Inlägg av vbgbasse

Inlägg som vbgbasse har skrivit i forumet

Skrivet av Ichinin:

Tog mig halvvägs över kartan från stan med fängelset nästan till Louisville. 1800+ Zombies bet i gräset. Spelar på Insane (första gången) och det går knappt att köra bil mer än 5 meter och du måste planera hur du ska köra genom en hord för att komma någonstans, alla städer är helt fulla med zombies.

Lyckades i alla fall samla ihop ett kit med verktyg utan problem, men lyckades inte hitta någon pipe wrench för att ansluta vattentunnan ovanför vasken.

<Uppladdad bildlänk>

Älskar såna här storys. Snyggt jobbat!

Jag kör på vår egna dedikerade server och har som mål att bygga en bas med självförsörjande i grunden. Så det som står på tapeten är att bland annat skilla upp farming. Detta kommer ju ta en sablans tid, men det är ju inte målet som är intressant utan vägen dit 😄
Annars hänger här ett 10-tal spelare under olika tider och bygger sina små fina smultronställen. Det är änna lite mysigt trots alla zombie-lik som ligger lite varstans 😆

Skrivet av Jönsen:

Ja jag pratar om dagsläget, tycker jag varit väldigt tydlig med det. För det är den enda referensen vi har, vi har inte ens 4.0 på roadmap (även om vi, peppar peppar, vet att den kommer efter 3.23).

Och jag vet att dom sagt att F8 ska låsas upp för dom som klarar Sq42 men även det är strunt samma för det finns inte heller något konkret än.

Hur spelet är vid release är väl fullkomligt irrelevant i dagsläget för vi vet inte hur det kommer se ut, de har ändrat sig ett x antal ggr redan.

Aja, då kan jag förstå ditt resonemang.

Skrivet av Jönsen:

Men nu får du ta och ge dig, end game har inte med saken att göra. Du har inte en aning vad du snackar om. Det enda som betyder något är hur det ser ut idag, så sluta snacka om 1.0 för det finns ingen roadmap för det ens.

F8C, ett av dom bästa fighter skeppen i spelet går endast att köpa för riktiga pengar = P2W.

Det är allt, inget du säger kan argumentera mot det.

Edit: Måste tillägga att det är komiskt att du pratar om endgame hela tiden (som inte har något med detta att göra) och nämner att Reclaimer är ditt endgame. Så då antar jag att du köpt en genväg till ditt endgame?

Hur är inte det P2W? Och nu bryr jag mig inte alls om detta eftersom man faktiskt kan köpa reclaimer in game, till skillnad från F8, men du säger mot dig själv.

Vänta lite nu. Pratar du om hur spelet är nu i alpha och inte när det väl går live? Menar du att du pratar om p2w i en alpha och inte vid full release? Det är väl rätt så irrelevant hur spelet är nu vs slutprodukt då vi endast testar funktionerna idag?

Jag menar på att spelet inte är ett p2w sålänge ditt gameplay inte påverkar mitt. Ett p2w-spel brukar i regel betyda att du kan köpa fördelar emot mitt gameplay tex via premium-ammo mm. Igen, hur påverkar dina eventuella inköp mitt gameplay negativt?

Mitt endgame går ut på samarbete mellan olika grupper och inga förköp till skepp i star citizen behövs för att uppnå detta. Som du märker så ligger mitt endgame utanför en betalvägg.

Skrivet av Jönsen:

Det är ju du som inte kan argumentera ordentligt? Helt ärligt är det skit samma om det kommer kunna köpas in game, för just nu går det inte.

Jag spelar SC, älskar SC men att vara helt blåögd som du verkar vara och vägra inse att det finns P2W inslag är naivt och du gör inte spelet någon tjänst.

Du vet alltså inte vad det går ut på själv? Varför argumenterar du som om det fanns ett form av endgame som det behövs ett specifikt skepp för isf? Svara på den frågan istället för en massa omsvepningar.

