Inlägg av Aletheides

Inlägg som Aletheides har skrivit i forumet

Skrivet av magma:

46 lax?! Är vi tillbaka på 90 talet igen?
Jäkla inflation och svag svensk krona 😅

Över hälften av det där är mest troligt grafikkortet. Det är overkill för mina egna behov. Men övriga komponenter skulle jag köpa alla dagar i veckan. Jag föredrar dock tysta slutna chassin så som Fractal Designs Define serie.

Helgen kommer gå i färgen av olika Mods ser det ut som.

Xenogears: Perfect works mod. (PS1/PC)
Battletech: Battletech Extended mod. (PC)

Sedan blir det DRPG.
Dungeon Travelers 2 (PSVita/PC)
Dungeon Travelers 2-2 (PC)
Labyrinth of Galleria the moon society. (PS5)

Annat = GSYNC/FreeSync

Skrivet av DieZe:

Du kan ju dock inte säga att soulslike inte passar dig om du gillar character development eller?:p går ju göra oändligt med builds lol. Men ja jag köper vad du säger gällande likheten med arpgs, för mig lutar detta lite mer åt soulslike action RPG med top down view och kanske inte fullt lika mycket åt renodlade arpgs likt diablo och poe. Blev en mouthful haha.

Då får vi nog vara överens om att vi inte är överens om det första. Soulslike character development ställt mot riktiga RPGs är som att jämföra en trehjuling med en bil

Likt andra här i tråden så spelade jag igenom från början till slut, det bara för att med egna ögon se om det verkligen var så illa som man påstod.

Slutsatsen är att det var definitivt så illa. Det kan inte kallas ett RPG då RPG elementen är nästan obefintliga. FF anknytningen är ytterst tveksam. Storyn och världsbygget oerhört tunn. Världen känns lika tom som Gran Pulse i Final Fantasy 13, trots att det enligt Lore inte skall vara så. Jag levde på hoppet att snart blir det bättre. Men förgäves.

Combat är som tidigare nämnts DMC button mashing arkadigt action combat vilket inte alls ger någon RPG känsla. Equipment och loot systemet är ytterst begränsat där man måste offra en tredjedel av sina slots (en av tre accessory slots) för att kunna mildra den värsta button mashingen. (Ring of Timely Strikes) Men då blir spelet samtidigt ett spel som man på riktigt kan spela med en hand eftersom man bara behöver köra button mashing på en enda knapp konstant i striderna så sköter det sig själv i princip.

Det mesta av looten är knytet till aktiveringen av skill combos och har således begränsat med värde om man kör med ovanstående accessory som mildrar action combat. Tydligt att det här med accesoryn var en sista minuten lösning för att komma runt kritiken av spelets combat system före release, i motsats till att lägga till ett riktigt balanserat game mode som tar bort knapp förstörandet och ändå ger lite motstånd.

För mig är FF dött om den här typen av spel blir norm i serien. Det är tur att det finns gott om riktiga RPGs fortfarande, även om de inte släpps inom FF universat.

Skrivet av DieZe:

Fast det är ju inte heller ett typiskt ARPG Känns som helt rätt väg att gå istället för mindless köttande imo.

Fast det är ju precis samma "mindless köttande" som i andra ARPG.

Det som skiljer är itemisation samt character development. Man har bara statpoints som man får när man levlar. De sätter man i Str, Int, Dex osv. Sedan har vapen/loot man hittar ett krav på en viss stat för att kunna användas. Tex en viss nivå strenght. Eftersom inget talent tree finns så har man inte heller skills eller abilities. Utan de attacker man kan göra beror på det vapen man har i handen. Ett svärd kan tex göra att du gör en liten piruett när du attackerar och så vidare.

Så det är ett ARPG i grunden men där man helt skalat bort Klasser, abilities och talents för att bara köra statpoints där man sedan kopplar alla vapen mot just statpoints. Thats it.

