Inlägg av blackidus

Inlägg som blackidus har skrivit i forumet

Hade den funnits som alternativ från början hade det kanske vore något för mig då detta är första konsol generationen jag köper Xbox och har därmed inga tidigare spel på skivor, men nu sitter jag redan med en vanlig Series X. Kanske ett alternativ när ungarna vill ha egna konsoler på sina rum, men då kanske det ändå räcker med en Series S.

Skrivet av Gaara:

Det gick innan oxå om man orkade läsa en guide på hur man tar bort savefilerna.

Riskerade man inte att bli blockad av Denuvo om man fipplade med sparfilerna? Denuvo ser det då som en ny aktivering av spelet och riskerar att blocka din användare i 24 timmar?

Skrivet av submariner:

Finns det verkligen människor som föredrar xbox kontrollen före sonys ps5 kontroll ? Sony är på en helt annan nivå av lyx o innovation. Synd att Sony inte tog patent på det för nu har xbox kopierat den rakt av som kommer i höst. Snacka om att man har slut på egna ideer.

Lägg ner xbox, räcker med Sony PS för de vuxna och Nintendo för kidsen. Japaner är mer innovativa än jänkarna vilket de alltid varit

Ja det gör det, jag hade alltid kört Playstation tidigare till jag testade köpa en Xbox kontroll till min PC. Den var mycket skönare ergonomiskt än Playstation kontrollen. Nån adaptive trigger gimmik bryr jag mig inte om då jag garanterat stänkt av den funktionen iaf.

Det hela slutade med att jag sålde min PS4 och för första gången köpte ett Xbox med mitt Series X. Inte ångrat mig än då det inte finns något exklusivt spel alls till PS5 som lockar för min del. Dock så har jag fortfarande kvar mitt PS1,PS2 och PS3 för att spela spel från en tid då PS exklusiva spel var bra.

Sen ska du nog vara glad att Xbox finns som konkurrent till PS, annars hade du nog inte haft dina "innovationer" på PS5. Konkurrens hjälper driva utvecklingen.

Skrivet av Snabeltorsk:

Har man en PC fattar jag inte vad man ska med en Xbox till.

Är man flera i familjen som vill spela tillsammans eller bara spela så är det bra mycket billigare att köpa någon/några extra konsoler istället för datorer. Och iom att alla kan köra Xbox spel med cloud saves är det superenkelt att hoppa emellan om någon skulle vara upptagen.

Skrivet av mrpijey:

Finns väl inget bekräftat att nya TES ska använda Unreal Engine? Allt jag hört är att den ska använda samma motor som förut.

Och de försökte utveckla den vidare med Starfield, se hur bra det gick. Man såg ju även problemen med Fallout 4. Att det ska krävas ens ett helt community för att buggfixa skräpbuggar som hängt med år efter år är inte ett gott tecken på att motorn är speciellt bra. Antingen bryr sig Bethesda väldigt lite, eller så har de inkompetenta programmerare, eller så är motorn så jäkla gammal och svårhanterad att det krävs för mycket resurser för att ens fixa de enklaste buggarna....

Visst, mer variation av spelmotorer är alltid nice, men det betyder inte att vi ska behöva dras med en 3D-motor som är så tekniskt begränsad som Creation Engine är, vilket är ju väl bevisat med de senaste två stora iterationerna de haft av motorn.

Nej det var inte det jag menade heller, drog bara jämförelsen med Unreal engine då den är ungefär lika gammal som Gamebryo.
Sen att gamla buggar hänger med har troligen inte att göra med motorn själv utan mer om Bethesda själva. Men där tycker jag att vi såg en markant förbättring i Starfield, jag har totalt haft 2-3 crasher under ca 600 timmars speltid, kanske på sin höjd 2 eller 3 quest förstörande buggar som löst sig med en omladdning av senaste sparfilen. Hade Bethesda själva gjort som dem ville utan Xbox inblandning så hade dem ju tänkt släppa det ett år tidigare.

Att den skulle vara svårhanterad har jag svårt att se, Bethesda själva har ju sagt att dem föredrar den pga hur enkelt det är att bygga världar i den. Samt moddvänligheten.

Och jag skulle vilja säga emot och säga att dem tog ganska stora steg med Starfield och alla uppgraderingar som gjordes för det spelet. Visst loadingscreens finns fortfarande kvar mellan celler, men med en riktigt stor minskning i laddningsstider om vi jämför med Fallout 4 där man fick stå evigheter i hissar och vänta. En helt sömlös öppen värld är vi nog inte alltför långt ifrån även i Creation Engine. Hittar inte artikeln nu men någon hade ju gjort en granskning av Starfield och möjligheten för helt öppen värld finns där, problemet verkar vara pop-ins, att assets inte laddas in tillräckligt snabbt och att man därför valde att dela upp planter i celler osv.

Skrivet av Kalliban:

Min dröm kring enheterna är att dockan har extra kräm, så det blir typ series s i bärbart format och series x i docka format. Vore guld.

