Inlägg av Izuel

Inlägg som Izuel har skrivit i forumet

Skrivet av Yatagarasu:

Finns bara en sann kung värld att bära kronan som tidernas bästa skurk!

https://media2.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExd3l3dnhmM3l...

Ja just det Arthas unika historia eller var det kerrigan eller var det sylvanas eller garrosh blandar alltid ihop vem av dem som det handlar om. Blizzard pengabegär gör verkligen att historierna lider för det. Precis som handlingen i WOW så är det en urvattnad soppa som upprepats alltförmånga gånger.

Har spelat igenom witcher serien på senare tid och jag störde mig på en del grejer.

Varning för spoilers nedan såklart.

I witcher 1 så försöker skurken som tydligen kan se in i framtiden, fly undan en "magisk" istid genom att helt enkelt migrera söderut. (som om folk inte skulle gå söderut själva om det var varmare där), dummaste motivering jag sett/hört i en värld med magi och teleportering.

I witcher 2 så har de skapat 2 olika "scenarios" där man antingen följer Roche eller Iorveth. Jag antar att de började med Iorveth story först och sedan orkade de inte avsluta Roche's särskilt snyggt/brist på tid/angagemang. Båda scenarios avslutas nämligen på samma ställe med en kontrollerad drake som boss, men de glömde att draken bara kontrolleras i ena scenariot, i Iorveth story så får man följa en komplicerad historia om hur de med list, slump, tur och med geralts hjälp lyckas få kontroll över en oerhört stark drake genom att använda den enda "rose of remembrance" som finns via geralt/triss.

Väljer man istället roche's scenario så blir draken aldrig förgiftad och Geralt ger aldrig rosen/hjälper aldrig Philippa och co att administrera något. Man kan till och med besöka staden med draken och se att den inte är förgiftad och helt normal. Trots det så dyker draken hux flux upp kontrollerad på samma sätt i detta scenario också. Taffligt.

Skrivet av scaryfoot:

Minns när jag spelade Far Cry 3. Alla pratade om Vaas och hur cool han var. Jag kanske spelade en annan version för jag såg bara en fjant. Det som gjorde mer intryck på mig var miljöerna och hur kul det var att hitta tornen och klättra upp i. Liquid Snake däremot, det är en minnesvärd skurk. Snacka om galenskaper.

Håller med. Riktigt antiklimax hur man sedan också mötte honom i strid. Vad det allt? De där flummiga dröm/drog sekvenserna som de envisas med även i senare far cry är så meningslösa för handlingen.
Det jag minns mest från Far cry 3 är Hoyt och Citra. Vaas var bara en liten mini skurk, till och med Dennis Rogers är mer minnesvärd i mina ögon.

Skrivet av Augustus:

Jag minns också att jag satt och kollade trailers och mest såg det som ett spännande krigsspel. Inget i marknadsföringen tydde på något annat. Däremot var jag helt öppen för att börja se sen mörka vinkeln på spelet när det började hända. Jag tycker att detta bör hyllas till skyarna för att det vågade göra något helt unikt i vår kultur! Jag misstänker att utvecklarna och marknadsföring krockade med varandra.

Vissa spel skulle göra sig bättre som böcker/film. Detta spel är ett av dem enligt min mening. Fast det finns redan en film om exakt samma sak, apocalypse now... Som spel är det väl unikt antar jag på sitt sätt. Men storyn är långt ifrån unik.

Dock kan jag skiva något positivt och det är miljöerna i spelet. Till skillnad från liknande spel som Far Cry 2 som också lånar av Heart of Darkness så var miljöerna väldigt bra. Just att man går längre och längre ned i oändliga sanddyner var väldigt poetiskt. Det slår till och med Far Cry 3 som dock är det bättre spelet i min mening.

Kan som motpart till alla "det är ett bra spel" säga att jag avskydde det.
Själva mekaniken/spelandet är så banalt så det gör ont. Varje "bana", om man kan kalla de linjära gångarna för banor, är alltid byggda på samma sätt. Du kommer in i en "arena" bestående av ett litet torg eller dylikt där det spawnas ett gäng fiender som anfaller från diverse positioner, när du dödat ett gäng så spawnar nya tills du är "klar" med området. Då öppnas en dörr eller dylikt och du får gå vidare till nästa område. Mellan dessa områden så visas något överdådigt flams som ska influera dig. Typ ett rum full av kroppar eller nått.

Som ett får så blir du fållad mellan dessa små arenor där fiender leveras i omgångar igen och igen. Inga öppna områden eller olika vägar. Det är alltid linjärt och stängda dörrar.

Storyn är lite mera intressant men just tanken att du ska influeras av diverse död och svåra beslut samtidigt som du spelar en liten grupp som leker rambo och slåss mot en hel arme istället för att vänta på dina förstärkningar är rent nonsens och det är svårt att ta det på allvar när det hela blir mer och mer verklighetsfrämmande.

Hade jag läst historien i en bok så hade jag säkert gillat den. Men som ett spel som avskydde jag det.

