Inlägg av hannes.theorell

Inlägg som hannes.theorell har skrivit i forumet

Skrivet av OAKTHYR:

Jag har inte arbetat inom spelutveckling men på dom företagen där jag arbetat som det har funnits möjlighet till bonus får alla anställda del av den om företaget gjort ett bra resultat. Tycker tvärt om att det vore konstigt att bara ge bonus till vissa bara för att en del produkter säljer bättre än andra just det året.

En av anledningarna jag tycker det är roligare att arbeta för en mindre arbetsgivare där vi alla anställda (även chefen) arbetar tillsammans.

Tänk om du hade flera tusen anställda och ALLA skulle ha lika stor bonus? Då får ju högste chefen några färre miljoner i sin bonus och då lär han dra till grönare beten än att stanna kvar.

Skrivet av Ender:

Att ingen får någon bonus är inte förvånande, men att säga att det är utvecklarna som har underpresterat är förvånande. Jag utgår ifrån att de gjort exakt vad de blivit tillsagda. Ifall de som bestämmer säger att de vill besudla ett spel med MTX så är det väl inte grafikerna/level designer/programmerarnas fel när folk inte köper spelet p.g.a dess sviniga MTX?

"Jag lydde bara order" har många sagt och det hjälper väl föga.

Det blir grafikerna/level designer/programmerarnas fel när de inte lyckas implementera det på ett sätt som gör att folk köper spelet.
Men de får ju fortfarande lön för sitt misslyckande, så det är bara att ta nya tag i nästa projekt.

I grund och botten är det samma diskussion som dyker upp vid Volvo lite då och då. Deras bonussystem ställer också till det för arbetare som räknar med att de får en bonus. Det är evig tillväxt som gäller, så målsättningen blir svårare för varje år att nå.
Förutom för ledningen av företaget förstås, deras bonus är inte knuten till målsättningar utan till anställningskontraktets överenskomna ersättningar.

Skrivet av Zerkish:

Det konceptet för bonus kommer kosta dom utvecklare. Tänk att få din bonus indragen för ledningen bestämmer att ändra visionen av spelet till något du vet kommer vara mindre populärt, det är inte länge man blir kvar efter det.

Det är väl ett ganska normalt sätt att fördela bonus?
Förbluffande att utvecklare ska kräva bonus om deras avdelning inte presterar. Eller vad vet jag, utvecklare kanske tycker att det räcker med att tillhöra ett företag som har andra överpresterande avdelningar och förväntar sig bonus bara på grund av det?

Skrivet av Mirage:

TEAMET har inte underpresterat. De har följt visionen från chefen som de ej kan ändra på. Teamet lider pga chefen har dålig koll.

Chefen är en del av teamet. De var för kassa för att göra chefens vision rättvisa.
Det är ju att underprestera.

Skrivet av Mirage:

"Detta eftersom Activision gjorde om sitt bonussystem förra året, så att det inte baseras på företagets prestation över lag, utan hur individuella avdelningar presterar."

Så utvecklare, som bara följer vad kostymerna säger åt dem att göra, får ingen bonus för att kostymerna tog dåliga beslut, så spelet säljer dåligt och det är inget som utvecklarna kan påverka.

Makes perfect sense.

Underprestation är ändå underprestation.

Skrivet av Force:

Live service är alltid en röd flagga, men Remedy är en väldigt grön flagga. Får se vad detta kan bli, är nyfiken!

Så lätt vände kappan.

Skrivet av Gertzy:

Den ryktas ju skjutas upp till tidigast Mars 2025 så vi är minst ett år bort från släpp. Så tänk om du vill leva utan en Switch så länge eller inte Det kan också handla om 1,5+ år.

Så skatta fel ett år till och ta det på nästa skatteåterbäring! ¯\_(ツ)_/¯

Mest indie-spel som verkade roligare än vad de var. Tur att de var billiga.

Skrivet av Freakon:

Ai fungerar extremt mycket bättre än allt som har funnits tidigare. Du kan mata in valfri data i en Ai och be den att filtrera på ett visst sätt, att skapa en funktion som loggar och sparar till databas, med mycket mera. Kod genereras på några sekunder.

Ett exempel som jag gjorde häromdagen:

Jag behövde mocka data. Bad chatgpt att skapa en class med diverse attribut, och sedan skapa 100 sådana med slumpade värden och spara i databasen. Vips, klart. Fungerade klockrent. Bara där sparade jag en hel del tid.

AI är inget mindre än en revolution om man ser det som ett verktyg. Det är för utvecklare typ vad miniräknaren var/är för matematiker.

