Inlägg av sarlucic

Inlägg som sarlucic har skrivit i forumet

Skrivet av Lilagröt:

Känns som alla spel skulle dra nytta av två olika starter. En för folk som aldrig spelat spel tidigare och en för folk som som har spelat spel.
Är så tröttsamt att spela supersega tråkiga uppdrag i 30-60 minuter varje gång man börjar med ett nytt spel.

Det är svårt det där, jobbar inom spelutveckling och det finns 2 stora painpoints som får folk att stänga av spel och det är lite motsägesfullt.

1. Spelet startar inte snabbt nog. Vanligast på mobil / gratisspel och andra produkter med låg investering. För mobil har man ca 20 sekunder att fånga spelaren med gameplay eller så stänger dem av produkten. AAA-spel, spel som spelas på platformar där man sätter sig ner just för att spela, tex konsoll så är det oftast betydligt längre. Men även här, är tutorialen för tråkig, tänk text, låsta cutscenes, grejer där man inte kan gå vidare utan att behöva genomlida låsta sekvenser så stänger en betydande del av spelarna av.

2. Att man inte förstår hur man spelar spelet. Finns det ingen tutorial eller om tutorialen är för snabb / det händer för mycket samtidigt eller den levereras för snabbt så finns det en betydande del av spelarna som stänger av och begär refunds.

Svaret på detta i moderna spel är ungefär hur moderna spel som ovan nämnda assassins creed, zelda breath of the wild etc gör. Man lär sig spelet genom ganska lång tid, spelet pauses i princip aldrig, utan lär sig medan man spelar. Använder text på skärmen som man kan läsa medan man rör sig istället för UI-menyer och gamla tutorials.

Göra två olika startar etc funkar såklart för vissa, men även här ser man ofta i user tests att folk skippar tutorials per automatik, förstår inte hur spelet spelas och stänger av.

Svårt att vinna!

Oj, det är en farlig längd, hatade spelet och stängde av i början. Sen hade jag tråkigt en annan gång och spelade vidare, var nog typ vid 4 timmar > det började vara roligt och storyn kom igång.

Skrivet av Alexraptor:

Javisst, röven. Fan det var nog där jag hittade den här artikeln.

https://nordic.ign.com/company-of-heroes-3/79508/news/i-stopp...

Sedan så håller jag också själv koll på tempen inom industrin på sociala medier och har sett en del folk med allehanda "flaggor" i sin profil, gnällt om hur de fått sparken medan deras "Vita Cis Hetero kollegor får jobba kvar". Vissa individer har till och med öppet medgett att de fick foten in i spelindustrin för att ett företag specifickt sökte efter BIPOC.

Jag skulle kunna länkat till dem med, om jag brytt mig om att spara dem, men då är jag inte är en sådan nazistisk kulturkrigare som försöker samla på sig en massa "gotchas" som man kan slänga i människors ansikten.

Däremot kan jag säga att det finns hur mycket som helst att läsa om Diversity Equity & Inclusion program i USA och hur de faktiskt går till. Men det avfärdar ni säker som en extremhögerkonspiration, som vanligt.

Edit:

Ni har dock motiverat mig att leta rätt på en av dessa twitterinlägg, så varsågoda.

https://pbs.twimg.com/media/GKiWvYqbEAAglPD?format=png&name=s...

https://twitter.com/FrieNDA_2/status/1776739878082113621

Kära kära vännen, i all välmening, du måste stanna upp och försöka läsa av helheten. Utvecklarna du länkade på twitter är sarkastiska och skämtar om personer som har konspirationsteorier om diversity hires. Folk fortsätter i kommentarerna att ta det flera steg längre. "Are you telling me The Woke Council has chosen you? I might have a chance then" "my job was going to go to a British person but thankfully they found me, a foreigner, at the last minute to take it"

Så din "gotcha" fick dig att missa att den radikaliseringen du letar hos den andra "sidan" har gjort sig så pass blind till ironi och sarkasm att du blev en del av skämtet du missade. Snälla lämna amerikanska kulturkrig där det hör hemma, i 2016 års presidentval.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo svenska studieprogram är lite annorlunda. Halva min klass var från hockeygymnasiet (jag läste SAM ekonomi), den enda skillnaden mellan dem och mig var att de hade annan idrott och att de ibland spelade matcher på fredag-eftermiddagarna.

Precis! Ser likadant ut på svenska "E-sportsgymnasium" det är antingen en inriktning på tex en estetisk, samhälle eller tekniskt gymnasium. Eller tillvalskurser. Sen är en stor del kvällskurser och träning precis som hockeygymnasium. På högre nivå är det tillvalskurser.