Om du spelar spelet själv så vet du ju att historiskt sett så har inte de nya skeppen kunnat köpas ingame när det precis kommit, men att de troligen släpps på försäljning ingame några månader senare, dvs f8 kommer troligen finnas att köpas i 1.0. Om du är påläst så vet du också att F8 lightning inte kommer kunna hoppa särskilt långt (short ranged fighter) medan vissa andra billigare skepp kommer kunna det. Skall F8 komma nån vart i vissa system som saknar tankningsmöjligheter, så behövs ett hangarskepp likt kraken som kommer kräva diverse medlemmar. (Jag själv väljer en billig avenger alla dagar i veckan då MITT ENDGAME inte berörs av en f8 lightning, och som dessutom är en medium ranged fighter och kommer längre). Om du nu har en massa folk i ryggen för att driva en kraken, så får du ändå in pengarna väldigt snabbt via diverse industriskepp som också kräver en massa folk. Tex så fick vi ihop 4 miljoner crediter på 2 h igår på 4 spelare. Hur lång tid tror du det kommer ta å köpa en f8 lightning ifall vi kunde få ihop detta på 2 h?

Igen, ditt endgame är inte mitt endgame. Hur kan du tävla emot mig i att bedriva salvage i tex en f8 lightning, när jag kör en reclaimer?

Skrivet av Jönsen:

Ingen bryr sig om vad du gör i SC. Faktum är att ett av dom bästa jaktskeppen i spelet ENDAST går att köpa för riktiga pengar, du kan sitta och sura bäst du vill men det är P2W. Och fighters kan påverka alla i SC idag så ditt eget, högst konstiga, resonemang faller.

Vad har mål med saken att göra? Jäklar du griper efter halmstrån.

Detta skepp du pratar om kommer med all säkerhet kunna köpas ingame eftersom CIG hela tiden hänvisat till detta.

Det känns som att du behöver förklara för mig vad star citizen går ut på eftersom du verkar veta nånting som vi andra inte vet.

Skrivet av Jönsen:

Haha vad i hela friden pratar du om? F8 är väl inte en hårfärg heller. Snacka om fan boy..

Det är inte heller ett industriskepp och påverkar inte mitt gameplay. Du jämför ju saker som du bara kan köpa i en shop som p2w oavsett om det påverkar andras gameplay eller ej. Hur tänker du då eftersom detta mmo inte har ett faktiskt mål?

Skrivet av Jönsen:

Det är väl fullkomligt oväsentligt om det är intressant för dig eller inte

Jasså? Om du kan en färg till ditt hår för riktiga pengar som jag inte kan köpa i ett mmo, så e det p2w enligt dig. Ok, bra å veta.

Skrivet av Jönsen:

F8 är ju en av dom bästa jaktskeppen i spelet och kan endast köpas för riktiga pengar, det tangerar P2W

Jasså, men för mig som inte är intresserad av jaktskepp; hur påverkar detta mitt gameplay?

Detta prat om P2W, det beror väl på ifall det finns en faktiskt tävling i spelet. Vad går igentligen star citizen ut på? Hur vinner man i spelet? Jag menar på att det är upp till var och en att definiera vad man vill göra i spelet och således blir det väldigt svårt att fastslå att det blir ett P2W.

Tex så kanske nån vill börja från början med sitt starterskepp. Då skulle ett köpt skepp snarare förstöra spelets helhet, än att ge denna spelaren fördelar. Jag menar; du förlorar en del av spelets totala upplevelse när du köper ett större skepp än starterskeppet.

Att definiera tex World of tanks som P2W där man kan köpa premium ammo säger ju sig självt eftersom målet är detsamma för alla spelar spelet, dvs döda det andra laget. Men om målet med spelet inte är fastställt; hur skall man då kunna fastställa att detta är ett P2W? du kanske köper ett fett stridsskepp för en massa pengar, men detta ger tex inga fördelar emot mitt gameplay som kanske går ut på att arbeta som läkare på ett sjukhusskepp, eller varför inte bonde i den där bio-dome modulen till endeavor? Det ger ju inga som helst fördelar i det exemplet jag uppgav ovanför. Vissa verkar stirra sig blinda på direkta vapenskepp är vägen till framgång, men väldigt många av oss kunde inte bry oss mindre om combatskepp då industri-skeppen har minst lika roligt gameplay.

Skrivet av JRico:

Server meshing i Stanton testas för fullt just nu och det verkar lovande.
I videon kan man se hur dom har lyckats hitta gränsen mellan de två servrarna och placerat ett skepp på en spelserver och det andra skeppet på den andra spelservern.
Trots det kan han skjuta på båda skeppen utan nån synbar fördröjning.

https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/1blj83n/going_f...

Det förekommer givetvis en del krascher mm men det här är väldigt tidiga tester så det kommer bara att bli bättre.

