Inlägg av Star Lord

Inlägg som Star Lord har skrivit i forumet

Kommer gå all in på PS5, då den förmodligen blir rätt dyr. Sonys exklusiva är där jag haft flest och bäst speltimmar.

Playing the first level of Doom, for example—the training level—I died five times. Five! I never die on the first level these days when playing at home, at least on the default difficulty. The problem is that the latency caused me to repeatedly aim past possessed engineers, soldiers, and imps. Aim, click, boom! I missed. Then I'd overcorrect. Click-boom-miss again. That's a great way to waste shotgun ammo.

-PC Gamer

Vill ni testa själva, så ladda ner input-lag-simulator och spela lite:
https://phil-sa.itch.io/input-lag-simulator
(25MB)
Sätt in ett värde på 166ms och testa, det är värre än man tror!

Hur kan man påstå att en supersnabb SSD som utvecklarna kan räkna med som minsta gemensamma nämnare med inte är innovativt?

Det möjligör ju inte enbart snabbare laddtider utan tillåter även utvecklare att streama detaljerade spelvärldar lika snabbt som superman flyger. Lycka till att porta ett sådant spel till PC!

Om vi levt i en värld där vi inte hade plats hemma för PC/konsol hade deras tjänst varit relevant.

Det enda de erbjuder är i stort sett mera lagg!

Citat:

Dan Houser has said he’s "thankful" to be releasing Red Dead Redemption 2 and not GTA 6 this week, because the latter would be "out of date within two minutes."

Rockstar co-founder discussed how his flagship franchise's tone doesn't quite mesh with the current cultural climate:

"It’s really unclear what we would even do with [GTA 6], let alone how upset people would get with whatever we did. Both intense liberal progression and intense conservatism are both very militant, and very angry. It is scary but it’s also strange, and yet both of them seem occasionally to veer towards the absurd.

"It’s hard to satirise for those reasons. Some of the stuff you see is straightforwardly beyond satire. It would be out of date within two minutes, everything is changing so fast."

Det här sa alltså Dan Houser i oktober. Tror inte de har ändrat sig nämnvärt eller haft GTA6 under utveckling ens. Kanske leker runt lite med nya motorn och skapar lite lösa assets, men utan ett klart koncept lär de ju inte ens påbörjat arbetet på allvar.
Att hoppas på en utannonsering i närtid är då kanske lite naivt. Blir ingen teaser på E3 i år, Rockstar brukar inte teasa så många år innan släpp, då de lärde sig utav förseningarna med GTA4.

Jag räknar med GTA6 när installbase på PS5 är tillräckligt stor, tidigast julen 2022. En lågoddsare är då att spelet inte kommer vara nutid, just då pga det han säger ovan.

Jag antar att de fått devkits för länge sedan och förstått att de inte kan göra sexan på nuvarande generation, så glöm cross-generation-titel. GTA6 blir enbart för next-gen denna gång. Förväntningarna är för höga för att pressa ut GTA5.5

Då tror jag mera på en DLC eller uppföljare till RDR2. Dan hintade det ungeför vid samma tidpunkt(oktober) under en fransk intervju, där han sa att om tvåan säljer bra och de kommer på en story värd att berätta, så är det mycket möjligt.

Skrivet av KoP:

8K verkar skapligt onödigt med tanke på att 4K knappt fått in en fot i dörren hos allmänheten. 🤔

Extremt få kommer använda stödet för 8K vid lansering, om ens någon, men sen kommer det fyllas på där det funkar. Tänk fotoläget i Gran Turismo kanske?

Japan börjar sina första 8K sändningar i år. Netflix kommer hoppa på relativt tidigt efter lanseringen. Så stöd för 8K är nödvändigt, då livstiden på PS5 är runt 10 år. Youtube kommer säkert också stödja det relativt tidigt.

Cerny nämde inget om att spel skulle rulla i den upplösningen, bara att stödet finns där. Vissa typer av spel, som tetris och andra 2D eller 2,5D kan säkert också hoppa på trenden relativt tidigt. Men AAA-titlar gjorda för 8K på riktigt förbehålls nog PS5 PRO.

Åker du till Elggiganten, Siba eller Mediamarkt i dag och kollar TV, så är rubbet i 4K. Bara enstaka gammal restprodukt är 1080p.

Om 7 år kommer 8K dominera på liknande sätt, då är PS5 bara halvvägs genom sin livstid. Då hade det blivit pinsamt om PS5 inte haft stödet åtminstone.

När boxen utan läsare blir billigare, köp ett par begagnade spel, så är du plus igen.

MS har verkligen stått för alla dåliga beslut denna generation.

Skrivet av kanshira:

Mycket har hänt. Du vet att det har gått 6 år va? Xbox one idag är inte som xbox one var 2013.

