (från mig).

Skrivet av Hipshot:

Ja, man förstår att Sony får mersmak när de märker att så mycket folk spelar och köper på PC. Men de får ju gå en balansgång här så att inte folk köper spelen på PC i STÄLLET för på playstation.

Nej, det stämmer inte. Ofta tycker jag man läser att spel funkar sämre på PC, speciellt nyare spel som kommer på konsol samtidigt.

De kanske får idén att sälja första halvan på PC, och andra halvan av spelet på PS Så blir folk tvungna att köpa till båda för att spela ut hela spelet :).

Arrrr!!

Signat och klart!

Skrivet av Lysdioden:

😡 När lägger dom ner detta DRM?

När lägger de ner Capcom? Känns som ett företag som överlevt sig själva alldeles för länge...

Skrivet av Tarotikum:

Vänta nu: lägger ni er första stream för året samma dag och en halvtimme innan Xbox Developer Direct, med stora utannonseringar och visningar av nya spel att vänta?!

Det känns..modigt

Gäller ju att prioritera (FZ! host)

God Jul på er alla på redaktionen och alla Fz:are och Sweclockare!

Spännande, så får vi se Wa'Kkaah från Na'vi springa runt och skjuta båge :).

Jag gillar Far Cry-spelen, tycker det är rolig openworld-roaming så ser fram emot detta också :).

Skrivet av perihelion74:

Jag verkar vara en av få som hade extremt kul med spelet. Körde igenom hela och har till och med fått sug att köra om det vilket typ aldrig händer annars förutom ett fåtal spel.

När jag skriver något liknande så är det alltid någon spydig jävel som ska svara något de tror är fyndigt. Spara energin. Jag gillade spelet, punkt.

Du är inte ensam. Jag tyckte också spelet var kul. Men jag gick in med att detta är ett Bethesda-spel, vilket innebär att det kommer vara begränsat på sina håll. Men jag hade kul med det, och en av få spel som jag faktiskt ville tillbaka till och slutföra utan att känna det var ett tvång eller jobbigt. Utan jag hade kul helt enkelt, från start till slut.

Tror folk överhypade spelet (givetvis Bethesdas mål) och hade alldeles för höga förväntningar på det. Jag visste från början att Bethesda aldrig kommer kunna leverera det med tanke på motorn men också att de är fast i sitt sätt att tänka kring spelmekaniken. Så jag satte förväntningarna lågt, och blev positivt överraskad.

Storyn var OK tyckte jag. Inget som de får pris över, men har sett mycket värre också. Fanns en del grejer som var riktigt roligt att köra, en del faction storys var riktigt roliga. Faktiskt att de var roligare än huvudstoryn. Gunplay tyckte jag var riktigt kul, att knalla runt i stora skepp eller baser och skjuta sig fram. Grafiken tyckte jag var helt OK faktiskt, bättre än vad jag förväntade mig. Hade väldigt få buggar i spelet, bra färre än med många andra storspel, och buggarna som manifesterade sig var precis de jag förväntade mig av motorn de använder, dvs samma som man sett i Skyrim, Oblivion, Fallout osv.

Sedan finns det absolut kritik jag har med spelet också. För mycket laddningsskärmar, för segmenterat på planeterna och att de använder procedural generation varje gång du landar, så även om du landar vid ett hav så är det inget osv. Alldeles för mycket repetitivt (alla planeterna hade exakt samma saker överallt, samma baser, samma grottor, samma fauna etc). Basbyggandet var totalt meningslöst och tillförde absolut ingenting.

Men trots allt så ser jag faktiskt fram emot expansionen också och vill se vart de tar spelet. Och jag förväntar mig varken mer eller mindre än att de levererar ett Bethesdaspel med allt vad det innebär.

Tror folk helt enkelt konstant överskattar spelstudios och tror att varje spel ska vara ett "ååååh" och "aaaah" i orgasmer när det är yttest få som faktiskt kan leverera. Och det är ju dessa spel som vinner priser. Så vill du bli totalt bortblåst i Oscarsvinnande story och grafik som samtidigt ser ut som nextgen men ändå rullar på ett 1080 (folk klagar ju också när spelet inte får sina 400fps) så kommer du bli besviken till 99% av allt som släpps idag.

Bara som referens, jag tyckte både Baldur's Gate 3 och Elden Ring var tråkiga spel. Visuellt och teknisk sett väldigt bra, men annars tråkigt. Testat båda, men slutat spela dem och har absolut inget sug att spela dem igen. Men det är min åsikt, och jag respekterar alla som tyckte de var fantastiska spel, och att de vann priser är bara kul för utvecklarna och att spelarna fick nåt de gillade.

Nu är jag bara intresserad av att se vad moddarna kan göra med Starfield. Man har sett fantastiska skapelser till både Fallout och Elder Scrolls, så kanske gör någon nåt kul till Starfield också.

BG3 är verkligen inget spel för mig och totalt ointressant, men uppskattar kvaliteten på det och responsen det fått. Så grattis iaf till ett välförtjänt pris!