Inlägg av Fearnox

Inlägg som Fearnox har skrivit i forumet

I bästa fall kan ju detta leda till att fler får upp ögonen för spelet och Cliffy kan ju då släppa en spirituell uppföljare framöver istället.
Jag menar då alltså att "uppföljaren" då har betydligt större chans att slå igenom.

Skrivet av Dunder:

Tactics är väl det enda som inte anses canon, vad jag vet.

EDIT: Än så länge, ska tilläggas, i och med att de möjligtvis verkar skriva om en del.

Tror inte heller att Brotherhood of steel är canon.

Varför ska det vara så svårt att få till Loren? Bara att anställa någon som har koll..

Känns väldigt dumsnålt när det skadar varumärket. Hänger inte saker ihop så orkar folk inte bry sig om handlingen.

Man kan förmodligen vara mer förlåtande när det kommer till The last of us då den serien och spelen bara kommer finnas under relativt begränsad tid. Fallout har det gjorts och kan man göra hur mycket content som helst med på bred front och då blir det mycket viktigare med en stabil grund. Har man ingen grund och gör ändringar hela tiden så tappar allt som inte följer senaste canon också värde. Det blir också svårare för nya spelare/tittare att komma in för de vet inte vilken "tidslinje" som gäller.

Det blir bara porr eller romcom av allt där varje del ska avnjutas separat och inte behöver passa in i något större sammanhang.

Slöseri med potential helt enkelt. Känns som att snabba cash som vanligt är prioriterat framför att bygga ett starkt varumärke.

Med det sagt så har jag inte hunnit se serien än, men ska göra det snart.
Kommer se den oavsett om den blev kass eller inte.
Samma med Transformers(Bayformers) där bara två av alla filmer blev ok och resten bör ses som tortyrredskap som i alla fall påminner mig om A clockwork orange.
Ribban ligger ju rätt lågt nu så den kanske upplevs bra i vilket fall, även om den som sagt inte lever upp till potentialet.
Även TLOU serien hade ju rätt stora problem i vissa situationer fast var också fantastiskt i andra lägen, så FO kanske lyckas med det med, även om den inte är riktigt 100 hela vägen.

Skrivet av StenmanJones:

SteamDeck-verifiering tycker jag är grymt.

Gav mig dilemmat vilken jag ska spela först, FO4 eller Outer worlds?

Hade FO4 sedan lång tid tillbaka, men har aldrig startat det.
Sedan så fick man Outer Worlds nu gratis via Epic.

Quality eller performance mode på ett nästan 9 år gammalt spel?
Låter inte så väloptimerat😓
Misstänker att det inte handlar om 60 och 120FPS utan 30 och 60 alternativt 2st 60FPS lägen för ovanlighetens skull.

Skrivet av noyart:

Hade hoppas på att spelen skulle få lite fler mordarna inställningar, startade upp Red Alert 2 eller teberiun sun igår och hade typ 800x600(inte rätt) som max typ. Otroligt synd. Generals gick inte ens igång lol

Gamla RA2 gick att modda med notepad.
Borde gå fortfarande?
Jag körde spelet i 1080p typ, vilket inte fungerade så bra på för små banor.

Det ger dock rätt stor fördel i multiplayer då man kan överblicka mycket större del av kartan. Spelet skalar inte, utan zoomar ut.
Det är nog en .ini fil tror jag.

Skrivet av Kjille666:

Kan nog säga som så att command and conquer kommer aldrig att dö förens fansen är döda. Skulle vilja prova tempest men jag tror att alla rts älskare som har command and conquer i hjärtat vill nog hellre se remastered versioner på del 2 av command and conquer sagan. Och dem som älskar generals väntar förblindad på en 2a. Jag hade gärna velat se en command and conquer 5 med scrin, gdi och nod med scrin i hämnd i tankarna medans gdi försvarar fortfarande och nod som slåss för överlevnad i scrins territorium..

Scrin var väl riktigt trist i CnC, jag upplevde i alla fall att det balla ur när de kom in i bilden.

Skrivet av ulphen:

Ja det kommer det garanterat att göra.

Skrivet av Pretorian24:

Senaste COD var MW2 för mig. Spelar det då och då men kommer inte köpa fler. Hoppas nästa kommer till GamePass.

Inte säkert att de får det än på grund av tidigare avtal.

Har för mig att det var tidigast 2025 eller att det gällde till 2025 alltså att det kan vara 2026 som det upphör.

Efter det så släpps förmodligen CoD till GP, så länge inte ABK får välja, för dem ville inte det förut i alla fall.

Edit* Nej, det verkar vara tidigast nästa år som gäller. Verkar dock inte gälla äldre titlar.

Tom Warren X

Finns flera referenser om man googlar.

