Inlägg av kebbe

Inlägg som kebbe har skrivit i forumet

Att Bad Company 2 på något sätt skulle vara Battlefield-seriens höjdpunkt måste vara ett skämt. Konsolskadad röra som inte bara drog ned storleken på kartorna till deathmatch-nivå utan även skalade ned servrarna till 32 spelare och tvingade alla att spela utan prone för att konsolspelare hade svårt att sikta. Lägg till grafik som såg åldrad och hemsk ut redan ett år efter release tack vare överdriven bloom och vapenmodeller som tog upp halva skärmen så finns det gott om anledningar till att såväl BF2, BF3 och BF4 var bättre, mer kompletta spel.

Suicide Squad delar kanske live service-publik med Payday 3, båda ligger runt 300 spelare. Har helt klart spelat live service som gjorts "bra", då oftast genom att spelet är gratis och kosmetiska föremål finns undangömda i någon butik, men kan samtidigt säga att jag aldrig har spelat ett live service-spel som inte hade varit bättre utan inslaget. Även när det handlar om kosmetiska saker så kommer det på bekostnad av vad man kan låsa upp i spelet, Sea of Thieves är ju precis ett sådant exempel där man inte bara behöver betala för spelet (live service och battlepass introducerades som alternativ till prislapp) men sedan står inför "unlocks" som är så extremt ointressanta och tråkiga att det lika gärna kunde skippats.

Kula World kommer alltid vara #1.

Skrivet av ValleyCountryFlash:

Problemet med mängden låtskrivare ligger troligen också i hur få skivbolag vi faktiskt har. Även globalt är ju de flesta skivbolag knutna till de fyra stora (Warner, EMI, Universal och Sony), och de väljer att sätta sina säkra kort på att skriva låtar till Mellos. Rent krasst blir det inte så mycket annat att välja på.

Det finns ingen regel att bidragen skall vara backade av stora skivbolag och antalet bidrag till tävlingen är som tidigare nämnt tusentals. Kvaliteten på bidragen ligger heller inte på en nivå som talar för att bolagen är nödvändiga (den länkade personen jämför låtskrivarna med Messi, herregud). SVT bör heller inte ha "kontakter" och favoriter när bidragen väljs ut, det strider mot deras policy om säljfrämjande aktivitet för andra och deras policy för "Brett spektrum av kompetenser" vid "Val av medverkande".

Kanske är i "Allmänhetens intresse" att helt stänga ute storbolagen från tävlingen om hela programmet har blivit ett slutet sällskap av tjänster och ryggdunk där någon sliskig Stockholmare står och talar som att det är självklart att bolagen och SVT jobbar på ett sätt som gör att G:Son och Thörnfeldt ligger bakom 90% av låtarna för att "de är bra på saker".

Skrivet av ZF:

Två låtar. Ligher ju bra i lä mot G-son..

Men visst, det kan man ju med fog anse problematiskt. Men hur skiljer det sig från underhållning i precis alla andra kanaler? Det är ju samma gäng av föredettingar som roteras överallt ändå.

När det kommer till just det här så finns det ju åtminstone en ytterligare aning bättre anledning att det ser ut som det gör. Existerande nätverk för produktion underlättar att koppla ihop låtskrivare med artister och sen hela cirkusen runt om detta.

Antar att du förstod att min kritik riktas lika mycket mot G-son och Jimmy Thörnfeldt som artisten i exemplet, blir bara extra konstigt när någon är med och tävlar mot sig själv på ett så pass tydligt sätt. Hur det ser ut i andra kanaler kan jag ha åsikter om såklart men i slutändan tvingas jag inte betala för dessa så profilerna de väljer att rotera spelar ingen roll.

Att koppla ihop låtskrivare med artister är endast ett problem som uppstår när man på förhand bestämt sig för att specifika låtskrivare eller artister skall vara med, som när Thörnfeldt i vinnarintervjun säger att samarbetet med Marcus och Martinus var självklart "om det finns en låt". I dagens korrupta system vet låtskrivarna redan att de har en plats nästa år, de kan handplocka artisterna själva. Systemet där folk skickar in låtar är bara ett spel för galleriet.

Citat:

Det enda lösningen som skulle minska den faktorn vore ju då faktiskt tvärtom vad du antagligen önskar att SVT verkligen hade 100% kontroll på produkten.

Förstår inte vad du menar här. SVT har alla möjliga regler kring programmet och ESC har ett lika tydligt regelverk kring låtarna. Den mest effektiva lösningen är att begränsa antalet låtar en individ får delta i tävlingen med (inte skicka in). Det är fritt fram för nästan vem som helst att skicka in låtar man vill ställa upp med, Garanterar att det fanns 30 unika låtskrivare bland de drygt 3000 inskickade bidragen för 2024 som höll minst lika "hög" kvalitet som de skräpbidrag årets tävling hade med. Krävs inte "100% kontroll" någonstans, krävs bara ett regelverk som säger "Du är med med låt X, det är ditt bidrag i år".

