Inlägg av Nemo

Inlägg som Nemo har skrivit i forumet

ordlig.se nr 854, 5/6

⬜⬜🟩⬜⬜
⬜🟩🟩⬜⬜
⬜⬜🟨⬜🟩
⬜🟩🟩⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Oväntat ord. 😄

ordlig.se nr 853, 6/6

🟩⬜⬜⬜🟩
⬜🟨⬜⬜⬜
⬜⬜🟩⬜🟩
🟩⬜🟩⬜🟩
⬜🟨⬜⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Meh. 😆

ordlig.se nr 852, 4/6

🟨⬜⬜⬜⬜
⬜🟨⬜🟨⬜
⬜⬜🟨⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Gick snabbt.

Jag skaffade custom-PC nyligen med i9, 64 GB RAM och RTX 4080 samt 3 stycken SSD på 2 TB styck så high verkar inte vara något problem.

Fast jag har andra spel på gång ett tag till så det får nog vänta lite — men det är nog bara bra för då hinner spelet uppdateras några gånger.

ordlig.se WEEKEND nr 851, 5/6

⬜⬜⬜⬜🟨🟨
⬜🟨⬜🟨⬜🟩
🟨🟨🟨⬜⬜🟨
⬜🟨⬜🟨⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩🟩

Jag fastnade helt efter fjärde. Det här var på natten. Gick och lade mig och tänkte inte mer på saken.

Men så kom jag på nyss, omkring 18 timmar senare — jag har ju fortfarande inte löst dagens ord. Och nu såg jag ordet direkt utan att ens fundera. 😂

ordlig.se WEEKEND nr 850, 3/6

⬜⬜⬜🟩🟩⬜
⬜⬜⬜⬜🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩🟩

Helt okej start på helgen.

Skrivet av jonis:

ordlig.se nr 849, 3/6

⬜⬜🟩🟨⬜
⬜⬜🟨⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Snabbis.

Haha, inte här! Jag hade inget flyt alls idag men lyckades ändå till slut med hjälp av massa fiske. 😄

ordlig.se nr 849, 6/6

🟨⬜⬜⬜🟩
🟨🟨⬜⬜🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜⬜⬜⬜⬜
🟩⬜⬜🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Meh! 😆

ordlig.se nr 848, 6/6

🟨⬜⬜⬜⬜
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜⬜⬜⬜🟨
⬜🟩🟨⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Fisket vid femte löste det.

Skrivet av lonian:

I så fall hade jag bett AI:n att skapa "Best game in the world" och se vad den kom fram till.

Även för världens främsta AI blir det nog mission impossible, helt enkelt eftersom det är omöjligt att göra ett spel som alla tycker är världens bästa spel. Vilka är målgruppen och vilken plattform ska spelet fungera på? Vad är lägsta kraven på hårdvara såsom cpu, ljudkort och grafikkort? Ska det vara online eller enbart offline? Om det är online, ska det vara PVP eller PVE? Och så vidare. AI:n får svettas lite.

ChatGPT 4 är förstås inte i närheten av någon riktig AI men jag ställde ändå frågan för skojs skull...

Om jag bad dig utveckla värdens bästa spel, vilket slags spel skulle du göra? Du har fria händer.

ChatGPT:
Om jag fick skapa världens bästa spel skulle jag satsa på att kombinera djupgående berättande, öppen värld, innovativ gameplay och stark multiplayer-komponent. Här är min tanke:

Spelkoncept: "Eternal Realms"
Genre: RPG / Äventyr / Sandbox
Plattform: PC, konsoler, och molnbaserade speltjänster

1. Berättelse och Värld
Djup narrativ: En rik, icke-linjär berättelse där spelarens val påverkar världen på betydelsefulla och varaktiga sätt. Storyn utforskar teman som identitet, konsekvenser av teknologi, och människans relation till naturen.
Öppen värld: En dynamiskt genererad värld med olika ekosystem, kulturer och historier att utforska. Varje region har unika karaktärer, uppdrag och mysterier.
2. Gameplay
Adaptiv AI: Spelvärlden och dess invånare anpassar sig till spelarens handlingar. Karaktärernas attityder och världens tillstånd förändras baserat på spelarens beslut och rykte.
Skill-based gameplay: Skicklighet och strategi är avgörande, med realistiska fysik- och vädersystem som spelarna måste hantera. Ingen "level up" utan färdigheterna förbättras genom användning och träning.
Samarbetslägen och multiplayer: Förutom en engagerande single-player-upplevelse erbjuder spelet ett fullt integrerat multiplayerläge där spelare kan samarbeta eller tävla mot varandra i realtidsuppdrag.
3. Teknologi och Innovation
Virtuell verklighet (VR): Fullt stöd för VR för en immersiv upplevelse, där spelare verkligen kan "leva" inom spelets värld.
Cross-platform: Spelare på olika plattformar kan spela tillsammans, vilket skapar en stor, dynamisk community.
AI-drivna karaktärer: NPC:er (icke-spelbara karaktärer) drivs av avancerad AI som möjliggör djupa interaktioner och relationer, som att de har egna ambitioner, önskemål och rädslor.
4. Anpassning och Skapande
Modding-verktyg: Kraftfulla verktyg för att skapa eget innehåll och dela med sig till andra spelare, vilket förlänger spelets livslängd och engagemang.
Kreativa uttryck: Möjligheter att designa egna kläder, byggnader, fordon och mer. Spelare kan sälja eller byta dessa skapelser med andra.
5. Sustainability och Accessibility
Hållbar utveckling: Utvecklingsprocessen fokuserar på hållbarhet, inklusive smart resurshantering och stöd för grön teknik i speldesign.
Tillgänglighet: Spelet är designat för att vara tillgängligt för spelare med olika behov, inklusive omfattande stöd för anpassningar relaterade till syn, hörsel, motoriska färdigheter och neurodiversitet.
"Eternal Realms" skulle sträva efter att bli ett banbrytande spel som inte bara är underhållande utan även berikar spelarens syn på verkligheten och uppmuntrar till kreativt tänkande och social interaktion. Genom att integrera avancerad teknologi och kreativa spelmekaniker med en rik och engagerande värld, skulle spelet kunna erbjuda en unik och långvarig spelupplevelse.

