Inlägg av Kixo

Inlägg som Kixo har skrivit i forumet

Skrivet av strangelove:

Och dessutom har dessa 800 personer all talang som behövs för att skapa produkten. Nästan som att dessa besluttagare lite överflödiga *host*...

Aningen malplacerad kommentar med tanke på att Tim Sweeney är skaparen av Unreal Engine.

> According to an interview, Sweeney wrote 90 percent of the code in the engine, including the graphics, tools, and networking system.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_Engine

Skrivet av kennyg123:

Pga några få idioters val så förlorar nu över 800 personer jobben, istället för att dom få idioterna som tog besluten blir av med jobben. Hemskt att de ska få fungera på detta viset..

De blir erbjudna det absolut bästa avgångsvederlaget jag sett i såna här sammanhang. 6 månaders lön + benefits plus 6 månaders vesting på optioner? Unheard of och otroligt generöst.

Skrivet av Pjotor:

För övrigt får varenda ord i citatet mitt skinn att krypa. Jävla Tim Sweeney.

Vad är problemet med citatet och vad har du emot Tim Sweeney?

Låg nivå på kommentarerna här. Helt uppenbart varför Slime Rancher är ett utmärkt varumärke att ta till filmduken så tror på succé.

Skrivet av fooobar:

Det finns ingen möjlighet att få sin kod visa SMS?

Känns som en brist då man lätt kan tappa kontroll över appar då telefoner kan försvinna, gå sönder, ominstalleras utan att tänka sig för.

Javisst, ni skriver att man ska spara sin återställningskod men det är väldigt många som inte kommer följa de instruktionera. På nästan alla ställen där jag har 2FA så bruka sms eller telefon vara ett sätt att falla tillbaka på.

SMS är högst osäkert för 2FA så nej, det är ingen brist.

Skrivet av Fearnox:

Among us är dock ingen solklar vinnare, vi vet ju hur det gick med PUBG och Fortnite.

Hur gick det? Båda är väl succéer. PUBG största mobilspelet i världen med en miljard spelare.

Skrivet av noreason:

Du har fel, men jag kan utläsa från dina inlägg det är ett vanligt förekommande.

Jag har spelat, antagligen den bästa versionen av spelet, och har moddat det för att försöka få något kul i utbyte, men det gick inte. Spelet gick inte att rädda, det var för tråkigt.

Du har flera gånger raljerat om hur dåligt BotW är. Att du dessutom häver ur dig saker som att "Nintendo-fans måste ha låg ribba" visar vilken nivå du själv ligger på. Det är inte din typ av spel, vi förstår, men att vara en hater gör dig inte så tuff som du tror.

Ja. Jag är mer benägen att köpa spel med mikrotransaktioner.

Skrivet av General White:

Igen, de kan om de vill. Resurser finns, viljan finns inte. Hur naiv får man bli?

Det är inte direkt så att de enkelt kan skala servrarna horisontellt som du kan göra med en statisk hemsida, där du bara kan slänga fler och fler servrar på problemet och delegera användare genom lastbalanserare. Komplexiteten i ett realtidsmultiplayerspel är magnituder större. Du kan bara skala vertikalt (d.v.s. öka den fysiska hårdvaran) till en viss gräns och det finns mängder med bottlenecks förutom hårdvaran i sig.

Bra test men "Baksidan pryds också av MSI-logotypen men annars är det inte mycket mer som sticker ut."? Mest spexiga baksida jag sett och det första jag reagerade på.

Skrivet av Gesturr:

Du verkar ha problem med läsförståelsen så jag lämnar diskussionen därhän.

Säger detsamma eftersom jag enbart sa att det fanns hundratals spel inspirerade av HoMM (vilket du nu håller med om?) medan du istället läste in "hundratals spel som är iögonfallande lika HoMM".

Gameplay ser hursomhelst likt ut men deras assets är inte "nära på kopierade rakt av med mindre justeringar" som du påstår.

Skrivet av Gesturr:

Du slänger ut halmgubbar till höger och vänster men det faller jag inte för så lätt:

1) Ingen har ifrågasatt att HoMM har inspirerat andra spel, ifrågasättandet gäller att assets från HoMM 3 är nära på kopierade rakt av med mindre justeringar.

2) Ingenstans har jag påstått att jag inte vill se ett nytt HoMM eller att jag vill att denna studion ska bli stämd.

Bättre lycka en annan gång.

Nej, deras assets är inte kopierade rakt av. Det är en lögn.

Skrivet av Gesturr:

Löjligt påstående, det finns inte ”hundratals spel” som är så iögonfallande lika HoMM 3 som det här spelet.

Jo, det finns hundratals spel som är inspirerade av HoMM. Du som snackar om "iögonfallande", inte jag.

Det är väl bra att någon återupplivar genren men nej, du ser hellre att nya bolag blir stämda för att spelet är för likt deras inspirationskälla. Tur att juridiken inte reflekterar din åsikt.