Att plugga en betald universitetsutbildning för esport hade jag dock inte rekommenderat någon att göra om man inte redan har jobb eller alternativ i en backup branch eller ett brinnande intresse som överträffar logik, det behövs ju för att faktiskt lyckas inom sport oavsett om det finns ett e- eller inte framför. Men det gäller väl egentligen alla låg % utbildningar på eftergymnasial nivå

Skrivet av JerkerRaner:

Ser detta som samma att gå estik, jobben finns men samtliga kommer inte ha nytta av någonting ifrån någon utav dessa utbildningar, snacka om slösa bort resurser.

Förutom, att typ alla jag jobbat med inom UX, webbdesign, marknadsföring, spelutveckling, etc nästan alltid har haft en estetisk bakgrund och bra betalda jobb över median. Själv gick jag teknik och dessa 400 poäng av 2500, speciellt när man kan lägga till Matte 2/3/whatever i en estetisk utbildning så har jag svårt att tro att det är avgörande för något utan personlighetstypen är avgörande.
Jag jobbar numera på yrkeshögskola där personer som gått estet utgör ca hälften av våra studeterande, vår statistisk på folk som får arbete som är i eller närliggande sin utbildning varierar mellan program och söktryck, men generellt 75% - 90% historiskt i en väldigt väldigt smal sektor. Någon form av arbete efter avslutade studier (90% plus) Detta mäts då 1 år efter avsltuade studier (YH medel är: "Andelen med arbete som överensstämmer helt eller till största delen cirka 65 procent")

Men personliga anekdoter är just personliga. Så låt oss titta på lite statistik!

Historiskt mellan 2012 - 2023;
Självklart skiljer det mellan studieförberedande där ekonomi har högst etablerigsgrad på 29% och specialiserade yrkesutbildningar som fordonsprogrammet / vvs där etableringsgraden 3 år efter studier är galna 70 plus %, men estet ligger på 18- 20%, teknik 23-0% humanistiska och naturvetenskapsprogrammet 14-10%, international bacclaureate 5% Delar av denna skillnad är att delar studerar vidare längre än 3 år. (källa SCB)

Beroende på år så är någon slags medel statistik att ca 45% av ester arbetar efter gymnasiet närliggande deras utbildning, varav ca hälften har vad som kallas en trygg anställning, dvs fulltid eller liknande, 53 av % av esteter studerar vidare. va 4% står utanför arbetsmarknaden. Så myten om att estet är en dead end för vidareutbildning är inte sant, inte heller att det leder till utbredd arbetslöshet.

Kollar man på statistik från DIK om deras medlemmar i kultur och kommukationsektorn - "Arbetslösheten är fortsatt mycket låg bland DIK-medlemmar som arbetar på arkiv (1,0 procent) eller bibliotek (1,5 procent). Högst andel arbetssökande finns bland de som arbetar inom museum och kultur eller språk (2,8 procent). Inom kommunikation och kreativ sektor var 2,3 procent arbetslösa i slutet av 2022."

Utan den enskilda största markören för arbetslöshet är utbildningsnivå, 27.1 % förgymnasial, 6.8% gymnasial, 4.6% eftergymnasial.

Hade arbetslösheten sett bättre ut om alla pluggade yrkesprogram och slutförde sina studier. Ja. Men det är inte så människor fungerar och inte samhällen heller. Kultur kommer alltid ha en viktig plats i alla välmående kulturer och samhällen.

TDLR: Estetiska utbildningar är % inte speciellt avvikande mot andra studieförberedande program, arbetslösheten är låg, vidareutbildningsgraden hög. Att göra klart någon form av gymnasieutbildning är viktigare än vad man studerar för arbetslöshet. Så kan din unge enbart klara av estetiska gymnasiet, så är det klart bättre än att den hoppar av en svårare utbildning.

Vill man ha bra betalda jobb efter gymnasiet, plugga fordon, vvs, el. Eller flytta till Norrland och jobba i batterifaktorer, eller gruvan. Knappt så du behöver gå klart gymnasiet. Vill du plugga vidare, jobba med något du brinner för, känner att estet är enda för dig. Gör precis vad du vill, det kommer antagligen gå bra för dig rent statistiskt i slutändan ändå. Heja Sverige.

Skillnaden mellan ens hype nivåer är väldigt olika här

Skrivet av theBoosing:

Tänk dig att jobba på cloud imperium games 9 år, och sedan få sluta, när dem inte ens skeppat ut sitt spel.
Så ofanligt många miljarder dem dragit in låter det smått otroligt, ska vi skeptiker äntligen få rätt i nu att det hela bara är en stor bluff?

Alltså, nu är jag lite väl färgad av ett liv inom spelbranchen. Men att få jobba på samma företag, samma projekt i 9 år låter som en utopisk dröm för nästan alla inom industrin. Vi har det lite bättre i Sverige men även här är det väldigt ovanligt. 3 år skulle vara nice, 5 toppen, 9? OH MY GOD.