Om jag inte är missinformerad hade CIG vid det tillfället delat in Stanton i två servrar.
Server 1 fick ta hand om samtliga planeter och dess månar.
Server 2 Fick ta hand om resten dvs rymden med dess alla rymdstationer.

Edit: Jag lyckas inte bädda in videon från Reddit. Är det ens möjligt, nån som vet?

Grymt! Äntligen händer det 🥳

Skrivet av MulletDeluxe:

I denna tråden läste jag att nåhon lagt halva son månadslön i fyra år på det här spelet. Det är något man hade kunnat skriva en artikel, eller kanske tom göra en dokumentär om.

Ja folk gör ju vad de vill med sina pengar. Personligen har jag aldrig lagt mer än 5500 kr på ett spel, dvs prenumenationen på WOW under 2005-2010. Där går min smärtgräns. Samtidigt hör jag arbetskamrater som belånar sig för att köpa gamla raggarbilar för 200-500 000 kr. Ja, om det är det man går igång så. En annan har hus och familj att betala för med 😄

Gårdagens "quest" var att jag och en kompis skulle inspektera ett hus med tillhörande bondgård inte långt ifrån ett vattendrag. Tanken var att utvärdera ifall stället skulle fungera bättre än vår nuvvarande bas då det både fanns fiskemöjligheter och en väldigt bra yta för att bruka jorden.

Sagt å gjort så packade vi ihop diverse burkmat, vattenflaskor och bandage som vi förväntade oss kunna behöva. Även skruvmejsel fick följa med ifall vi skulle hitta bilar med bra bilbatteri.

Det var besvärligt att ta sig ut från området vi har vår befintliga bas, då vi bor ett stenkast från motorvägen där flera hundra zombies rör sig omkring. Efter mycket om och men så finner vi en liten väg avsides från motorvägen som just leder emot den del där vi sett huset vid ett tidigare speltillfälle. Under transporten så finner vi 3 bilar i uruselt tillstånd, men där batterierna är i hyggligt tillstånd. Bara skruva ut och lasta över i vår ambulans som var vårt åk för uppdraget. Vi hittade även 2 andra bilar i risigt tillstånd, men som vi lyckades få igång efter tjuvkoppling. Körde bilarna åt sidan och noterade på kartan vart dessa fanns ifall vi nånsin blir nödställda i närheten.

Tillslut finner vi vattendraget och vi vet att vi närmar oss platsen där huset ligger. Då plötsligt så ser vi en grymt snygg och välbevarad skeva-van i mörk-lila färg. Den måste vi ju ta med oss. Vi stannade och slog ihjäl 3 zombies och jag var en hårsmån ifrån att bli biten då en zombie missades när jag kollade ett bilvrak efter bra bildelar. Vi fann till och med bilnycklarna på en av dessa zombies som vi slog ihjäl! Dessutom nästan full tank. Det blir inte bättre än såhär 🙂

Vi fortsätter vår resa med 2 fordon och kommer fram till huset. En zombie ströar omkring inne i huset och dörren är låst. Jag får försiktigt öppna fönstret och hoppa in bakom zombien och sedan slå ihjäl den med hjärtat i halsgropen. Sen släppte jag in min kompis och började kolla huset. Ingen el kan vi konstatera rätt snabbt. Vi behöver alltså ett elaggregat här ifall vi skall flytta basen.

Nöjda med vår tur, så är det nu hög tid och ta sig tillbaka till vår andra bas då det nu försvunnit 1h30min sedan vi startade. Vägen tillbaka går rätt smidigt. Vi har ju kartan nu, så det är bara å köra. Bara det att 20-25 zombies följer efter bilarna in i vårt kvarter! Jag slår ihjäl ett 10-tal medan kompisen kör över dom med bilen. När det är några kvar så loggar 2 spelare till in och clearar resten av dom. Det ligger nu en jäkla massa kroppar i vårt kvarter och ikväll börjar väl upprensningen av alla lil så att inte karaktärernas moral sjunker i botten.

Summa sumarum: ingen skadad, 3 bättre bilbatterier och en snygg sjysst skeva-van. En bra spelsession med andra ord 😁
Det bästa är att detta uppdraget inte tog mer än 2 h, vilket är bland det viktigaste för oss småbarnsföräldrar 👍

Skrivet av lolipopapa1:

om nån börjar spela nu och kan köpa sig fram genom grinden så är det p2w.

Då är alltså league of legends p2w ifall man köper sig igenom de 30 levlarna om jag förstår dig rätt?