Skrivet av Gesturr:

Jag skulle kunna dra upp en hög med exempel på hur lika assets på kartan är HoMM 3. Det betyder inte att dom är stulna rakt av, men extremt ”inspirerade”. Dock orkar jag inte göra det, utan det borde vara uppenbart för vem som helst som kört mycket HoMM 3. Andra har blivit stämda för mindre.

I ditt exempel är det betydligt större skillnader och dessutom samma utvecklare i 3/4 fall. Jag hade ju inte reagerat om det var New World Computing som gjorde detta spelet.

Utanför den här tråden med "experter" så är det ingen som tror det här är något som är grund för stämning. Finns hundratals spel som är inspirerade av HoMM. Folk blir stämda för att de bryter mot upphovsrätt, vilket inte innefattar spelmekanik.

Skrivet av PeTTs0n:

Ja, jag vill inte få det att verka som att jag bara säger att det absolut inte kan/inte kommer att bli något - utan bara att jag inte ser det särskilt rimligt att implementera inom en snar framtid, med tanke på hur vår "infrastruktur" kring spel ser ut i dagsläget.

Det finns intressanta aspekter med blockchainteknologi, men jag känner inte att det är särskilt rimligt att försöka trycka in den i spel än på ett tag, annat än möjligtvis ett fåtal nischade sådana där dessa i princip är uppbyggda kring den typen av funktionalitet. (Så som du nämner.) "Problemet" med NFTer i spelmiljöer i allmänhet är ju som sagt att det är mycket traditionellt de än är beroende av för att fungera - vilket också gör det besvärligt att använda dessa över spelgränser.

Så frågan blir väl i slutändan om det faktiskt är värt det, än.

Precis. Allt jag snackar om är högst teoretiskt och inget är i närheten av det än, om det någonsin kommer hända.

Skrivet av eld:

Jo allt hänger på att man decentraliserat allt, men det är ju ingen som ens kommit på en bra lösning för detta, och ingen som vet vem som vill göra detta spel.

Till och med företag som lätt hade kunnat låta dig använda alla dina items i alla deras spel har inte gjort detta än, då de inte sett något värde i det.

Ett företag som säljer NFTs vill att du köper deras NFTs och inte ändras, just därför vill de inte låta dig dra in din plånbok full med nfts från ett annat spel, om de ens fick implementera dessa.

Nej, det är väl kruxet i det hela just nu. Varför gör företag detta? För att tjäna pengar och för att tjäna pengar så bygger man hype kring sina egna NFTs. Det finns inget incitament att supportera NFTs från andra spel.

Om en NFT bara kan användas i en enda centraliserad miljö finns det ingen anledning till att den ska ligga på blockkedjan överhuvudtaget. Så jag tror att vi kommer se en enorm krasch och därefter kanske det jag snackar om reser sig från askan...

Skrivet av eld:

Finns ett fundamentalt problem här: de olika företagen äger de olika rättigheterna till de olika spelen och det gäller då att de båda ska lyckas samarbeta, och de vill då båda ha en del av kakan.

Båda spelen kan tex banna dina nfts om de tycker att du inte gör rätt för dig, och gör dessa värdelösa för all framtid.

Visst är ett tokensystem på plats, men bristen på NFTs är tex inte vad som hindrat folk från att använda sin wow-karaktär i final fantasy 14, det finns större problem än så.

Det största problemet är som sagt att alla företagen ska respektera att en nft är ett svärd, och att spelet där nftn mintades ska låta alla andra spelen använda sig av rättigheterna så de kan representera svärdet i sina spel.

Så jo, tillstånd behövs.

Skrivet av PeTTs0n:

Grejen är ju att (än så länge) är spelinnehåll som spelare interagerar med (spelmotorer, ljud och grundläggande visuella assets så som 3D-modeller och animation, story osv.) förhållandevis manuellt skapat och bundet till traditionella principer och lagar vad gäller ex. upphovsrätt.
Saker som sedan skapas i ett spel (egengjorda dekaler/texturer, ex.) är beroende av ovanstående för att kunna ses/användas/tolkas, så även om du äger en sträng som kan generera ett unikt föremål i ett spel äger du inte det som krävs för att föremålet ska kunna ses/användas/tolkas.

Visst, om spel och NFT-integrationen springer iväg såpass att de blir i praktiken *helt* fristående, så hade det varit mer fascinerande - men jag ser inte att vi skulle vara där än på ett ganska bra tag. Med tanke på hur mycket manuellt arbete som läggs ner för att skapa spel fortfarande känns det som att NFT inte riktigt hör hemma i branschen. Än.

Se ovan, visst kan du äga en NFT, men om den är beroende av "traditionella" aspekter för att kunna användas till något vettigt blir det ganska meningslöst. Spelföretagen äger fortfarande det som krävs för att du ska kunna "använda" (översätta från en blockchainsträng till något som faktiskt existerar i ett spel/en spelmotor) din NFT till något. (Spelmotorn, andra assets, varumärken etc.)

