Inlägg av Ti994a-C64-Amiga-PC

Inlägg som Ti994a-C64-Amiga-PC har skrivit i forumet

Cyberpunk 2077
Dying Light 2
Empire of Sin
Vampire the Masquerade - Bloodlines 2

...är de som omedelbart sticker ut. Sen finns en & annan mindre uppstickare: "The Last Night", "System Shock" (remake), "Encased", "The Iron Oath", "Colony Ship", "Cloudpunk", "Sense- A Cyberpunk Ghost Story",

13 stycken, tror dock att det enda som släpptes under året, var "Slay the Spire".

Atom RPG
Dragon's Dogma: Dark Arisen
ELEX
Grim Dawn
Kathy Rain
Kingdom Come: Deliverance
Life is Strange: Before the Storm
Mutant Year Zero: Road to Eden
Prey (2017)
Shadow of the Tomb Raider
Slay the Spire
The Evil Within 2
Wolfenstein II: The New Colossus

Skrivet av Tomas Helenius:

Men det ÄR ju tillgängligt till alla Windows-pc som infirar systemkraven, även om det bara säljs på ett sätt av en butik. Om man inte vill handla det där innebär ju inte att det inte är tillgängligt - det är ju ett val man själv gör.

För att förtydliga mig, så är "spel exklusivitet" ett koncept som jag helt enkelt aldrig associerat till pc-spelande. Utan något som har varit lite av en skiljelinje mellan pc & konsol spelande.

Så det hela blir för mig lite som att skriva en rubrik i stil med: "Nu har spelet XYZ släppts till PC!", när man syftar på ett spel som släppts exklusivt till Linux...om man sen inte vill installera Linux för att spela, så är det ju också ett val man själv gör.

Tekniskt sett så är rubriken helt korrekt och stämmer med fakta, fast i praktiken så tolkar nog många, om inte de flesta, som läser rubriken den på ett lite annorlunda sätt än som avses.

Måste erkänna att jag stör mig på rubriken. Att ett spel "släpps till PC", betyder i mina ögon att det, mer eller mindre, släpps fritt till vilka tjänster som än önskar distribuera det.

Det vill säga åtminstone ett flertal utav: fysisk disc, gog, steam, origin, microsoft store, uplay, epic etc. etc.

Om ett spel däremot släpps exklusivt till en enda specifik tjänst, så betraktar jag inte spelet som "släppt till pc", i någon generell betydelse. Vilket jag utgår från är fallet med just detta spel.

"The Stanley Parable" & "Portal 2" är ett par av de roligaste spelen jag spelat.

Sen så var "Thimbleweed Park" bitvis rätt kul och även "Life is Strange: Before the Storm" hade några roliga scener (runt teater-produktionen av The Tempest).

Skrivet av kanshira:

2021 kommer bli ett riktigt bra spelår. 2020 ett mellanmjölks-år.

Du kanske rent utav kunde göra dig det enorma, utmanande, superjobbiga besväret att faktiskt skriva vad det är som gör 2020 "mellanmjölkigt" respektive 2021 riktigt bra.....

Ironiskt, att tack vare Blizzards agerande har hans uttalande nog fått mångdubbel genomslagskraft & spridning runt om internet, jämfört med vad som hänt om dom nöjt sig med en mild tillrättavisning.

Huh, jag var säker på att jag spelat ett rätt stort antal bra spel i år. Fast, när jag tittar efter, kan jag konstatera att alla de nyaste jag spelat är från sep-dec förra året, alltså förra höstens spel...

Tyckte bra om Everspace faktiskt. Normalt så gillar jag inte rougelike spel något vidare men mekaniken i det spelet som gjorde att man hela tiden uppgraderade sitt skepp och blev allt kraftfullare, gjorde att den typiska börja-om-från-början frustrationen till stor del uteblev.

Många bra förslag här i tråden. "Moonstone", "Freelancer", Interstate 76", "Tie Fighter", "Champions of Krynn", "Wings" (och övriga cinemaware titlar som Defender of the Crown, IT Came from the Desert osv.) är alla titlar som jag skulle vilja ha remake på.

"Arcanum" tycker jag håller bra som det är och spel som "Silkworm", "Rush 'n Attack" och "The Last Ninja" tror jag inte jag skulle ha lika kul med idag, som jag en gång gjorde.

Det som jag ändå helst skulle vilja se är nog "Wing Commander: The Kilrathi Saga" (fuskar lite, då det är tre spel i ett) De första två med moderniserad "cartoon graphics" och 3:an med restaurerad FMV med Mark Hamil, John Rhys Davies och alla övriga.

7/10 Har aldrig spelat något av deras spel. Många tursamma gissningar alltså.

Missade själv det här när det först kom ut, det var inte förrän ett par år senare som jag fick upp ögonen för att det hade varit en stor hit. Fast jag tror att jag inte tyckte att grafiken var något vidare kul och då det nog var en piratkopia som jag lagt vantarna på, så hade jag väl ingen manual heller.