Dem har ju gjort något liknande förr i Surface Book
Processor, minne och lagring i en surfplatte del och en kraftigare grafikprocessor och större batteri i tangentbordet i dockat läge, kanske något liknande kan användas här? Streama tyngre spel eller mindre krävande titlar lokalt i bärbart läge och möjlighet att köra allt lokalt i dockat läge.

Skrivet av Fearnox:

Så du menar alltså att Creation Engine är i klass med UE motorn?
Tror att de flesta är överens om att UE är en väldigt mycket bättre motor och att Starfield med största sannolikhet hade varit på en helt annan nivå ifall inte Bethesda envisades med att använda uråldrig design.
Blir också betydligt lättare att samarbeta med utomstående samt rekrytera personal när man kör med gemensam motor, vilket bara är ett av många exempel på hur de skulle kunna effektivisera och spara utvecklingskostnad/utvecklingstid på som då skulle kunna användas till annat.

Alternativet skulle då kunna vara att Xbox skapar en egen motor istället, för om alla utvecklare ska köra sitt egna race så blir det väldigt dyrt och ineffektivt. Fable, FO, Starfield, ES, OW med flera bör köra samma motor och ha personal(kompetens) som skickas emellan projekten för att skapa en väldigt mycket effektivare miljö.

"Nu med MS hjälp" känns tveksamt om det räcker då Xbox redan påstår att dem varit väldigt hands-on med Starfield till skillnad från Redfall.

Nej det påstod jag väl aldrig?
Det jag menar är att Epic har haft mycket mer fokus på att utveckla sin motor än vad Bethesda har då Unreal Engine är uppe i 5.2.
Och med MS hjälp så skulle det finnas mer möjligheter att snabba på utvecklingen av den, MS/Xbox hoppade bland annat in och hjälpte Bethesda mycket med Fallout 76 efter release.

En av dem stora anledningarna till att Bethesda fortfarande håller sig till Creation Engine är ju just att den är lätt att arbeta i och det går snabbt att slänga ihop saker, lätt att modda osv, så jag ser inte hur det skulle påverka hur lätt det är att samarbeta mellan avdelningar och andra utvecklare.

Sen tycker jag tvärtemot vad du skriver att det måste dras ner på massanställningar och samarbeten mellan flera studios, fler kockar gör inte en bättre soppa. Fler inblandade gör bara alla beslutsprocesser längre och mer utdragna. Det har märkts väldigt väl på flera "storspel" den senaste tiden där många studios varit inblandade. Hellre att studios får köra sitt eget race i dem motorer och miljöer som dem jobbar bäst i. Färre personer med i utvecklingen där man visar större förtroende för utvecklarna att ta sina egna beslut än att cheferna ska blanda sig i överallt.

Skrivet av mrpijey:

Tyvärr så är det bara att förbereda sig på att detta blir en enorm flopp. Bethesda har redan visat att de är hopplöst efter speltekniskt och spelmekaniskt, Starfield var ett klart bevis på detta. Och baserar de nya TES på samma motor så kommer motorn vara hopplöst begränsande i hur spelet kommer fungera med laddningsskärmar, slö prestanda och små spelytor. Så tro inte att Bethesda efter sitt överhypande av Starfield som deras största teknologiska och artistiska bedrift någosin kommer trolla fram nåt nytt, utan det blir bara mer silvertejp och tuggummi på en redan föråldrad motor.

Skyrim var magiskt, men det var 2011 och redan då började motorn knaka i fogarna. Det är nu minst 14 år sedan dess och mycket har hänt speltekniskt och även grafiskt, så Bethesda måste ta fram nåt revolutionerande jämfört med Starfield, för kritiken kommer inte bli nådig. Och tyvärr så har Bethesda visat att de inte längre är kapabla till att skapa nytt. De var magiska en gång i tiden, men tiden och tekniken har sprungit ifrån dem och de har snoozat på kontoret och trott att de kan fortsätta leva på gamla bedrifter. Starfield om något borde varit en väckarklocka för dem, men tror det är för sent för TES redan.

Tycker du Unreal motorn är föråldrad också då eller? Den är bara 1 år yngre, och har än idag kvar kod från starten.
Eller ja, Creation engine är egentligen mycket yngre, den skapades för Skyrim men skapad med Gamebryo som bas.
Unreal engine har fördelen att dem gått igenom fler iterationer av motorn och är upp i vad är det 5.2?

Ser hellre att dem jobbar vidare och utvecklar Creation Engine mer, nu med hjälp av MS så kanske dem kan göra större steg i utvecklingen. Vi behöver fler olika spelmotorer för större variation mellan spelen.
Unreal Engine är otroligt imponerande men det vore samtidigt riktigt tråkigt om alla hoppade över till den motorn.

Skrivet av filbunke:

När tror du egentligen att de började utveckla det, ordentligt?

GTA V, mer specifikt onlinedelen, har ju dragit in mängder pengar åt Take Two, har ju inte funnits något skäl till att starta uveckla GTA VI.

Sen har dem ju haft Red Dead Redemption 2 där emellan också.

