Inlägg av aholman

Inlägg som aholman har skrivit i forumet

Drog igång första spelet hehe. Överraskande att det funkar på en ultrawide, känns nästan lite fusk. Lite kraschar ibland men funkar fint annars

Saknade black and white på svenska. Episkt!
Jag vet att du är därute!

Haha förstod inte att det redan var en lista med finalister. Tyckte det saknades väldigt många tills jag insåg att de alla redan hade kvalificerat🤣

Skrivet av Schluug:

Nu är det länge sedan Diablo 3 släpptes, men skulle säga att det är på samma nivå. Personligen är jag dock betydligt mer förlåtande då studion som utvecklar Last Epoch är betydligt mindre.

Tycker det är skitkul.
Men de har varit i early access forever så vetefan...
Folk har sagt att vissa problem fanns under early access om det är sant kunde dom ju gärna fixat all skit först...
Blir bättre när man närmar sig endgame och kor monoliths och skit. Men spenderade mesta tiden i söndags att ens föröka komma in...

Skrivet av herrPuffy:

Ja, då kanske Elder Scrolls 6 kommer också!

Vet knappt vad man ska spela, star citizen släppet kommer ju då också

Så när väl alla delar är ute kommer man inte kunna spela igenom hela med en save fil?
Finns det inget som man väljer eller hitta spela särskilt stor roll?

Väntar ändå att alla delar är ute, bara några år till nu😅

Dlss(3) är det som kommer kännas mest, kommer bli många mer frames!!

Kommer förmodligen inte komma ihåg att se på videon. Tar de även i åtanke hur väloptimerat och bra flyt spelen har?

Kan ju funka för typ multiplayer spel där sin karaktär kan kommtera till de andra när saker händer

Har spelat upp en stad till ca 60k invånare över GeForce now. Funkat bra hittils. Men får vissa situationer när det går oerhört segt.
Det som irriterar mig mest är hur mycket man måste spela runt med att optimera allt för trafik..nästan vad man än gör så vill invånare helst spendera sitt liv bakom ratten istället för en supersnabb tunnelbana direkt till jobbet.

Det är fler som åker offentligt per månad en jag har invånare i staden, men veteran hur det räknas.

Det andra är att man måste spela ett sjukt hårt pussel om hur fotgängare tar sig runt då dom fan går vart som helst. Som exempel byggde jag det största parkeringshuset men med alla som går ut från blockerar bilar från att köra in blir det snabbt kö... Bara att tänka om igen...
För att inte nämna alla 3-punkt svängar som alla bilar gör mitt i vägen för att byta fil som också skapar köer eftersom de blockerar 4 filer när dom gör det....

Men har kul i vilket fall som helst. Men älskar att lösa problem och problem att lösa finns det gott om...
Pengar är det inget problem med, drar in mellan 40-90k i timman...

Finns det första till konsol? Nyfiken om någon spelat i så fall och kan ge lite intryck. Känns som det kan vara lite små jobbigt med hur man drar vägar t.ex.

Skrivet av Darkseed:

Fanns även en länk till twitterinlägget ovanför bilden som går in i lite mer detalj. Men i korthet så har man alltså använt mycket detaljerade modeller för de små karaktärerna som springer runt i spelet, inklusive individuella tänder utan någon som helst LOD (level of detail) för att skala ner modellerna till mer simpla diton när man är utzoomad. Detta innebär alltså att du har tusentals högpoly-modeller i ditt spel som kostar massa prestanda när du är så utzoomad att du knappt ens kan se dem. Med detta i åtanke så är det alltså inte så konstigt att det har prestandaproblem, även om det säkert finns även andra anledningar. Detta borde ha varit en väldigt uppenbar sak att optimera innan spelet släpptes, men har alltså inte gjorts, av någon anledning.

Hoppas detta besvarade din fråga.

Skrivet av blackidus:

Den här artikeln förklarar det lite mer 🙂
Även om bilden är utzoomad och du inte ser alla polygoner osv vidare så resulterar detta i otroligt många API anrop, 50.000 per frame i Skylines 2, man gör jämförelsen i artikeln med Cyberpunk som gör 10.000 anrop per frame för sin stad.

https://www.pcgamer.com/a-tech-analysis-of-cities-skylines-2-...