Mycket?
Snarare inget, bristen på exklusiva spel när Sony pumpat ut spel i toppklass är mer än oroande. De har visat att de bara vill ha kunder till sitt system utan att behöva göra något själva. De har verkligen inte gjort i närheten av tillräckligt för att bygga förtroende de senaste tre åren.

Stöd för 8k betyder att Netflix osv kan använda det, men spelen kommer såklart att fokusera på 4k och 60 fps där det behövs. Japan kommer börja sända saker i 8k i år så det kommer finnas ett behov av att PS5 har stöd för det.

Stoppar du i en SSD i Pro idag blir den lite snabbare. Men inte 15 gånger snabbare, helt sjukt att den byggs in i systemet och på så vis möjliggör en helt annan fart i spel.

Citat:

Cerny claims that it has a raw bandwidth higher than any SSD available for PCs. That’s not all. “The raw read speed is important,“ Cerny says, “but so are the details of the I/O [input-output] mechanisms and the software stack that we put on top of them.

Sen om Cerny säger att raytracing kommer användas till både grafik och ljud, så kommer raytracing att användas till både grafik och ljud. Annars skulle han inte prata om hästkrafterna bakom det, så finns ingen anledning att tvivla.

Citat:

Ray tracing’s immediate benefits are largely visual. Because it mimics the way light bounces from object to object in a scene, reflective surfaces and refractions through glass or liquid can be rendered much more accurately, even in real-time, leading to heightened realism. According to Cerny, the applications go beyond graphic implications. “If you wanted to run tests to see if the player can hear certain audio sources or if the enemies can hear the players’ footsteps, ray tracing is useful for that,” he says. “It's all the same thing as taking a ray through the environment.”

The AMD chip also includes a custom unit for 3D audio that Cerny thinks will redefine what sound can do in a videogame. “As a gamer,” he says, “it's been a little bit of a frustration that audio did not change too much between PlayStation 3 and PlayStation 4. With the next console the dream is to show how dramatically different the audio experience can be when we apply significant amounts of hardware horsepower to it.”

Att vissa snackar om att hårdvaran kommer vara utdaterad när den släpps verkar ju ha missat att den kommer vara helt färsk från AMDs senaste teknik, vilket är hela anledningen till att den inte kan släppas 2019, då AMDs roadmap är tredje kvartalet 2020. Med SSD:n kan man då göra spel som inte ens skulle fungera på en PC.

Skrivet av Aletheides:

Som vanligt kommer det vara viktigt vad för spel som kommer till de nya platformarna. Än så länge så har sony haft övertaget där i nuvarande generation vilket även översätts till bättre försäljning av konsoler.

För egen del så är det spelen som styr. Jag köper konsol efter spelen, inte spel efter konsol.

Övertag var blygsamt formulerat, men visst är det så. Den här gången blir det nog uppenbart rätt tidigt vilken konsoll som är värd våra pengar. Med PS4 tog det ju ett tag innan slanten trillade ner, folk visste inte vem Cerny var och trodde att grafiken skulle vara likvärdig mellan Xbone och PS4.

De senaste åren har hållt mycket hög kvalitet rakt igenom alla AAA-titlarna som varit exklusiva, så nu tror jag PS5 kommer få ett mycket varmare välkomnande än PS4 fick. MS däremot förvaltade denna generation mycket dåigt, så de behöver förtjäna nytt förtroende. Lite nya studios räcker inte och att de just nu har bäst grafik bryr sig inte massorna om längre.

Om MS visar upp sin konsoll i år betyder det att rykterna om att Navi var exklusivt för Sony är sanna. Då förlorar MS prestandaförsprånget också, vilket kan visa sig bli riktigt svårt för dom att styra upp.

Skrivet av anon_326400:

Hon låter mest kränkt?

Jo. Det kan man nog lungt säga.

Hon blev mer eller mindre utslängd från ND. Typ utburen från kontoret när hon vägrade gå. Starka viljor som krockade. Sony tystade ner det rejält.

Sen skylldes allt på EA när hon lämnade dom, men hon hade stora problem med att få ihop det och klagade på allt möjligt, som skatt osv, antar att hon ville ha en större budget. När EA sedan ville peta in saker som skulle göra att kunderna återvände, så avslutade hon projektet och lämnade, trots att de var ganska långt in.

Både Sony och EA lämnade fina vitsord, trots att hon verkar omöjlig att jobba med. De officiella utalanden som gjordes var damage control i sitt esse, men folk på insidan vet att hon aldrig kommer få en anställning av en större studio igen och det vet hon själv med, därför hon säger att hon vill jobba i "en liten miljö". Sure!

Det hon gjorde för Uncharted var fantastiskt och kanske har hon lärt sig lite ödmjukhet av allt detta och kan göra något bra för VR. Men hennes storhetstid är över och jag skulle inte räkna med några AAA-titlar i nära framtid där hon står bakom.