Matematikerna borde slänga miniräknarna. De missar allt roligt med att räkna själva.

Skrivet av Lilagröt:

Det frigör en massa arbetare som kan ta sig an nya utmaningar!

Jepp, det blir foten direkt ut genom dörren. "Arbetsbrist".
Allt du vet är företagets gods, så om du skulle råka implementera något i dina nya utmaningar så blir det tingsrätten.

Skrivet av jehuty:

Hela teknikindustrin förstöra en massa ord för att det ska låta mer avancerat så att ordet saknar sin betydelse. Som när alla tv tillverkare började kalla LCD tv's för LED.

Pluggade träning och hälsa och en person kom från ett företag som bygger utomhus gym och sa "Vi använder AI för att räkna ut hur många som använder våra gym dagligen"... Hmm i don't think so.

De kommer dessutom att uttala AI på engelska i svenskt tal. För så gör man inom IT.

Skrivet av Jappse:

Schyst. Commandos 1,1/2 och 2an var najs. 3an o fyran sög ganska hårt. Hoppas det nya är bra.

Som tur är har vi https://www.mimimi.games/ som har skapat underbara spel under tiden. Deras Desperados III är ett mästerverk. Vi får väl hoppas det nya Commandos är i närheten av sina föregångare samt lika briljanta som mimimi spelen.

Hade, Mimimi games går i graven.

Skrivet av ulphen:

Hade inte så stora förhoppningar efter att kört demot. Älskade orginalet. Var så otroligt långt före sin tid.

Ett av få spel som lyckades med konststycket att vara både före och efter sin tid.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är tråkigt, men Outcast kanske också var ett barn av sin tid? Ett spel som mått bra av att få bara få vara ett fint minne.

Flashback 2 var ju likadant...

Kanske. Alternativt att THQ Nordic (Embracer) behövde få ut något snabbt så de gav det till en utvecklare som inte ens klarat av att göra ett "bra" spel av "Who wants to be a millionaire".

Djup besvikelse. Outcast är ju ett av mina absoluta favoritspel någonsin och det arvet förvaltar de så här...

Skrivet av GustavA:

Det är inte säkert. Jag bor inte i usa så jag har inte jättebra koll men fackföreningar är väl inte supervanligt där? Och att få en säkrare arbetsplats utan att ha tusentals arbetare i ryggen är nog ganska svårt. Då har de bara välvilliga lagstiftare att förlita sig på.

Läste en undersökning att 32% av amerikanarna äger ett skjutvapen. När de grävde i siffrorna visade det sig att bland republikaner var siffran 50% och bland demokrater 18%, liberaler 15%.
De har även flest vapen per invånare i världen. 90 per 100 inv (2:an har 61). Jävlar vad många puffror det lär ligga i republikanska byrålådor.

Fackföreningar fungerar annorlunda där borta. Arbetssäkerhet utgår inte från fackligt arbete utan från federal lagstiftning.

Skrivet av Ender:

Jag kan hålla med om vad Peter Moore säger här. Framför allt av två anledningar:
1. Vilka hårdvarugap måste med dagens konsoler överbryggas för att kunna släppa bra spel? Det känns ju som att vi inte sett någon konsol maxa prestanda gränserna för något spelsläpp...inte för att jag är insatt i konsolspelen, men ändå. Det känns som att tekniken ligger långt framför vad för typ spel som släpps.
2. Spotta ut ny konsoler för ofta leder till en sämre miljö och bidrar till överkonsumtionen.

Företagen har en vana av att släppa en budget-variant på sin nya konsol och kräver att det är budget-versionen som är baseline för vad utvecklarna ska utveckla mot. Då kommer inte prestandan att utmanas på den påkostade versionen.

Skrivet av Kane:

Som sig bör? Tror du missade lite vartåt jag sköt. Pun intended!

Det är enklare att lagstadga om säkrare arbetsplatser än att ta beslut som rör en förjävla stor del av befolkningen som är starkt emot all form av reglering.

Skrivet av Bro Exotic:

Med tanke på att de snart inte har några exklusiva spel så är det inte förvånande. Varför ska man köpa en konsol för underlägsen 30 FPS-upplevelse med sämre grafik?

Det är för dem som skiter knäck när grafikkortet skriker efter uppdateringar, samtidigt som Windows också gör det.
Tänk om något går sönder!

Fokus på PC och att försöka utmana den moderna tidens hårdvara utan att behöva bry sig alltför mycket om svaga konsoler.