Inlägg av KatOne

Inlägg som KatOne har skrivit i forumet

Skrivet av Dumlen:

Hmm.. påminner om "Deadliest Warrior" där de i stort sett alltid mörbultade en död gris.

Eller som från den här kanalen:

Eller den här

Ställer mig helt frågande inför att folk vill se "glichless" speedruns.

För det första så finns det ingen typ av speedruns där "fusk" är involverade. Vi talar om exploatering av glitchar, eller glitchless speedruns. Det är inte en speedrun av något slag om den görs med faktiska fusk, så släpp den terminologin.

För det andra så är poängen med att just kunna nyttja glitchar att man använder exakt den mjukvara som spelutvecklaren ansett lämplig att lämna spelarna som färdig, såld produkt.

Det är både en lämplig pik mot spelutvecklare som släpper buggiga spel (t.ex. Bethesda), samt en hyllning till reverse engineers och bug finders som orkar sitta och köra en evig mängd trial-and-error för att se vilka spelsystem man kan bugga och därmed utnyttja för att ta sig framåt snabbare. Ofta kan dessa buggars flummiga natur ha ett enormt underhållningsvärde i sig.

Ett speedrun handlar inte bara om gameplay-talang utan om spelutvecklings-talang; om att både förstå spelets mekanik men också förstå mekaniken som spelet i sig bygger på.

Och båda dessa mekaniker bör LÄMPLIGEN kritiseras av konsumenter, som ju köper dessa s.k. "färdiga" produkter.

Det som är helt uppenbart är hur många som verkar missförstå tanken bakom speedruns. "Glitchless är roligare" - då är vi ett hårstrå ifrån att någon påpekar hur det också är roligare om man inte skyndar sig så förbaskat igenom rollspel som ju ska handla om stämning och dialog. Men liksom, vad finns kvar av speedrunnen då!? Det är inte tänkt att vara en j*vla let's play, om det var det som folk fått för sig!

Skrivet av Hipshot:

Om det nu stämmer, vilket det inte måste göra så klart, så undrar man ju, vad har han gjort... det där mobilspelet där man skall banka på en kub tills det inte finns någon kub längre?

Fast det stod väl att han helfokuserade på Dungeon Keeper och Theme Park, vilka iofs inte direkt är dåliga spel? Särskilt Dungeon Keeper, då.

Grym idé, men ser väldigt B ut

Lamt att se folk klaga ovan. Men jag måste själv bidra med att säga att: rubriken hade varit utmärkt utan tillägget "årets galenpanna!", särskilt med tanke på att 75% av året kvarstår (då det är Mars).

Klockrent!

Det vore ju fantastiskt nice om de faktiskt lade på lite funktioner - typ som när de höjde storleksgränsen på MP-banor från 4 till 8 megabyte. Jävlar vilken skillnad det var, alltså.

Vågar man drömma om att de skulle skruva lite i grafikmotorn? Eller parallellisera kommandokön (i nuläget uppstår långa delays om man ger move commands till typ 500 units även fast fps'en är maxad och cpu utilization är typ 5%).

Åååh, vackra hägring... åååh...

Ser helt fantastiskt ut. I can't wait

Älskar att FZ behandlar deras devblogs som nyheter - mer sånt, Mattias!

Finns inte många meder kvar i världen inte! (Artikeltexten)

Notch är en jävligt skön dude ändå.

https://twitter.com/notch/status/704082195757953024

Fantastiska nyheter!

Och Insurgency som redan är så sjukt bra i sitt nuvarande format

Heja NWI!

Själv har jag fortfarande skitkul med Battlefront och ser fram emot patchen. Jag känner mig inte blåst på pengarna, tro't eller ej!

Skrivet av Slashgibber:

Det här är lika intresant som om Camilla Läckerberg hade gjort en uppföljare till Sagan om RIngen.

Spot on som vanligt, Jose- uuh, Slashgibber!

Ang. själva spelet: Jag tänker härmed repetera mig själv lite.