Skrivet av filbunke:

Återigen. Spelet lider av ordentlig feature creep. Roberts har ju ordentligt svårt med att avgränsa sig, vilket är varför han fick sparken från Freelancer, och någon annan fick avsluta spelet. Ge Roberts en kran med pengar som bara rinner, så blir det som det blivit. Med en något tightare budget så kanske han, eller någon annan, hade kunnat avsluta det hela.

Jämna mellanrum? Går ju månader mellan. Just nu 11 månader sedan senaste, och nästa planerade skall vara Q4 (om då inte 4.0 skjuts upp ytterligare...)

Dagar/vecka? Folk hävdar ju att det är "löjligt enkelt" och att andra att det bara skall ta timmar. Måste man spela 8 timmar per dag i en vecka? Eller räcker en halvtimma per dag?

Edit: Delar du åsikten att SC egentligen är Pay to Lose?

Först å främst så verkar ju spelet bli klart inom en överskådlig tid, så vad menar du?

Hur lång tid det tar beror på vilka du spelar med. Lirar du själv så kommer det tar bra mycket längre tid än när du spelar i en grupp. Det är inte skeppet som gör din framgång i star citizen utan vilka som backar upp dig. Så med det i åtanke så kan det ta allt ifrån ett par dagar till veckor. Framför allt om du som ny spelare mönstrar på någon annans skepp. Det brukar vara kutym att man delar på vinsten.

Låt oss säga att en spelare köpt ett stort industriskepp av valfri kategori tex en reclaimer som är ett salvage-skepp. Denna kan driva in bra mycket mer pengar/h än starterskeppet. Problemet är bara det att den behöver åtminstone 3, helst 4 spelare för att ge bäst avkastning. Därför brukar drt som sagt vara kutym att man delar på vinsten eftersom alla besättningsmän behövs lika mycket. Det är denna detalj som gör att spelet inte blir P2W eftersom du måste ha andra för att nyttja din "investering".

Men det det slutar inte där. Nä, kör du ett stort skepp så ger det också ifrån sig en större heatsignature, dvs pirater och elände kommer också lättare hitta dig via scanning, något som du troligen kommer ha lättare för som singleseater/starterskepp. Därför måste du kanske också anställa eskort som också skall betalas lön till. Så det blir en massa extra-arbeten så fort du går upp i klass, men det skapar också en massa jobb åt de som själv saknar ett större skepp.

Mitt förslag till dig är att testa på spelet på en av alla dessa freeflights och lira med en grupp. Gör en bedömning och återkom. Du kommer inte bli besviken 🙂

Skrivet av filbunke:

Argumenten i tråden är lite småroliga.

1."Nej, utan att sälja skepp så hade man inte haft Star Citizen där det är idag." (Det kanske hade varit klart? Om än mindre i scoop och mer likande vad som utlovades för, vad är det, tio? tolv år sedan? Men klart.)

2."Nej, man behöver inte köpa skepp, de kan man spela ihop till på några timmar." (Så vad får då folk att bränna tusentals dollar? Är det för att de verkligen, verkligen vill bränna bort pengar? Kassa på att spela? Lättlurade?)

3.Hade det varit så att man kunde få exakt samma skepp med samma fördelar (annat än att det ihopspelade skeppet försvinner vid en wipe) om man bara spelade lite, då hade ju folk inte köpt skepp. Och spelet hade varit klart, då pengarna hade sinat.

Jag har delat in dina kolumner i nr.

1.Hur menar du att spelet skulle vara klart utan pengar? Utveckla gärna.

2. Yes, här har CIG flera gånger sagt att det man betalar för, är att man ger ett bidrag å så får man ett skepp som tack för hjälpen. Det var nån som sa innan att spelet mer är pay to not grind. Det är väl det närmsta vi kommer sanningen. Lite som spelet league of legends. Du kan köpa dig förbi levlarna för att snabbare nå level 30, men det är inte alltid en direkt fördel då du möter hårdare motstånd/kostnader mm.

3. Nja, det är väl detta som e grejen. Vi ser det redan idag att det inte tar så värst lång tid att köpa skepp ingame (för du vet väl om att detta redan är möjligt right?). Många vi spelar med börjar med en aurora och efter några dagar/vecka så har de råd med ett större skepp, och ifall man dessutom åker snålskjuts på nån annans skepp så går det ännu fortare. Så varför köper folk skepp nu? Den förklaringen jag fått från flera som aldrig tänkte köpa mer än starterpaket men som ändå köpte fler skepp allteftersom, handlade mer om att slippa grinda om alla skepp efter varje wipe som CIG gör med jämna mellanrum. Har man börjat från 0 2-3 wipes, så börjar spelet blir rätt tråkigt. Detta lär vara en av de stora anledningarna just nu.