Med pcgamer artikeln blev det lite tydligare.
Surt att släppa spelet med sådana problem. Men tydligt varför eftersom det verkar även ha att göra med Unity och beslut att använda teknologier som inte var riktigt redo ännu i Unity. Att jobba runt ett problem i motorn eller om de måste fixa saker för att uppdatera Unity hade säkert försenat spelet för mycket... Det förklarar varför spelet ser så jävla fult ut på youtubevideos 🤣

Bara jag som inte förstår vad bilden ska bevisa? En skärmdump med cirklar och nagot som visar lite polygoner?
Det är ju uppenbarligen inte tillräckligt många pixlar för att rendera något sådant på skärmen, så jag förstår inte var högersidan ens kommer ifrån.
Någon som är tekniskt insatt kanske kan förklara 😁

Spel är ju som gjort för AI röster. Det finns så många dynamiska händelser som kan förekomma i spel där man inte kan förutse vad som händer.
Typ spel som Bastion skulle förmodligen kunna bli ännu bättre när allt inte är inspelat i förhand.
FIFA, samma sak.
Även framtida spel som jag inte kan komma på. För att inte nämna indie spel där man kanske kan köpa rättighet till en röst för att använda eller helt enkelt sin egen röst utan att spendera miljoner, kanske inte blir direkt top notch men kan fortfarande bli tillräckligt bra.
Som konsument bryr jag mig bara om det låter bra. Tror fortfarande att bra röstskådespelare kan få betalt genom att låna ut sin röst och få royalties

Skrivet av kebbe:

Avskyr fenomenet och anser att det endast gör spelen sämre. Stegar och lådor stör däremot inte i närheten av lika mycket som alla kanter man kan klättra på som är markerade med färg eller draperier, sådant otroligt dumförklarande av spelare.

Fasiken vad många spela vi skulle ha som blev leta-tunna-simulatorer eller som tidigare talare, dra i varenda dörrhandtag.
Finns inget värre i spel än när man måste krossa varenda breakable för att dem lagt någon loot man ska ha nånstans.
För att nämna en jämförelse på bra och dålig speldesign.
Jämför klättrande i Zelda botw och horizon spelen. Där har Nintendo lyckats många gånger bättre.
Är lite skillnad på småsaker och stora linjer och pilar överallt som visar vart man ska, det kan jag gå med på dock.

Skrivet av miffot:

Patchen är ute sedan den 18.....

Lycka till att spela säsongen innan ikväll. När man kan testa hur de olika heartsen fungerar.
Vem vet om sorcen kommer överraska med omni-vad-den-nu-heter heart t.ex.
Nu tror jag kanske inte på det helt själv, men det kan komma överraskningar

Skrivet av TheRob:

Dem gör inte spelet roligare genom att göra att det går långsammare, utan ARPG som dessa skall gå fort då ju snabbare det går desto mer action får du.

Samtliga klasser har fått starka nurfs i core-stats, och Blizzard har försökt balansera upp det, utan att lyckas särskilt bra.

Ser tyvärr inte det roliga med att göra ett spel långsammare.

Det är ju en personlig åsikt. Det finns arpg som har olika tempon, största problemet med D3 var ju att alla builds man hade i princip gjorde en odödlig och oneshotta allt... Spelade ingen roll vilket klass alla hade ju i princip samma spelstil, blunda och kötta...

Folk är barnsliga, många som klagar efter att enbart lyssnat på streamers utan att ens spelat säsongen än.
Synd att sorcen blivit så himla gimpad eftersom spelstilen har krävt lite prep jämfört med många andra som i princip bara behöver kötta på utan att tänka alls
Är säker att det kommer några surprise builds, det var mycket theory crafting innan Launch som inte heller stämde.
Skönt att de tar i lite grann och står för att de vill göra spelet roligare.

Skrivet av Gertzy:

Fast du kan ju inte jämföra PSP som var populär under typ en femårsperiod och sålde typ 80M enheter med de miljarder smartphones som cirkulerar runtom i världen. Och de som köper ny mobil istället för att byta batteri byter ju ofta in den hos Apple, Webhallen (och liknande inbytesprogram) eller säljer på Facebook Market snarare än "kasserar" den. Men batteri som bara ligger och skräpar efter byte kommer i väldigt få fall tas med till återvinningsstation utan slängas nånstans där gemen man tycker det passar att slänga skit för stunden. Så tror detta kommer bli bakslag för naturen mer än vinst för den. Men yay, vi kommer spara en femhundring var tionde år för vi slipper lämna in mobilen för byte av batteri!

Jobbar på ett företag som säljer mobiltelefoner och kan säga dig att endast några % av de som köper en ny telefon byter in sin gamla... Kan ju vara att vi ger för lite stålar.

Än så länge ligger de flesta mobiler o skräpar hos folk, vi får hoppas att staten eller kommunerna gör det enkelt för oss att återvinna våra gamla telefoner. Kanske införa en fin pant. Tror många har svårt att slänga/återvinna saker som en gång i tiden kostade multum men tappar 99% av värdet på 10 år typ.

01:00 trots en extrem risk att man inte får in någon speltid tills normal morgontid...
Men i värsta fall får man sitta o tjata lite på Discord i alla fall 🤣