Försökte senare med "Frontier: Elite II" men det var mycket buggigt och inte heller ett spel jag fastnade för. Nej, det var först när "Wing Commander: Privateer" släpptes 1993 som jag verkligen förstod att kombon "space combat + space trading" kunde vara riktigt kul.

Har haft det här på min "wishlist" ganska länge nu. Lär bli först "Stygian: Reign of the Old Ones" nu den 26:e och sen över till Disco den 15:e oktober.

Skrivet av Fletchett:

@Ti994a-C64-Amiga-PC: Det var inte det jag försökte säga, ursäkta om jag uttryckte det dåligt. Jag menade bara att allt eftersom ens spelbibliotek växer så blir de mer och mer användbara, gäller ju antagligen även för dig.

Heh, ja jag uttryckte mig heller inte så detaljerat. Vad jag menade, var att jag tämligen avsiktligt har försökt hålla mitt "steam-bibliotek" på en rätt låg nivå (har lite under 400 spel, efter 15 års användande). Jag har försökt att undvika att "spamma" in en massa spel som jag troligen aldrig kommer att ha tid & lust och spela i vilket fall som helst och istället bara fylla på med titlar som jag verkligen tänker spela.

Iom. det, så har jag bra koll på exakt vilka titlar jag äger och att scrolla ner till "F" för Fallout eller "R" för Resident Evil, görs lätt med en eller två snäpp på scrollhjulet. Att nyttja tangentbordet istället, gör alltså bara en mycket liten skillnad. (i mitt fall)

Skrivet av Fletchett:

@Ti994a-C64-Amiga-PC: Håller inte alls med om det. Att kunna gå in och lista alla co-op spel till exempel är otroligt användbart. När man kommer upp över en 3-4 tusen titlar är det fullständigt omöjligt att hitta såna saker utan ett inbyggt filter. Att manuellt sitta och organisera alla titlarna är inte hållbart i längden. Det är inte bara speljournalister som har nytta av det.

Likadant att söka på titel via sökfältet, det är det primära sättet jag hoppar till det spel jag vill ha... så för mig är det verkligen inte slösad plats.

Okej, som sagt, de funktionerna saknar någon användbarhet för mig men tack för förklaringen hur de kan vara till nytta för någon annan.

Mja.....inte värst förtjust i det här. Jag gillar rätt mycket ett "utilitaristiskt" samt "minimalistiskt" interface.

En massa färgglada ikoner och spelbilder har jag ej mycket nytta av. "Filter-funktionerna" känns också som de mest är till användning för...."spel journalister?" eller kanske "spel utvecklare", folk som har behov/nytta att jämför spel i en viss kategori mot varandra.

"Sök-fältet" minskar bara utrymmet för favorit-listan och det är ju inte som jag har något behov av att skriva in speltitlar för att lätt finna något i den alfabetiska spellistan. Sen det faktum att steam öppnar till "library-home" istället för att öppna direkt till det spel som jag håller på och spelar/senast spelade är också en smärre olägenhet.

Tja, det är väl dom gnällpunkter jag (än så länge) har upptäckt. Annars tycker jag att varje individuell sida för vart spel, nu är bättre organiserad & överskådlig.

Skrivet av Dohman:

Jag tyckte inte att spelet var bra. Det blev snabbt frustrerande snarare än läskigt. Det där jävla monstret dök upp i vartannat rum om inte oftare. Det betedde sig som om det alltid visste var jag var, men jävlades genom att låtsas inte veta. Spelet behövde lära sig av Amnesia: The Dark Descent där de hade den perfekta balansen i monstrets spawningssystem. Jag hade dock läst här på FZ att en medlem skrev Easy mode var bättre att spela på, precis av denna anledning. Monstret i SOMA var alltid läskigt och aldrig frustrerande, för att nämna ett till exempel.

Annars verkligen synd då atmosfären var i världsklass.

Instämmer helt. Jag älskade miljöerna i spelet och den ödsliga atmosfären var störtskön men efter några timmar in i spelet så hade xenomorphen övergått totalt från hotfullhet till att istället bli flugan som surrar upp i ansiktet på en samtidigt som man försöker läsa något intressant. Alltså, bara ett irriterande irritationsobjekt som gjorde utforskandet frustrerande.

Blir garanterat ett köp den 27:e då. Spelet verkar mycket lovande och skulle det hålla samma klass som "Atom RPG", då kommer det att bli kanon.

Lol, klickade översta valet på alla frågor, fick 4/10. Inte så pjåkigt då jag inte hade en susning om ett enda svar.

Tyckte bra om både "Mars: "War Logs" och "Bound by Flame", inga superspel men absolut spelvärda ändå. Tyvärr inte hunnit köra "Technomancer" än men det ska utan tvekan göras.

Greedfall blir absolut ett köp men kanske inte redan i år.