Inlägg av Theapan

Inlägg som Theapan har skrivit i forumet

Tycker ni borde ”killa“ med alla getskämt

Skrivet av FejkFejksson:

Gillade storyn. Kanske bara inte var för dig?

Jag tyckte den kändes förkortad och stressigt berättad. Så mycket mer som kunde ha utforskats bland de olika grupperna och karaktärerna. Det kändes väldigt ofärdigt för mig, speciellt med tanke på hur bra CDPR hanterade berättandet i Witcher 3.

Bättre grafik och AI i all ära, men de måste åtgärda det verkliga problemet innan jag tänker spela det igen. Nämligen den alldeles för korta och stressiga storyn.

Skrivet av wingman92:

Jo förändringar kan va bra men inte när vi får mindre och mindre för våra pengar efter varje spel, de som slog mig mest va ljudet är rent kattskit vart som shockad, startade upp bf5 och bf1 för att dubblekolla och ja ljudet är helt katastrof igemförelse, till och med bc2 har 10 gånger bättre ljud än 2042.

Utveckla gärna vad du menar med att vi får mindre för våra pengar för varje spel?

Håller inte med om att ljudet var dåligt i BF1 och BFV. Jag kör med ett gediget surround-system och kan ofta höra när ljudmixen i ett spel inte är prioriterat. Tycker att DICE gjorde ett bra job.

Fullständigt absurt förslag, men dessvärre inte så förvånande.

Dock så har vi hämnat i en prekär situation, då jag tycker att det inte enbart är EA och DICE fel utan även alla de som ständigt ältar BF2 eller BC2 och förkastar alla BF som släppts efteråt. Hade de accepterat att BF utvecklas och förändras (som allt annat i spelvärlden), så hade vi nog inte haft BF 2042 och portal, bokstavligen en portal till det förflutna. Både BF1 och BFV är riktigt roliga och välgjorda spel med bra och genomtänkt ny spelmekanik som inte alls förtjänar den skiten de får. Visst, EA tänker med plånboken och DICE måste agera därefter, men i det här fallet är det onekligen en symmetri mellan vad spelare suktar efter och vad som levereras.

Håller med om att namnbytet inte kommer att ändra något gällande trakasserier och extremt dålig arbetsmiljö. Men å andra sidan kan är detta beslut vara för Overwatch-teamet, än för någon annan.

Hade jag jobbat i det teamet och lidit av en hemsk ledning hade jag också velat ändra namnet Mcree i spelet. Jag hade inte behövt ha kvar, och dagligen möta, en smärtsam påminnelse av misskötsel då karaktären är döpt efter en verklig person som inte representerar något som teamet, spelet eller företaget står för. Jag hade istället velat byta namn, gå vidare och bryta ny mark när det kommer till god arbetsmiljö. Så hade jag tänkt.

Så vitt jag vet så vet vi inte exakt vad som skedde, dock så kan väl ingen förneka att personalen har blivit illa behandlade av ledningen. Stämningsansökan och uppsägningar/avhopp dyker inte upp utan en väldigt god anledning.

Men detta är Blizzards sätt att hantera det. Det är som någon påpekade, en ”damned if I do, damned if I don’t”-situation av rang.

Ljud i spel är minst lika viktigt som design eller dialog, oavsett om det gäller ljudmix eller musik. Jag har 5.1 hemmabio vilket är en fröjd när jag kör spel med fantastisk ljudbild, ex TLOU 2. Det tillför väldigt mycket stämning som annars går missad.

Skrivet av Witchfinder:

Älskar FromSoftwares design. Det är som att den bypassar all P12:ighet som finns i andra spel, och talar direkt till en, i sin dunkla solennitet.

Om du gillar designen så kan jag starkt rekommendera att läsa Berserk, såvida du inte har gjort det redan. FromSoftware har lånat mycket design från den serien samt att Miyazaki själv är ett stort Berserk-fan.

Avklarat:

Jedi Fallen Order (PS5) - https://ibb.co/SR4VQ05

Påbörjade spel:
Jedi Fallen Order (PS5)

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Nä det är Eva Röse

Nej, det är faktiskt Regina Lund.

Kul att det finns några som minns SWIP 😀

Här inte hängt på FZ lika länge som många andra i tråden, men känner ändå att en era är över. Dock förstår jag till fullo att du vill utmana dig själv och testa på något nytt (vad du nu ska göra 😀)

Lycka till, Calle, och njut av semestern!

Skrivet av Gertzy:

Hade det varit en roligare "utveckling" om Microsoft ignorerat kritiken om förstahandsutvecklare och fortsatt leva på Halo och Forza menar du? Själv tycker jag det är peppande att de tar till sig av kritiken och möter Sony på deras egna planhalva.