Att spelet är en scam? Det går ju och spela och har gjort det i massor av år nu. Köpte ett starter pack för 249 kr eller något för massor av år sen. Har spelat ett par hundra timmar med vänner till och från över åren. Det är buggigt, på tok för stor fokus på nya features och inte polering men långt mycket roligare än många andra spel och en helt unik spelupplevelse. Jag har vänner som jobbat på cloud imperium och single player delen börjar närma sig färdig. Multiplayer delen misstänker jag kommer vara i early access till studion stänger ner men jag gissar bara.

Assassins creeds live service spel är live service? Det är ju hela poängen med detta släppet. Det blir ju släpp av ett vanligt spel ungefär samtidigt också.

Nu är det ett av spelhistoriens märkligaste projekt. Historierna från folk som jobbat på spelet slutar aldrig att häpna. Men med det sagt, spelet är tämligen unikt och även fast det inte är ett fantastiskt spel och kostar på tok för mycket så är det inte svårt att se en marknad för det. Jag har ingen förståelse för folk som spelar trucksimulator eller random insert washing simulator 3 eller majoriteten av super nichade grand strategy spel, men det finns en marknad för det ändå.

Skrivet av jeppe109:

Verkar som att massvis av negativa recensioner från Steam tagits bort. Har ingen koll på sanningshalten av det dock.

https://www.neogaf.com/threads/steam-is-deleting-negative-rev...

Älskar toppen på länken som säger "Update: Users have been lying as SteamDeb shows there were never 7000 negative reviews.
"

Skrivet av Klonas:

Med tanke på hur få bra spel som släpps idag så är det inte konstigt, gissar på att det blir en krasch i spelbranchen likt den på 80 talet.

Nog bra det.

Alltså, 2023 var ju ett av de bästa spelåren på årtionden med massor av spel som blev succéer i betyg, försäljning och mottagande hos spelare, du är inte kvar i 2014?

Jag tycker det är sanslöst överraskande att det faktiskt släppts till sist. Jobbar dagligen med en kollega som jobbade på projektet för 10 år sedan. Undrar om Ubisoft någonsin kommer skriva ett kontrakt med ett lands regering igen där de är tvingade att släppa ett projekt, min gissning är nej.

Redan i tidig early access så var det ju det enda alternativet sedan Swat 3, ser fram emot att testa en mer färdig produkt!

Skrivet av Byssan:

Spelserien är tvärdöd. Nu är frågan hur länge Blizzard orkar skända liket.

Huh, nog för Diablo 4 inte är mycket att hänga i granen efter man klarat storyn och kört första karaktären till hög lvl så är det ju fortfarande över 100 timmars underhållning för en liten slant, väldigt bra reviews och togs emot väldigt bra fram till en fruktansvärd patch.

Diablo 2 resurected lever än och är värt att lägga ett par hundra timmar på varje säsong även om senast är lite tråkig utan updates.

Detta ligger mig väldigt varmt om hjärtat då UX inom level design är mitt favorit ämne, det är så klart mycket djupare än vad en twitter summary kan förmedla.

För folk som är vill förstå ämnet lite djupare så rekommenderar jag verkligen Dave Shaver från naughty dogs presentation! https://www.gdcvault.com/play/1025179/Level-Design-Workshop-I...

Får jag shamelessly promota något jag själv var inblandad i så kan man också kolla på denna presentation jag gjorde tillsammans med Miles Toast, lead level designer hos cd project red https://youtu.be/XQlG0Ccew58 för Futuregames Warsaw

Pick me! CHOOOICE MEEEE PICK MEEE

Jobbat med så många olika spelutvecklare som under de senaste 10 åren har varit inne och petat på detta projektet. Ingen har något bra att säga, ska bli väldigt intressant att se vad det blir till sist.

Skönt att Anthem får en uppföljare! Ser faktiskt helt ok ut. Som Anthem möter cod möter Dark Messiah of Might & Magic

Vad tråkigt. Är extra partisk till Umeå studion. Senast jag pratade med personalen verkade det vara ett uppsving på gång och flera roller och annonser fanns ute efter ny personal bland annat projektledare och producent.

50 Minuters kö när jag loggade in vid betans start, helt ok och förväntat. Spelat fram till kl 22 då jag fick min första crash.

Story - world building och känsla är 10/10
Game play som sorceress är .. ja, riktigt tråkigt tbh. En movement key som gör att man inte kan ducka mer än var 5 sekund, så man står och blir slagen av fiender, men är ganska tankig så det gör inte så mycket, fireball, fire shield, etc gå vidare. ¨Jag har just spelat massa d2r och även innan man får teleport är man ju snabbare än de flesta monster och kan således dodgea ganska duktigt även fast man inte har dodge/roll etc.

Däremot så är helhet upplevelsen trots tråkiga skills etc väldigt positiv. Jag tror säkert att sorc kan bli roligare lite senare men skulle rekommendera folket att börja med någon annan klass.