Är en stor modd-entusiast, men... det där såg bara alldeles för generiskt ut. Som en custom map till Gmod, typ.

Jag menar, se på Black Mesa. Se på Minerva. Till och med det väldigt blygsama HL2 Update är ju ljusår förre detta.

Och säg inte att rösten som talade skulle vara Gman? För isåfall så har jag ingen ytterligare kommentar.

Jävligt dedikerat av dem att fortfarande ta in ny information! Det är så man gör en maximalt korrekt dokumentation (vilket en dokumentär såklart är tänkt att representera).

Kanske lite väl hett på gröten att kalla det ÅRETS hetaste när vi befinner oss i första halvan av Februari?

Sen frågar jag mig hur het den där videon var egentligen kanske, men det är ett sidospår. Inget illa menat men, lugn nu

Snälla, ta bort expansionerna från listan... Blir ju helknasigt. Gillade man RoC eller TFT mest? Den frågan är ju bisarr.

Eller Diablo 2 eller Diablo 2: LoD? Det är ju inte som att vi talar om en standalone-expansion här. Seriöst.

Fixa listan FZ!

Angående de 275,000 dollarna de vill ha... I sin FAQ (på botten av deras Kickstarter-sida) besvarar de följande fråga såhär;

Citat:

How many rounds of funding will you have and why?

Our plan is for 2. This first round for pre-production ($275k) and one additional round for production ($2.5mil) after this one is complete.

We decided to do this in part because we didn't feel that we'd be able to raise the entire cost of development without any sort of product or name recognition (we're not Brian Fargo or Cliff B ) and we wanted to gauge the interest of gamer's in this type of game and business model.

This game, if it's successful, will truly be made for you and by you.

Nu har jag inte detaljlläst övriga sidan, men... En tolkning.

Med ovanstående menas alltså, för det första, att de egentligen behöver $275,000 + $2,500,000 för att kunna göra spelet de talar om till verklighet.

För det andra så menas alltså att även om denna Kickstarter lyckas (på $275,000, där man som enskild individ personligen utlovas ytterligare saker i utbyte mot pledges på upp till $10,000) så finns det ö.h.t. inget spel att leverera om inte en nästkommande Kickstarter på $2,500,000 också finansieras - denna kommer alltså krävas för att det faktiska spelet ska bli till, och den är nära nog tio gånger så stor som deras nuvarande Kickstarter.

Nästa FAQ-svar fortsätter;

Citat:

The end goal of our pre-production experience is to have a playable alpha experience that will show the direction in which we will take the full game experience to. The value of our crowdfunding campaign to our backers is the unique opportunity to be involved in the decision making of our game. In a sense, you'll be acting as a collective as Executive Producer that will drive decision making around all aspects of our game (character development, visual style, gameplay mechanics/balance, etc.).

Det man utlovas i slutet av denna första pledge drive är en "playable alpha experience" (dvs ett proof of concept) där alla delar av spelet fortfarande är rätt YOLO och tanken är att man ska diskutera allting inför att det faktiska spelet blir till med 10 gånger högre kostnad. Vi talar alltså på nivån att spelets mechanics och art style kan komma att bytas ut under denna fas (!). Så spelet skulle i teorin kunna hinna hoppa genre i det här stadiet.

Och att kalla denna alpha för ett demo är fel ord (vilket de själva heller inte kallar den för), då demon iallfall är avsedda att representera ett begränsat parti av den slutgiltiga produkten. Det som istället bjuds här är alltså - bokstavligt talat - ett slags "proof-of-concept". I alpha-stadie.

Detta blir alltså final product ifall det andra varvet funding inte går vägen. Tänk ett spel som övergetts i Early Access, om ens det ("alpha" är aldrig lovande).

Notera också att de själva uttrycker att, "The end goal of our pre-production", vilket kan läsas som att PLANEN är att denna alpha ens ska bli av. Så det finns i vissa ordalag heller ingen garanti på att ens alphan kommer gå vägen ifall varv 2 av funding faller pladask - ett projekt som till så här stor mån utgår ifrån att kunna ta in 10 gånger så mycket pengar kan mycket väl behöva partitionera utvecklingen så att även alphan i slutändan bygger på att funding #2 går vägen.

