Inlägg av PcGamer

Inlägg som PcGamer har skrivit i forumet

Beror på, om de släpper sina spel på PC väldigt nära inpå PS 5 releasen så tror jag att detta kommer göra att fler och fler istället lägger pengarna på en PC. Det handlar mycket om att finna en balans, för jag är nog inte den enda som inte har stort intresse av att köpa en konsol om jag bara behöver vänta några månader. Att däremot vänta i ett år eller flera, det gör det betydligt svårare. Sedan så beror det också på vad en likvärdig PC kostar och ju längre tiden går ju mindre pengar behöver man spendera.

En faktor till att jag och säkerligen många med mig köper en konsol när det finns PC är pris kontra prestanda och exklusiva spel. Om man kan spela samtliga spel som kommer från utvecklaren dag ett och priset inte ens motiverar ett köp, lycka till för de lär de behöva. Nintendo säljer inte enbart för att den är bärbar, den säljer för den har spel som folk vill spela och som inte går köra till andra format.

Edit:
Veckans spel hos Epic är Deus Ex:: Mankind Divide och det lär nog bli problem att lägga till detta spelet när fler får kännedom om det. Brukar ske när storspel som detta är gratis hos Epic.
https://store.epicgames.com/en-US/p/deus-ex-mankind-divided-4...

Men det är inte det enda spelet, man får även spelet The Bridge och det här spelet har jag kört en hel del, fann det vara ett spel som började enkelt men blev rejält svårare mot slutet. Det handlar om tidsmanipulation .
"The Bridge is a logic puzzle game that forces the player to reevaluate their preconceptions of physics and perspective. It is Isaac Newton meets M.C. Escher. Manipulate gravity to redefine the ceiling as the floor while venturing through impossible architectures."
https://store.epicgames.com/en-US/p/the-bridge

Som sagt denna veckas gratis spel är Infinifactory, ett spel som jag lagt ner en del tid på. Det börjar enkelt men det dröjer inte länge innan det blir en hel del svårare. Zachtronics kan konsten att ta samma koncept och göra något nytt av det, jag har blivit ett stort fan av denna utvecklare sedan jag spelade TIS-100 och SpaceChem. Enormt tråkigt att de beslutade sig för att lägga ner företaget.

Hur som helst det rör sig om ett spel där man behöver tänka i banor som en programmerare, man får se vad som ska "skapas" och sedan är det bara att massproducera detta men det är svårare än vad det låter. Jag är nästan klar med spelet och har fastnat rejält, har testat en massa olika saker men det är något litet som bara inte vill funka eftersom det även handlar om att precis som i programmering få dem i rätt "cykel". Spel som detta tror jag är ypperliga för att få folk intresserade av just programmering, man skriver inte en enda rad kod, till skillnad från några av hans andra spel som TIS-100.

https://store.epicgames.com/en-US/p/infinifactory-ec9686

Ny vecka, nytt spel hos Epic och denna gång är det ett spel som heter Love
"Love is a reductive platforming game with a retro aesthetic and a focus on a challenging difficulty. It has an custom respawn system, 16 levels, 12 track soundtrack, and competitive scoring."
https://store.epicgames.com/en-US/p/love-65c4d0

Nästa veckas spel är dock mer intressant, Infinifactory, jag har lagt ner en hel del tid på det här spelet. Det är inte lika svårt som Zachtronics andra spel men det är bland de svårare "programmerings spelen" jag spelat. Det är också ett väldigt beroendeframkallande spel, har en viss story kring varför man är där man är varför man gör det man gör.

Det stämmer inte att man inte äger spel idag, köper man ett spel i en fysisk butik så har man köpt en produkt. För det är i laglig mening skillnad på att köpa ett spel i en butik som El-Giganten kontra ett köp av ett spel på exempelvis Steam. Utgivare har så länge jag kan minnas försökt få igenom sin skrattretande s.k EULA som ofta går emot vår lag. Ett lands lagar gör att sådan s.k avtal oftast inte gäller. För ett avtal krävs att BÅDA parter känner till villkoren och att de SIGNERAT detta. På nätet räcker det med en form av godkännande.

När det kommer till vad utgivaren anser sig har rätten att göra så har inget ändrats, det som ändrats är att de idag kan få denna kontroll genom att man köper ett spel som en tjänst och inte som en produkt.