Skrivet av Kyathab:

Nope ^^ För mig är 40-45 FPS runtom där, då upplever jag inte att bilden är hackig. Men detta kan ju säkert variera lite beroende på olika scenarior. Men iaf jag sa det någon gång innan att för mig räckte det med 45 FPS men fick inge medhör för det. Folket vill ha 60 FPS! Verkade det som.... och mer är alltid bättre imho. Sedan känns 60 FPS som en bra milstople, du har 30 FPS, 60 FPS, 144 FPS vilket matchar refresh rates på monitorer. Men 144 FPS är nog inget vi vågar änns drömma om på en konsol...

Matchar refresh med äldre och budget monitorer menar du? Med VRR så behövs inte matchning längre.

Skrivet av ActualAir:

Ja jag tror också dom kommer en bra bit med sin uppskalningsteknik. Ska bli intressant att se prislappen på konsolen och hur många utvecklare som orkar patcha äldre spel. Själv kommer jag inte köpa den iom att jag har en kraftfull dator, räcker med basmodellen för de spel som är exklusiva.

Just skalningstekniken ska tydligen vara väldigt simpelt att implementera i äldre titlar, så det lär säker ske i en stor del av de större titlarna samt Playstations egna.

Jag är nyfiken på när dem kommer visa Pro. PS5 visades i Juni 2020 och släpptes i November, men var annonserad April 2019.
PS4 Pro gavs till känna 7 September 2016 och släpptes 10 November, så rätt tajt tidsschema där.

Förmodligen så går de ut med Pro tidigast i andra halvan av Maj eller senast i början av september.
Tråkigt att inte ha något bra att gå på här...

Skrivet av ActualAir:

Digital Foundry hade en stor genomgång av de läckta specsen och den svaga CPUn är enligt dem en rejäl besvikelse och flaskhals. Men också logisk eftersom det skulle vara svårt att ha helt olika CPUer när basmodellen av PS5 är grunden för utvecklare.

Yes, men Moores Law is dead ser inte alls det problemet och AMDs presentation under GDC nyligen visade på teknik som avlastar CPUn rejält(uppeimot 30% har utvecklare fått höra).

Digital Foundry går på vad som skulle behövas av nuvarande hårdvara/utvecklarverktyg med nuvarande spel för att uppnå högre FPS, PS5 Pro har möjlighet att dra nytta av AMDs och Sonys senaste kombinerade teknik för att uppnå något som inte bara rå CPU prestanda ger.
Om nu AMDs teknik kan avlasta 30%(GPUn tar över vissa beräkningar) så skulle alltså PS5 Pros processor motsvara 5,05GHz och knappast vara en flaskhal längre.
Lyckas dem uppnå 60FPS och lägga till Frame generation(AMDs/Plastations variant av det) så har du spel i 120FPS, vilket vore väldigt trevligt.

GTA som open world lär också forsla mycket data emellan SSDn och GPU också, något som PS5 är riktigt bra på utan att involvera processorn.

Edit* Saxat från PS5 Pro tråden:

1:21:40 och framåt.

Edit: kanske detta han beskriver?

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-work-graphs-gpu-r...

"To showcase the improvements, AMD was able to share some “super early numbers” that compare using Work Graphs versus Execute Indirect when using an RX 7900 XTX. Execute Indirect is a feature in modern graphic APIs, such as DirectX 12 and Vulkan, that allows the GPU to perform draw or dispatch commands — essentially, it’s another thing that lets the GPU handle some of the CPU workloads instead of communicating with it for every task.

In that early benchmark, AMD found that Execute Indirect is up to 39% slower (1.64x) than Work Graphs with the mesh nodes extension."

Skrivet av Kyathab:

Vore underbart om konsolen kunde leverera 60 FPS konstant med "ok" grafik. Då kanske jag tom skulle överväga ett köp. Problemet är att dom så sällan gör detta och istället för 60 FPS lägger dom in mer ögongodis vilket är helt fel strategi enligt mig.

Se alltid till att kunna leverera 60 FPS det är det absoluta minimum kravet för mig, sedan kan dom lägga kraften på allt annat.

Skrivet av Yatagarasu:

Det största problemet med konsoler och 60 FPS-målet är att CPU-delen i regel är mycket svagare än grafik-delen. Det är oftast enklare att klämma in mer ögongodis än att försöka gå från exempelvis 30 till 60 FPS.

Säg att spelet ligger och pendlar runt 36-40 FPS (olåst), då går det oftast att kräma på med lite mer effekter, eller höja upplösningen på texturer/renderingen (om VRAM finns kvar att tillgå), utan att förlora 30 FPS-målet. Det skulle i detta fallet kräva märkbara uppoffringar för att höja bilduppdateringsfrekvensen, speciellt om CPU-delen redan ligger och tuggar för fullt.