Det kommer säkerligen passa vissa. Men för mig är character development viktigt i RPGs i gemen. Soulslike är därför inte några favoriter. Så därför funkar inte detta spel för mig.

Men smaken är som baken

Ser ut att bli spot on för de som gillar soulslike spel. Då det pretty much är ett isometriskt soulslike.

För egen del så saknar det mycket av vad som gör ett ARPG för att det skall bli intressant för mig. Inga klasser, inget talent tree osv. Så jag kommer hoppa över det.

Fallout Tactics är sjukt underrated.

Skrivet av lonian:

Hoppas folk får tillbaka sina pengar då.

Det skulle nog vara årets sensation om det sker.

Då är det inte långt till att man håller nere lönerna för spelutvecklare för "de får ju dricksen"

För egen del har det blivit så att jag köper mer AA och indie spel idag än AAA. Betydligt mer. Men det är inte priset som är det som avgör för min del utan gameplay. AAA spel idag anser jag har blivit för mycket yta men ingen själ och tveksamt gameplay utan innovationer. Man använder spelare som bankomater genom att mjölka gamla IPn och vill inte ta risk. För att ett "bra spel" i publishers bok är de som drar in cash, det är den enda måttstock de har idag. För vi har väl mobiltelefoner? Och vi ser väl fram emot nästa battlepass?

En fin yta ser fint ut i marknadsföringsmaterial och säljer både nya grafikkort och spelet i sig och det är just försäljningen som publishers är intresserad av. De är inte intresserade av hantverket eller innovation då det kostar samt bär risk. Innovation i en publishers ögon är istället att tweaka affärsmodellen så man kan dra in mer profit. DLC, Microtransactions, battlepass samt att använda den nya AI tekniken för att sänka personalkostnad genom att kicka mer folk och pumpa ut generiskt material.

Jag är således glad att jag gillar AA och indie för där finns det fortfarande en själ i spelutvecklingen och vi som spelare behandlas inte som får som skall mjölkas.

Fick lust att göra en till genomspelning av Battletech (PC)

Utöver det fortsätter jag att köra Xenogears: Perfect works mod (PS1), Conception II (PSVita) samt Labyrinth of Galleria (PS5)

Fick även lust med Detraoit: Become Human igen efter föregående inlägg. Men får ta det någon annan helg

Skrivet av LancelotSwe:

Jag har suttit och tittat på X4 nu ett tag och funderat över det, men räcker det med att bara köpa X4 Foundations?

Ja. Bas spelet plus alla gratis patchar som varit innehåller en hel del content. Det du får med expansionerna är dock signifikant. Alla lägger till nya factions och sektorer till universumet. Eftersom det är en fullt simulerad sandbox så betyder det mer factions som interagerar med varandra, krigar med varandra, samt med spelaren än det finns med bas spelet. Även fler storylines.

Spelet har även en custom game start som scannar av det du tidigare klarat i spelet så du kan ta med dig vissa saker du klarat av, om du vill, till en ny game start. Tex starta med vissa story lines avklarade, starta med mer pengar eller med vissa skepp eller stationer byggda, starta med olika faction standings osv.

Senaste patchen 7.0 som är i open beta nu tills lite senare i april kommer lägga till lite fler sektorer till bas spelet som inte kräver expansioner. Kommer även en ny end game crisis. Man ersätter även capital ship modellerna för vissa äldre factions med grafiskt uppdaterade modeller för att följa standarden som varit i de senare expansionerna. Har varit så några patchar som släppts. Men inget av gratis content är detsamma som det som finns i expansionerna.

Finns en ständigt växande Mod community.

Följande får man:

Split Vendetta:

  • Stor utbyggnad av antalet sektorer som finns i universumet.

  • Två nya factions från rasen Split med unika starbase constructions samt unika skepp och vapen. Allt kan byggas och flygas av spelaren eller ägas av spelaren. Dessa vapen och skeppssystem kan användas på de andra rasernas skepp, undantaget Terrans samt borons.