8K kan fungera i titlar som kör 30 bilder per sekund med "fusk" som Checkerboard Rendering vilket är mycket bättre än uppskalning och interpolering osv.

De flesta äventyrsspel ligger på 30 bilder per sekund vilket fungerar utmärkt på en TV. Då funkar det inte att jämföra med hårdvaran i en PC, päron och äpplen.

Märk väl att jag sa PS5 Pro för 8k. Innan dess finns ingen marknad för det, så vanliga PS5 kommer såklart att köra på i 4k med 30 bilder per sekund, vilket går utmärkt redan idag. Vissa titlar kommer såklart behöva 60 bilder per sekund, som Gran Turismo osv. PD hårdoptimerar ju i åratal för att få det att funka. EA, UBI å andra multiplattare jobber ju inte på samma sätt så det måste man ju också ta med, allt är inte hårdvara.

Skrivet av Schluug:

Spännande!

Jag var ganska sen på tåget i denna generation och köpte en PS4 pro vid RDR2 releasen. Började nyligen spela God of War på min ganska bra vardagsrums-TV, 4k, HDR osv. och jäklar vilket snyggt spel det är, och detta med "endast" ~4.2tflops. Visst är flytet lite sådär i vissa scener, men ändå. Med tredubbel prestanda så kommer flytet och detaljrikedomen bli riktigt bra, sålänge de inte får för sig att hoppa upp till 8k, eller vad nu kommer.

8K blir nog till PS5 Pro, men man vet aldrig!
Kolla in Horizon Zero Dawn också, skitsnyggt i HDR och grym gameplay!

Tänk dig God of War the uppföljaren på PS5, kan knappt hantera den tanken.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Borde bli ett bra steg upp för mig som bara har den vanliga PS4:an. Men, hur blir det med ljudnivån är det första som slår mig. Fläktljudet kan ju ibland få en att tro att PS4:an förbereder sig för en rymdresa...

Alla nytillverkade Pro har den uppdaterade fläkten som fick ner ljudnivån rejält, speciellt mot vanilj.
Byt upp dig nu, PS5 är över ett år bort. Även om du inte har 4K än så är det extra flytet och den förbättrade ljudnivån guld värd.

Skrivet av BlueTeam:

Det kommer alltid att finnas teknikfantaster som vill ha den allra bästa upplevelsen och som aldrig kommer att underkuva till någon form av begränsning.

Precis. Samma folk som köper PC med tre grafikkort och tre skärmar ända ner till de som nöjer sig med vanilj PS4. Det är inte många där som kommer vilja lägga på input lag även om de sitter på maxlina och superskärm.

De som luras in i molntjänster med "det duger" och "inte så farligt, du vänjer dig" kommer utnyttja ångerrätten när deras input går från kl-pang till klick-pang. Eller för de med slö TV från kli-pang till klick, pang. Den stora massan alltså. Det är en sak att läsa om det, men när man upplever det själv börjar det klia rätt snart, det funkar inte.

Det är många spel som faller bort, fighting, bilspel, shooters, plattform osv. Däremot skulle det inte störa mig med vissa strategi och kortspel, trädgårdssimulator eller liknande, så om de inriktar sig där det funkar så kan de säkert ta marknadsandelar. Då skulle folk ha med sig sina slöa spel i molnet och spela sina snabba spel som vanligt. Men att påstå att molnet kommer ta över helt redan efter nästa generation är absurt och skulle en bettingfirma ta det vadet skulle jag lägga mina besparingar där.

Tror nog latens/input lag är ett större problem än bandbredden, eftersom det inte verkar gå att lösa.

Även om det bara är en knapp femtedels sekund det handlar om, så är det ändå en evighet för de som kör multiplayer. Bara TV:s egna lagg är alldeles på smärtgränsen, vilket nu märks, med spellägen som tvingats fram av konsumenterna, då 40-60ms inte var ok. Att ytterligare lägga på 166-200ms till för streaming kommer aldrig accepteras av den stora massan.

Förstår inte varför nån skulle vilja ha spel i molnet heller, en box under TV:n är liksom inte ett stort problem. TV-spel har ett andrahandsvärde idag, samlare gillar specialutgåvor och visst är det bekvämt med digitala spel också, men där går nog gränsen för de flesta. Var i ligger behovet?

Skrivet av Excerion:

Upmätta latencyn för Stadia är mellan 133 och 166ms, använda denna https://codepen.io/martynaselli/pen/QvqJJj
och skriv in dessa siffror att testa. Skulle NÅN här kunna tänka sig att spela så!? Är ytterst tveksam till det...

För de som spelar på sin tv har man ofta redan runt 40 i input lag, så med 166 i latency på det hamnar man väl på 200ms typ?
Jag känner som casual single player att 40 redan är precis vad jag står ut med när jag lirar Sonys spel på TV:n.