Vet du om att det finns redan spel som heter "Eternal Realms"?

ChatGPT:
Tack för att du uppmärksammade det! Jag var inte medveten om att det redan fanns ett spel med namnet "Eternal Realms". Det är viktigt att kontrollera existensen av liknande namn och varumärken när man skapar ett nytt spel eller annan produkt för att undvika rättsliga problem och förvirring på marknaden.

Om jag skulle gå vidare med konceptutvecklingen för spelet skulle det vara klokt att överväga ett nytt, unikt namn som inte bara reflekterar spelets teman och innehåll men också står ut som unikt i spelvärlden. Att hitta ett namn som är både fängslande och juridiskt användbart är en viktig del av produktutvecklingsprocessen.

Klokt.

ChatGPT:
Absolut!

ordlig.se nr 847, 3/6

⬜🟩⬜🟨⬜
⬜🟩🟨⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Jomenvisst. 😊

Skrivet av jimbo_p:

En sång om en sak... Money, blir inte enklare än så

Underbart! Nu snackar vi poesi. 😂

Spel har ofta inställningar så att spelare kan ställa in och få den spelupplevelse de vill ha, allt från svårighetsnivå till mängden gore i spelet och mycket annat.

Varför inte helt enkelt ha en till inställning i det här fallet, "More skin? Yes/No"? Alla blir nöjda, eller?

ordlig.se nr 846, 4/6

⬜⬜⬜⬜🟩
🟨⬜⬜⬜⬜
🟨⬜🟨🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Ett ord som passade mig bra tydligen.

ordlig.se nr 845, 5/6

⬜⬜🟨⬜🟩
🟨🟨⬜⬜🟩
🟨⬜⬜🟩🟩
🟩🟨🟩⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Drog iväg lite men ändå stabilt — såg vid tredje att det var lugnt.

ordlig.se WEEKEND nr 843, 4/6

⬜⬜⬜⬜🟨⬜
⬜🟩⬜🟨🟩⬜
🟨🟨🟩⬜🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩🟩

Jag var ute och cyklade ett tag tills polletten till slut trillade ned.

ordlig.se nr 842, 5/6

⬜⬜🟨⬜⬜
🟩⬜🟩⬜⬜
⬜⬜⬜🟨⬜
⬜🟨⬜⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Löste det med brute force. Inte hört ordet förr och är fortfarande lite osäker på exakt vad det innebär trots googling och sökning i SAOL.

ordlig.se nr 840, 3/6

⬜🟩⬜⬜🟨
🟨🟩⬜⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Gick ju bra idag.

ordlig.se WEEKEND nr 837, 4/6

⬜🟩🟨⬜⬜⬜
🟨🟩🟨⬜⬜⬜
🟨⬜🟨🟩⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩🟩

Skrivet av jimbo_p:

Ja det är absolut inte perfekt, speciellt inte när man bara tar en text eller en prompt och rullar tärningen en gång.
Men lyssnar man på en del av låtarna på trending listan eller showcase låtar, då börjar det bli svårt att höra skillnad (tycker jag med ett casual öra). Skaparna av dessa låtarna har dock i många fall använt över 2000 credits (om inte mer), dvs dom har rullat tärningen 200+gånger på olika delar av låten för att få det så som dom vill ha det.

ex:1
https://suno.com/song/a5e2198a-f352-4abb-9a24-7f81b143ded3

ex:2
https://suno.com/song/18dddf51-ad2a-43ab-bc86-8d1b5e25483f

Håller med, lyssnar man casual öra och särskilt med sämre lurar eller högtalare så kan det vara svårt att höra några problem.

Jag sysslar själv med musikproduktion och är van att lyssna efter problem i ljudbilden på instrument och sång — en analysprocess som ofta drar igång som en ren reflex när jag hör en låt, så det är lite av en arbetsskada. 😁

Än så länge hör jag flera problem direkt i ljudbilden, även i låtarna ovan, så de skulle behöva genomgå en del putsning i mixningen innan jag själv skulle vara nöjd.

Men det går framåt i bra takt och i framtiden är jag övertygad att låtarna kommer att klara av all slags analys av ljudbilden.