  • Nya story arcs kopplat till dessa

  • Nya game starts kopplat till Split om man vill börja där.

Cradle of Humanity:

  • Ännu en stor utbyggnad av antalet sektorer i universumet. Vilket inkluderar solsystemet.

  • Lägger till Två till tre Terran Factions, deras skepp, vapen och stationer. Allt kan byggas, flygas och ägas av spelaren.

  • Terrans har en separat ekonomy loop så deras stationer, vapen osv går inte att använda på andra skepp. Med undatag för skepps system som shields, engines etc, de kan man använda på andra factioners skepp. Detta då Terrans anses vara betydlig mer high tech än de andra factions lore mässigt. Det går dock att bygga terran moduler på spelar starbases för att producera och leverera varor till deras ekonomi eller för att kunna bygga egna terran skepp

  • Nya story arcs kopplat till Terrans.

  • Nya game starts kopplat till Terrans om man vill börja där.

  • Ny endgame planet terraforming feature.

  • Inkluderade även visuella improvements grafiskt, men är ganska övertygad om att dessa ingick i gratis patcharna.

Tides of Avarice:

  • Lägger till ett mindre antal nya sektorer än de tidigare expansionerna.

  • Två nya factions kopplat till Avaraice och skrotåtervinningsekonomin där.

  • Ny recycling feature med skepp och starbase modules för att recycla rymdskrot efter förstörda skepp eller från fält av skrot som finns i vissa system.

  • Avarice var avskuret från resten av stargate network tills nyligen så de har fått överleva på den skrot de hittat. Nya skepp och starbase moduler kopplat till detta som kan byggas, ägas och flygas av spelaren läggs till.

  • Erlking, ett unikt Pirate Battleship som det bara finns en av pga en unik powercore finns att hitta i Avarice. Kan inte massproduceras. Lyckas man få tag i det så kan man sedan hitta och uppgradera det med unika system och vapen. Finns med på officiella feature list pga att den är unik och inte kan massproduceras..

  • Astrid space yacht. Unik även den så kan ej massproduceras. Även den kopplad till Avarice storylinesen precis som Erlking. Lyxigt innandömme när man går omkring, corvette storlek och har även options för lite unika vapen. Finns med på officiella feature list då den är unik och inte kan massproduceras.

  • Nya storylines kopplad till avarice samt nya game starts.

  • Nya stellar phenomenas kopplat till de nya solsystemen. Tänk rymdväder.

Kingdom end:

  • Lägger till ett större antal nya sektorer precis som de två första expansionerna.

  • Lägger till rasen Boron (akvatisk) samt två nya factions kopplat till Boron

  • Nya storylines kopplat till Borons samt nya game starts

  • Nya skepp, vapen, moduler och stations komponenter som alla kan byggas, ägas och flygas av spelaren.

  • Då de varit isolerade innan stargaten till deras område aktiverades så kan många av deras vapen inte användas på de andra rasernas skepp. Men likt Terrans kan man använda deras moduler så som shields engines etc på andra skepp. De har en delvis separat ekonomi eftersom de varit isolerade, likt terrans, men den är mer öppen mot de andra raserna då fler varor delas, till skillnad från Terrans.

Timelines (Ej släppt än, kommer 2024):

  • Utlovar ännu ett gäng nya sektorer

  • Ska ha storylines som kopplar ihop lore från tidigare X universe spel på något sätt.

Captain Collins, en content creator för spelet, har många bra videos för att komma igång.
https://www.youtube.com/watch?v=a_cvj3IGYvU&list=PLOpfmJ4QsoA...

Avorion är kul för oss som gillar rymdspel.

Måste man inte ha en HALO mod så finns det många fler liknande spel att fastna för. Själv har jag fastnat rejält för X4: Foundation. Inte procedurellt genererat som Avorion men väl avvägt.

Skrivet av Slimebeast:

Välskriven recension av någon som uppenbart förstår sig på film. Bra analys.