Jag kör själv med ett 3060 TI som hanterar Fortnite i 1440p bra så du behöver iaf inte gå kraftigare än så 🙂

Oj finns ett flertal spel man spenderat över 1000 timmar i

1: De flesta Battlefield spelen (förutom 2042)
2: Fortnite
3: Oblivion
4: Skyrim
5: Fallout 4

Starfield ligger några hundra timmar ifrån men kommer garanterat hamna där också bara expansionerna och mod stödet kommer.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Du kan betala, men allt kan du hitta i spelet. Inte helt olikt vad Capcom gjort med Devil May Cry 5 och Resident Evil 4 som blev hyllade som riktigt bra spel.

MTX borde inte finnas där i ett singleplayer lir men samtidigt är det inte något som förstör spelupplevelsen. De är mest där för rika och riktigt lata personer.

Men dem spelen var ju inte RPG spel som detta där du skapar egna karaktärer.

Om jag efter en stunds spelade känner mig missnöjd med min karaktär eller vill ha flera olika karaktärer att skifta emellan så måste jag alltså grinda in-game resurser eller slänga ut riktiga pengar för att starta ett nytt spel? Skulle nog säga att det påverkar spelupplevelsen.

Dragons Dogma 2 bemöts av mest negativa recensioner på Steam pga dålig prestanda och mycket mtx som gränsar till P2W? Det går även inte att starta ett nytt spel eller ny karaktär utan att hitta ovanliga resurser i spelet, eller betala för dem.

https://www.thegamer.com/dragons-dogma-2-mostly-negative-stea...

Såg att det har "mostly negative" på steam pga dålig prestanda och hutlösa mtx? Kostar det verkligen pengar att göra ändringar eller skapa nya karaktärer som det påstås? Och att detta aktiverats efter recensionerna släppts?

Edit: verkar tyvärr stämma
https://www.thegamer.com/dragons-dogma-2-mostly-negative-stea...

God of War, blev indragen av vikinga temat men gameplayet var absolut inget för mig. Sålde till slut spelet och konsolen och såg färdigt storyn på youtube.

Skrivet av Casimir2323:

Det är grymt svårt att koordinera komplexa projekt av den här storleken med så många personer inblandade. Kan ibland se taffligt ut utifrån när någonting missats, men det är nog inte lätt att få ihop det.

Ja det finns väl en annan intervju med en ex-Bethesda kille som jobbade med världsbyggandet i Skyrim, Fallout 4 och Fallout 76 som pratade en hel del om det också och att det var en av dem största anledningarna till att han slutade.

Just att så många är inblandade och ledtiden för alla beslut blir så otroligt långa. Längre tillbaka i tiden när dem var färre så fattade jag som att man blev tilldelad en del av spelet och man gjorde den själv från början till slut, man fick förtroendet att kunna lösa det, nu måste varje detalj gå igenom en lång process och godkännas.

Jobbar själv inom it och systemutveckling, nu när vår avdelning slagits ihop med övriga avdelning från andra systerbolag så är det otroligt tidskrävande att få igenom även små beslut. Förr gick man bara till sin egen chef som tog beslut när disk utrymmet började ta slut, nu måste chefen ta det vidare till sina egna chefer i ett annat land där det ska diskuteras och räknas på innan vi får göra något.

Så det är inte alls en fördel att vara många.

Om den prestandamässigt liknar Series X, behövs då ett nytt dev-kit?
Hur stora prestandaförändringar/andra förändringar krävs för att utvecklare behöver ett nytt kit?

Skrivet av noyart:

Tyckte överlevarna på marken såg väldigt alldagliga ut, typ som om vanliga pensionärer hade råkat hamnat fel eller något.

Haha som andra nämnde så såg det lite klent när han flög in, plus liten dräkt? Är inte power armourn stora i spelen?

Gillar dräkterna o allt överlag, men jäklar vad rent allt ser ut att vara 🤔

Både ja och nej på storleken på Power Armoren, skulle säga att den var ganska liten i Fallout 3 men blev större i Fallout 4.

Här i serien har den designen från Fallout 4 men storleken ser ut att komma från Fallout 3, kanske det som gör att den känns lite fel på något sätt.

Var tvungen att gå in och testa dem nya grimaserna
De har lyckats riktigt bra med dem faktiskt, tom så att huden blir rödare i ansträngda områden av ansiktet.

Standard facet först.

Skrivet av Alexraptor:

Det är som att fråga en konstnär varför han envisas med att måla ett porträtt av någon, istället för att bara ta ett foto.

Jag skulle nog göra samma sak själv och undvika AI genererat så mycket som möjligt.
Det stora nöjet med att skapa är ju att göra sakerna själv, är själv konstnär och tecknar men har även gjort diverse kartor och annat till Battlefield 1942 och Fortnite. Det är skapandet som är nöjet, har varit lite sugen på att försöka ta mig in i spelindustrin men när man förlitar sig mer och mer på AI så känns det som den roliga delen av det jobbet försvinner.