Skrivet av JackG100:

Rätt säker på att man får lifetime insurance på skepp man cashar ut för. Jag hade iaf det på skeppet jag fick när jag gav dom pengar för 12-13 år sedan.

Tror till och med att ben lesnik sa nån gång att du inte ens kommer kunna lyfta utan att ha en aktiv försäkring. Gissningsvis blir skeppet rött i listan tills du betalat kostnaden. Jag vill också minnas att man skall kunna låna en mindre del crediter ingame ifall man kommer i det läget att du inte kan betala denna baskostnad för tex aurora.

Skrivet av mrpijey:

Hade de tagit bort möjligheten att köpa saker för riktiga pengar så hade alla kört med samma grundförutsättningar i spelet.

Nu gisar jag bara, men jag tror inte detta var CIG:s första val att få in pengar via skepp, utan hellre via gamingpaket. Ju fler paket, ju fler spelare så att säga. Samtidigt så kan vi fetglömma att vi sett star citizen i färdigt stadie ifall skeppen inte sålts. Klart som korvspad att jag personligen sett att alla börjat med starterskeppet, men jag ser hellre denna lösningen, än inget spel alls.

CIG:s lösningar på problemet är många. En lösning är tex att de mänskliga spelarna endast står för 10% av det totala antalet karaktärer på servern. Detta kommer göra att de spelare som köpt feta skepp kommer bli konkurrensutsatta av npc:er inom samma tier.

Det andra är vilken utrustning du har på skeppet då default-setupen kanske inte är den fetaste.

Den tredje lösningen är som folk redan sagt, att många av större skeppen kräver fler personer att driva. Om du tex behöver 5 personer för ett skepp, så kan dessa 5 också hjälpas åt att tjäna in detta skeppet och ha det ihop via en guildhangar. Plötsligt så går det löjligt fort att grinda ihop skeppen eftersom den verkliga valutan sitter i ditt kontaktnät och inte i skeppen i sig.

Om det är nån som blivit "lurad", så är det dom som stöttat projektet och köpt skeppen skulle jag säga eftersom det troligen kommer gå svinsnabbt för de som sammarbetar. De som inte samarbetar har ju inget behov av multicrew-skepp och singleseaters är inte särskilt dyra 🙂

Skrivet av filbunke:

Så, när tro du att 1.0 av SC kommer att släppas?

Tro gör man i kyrkan 😉
Nä, men skämt åsido. "Ingen rök utan eld" brukar det heta. Om nu detta stämmer så är ju spelet definitivt närmare klart än vad många av oss vågat hoppats på för bara nån vecka sedan. Sen så har jag svårt å tro att spelet skulle komma i version 1.0 till slutet av 2025, men samtidigt så blir jag inte förvånad ifall CIG undanhållit stor del av matrialet med flit för oss backers, för att inte spoila alltför mycket gameplay för oss. Tex så har ju både solsystemet stanton och pyro varit spelbara hittills, och som utvecklarna själva sagt så har stanton varit ett testsystem där utvecklarna kan återanvända olika element i de andra solsystemen. De behöver alltså bara skapa dessa en gång och sedan göra varianter på sagt föremål. Så ser man i tex stanton som varit spelbart i flera år, så kan man förnimma att många saker redan är på plats. Dock så har ju allt bromsats av servermesching och PES, vilket de nu gjort lyckade tester på.

Om vi väger samman allt som jag specade ovan, så tror jag inte spelet ser version 2025, men 2026 är nog inte helt otroligt. Det är vad jag personligen gissar på med denna nya data som kommit. Alltså en vanlig lekman/gamers gissning 😁

Vart e Derek Smart nu nånstans månntro? 😉

Samarbetet mellan olika svenska organisationer och enskilda spelare "Swedish Umbrella" fyllde 4 år i torsdags, vilket firades på gemensam partybåt 890 jump med medlemmar från diverse organisationer. En varning för magstarkt innehåll i videon, då det innehåller intagande av virtuell alkohol och nakenchock i spa-avdelning ^_^

Tack till deltagare från organisationerna Swetrust, Swecon, Blackguard, Reavers och många fler