Det stärker dock min misstanke om att det enda jag skulle gilla med serien är rekvisitan.

Suck, vad tröttsamt och klyshchigt med anti-konsumtions- och anti-kapitalisttema, som nästan alltid blir av den billiga, ytliga varianten.

Det går alltid ut på att tittaren i slutänden kan sitta där nöjd och självbelåten genom att kunna skylla orättvisa, girighet och rovdrift på något externt, på rika svin eller det kapitalistiska systemet, istället för att man någon gång håller upp en spegel och pekar på att de allra flesta människor älskar prylar och är egoistiska. Det blir aldrig någon riktig reflektion eller självrannsakan.

Det är så anti-intellektuellt.

Jag tycker kritiken mot kapitalismen och konsumtionssamhället är spot on för att reflektera hur det förekommer i Fallout serien, från de reviews jag läst.

Jag skulle nog vara försiktig med att slänga omkring ord som "anti-intellektuellt" när det gäller just egoism. "psykologisk egoism" teorin att egoism är den enda drivkraft som får människan att göra något alls, är ganska ifrågasatt. Det vill säga att hävda att alturism, att göra något verkligen osjälviskt, är omöjligt och egoism är mänsklig natur. Ifrågasatt mycket för att människor tenderar att förenkla resultaten till att handla om det påstått positiva med materialistisk egoism eller fördelningspolitisk egoism. Det är vad som verkligen är anti-intellektuellt.

Vad som gör en handling självisk är inte an fråga om vad du vill eller inte vill göra, utan det är vad du verkligen gör som gör den moraliska skillnaden. Det är tillika i moral som teorin får stora problem.

Längre resonemang inom spoiler tags

Moral är inte teoretisk så mycket som faktisk. Om jag skänker pengar, tid eller mat för att hjälpa svältande barn är detta inte själviskt bara för att min önskan är att hjälpa andra. Fokuset för min handling är inte att boosta mig själv, utan att hjälpa andra. Om jag vill lura av barn deras veckopeng är det moraliskt annorlunda eftersom det är en handling där jag tjänar på andras bekostnad. Fokus är jaget och frånvaron av någon tanke på konsekvenserna för andra.

Men egoisten skulle då invända att någon som hjälper behövande barn gör det bara för att det får dem att må bra. Det är utan tvekan sant att om andras lycka ENDAST eftersträvas på grund av den lycka den kommer att ge oss (eller på grund av det lidande som det kommer att hjälpa oss att undvika), så är vi inte motiverade av altruism. Vi är motiverade av själviskhet – oavsett hur ädelt beteendet ser ut.

Men att må bra är inte alltid motivet för moraliskt beteende. Det är inte heller alltid det som blir resultatet! Om någon ser ett drunknande barn, vem skulle tveka att hjälpa för att istället stanna och tänka: "Kommer jag att må bra av att rädda det här barnet?" Kan man simma hoppar man i, för det primära motivet är att rädda barnet. Det handlar inte om dig. Människor gör ofta gott ställda inför personlig risk, motstånd och lidande, eftersom deras kärlek till den andra, deras kärlek till det goda, är större än deras kärlek till sig själv. Altruistisk kärlek önskar den andras bästa. Det är en självuppoffrande kärlek som sätter laget före jaget. Det är en av de ädlaste aspekterna av den mänskliga naturen som finns.

Att göra bra saker för andra får oss att må bra ibland/ofta, men det verkar inte alltid vara det primära motivet för allt vi gör.

Vi är kapabla att göra gott för andra utan att förvänta oss något tillbaka. Det kommer varje förälder som läser detta att känna igen.

Och det är tillräckligt, i sig, för att visa att psykologisk egoism inte är en trovärdig, konsekvent sanning. En person som är osjälvisk en gång, är tillräckligt för att visa att psykologisk egoism är en felaktig premiss.