Med det sagt är just 30 FPS inte spelbart för mig och den absolut största anledningen att jag i längden inte förmår mig att äga en modern spelkonsol. Den låga bilduppdateringsfrekvsen ihop med motion blur gör att jag snabbt får huvudvärk.

Det är väl mer undantag än regel att PS5 spel kör 30FPS?
Finns väl ett fåtal spel som har 60FPS läge men har svårt att orka hela vägen dit, men Sonys egna titlar brukar inte ha något problem med det. I Alan Wakes fall så lär det handla om budget, det kostar en hel del att optimera och de är väl mer en AA studio. När det kommer till FF16 så brukar väl dem inte vara så duktiga på detta överlag, vet inte om FF7:R2 kanske är undantaget?

Aja, CPU delen verkar inte vara ett problem för Pro i alla fall och med PS5:ans lagringsteknik så borde GTA 6 flyta på riktigt bra om Rockstar inte ligger på latsidan när det kommer till optimering.

Tråkigt att Hitler slog Yuri, men det var ju rätt många jämna i alla fall.
Får man ens möta Hitler i de nyare Wolfenstein?

Skrivet av Kexchexx:

Känns som dom stämplar oavsett läge om ett spel blir förbättrat från original PS5an. Make sense. Det nyheten handlar om är väl dom olika sätt spelen kan vara förbättrade på

Kan ju hoppas på att det första är grundenkraven och det andra gäller spel som redan uppfyllde de första på standard konsolen. Alltså att dem måste ha förbättrats från standard konsolen med något av följande om de redan uppfyllde det grundläggande.

Aja, minst 60 FPS är väl det som spelarna främst vill ha här så man får hoppas att det prioriteras.
På GDC visade AMD teknik som skulle kunna avlasta CPU rejält så det finns klart hopp om 60-120FPS, då främst med AMDs/Playstations version av frame generation på de mer krävande spelen för att gå från 60 till 120.

Förvirrande nyhet. Vadå även?

Varför ens separera de första med andra kvitterierna?

Skulle vara grymt i så fall, men då i 60FPS såklart😅

Får bara hoppas på att de inte följer nuvarande mönster och utannonserar 3-4 år i förväg, lär ju inte släppas innan nästa Xbox då.

Sigma och Vile i Mega Man X var rätt grymma.
Speciellt Vile efter sista mellansekvensen.

För mig kommer Mega Man X vara den allra bästa i serien, den tog allt, inklusive story till nya höjder. Inte ens uppföljarna kom i närheten.

Skrivet av Gertzy:

Antagligen resonerar Sony så att steg upp i stegen väger upp tillräckligt tillsammans med uppskalningsteknik så att en snabbare cpu antagligen bara hade blivit ett värmeproblem och då det ryktas att Pro-konsolen ska bli någorlunda kompakt så vill de nog inte överklocka för mycket och riskera överhettning eller höga oljud (som med PS4 Pro).

Med 30% extra prestanda så skulle det motsvara ca 4,55GHz vilket borde vara mer än tillräckligt för att inte vara en flaskhals längre.
Sedan så har du annan teknik som dem kan dra nytta av som tillexempel att SSDn och GPUn inte behöver gå igenom processorn längre för bland annat extrahera/komprimera data vilket också lär spara mycket resurser. Asset streaming lär ju vara väldigt viktigt i open world spel såsom GTA, vilket kan gynna PS5.

Om nu PS5 kan dra nytta av det som visats på GDC samt sådant som dykt upp sedan Mark Cernys presentation innan konsolens lansering fram till nu så borde inte CPU prestanda vara något problem alls, speciellt då i spel som inte är kompatibla med äldre generations konsoler.

Det bör alltså inte vara några som helst problem för tillexempel Rockstar att uppnå minst 60FPS med PS5 Pro i så fall.
Är tekniken som dem utvecklat nu bakåt kompatibelt så bör inte heller vanliga PS5 och Series X ha problem med det.
PS5 Pro bör då till och med kunna uppnå 120FPS med hjälp av AMDs version av frame generation, vilket skulle vara fantastiskt.

Att högre klockad CPU skulle påverka värmen nämnvärt tror jag inte har så mycket med det att göra, i alla fall inte om det blir nodkrympning som vissa tror. GPUn lär bidra till betydligt högre värmeutveckling.

OBS ursäkta om jag är ordHitler här men termen "överklockad" stämmer inte in i sammanhanget. En processor eller GPU är inte överklockad så länge den är ämnad att hålla en viss hastighet från början, vilket då PS5 Pros CPU skulle vara oberoende av vilken klockhastighet den kommer med.

Skrivet av Gertzy:

Om de använder AMDs senaste GPU teknik så behövs inte snabbare processor heller.