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Gillar Mello, men – varning för att låta gammal – programmet var bättre förr. Vassare manus. Nu vill man att det ska passa alla och då passar det egentligen inte någon. Ängsligt. Och låter inte alla låtar likadant? (Jag har blivit Bert Karlsson!)

Eurovision tycker jag är roligare nu för tiden. Ett kul spektakel!

Mycket låter likadant för att SVT är genomkorrupt. 90% (källa) av låtarna är skrivna av samma 3-4 låtskrivare och framförda av vänner och familj till dessa. Det är därför vi har "Melloartister" som endast dyker upp och har låtar från Melodifestivalen.

Gillar Melodifestivalen och ser det som en av årets höjdpunkter men har länge hoppats på att regelverket görs om så att låtskrivare endast får ställa upp med en låt och artister inte får dubbeldippa och vara med både som artist och låtskrivare. Blir äckligt SVT-träsk när Cazzi Opeia springer från scenen till att stå och vinka när de presenterar henne som låtskrivare för nästa låt.

Med tanke på det politiska läget i USA handlar detta givetvis endast om politik. Regelverket kring vapen i Hollywood är omfattande och har fungerat väl, när AP tog upp problemet med dödsfall vid filmning för ett par år sedan framkom det tydligt att de största riskerna var saker som att bli påkörd eller drunkna. Olyckor händer, identifiera var säkerhetsrutinen misslyckades (vilket man har gjort på flera nivåer här) och straffa såväl de ansvariga på inspelningen som studion/finansiellt ansvariga.

Att dödas av Alec Baldwin för att han inte bryr sig om grundläggande vapensäkerhet är extremt ovanligt och bör hanteras därefter. Eller ska det förbjudas arbete med fordon och vatten också? Finns ju green screen och barnpooler att arbeta säkert med.

Om inte annat borde väl Starfield i ”Technical Achievement” ta hem årets skämt.

Hur är levnadsstandarden i Japan när ingångslönen ligger på 21k? Skulle aldrig slava heltid för den lönen.

Troligen Valve om man tar snittkvaliteten på alla deras spel.

Vore ju hemskt om man betalade 800kr och fick spela som man själv vill.

Skrivet av Slashgibber:

Nej, då du bör kunna ladda ner appar utanför butiken och installera, även appbutiker. Tänk om Microsoft en dag beslutade att du inte fick ladda ner programvaror utanför Microsoft store i Windows, hade du accepterat det?

Som på Xbox då? Folk verkar helt ok med det i kontexten av ett slutet system.

Digital Foundry har släppt drygt en halvtimme intervju med utvecklaren bakom Kingmakers. En hel del intressant info och nytt gameplay från spelet.

Vilket skämt, man får ju hoppas på en bra PC-version men det brukar ju sällan hända med japanska spel.

Snällt av Warner att spara pengar åt en, blir dyrt att köpa kanonspel som Hogwarts Legacy var och varannan månad. 👍

Tänk att finansieras i över två år och endast kunna visa sådant skräp, borde skrotats redan i konceptstadiet. Folket bakom Free Radical Design håller fast vid titeln som tidernas mest överskattade utvecklare.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu var ju No Way Home en Marvel-film. Jag pratar om Sonys egna Spiderman-filmer. Deras senaste superhjältefilmer förutom då animerade Spiderman har ju inte varit några höjdare. Senaste bra var väl Spiderman 2.

Spider-Man
Spider-Man 2
Spider-Man 3
The Amazing Spider-Man
The Amazing Spider-Man 2

..alla Sony-filmer (även om Marvel-delarna var samarbeten). Alla har gemensamt att de spelade in mer än den andra Spiderverse-filmen och över tre gånger mer än den första. Till och med den första Venom-filmen spelade in mer än förra årets Miles-historia. Så: På vilket sätt har Miles-filmerna ”gått bäst”?

Vad man tycker är bra är en helt annan sak än vad som gått bra. Tycker exempelvis att Insomniacs Spider-Man-spel är rent skräp, de har fortfarande sålt enorma mängder.

Skrivet av Bennii:

En liten livbåt med väldigt positiva fans i ett hav av ointresse räcker nog tyvärr inte för att hålla live i en service...

Utvecklarna valde Live Service-skräpet, dags att stå för sin del av affären och bistå med ”service” om så spelartalet blir ensiffrigt.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Kan ändå förstå att man väljer Miles. De Spiderman-filmerna som gått bäst är ju de animerade med just honom. Sen innebär ju döden ingenting i multiversum. De går alltid ta tillbaka folk så Peter får kanske bara en liten paus tills han blir saknad igen.

Förövrigt vill jag har Spider-Gwen, hon är cool!

De Miles-fokuserade animerade filmerna tillsammans har knappt dragit in hälften så mycket som bara den senaste Peter Parker-filmen (No Way Home). På vilket sätt har Miles-filmerna ”gått bäst”?

Hur mycket höjs det då?