Människor kan vara otroligt själviska då och då. Men de kan också vara fantastiskt underbart empatiska, omtänksamma och självuppoffrande. Så psykologisk egoism har fel. Vi är inte alltid egoistiska.

Vi har därför ett val. Vill vi framhäva den självupptagna egoismen eller vill vi satsa på empati och alturism? Jag vet vad jag skulle välja. Vad väljer du?

Todd Howard strikes again.

Spelmarknaden börjar likna lite oligopolet på Elmarknaden. I takt med energieffektiviseringar osv lett till att hushåll drar mindre el så har de stora elbolags drakarna höjt elnätsavgiften istället konstant till hutlösa belopp för att hålla uppe intäkterna. Används pengarna till att bygga ut elnätet? Nej, tre fjärdedelar delas ut till aktieägarna.

När ett elnät är byggt så är det relativt billigt i drift. Kommunala elbolag visar här vägen genom att ha betydligt lägre elnätsavgifter där betydligt mer går till utbyggnad, även om det även där inte är perfekt.

Vi ser lite samma tendens i spelbranschen efter pandemin. Försäljningen gick ned efter pandemin när folk började kunna gå ut igen. Men för att hålla uppe intäkterna så höjer man priserna och gör sig av med personal där största delen av pengarna delas ut till aktieägarna. Det går inte till bättre spelutveckling som motsvarar besparingen/prishöjningen.

Till motpol här så finns mindre utvecklare som inte är beroende av publishers. Som tex Larian, som visar att det finns en bättre väg utan att behöva säga upp folk bara för att fixa till kvartalsrapporten.

Elnäten kan förstatligas så slipper man den här oskäliga avgiftsnivån (staten äger redan stamnätet via svenska kraftnät. Vi betalar de hutlösa avgifterna till elbolagen för kabeln mellan stamnätet och huset.)
Det verkar som det motsvarande i spelbranschen är att microsoft köper upp publishers och sedan är det business as usual. Dvs det behövs en bättre lösning

Det här han säger med att man kommer "ta mindre risker" för att få ner kostnaderna är detsamma som att man kommer pumpa ut fler spel i gamla etablerade serier, men med sänkt utvecklingskostnad pga att man kan AI generera material när man återvinner gammalt material från serien. Så mjölkande utan nya innovationer eller nya IPn för AAA.

Tror vi kommer få kika på utvecklare utanför de större för att hitta innovation, precis som idag. Speciellt om man som spelare kan nöja sig med AA spel så kommer det fortsatt finnas stort och innovativt utbud.

Skrivet av magma:

De fick inget att säga till om alltså: https://nordic.ign.com/diablo-iv/69335/news/blizzard-boss-den...

Diablo 4 behöver väl all publicitet det kan få nu, speciellt med tanke på konkurrens från både POE 2 och LE, snart även moon studios nya "No rest for the wicked" som har potential att skaka om ARPG-genren.

No rest for the wicked kommer inte skaka om ARPG-genren. Det är ett väldigt nischat spel som inte har något talent tree, klasser osv som man normalt förknippar med ARPGs. Istället är det ett isometriskt soulslike där du endast får statpoints när du levlar upp som du lägger i typ strenght, dexterity, intelligence osv. Vapen man hittar har sedan en skill requirement mot något av dessa stats för att användas.

På så sätt har man inga klasser alls i spelet utan man lägger statpoints i stats som bestämmer vilka vapen man kan använda and thats it.

För simpelt och shallow för en stor del av ARPG fansen. Bara se hur man spydde över D4s förenklingar av tex talent tree. Det kan dock kanske locka in någon soulsborn fan till ARPG genren. Men thats it.

Blir en mix i helgen.

Conception II (PSVita) Finns även via steam.
X4 Foundations 7.0 public beta (PC)
Stellaris 3.11.3 Eridanus open beta (PC)
Labyrinth of Galleria: The moon society (PS5)
Xenogears: Perfect works mod (PS1)