Exakt.

Det är tur att vi har er som är så klyftiga orakel och kan spå i framtiden (förresten, allt som Internet innehöll på 90-talet överlevde inte direkt, det var mycket som floppade också - tydliggjordes rätt extremt i och med IT-bubblan), varför delar ni inte med er av er visdom i stället för att sitta på era höga hästar?

Ni har väldigt bra poänger. Jag tänker mest fritt om vad som faktiskt kan komma i framtiden men det gäller såklart att sånt här mejslas ut först. Jag är for the record väldigt skeptiskt till nuvarande NFT hype men tycker ändå det finns något intressant just med CryptoKitties/HyperDragons-exemplet där två spel interagerar med varandra helt decentraliserat.

Sen går det väl att komma runt copyright genom att inte använda några assets. Om t.ex. CS mintar NFTs så dröjer det säkert inte länge förrän en annan utvecklare piggybackar på dessa föremål och gör ett spel där samma NFT-protokoll och konfiguration (säg "damage: 50") används fast utan att göra upphovsrättsintrång. Så när du köper ett skin i CS vet du att du även kan använda det som t.ex. ett svärd i ett annat spel. Din wallet äger en NFT med en JSON och det är allt det andra spelet använder.

Incitamentet för den andra utvecklaren (gentemot att bara minta sina egna NFTs) skulle vara att det redan finns en marknad kring just dessa föremål.

Skrivet av jehuty:

Om man skulle kunna få NFT föremålet ut från spelet hade det varit en okay sak att ha. För om föremålet bara finns i spelet vad är syftet?

Det kan du eftersom det är din wallet som äger NFT:en, vilken du kan sälja fritt utan spelutvecklarnas inblandning. Andra spelutvecklare kan sen implementera samma protokoll och låta dig använda samma item. Det fina med blockkedjan är att det är ett öppet API. Du kan ha ett spel där du offrar föremål från andra spel utan att skaparna av sagda föremål har något att säga om saken. Eller ett spel där du har två vapen från olika spel för att låsa upp ett supervapen.

Det går att göra centraliserat men då behöver du tillgång till spelets API. Nu behöver du bara koppla upp dig mot blockkedjan utan något tillstånd.

Jag tycker CryptoKitties och HyperDragons är ett intressant exempel på hur NFTs kan användas i framtiden. I CryptoKitties föder du upp katter. Sen kom en helt separat utvecklare och skapade HyperDragons där du matade dina drakar med CryptoKitties, helt utan de ens behövde prata med utvecklarna av CryptoKitties och än mindre ha deras tillstånd.

Eftersom katterna lever på blockkedjan så är det ingen som kontrollerar dem och ingen som kan hindra dig från att börja använda dem i ditt egna spel, inte ens om det som i HyperDragons fall handlade om att faktiskt förstöra NFT:n (ja, den slutade då funka i CryptoKitties eftersom den brändes på blockkedjan när en drake åt upp den). Det är som att dina skins i CS lever utanför Valve och kan användas fritt av andra spelutvecklare.

Så NFTs är för mig intressanta ur aspekten med "composability" och "interoperability", där applikationer byggs upp av decentraliserade föremål. Du köper ett svärd och kan använda det i alla spel som stödjer just det NFT-protokollet.

Skrivet av Anton Q:

Som typ alla andra som kommenterat tyckte jag det här kändes såpass grovt - även för Kina - att jag inte heller trodde det var sant.

Jag kollade därför upp det och det visade sig vara en korrekt reaktion - eftersom det inte är sant.

Det dom har gjort är tydligen att markerat för stora spelutgivare i Kina att dom måste tagga ner på 'beroendemekanik' i sina spel, samt förstärkt sin screening-process vilket ska leda till att det tar längre tid att certifiera spel i Kina...

Det är ju inte inget, men det här med att dom "förbjuder alla framtida tv-spel" är så pass jag kan hitta ett rent och skärt påhitt. Det stämmer inte på något plan.

Jag vill ännu en gång som många andra redan gjort många gånger tidigare (även fast det uppenbarligen inte hjälper ett dugg) markera att medans det såklart är viktigt att en nyhet ska väcka intresse intresse, så är det en hel del viktigare att den är sann.

@JohanLorentzon

Verkar som det i praktiken blev ett förbud ändå.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-14/-fortnite-...

"New video games need government approvals to premiere and sell copies or virtual items in China, and the licensing process is increasingly stringent and often unpredictable. This year has been particularly difficult—the government hasn’t authorized a new gaming release in more than 100 days."

Skrivet av scirocco:

Sen suger steamos, om dom inte gjort stora förändringar i den här nya versionen.

Det har de: "It runs SteamOS 3.0, which is based on the Arch Linux distribution with a KDE Plasma 5 desktop, rather than the Debian base used on earlier versions of SteamOS."