Var lite strul men det verkar nu vara löst, veckans spel hos Epic är Sail Forth
"Sail a fleet of customizable ships across an ocean whose ancient depths have swallowed the key to the mysterious past. Befriend fishfolk to expand your boat crews, take up arms against petulant pirates, and chart a course across an expansive watery world."
https://store.epicgames.com/en-US/p/sail-forth-51847e

De första två Elder Scrolls spelen är gratis på Steam och GoG (Arena och Daggerfall)

Dagens spel hos Epic 20 minutes till dawn
"20 Minutes Till Dawn is a survival roguelite where endless hordes of creatures lurk from the dark. Craft an array of overpowering builds and eradicate waves of Lovecraftian nightmares. Will you be able to survive the night?"
https://store.epicgames.com/en-US/p/20-minutes-till-dawn-be33...

God fortsättning!!

Dagens spel hos Epic, Ghostrunner, gott nytt år på er!!
https://store.epicgames.com/en-US/p/ghostrunner

Ser ingen anledning till att de ens behöver detta, som redan påpekats så finns det nog redan inspelningar med bättre kvalitet och om det inte gör det så kan jag på intet sätt se att det ens behövs, för remastern som finns till PS3 har inga som helst problem med ljudet. När den var relativt ny så läste jag en intressant artikel om hur de under utvecklingen av originalen av de två första spelen hade betydligt bättre upplösning av "assets" som de använde vilket gjorde att en remaster ens var möjlig.

Dagens spel hos Epic är remaken av Saints Row
https://store.epicgames.com/en-US/p/saints-row

Dagens spel hos Epic, Cat Quest och det verkar som det just nu är problem med att "claima" det.

https://store.epicgames.com/en-US/p/cat-quest-8373e0

Edit: Funkar nu

Och dagens spel hos Epic är Human Resource Machine, ett spel som går ut på programmering och som, anser jag, tillhör den enklare skaran av den typen av spel.

https://store.epicgames.com/en-US/p/human-resource-machine

Lacuna – A Sci-Fi Noir Adventure är nu gratis hos GoG i ca 70 timmar till
https://www.gog.com/en/game/lacuna_a_scifi_noir_adventure

Dagens spel hos Epic är Ghostwire: Tokyo
https://store.epicgames.com/en-US/p/ghostwire-tokyo

Körde Fortnite när det var relativt nytt, innan det blev ett av de mest populäraste BR spelen och några år senare körde jag det igen. Ofta anser jag att det var bättre förr när det kommer till spel men inte när det kommer till Fortnite. På den tiden fann inget läge för att inte bygga, det tog rätt så lång tid att ta sig från en del av kartan till en annan eftersom fordon inte fanns. Så ja Fortnite, när jag senast spelad det är avsevärt mycket bättre än det var i början när jag körde det.

Finns nog bara ett spel som fått mig att känna "rädsla" och det spelet är Alien Versus Predator från 1999. Kan ha att göra med att Alien för övrigt är bland de bästa skräckfilmerna som gjorts kanske den bästa som någonsin gjorts.

Jag testade demot när jag var yngre och att spela som soldat när Alien kan komma från alla håll och man hör från ens "motion tracker" att de kommer närmare och närmare men man kan inte se dem för att det är så mörkt.

Nej inget spel jag spelat före eller efter har gett mig samma känsla av obehag. Det tog lång tid innan jag till slut fattade mod nog att spela klart det, inte kört mer än kanske något demo av tvåan men jag kommer absolut att köra det.

Jag är medveten om att det senare kom till iaf PC men det har skett med många andra spel, min poäng var att det skulle ha kommit till PC och MAC "dag 1" och inte flera månader senare. Precis som Alan Wake från början var ett PC spel, som till slut kom till PC så var det precis samma där, Microsoft såg till att så inte skedde.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Det skulle väl utvecklas till Macintosh från början innan Microsoft gick in och köpte Bungie. Har för mig att jag läst nånstans att Steve Jobs ringde ett argt samtal till Microsoft efter det.

Stämmer skulle ha kommit till både PC och Mac innan Microsoft gjorde något de har gjort sedan dess, såg till att så inte blev fallet.