Den där länken borde alla testa, då google själva säger att 166 är det som gäller, vilket är väldigt kännbart även för folk som inte bryr sig om lagg speciellt mycket. Så spelar man på en normal TV är detta inte ett alternativ.

Men även om framtidens displayer kommer förbi input lag helt, så känner jag att googles latency behöver komma ner till under 70 iaf. Allt över 100 är bara att glömma för allt annat än en trädgårdsimulator.

Visst är GOG bra med DRM-fritt, men att de tog lika saftigt betalt som Steam visste jag inte.

Tänk om Onlinepizza tog 30% av bagarna, såklart skulle alla flytta snabbt om någon erbjöd samma service för 10%

Nu är det Epic som är good guy!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är vitsen egentligen med att köpa extra konsoler att ha i reserv? Om den mot förmodan går sönder så mycket att den inte går att reparera kan du ju köpa en begagnad när det sker. Eller Floppade vita så rejält att du tror den kommer kosta 20 000kr begagnad om 15 år pga brist på konsoler?

Är den inplastad lär värdet öka mera än om de pengarna satt på ett vanligt sparkonto. Så det kan ju inte skada iallafall.

Själv sålde jag en PS3 för 9000. Den tidiga modellen som var bakåtkompatibel visserligen. Idag har jag sett oanvända ex gå för över 20k, så att köpa dubbelt och behålla plasten på är en bra ide om man kan vänta på att investeringen ger tillbaka. Är de använda däremot kan man få de för under tusingen idag utan problem.

Skrivet av Dunder:

Vänta vänta, jag måste hämta popcorn innan alla console peasants börjar bråka om vilken konsol som är bäst!

Ok, hoppas dina popcorn smakar.

Till att börja med är det ju inte ens en fight, då Sony vunnit denna generation redan. Inte med liten marginal heller, så vad ska det bråkas om?
Spel?
Där vinner Sony på knockout i första ronden, om man jämför exklusiva AAA, vilket folk köper PS4 för.
Spelarbas?
Mer än dubbelt!

Så självklart kan Sony pissa på förslag som inte gynnar deras ekonomi. Deras goodwill bygger på att de prioriterar fantastiska spel, den rasar inte för att andra bölar på dem att dela med sig av kakan. Ingen röstar med plånboken här, crossplay är inte prio när man väljer vad man spelar på. Sony byggde PS4 för gamers och har sedan dess fyllt på med spel som tar rekord efter rekord. Hakar man inte på, så står man utanför.

Chucklefish är bara ett sandkorn på stranden, ingen bryr sig. När de blir stora och gör spel som fortnite kanske det finns ett riktigt nyhetsvärde att böla om crossplay. Förstår man inte att Sony tjänar på att neka crossplay kanske man borde läsa lite basic marknadsekonomi. Deras affärside bygger inte på att dela med sig, de vill dominera marknaden. Precis som MS vill, men de fuckade upp sin start denna generation så hårt att de aldrig kommer ikapp.

Som "konsument" vill man såklart att spel ska vara prio för ett företag. Så det är inte så konstigt att Sony dominerar marknaden. De har förtjänat sin position. De vågade ge sig in i VR, där MS fegade ur. När PS5 släpps med nästa generation VR har de därför ett fortsatt försprång, så att betta på en vinnare bland "console peasants" borde inte vara så svårt nästa gång heller.

Väljer man bort det för att ett företag skyddar sin ekonomi och prioriterar rätt, så får man stå utanför. Inte mer med det. Svårt att missa alla lovord på nätet om de exklusiva spelen, men man får väl blunda hårt då och låtsas att det är skit. Inte för att det ändrar något, allt som händer är att du missar denna generations bästa spel.

Varje nyhet om crossplay är samma. Nån tror att de kan "rösta med plånboken" när Sony faktiskt tjänar på att säga nej.
Men svaret till de som inte vill spela bra spel blir bara "you loss" från min sida och det borde vara lika självklart som att inte Coca Cola inte ger bort sitt recept till ICA Basic. Kopiorna smakar skit, så varför ens försvara köp av dem?

Satsade man på fel häst får man väl istället inse sitt misstag och betta på vinnaren nästa gång?

GTA 6 Wouldn’t Release In Today’s Political Climate, Rockstar Suggests

Citat:

It’s really unclear what we would even do with it, let alone how upset people would get with whatever we did. Both intense liberal progression and intense conservatism are both very militant, and very angry. It is scary but it’s also strange, and yet both of them seem occasionally to veer towards the absurd. It’s hard to satirise for those reasons. Some of the stuff you see is straightforwardly beyond satire. It would be out of date within two minutes, everything is changing so fast.

Dagens snöflingor blir kränkta av allt, så strippklubbar och polisvåld kanske är ett minne blott.