Skrivet av Karmak:

Ja man kommer kunna göra fantastiska saker med detta i framtiden.
Tänk sig ett stort rpg spel där varje npc känner till världen den lever i och man kan pratar naturligt med dom istället för att klicka mellan olika förprogrammerade val. De kommer behöva bara koppla vad olika npc känner till och AIn tar hand om resten. Alla spelare kommer få en unik upplevelse i spelet

Känner personligen att jag inte är intresserad av generella NPCs som inte har någon fast personlighet gjord av människor. Om jag kan fråga en generell NPC vad som helst. Vad skulle jag vilja prata med en NPC om i typ WOW eller Dragon age? Vad de gjort under dagen eller vad de tycker om politiken inom spelet? Känns på något sätt som meningslöst för mig. Kanske roligt första gången för att se vad de svarar men sedan blir det bara tröttsamt. Om varje NPC kan ha tusentals a4 ark med dialog så finns det ingen mening för mig att försöka gå igenom den då den är outtröttlig. Lite moment 22 för mig.

Ska du sälja spel på skiva typ playstation spel så är det alltid bra att beskriva skicket eller ta bilder på undersidan. Många uppskattar och budar mer om man ser/vet att skivorna inte är full med repor.

Skrivet av Kyraal:

Skillnaden är väl att ingen i världen vet vem du är, jämfört med den här killen, så tror inte du riktigt kan sätta dig in i hur det här är för honom. Det är inget grundläggande äckligt med att vilja ha kompensation för att ett företag som kommer tjäna flera miljarder på en produkt har med en karaktär som är en uppenbar kopia av dig i den graden de har gjort det här.

Fast nu är det ju som tur är inte 8:e Dunning Kruger-brigaden här på FZ som ska avgöra detta, Domstolar finns av en anledning.

Samtidigt så säljer inte GTA på grund av en flummig person med tatueringar. Det är en kul grej men hans påverkan på försäljningssiffrorna borde vara nära noll. Kanske hans mamma skulle köpa spelet bara för att han är med. De kan byta ut vem de vill och GTA kommer sälja som smör ändå oavsett om en NPC liknar någon. Att hans fejs skulle påverka försäljningen av ett av världens mest populära spel är storhetsvansinne.

Dåligt gjort av larian, som att spotta i ansiktet på dem som köpte CE till PS5 och fick en sketen kod istället för fysisk skiva.

Skies of arcadia är så mäktigt. Bland de bästa spel jag spelat och långt bättre än de flesta andra JRPG.

Tycker det är nog med all mjölkning av deras FF7. Varande karaktär ska ha egna spel och merchandise. Remakes och spinoffs finns i dussintal. "We still don't know sephiroth" känns bara som ett fortsatt urvattnande av grundspelet.

Tror det är svårt att göra alla nöjda med en remake på ett så pass åldrat spel. Tycker personligen att originalets miljöer och banorna var en produkt av sin tid med hårdvarubegränsningar och en annan syn på bandesign som idag inte går hem hos massorna.
Ska de ändå göra om det så tycker jag de borde valt bort gamla Doom liknande korridor/labyrinter.

Första spelet hade makalös bra combat. Synd bara att resten av spelet var som att spela single player i ett MMO. Alla clonade pawns som sprang runt var helt otroligt dåligt.

Att chatgpt kan klippa och klistra ihop saker som man begär är bara smart kodning/databasanvändning.
Det är inte ens nära en AI. Är Microsoft word en AI bara för att den har en rättstavningsfunktion som rättar mig när jag skriver fel? Det är som att kalla Zork en AI bara för att du kan skriva saker till datorn. Anledningen att man kan få en novell skriven av datorn är för att det finns en databas bakom där den hämtar data. Det finns ingen intelligens i datorn. Bara smarta människor som skriver kod som underlättar/automatiserar tidskrävande jobb genom att använda redan skrivna/målade grejer.

Chatgpt är bara ett steg längre fram från t.ex. Google med enklare och smartare sökning och sortering av data.

Du kanske kan skriva en rad om du lägger upp det på tradera/ebay. Var lite sugen på Ar Tonelico Melody of Elemia.

Rekommenderar att du tittar lite på referenspriser t.ex. på https://www.pricecharting.com/ för att få ett hum om priserna. (typ så ingen lurar av dig Xenosaga 3 superbilligt eller något sådant). Det sagt så behöver man inte kräva toppriser men det ska vara skäligt.

Mycket sämre story än dishonored 1 men gameplay och bandorna/maps är av samma om inte bättre kvalité.

Skrivet av mrFluffy:

Har för mig att orginalet är svart och vitt? Inte med färger som är i artikeln.

Det var först svart vitt när det kom till mac, sedan blev det färg till nintendo 8 bitars och gameboy. Bilden förövrigt är från spelet som ska släppas (det nya).

Wow jag har shadowgate till både Gameboy och till N64 och även en remake på steam. Ser fram emot mera.

Achivements är ganska roliga så länge som de är på en "normal" nivå. Bra achivements enligt mig är när man kan samla ihop dem på typ 2 svängar genom spelet. Dåliga achivements är när det kräver ett heltidsarbete i flera dagar för att hitta/göra allting som krävs. Hatar sådana grejer.

Förövrigt så var mirrors edge som nämns i artikeln jätteroligt i början men efter ett tag så blev det plötsligt massor av trasig combat och krypa runt i vents. Känns som de tappade alla duktiga arbetare och någon stackars löneslav fick avsluta spelet själv.