Och när denna ska gå av stapeln så har ev. intresserade redan gett sina $275,000, och tio gånger så många investerare skall alltså raggas utan att ett spel blivit till någonstans på vägen.

Sista meningen är mest oroande. "This game, if it's successful, will truly be made for you and by you.". En tänkbar parafras; "This game will be made IF [our $2,750,000 Kickstarter is] successful."

And, if so? Then it'll truly have been made by you and for you. D'aaaw.

Notera även att det (i nuläget) grafiskt sett ser ut som ett spel till första Xbox (inte Xbox One utan den från 2001).

Kort fråga (som du kan besvara i PM om du så önskar); vilken stad bor du i?

Själv är jag student, född 91, bosatt med sambo och katt i centrala Uppsala (livslång Uppsalabo), jobbar också med företags-IT via egen firma utöver gaming som ett huvudintresse - klart att grabben ska kunna lira Truck Simulator och känna att farsan sin ställde upp för honom

Bor du i trakterna och behöver någon form av hjälp så tveka inte att svara här i tråden/skriva mig ett PM - jag ska inte LOVA att jag kommer kunna frigöra mig etc (dvs basera inte projektets till eller från på mig i det här stadiet, haha!) MEN ville ändå sticka ut kroken om du t.ex. är vad jag helt sympatiskt brukar kalla "datorblyg", dvs, ja, iallfall i behov av hjälp så att du inte blir skinnad i onödan (lätt hänt tyvärr) med en massa tekniskt mumbo-jumbo från säljare. Just att se till att saker funkar optimalt och inte blir skitdyrt i onödan är bland mina kärnområden.

Dra ett svar i tråden/pm till mig om detta erbjudande är av intresse ö.h.t, om inte lycka till oavsett!

EDIT: Ville också passa på att understryka att detta inte är någon slags skamlös reklam för min firma (jag är dessutom fullbokad), utan detta handlar helt om en pro bono god gärning då jag blev lite rörd av din förfrågan. Klart grabben ska kunna spela ett schysst spel!

Skrivet av Shimo:

Komisk felläsning:
"Escape from Torekov" xP

Skrivet av Kilrah:

Från och med nu heter detta spel: Escape från Torekov!

Som en person med halva släkten rotad i Torekov sen flera generationer blev det ett gapskratt... fly på vintertid vetja! Enskilda vintrar bär isen en promenad ända ut på Hallands Väderö

Som skrivet ovan, paneltypen bör vara IPS-variant, VA-variant eller dylikt. Sitter själv på AHVA just nu efter att ha nyttjat PLS (en variant av IPS) innan.

För att komma med något som inte redan sagts ovan;

1) Ett varmt råd är att skaffa en skärm med halvmatt (alt. matt) yta, inte en med glansig yta. Med detta avses hurvida man kan spegla sig i skärmen eller inte. Glansiga skärmytor är helt sämst i min mening. Detta anges ofta inte som en av skärmens specifika kvaliteter (men ibland står det dock), ett enkelt drifttest är dock att - ifall du tittar på skärmen fysiskt innan köp - se om du kan spegla dig i den när den är av. Om så är fallet, tveka kraftigt.

2) Tanka ner f.lux och se till att använda det samtlig tid som du inte utför grafiskt arbete eller annat där färgbalansen måste vara precis på plats. Riktigt skonsamt för hjärnan att slippa stirra in i en blåspektrumlampa hela dagarna; rekommenderas varmt. Det gör bokstavligt talat skillnad för välmåendet.

Och som en allmän guideline - läs recensioner, flera olika på samma skärm. Kolla datumen också, och om drivrutiner ändrat situationen.

Lycka till!

Vilken jävla tratt Pontén är alltså; Sveriges svar på Jack Thompson när det kommer till teknofobiska icke-verklighetsförankrade lågkompetens-jurister.