Nej, det var inte alls det jag menade eller påstådde. Jag menar att sättet de gör det på är en tråkig utveckling, alltså att man köper in sig genom att köpa utvecklare, vissa rätt stora t o m. För mig är det ett bevis på bristande kreativitet/desperat handling för att komma i kapp. Båda vilka jag inte tycker hör hemma i spelbranschen.

Jag menade inte att Sony inte köpt spelutvecklare. Det är en rimlig utveckling om man har haft ett långt och bra samarbete. Men de har inte gjort som Microsoft gör och köpt upp 2-3 i taget för att få ut mer spel. Jag tycker det är en tråkig utveckling.

Jag tycker att det är oroväckande att Microsoft köper upp så många spelutvecklare. För mig är det ett oskicklig sätt att försöka erövra spelmarknaden istället för att själva göra superba exklusiva spel, som både Sony och Nintendo gör.

Skrivet av Dudinkalv:

Jag förstår precis vad du menar men jag tycker ändå att du har fel i din jämförelse. Du syftar visst på svårighetsgrad vs spelarens tid vare sig du vill det eller ej med din jämförelse, då det är exakt de sakerna du jämför. Att sätta "Finns ingen svårighetsgrad" och "Du kan inte pausa under en run" under samlingsordet "grundmekanik" är också fel enligt mig, då det handlar om såpass skilda delar av spel som du jämför.

Helt uppenbart att du inte förstår vad jag menar. Båda är grundmekaniker som inte finns i majoriteten av alla spel, så de sticker ut och upprör. Men sak samma, jag tycker fortfarande inte att det ska finnas någon sparfunktion. Det passar inte spelets tema eller dess gameplay. Sen får du givetvis tycka annorlunda

Skrivet av Gen:

Jag förstår din poäng. Det jag försöker förmedla att när du skriver "...ändra fundamentala delar i spel bara för att de inte klarar av att spela..." så är det ju inte riktigt sant. Att man inte klarar av något för mig har snarare med svårighetsgrad att göra. Att man inte har tid är ju inte att man inte klarar av...per se. Hade man haft tid hade man kanske klarat av den där 3 timmars rundan.

Något som däremot framkommit i tråden som jag inte tänk på tidigare är att problemet med en save och quit funktion (väldigt viktigt) är att folk skulle kunna kringgå spelets grundfunktion dvs att slumpmässigt generera en karta, monster och items. Finns spara och stäng av funktionen på plats skulle någon teoretiskt sett kunna spara och stänga av om denne saknar vissa items eller på något annat sätt ser att denna run är "fel". Fattar jag det rätt då?

Du har helt rätt. Att inte "klara av" är klumpigt formulerat av mig och brist på tid är passar mycket bättre.

Nja, skulle den funktionen finnas så antar jag att man kommer starta upp med samma session om du sparar och stänger av. Den finns en "restart session"-funktion redan, men då gäller samma regler som om du skulle stänga av/dö: Du startar om från början har tappat (nästan) alla items. Tror inte det kommer gå att kringgå det, såvida inte någon hittar en speed run-bugg av rang

Skrivet av Dudinkalv:

Fast att jämföra ett easy mode med att faktiskt respektera spelarens tid är ändå två helt olika saker enligt mig, jag tycker fortfarande inte att dina jämförelser håller.

Håller med om att souls-spelen inte ska ha svårighetsgrader men att detta spelet inte kan pausas tillfälligt under en run ser jag inte som något som har med svårighet att göra, det är bara osmidigt för sakens skull.

"Bara sätt PS i rest mode", jaha, hur najs kommer detta funka för mig som faktiskt flyttar mitt PS5 titt som tätt?

Du missar min poäng.

Jag syftar inte på svårighetsgrad vs spelarens tid utan att folk vill att en grundmekanik i ett spel ska ändras; att kunna spara mitt i en run i Returnal t. ex.

Dessutom, om vi ska diskutera att respektera någons tid, borde det vara spel-studions. I stället för att tjata på dom om en funktion de uppenbarligen inte ville skulle ingå i spelet och dränera deras tid så kan man antingen spela eller inte spela spelet.

Skrivet av Gen:

Fast i din första post pratar du ju om svårighetsgraden på spelet men det som diskuteras är möjligheten att spara och stänga av om livet kallar istället för att tappa i princip all progress dvs "ofrivilligt" ha slösat bort sin tid.

Nej, jag tog svårighetsgraden i Souls-spelet som ett exempel där man OCKSÅ ville ändra en grundkomponent i spelet. Min poäng är att folk vill ändra fundamentala delar i spel bara för att de inte klarar av att spela dom. Det är vad jag diskuterar om.

Förstår du min poäng?

Skrivet av whoo:

Handlar inte om att det är svårt, handlar om att det är många som inte kan lägga timmar per spelsession.
Själv har jag spelat 6h på min PS5:a, köpte den på releasedagen

Nej, det handlar inte om att det är svårt. Det handlar om att folk vill lägga till en funktion som inte passar spelet överhuvudtaget