Inlägg av Iceman88

Inlägg som Iceman88 har skrivit i forumet

Skrivet av Fearnox:

Så du jämför en FPS som har schysst grafik med ett avancerat RPG?
Kan vara så att BG3 har mer avancerade spelfunktioner än AW2 och att då grundläggande prestanda kan bli ett ganska stort problem att skala ner.

Bethesda hade liknande problem med Starfield, de kunde helt enkelt inte få det att rulla i 60 FPS till ens Series X då grundläggande spelmekaniken var för krävande.

Något som många inte tänker på är att detta har varit stort problem för PC, där man inte kan ha för höga grundläggande krav eftersom att så många sitter på potatis maskiner(man vill såklart rikta sig till en så stor marknad som möjligt). Lösningen har då blivit att istället för avancerad spelmekanik så satsar man på ögongodis, vilket är väldigt mycket lättare att skala för gammal eller modern hårdvara.

Hade jag fått välja så hade jag hellre lagt resurserna på spelmekanik och FPS istället upplösning och ögongodis. Hur spelet och spelvärlden fungerar och rullar på är betydligt mer intressant än tillexempel realistisk ljussättning i 95% av fallen.

Märkväl ska du komma ihåg att schysst grafik kräver grafikprestanda och ett RPG kräver främst CPU ( processorprestanda), för såda beräkningar sker på CPU sidan traditionellt iaf, kan hända en del kan avlastas till grafikkortet med moderna moterer.

Series X och S har i princip samma CPU 3.8 GHz mot 3.6 GHZ, är inte där problemet kommer.
Större sannolikhet att Larian och Bethesda har en dålig motor som är otroligt dåligt optimerad jämfört med Remedys Northlight Engine.

Skrivet av Jonny Myrén:

Helt klart sevärd, speciellt om man inte läst böckerna. Om man (som jag) hade velat ha en serie som är mer trogen böckerna (även om mycket givetvis måste kapas och ändras i såna här projekt), sitter man mest och blir förbannad.

Mer trogen javisst men, 14 böcker som är trogna i en tv-serie kommer aldrig att ske. Skådespelarna vore döda/pensionären före det projekt vore klart.

Säsong 1 okej typ, speciellt med att de blevbrutalt nerkickade av covid och lockdowns. Där en skådespelare försvann när det kom lättare restriktioner och de fick börja improvisera ännu mer.

Andra säsong är ju suverän, foreshadowing, easter eggs och följer storyn utan att plöja ner att för mycket i allt onödigt Crap som Jordan skrev.

Sen är ju frågan om Rafe och teamet såg händelser annorlunda i säsong två , än hur tittarna upplevde/tolkade händelser, det är en annan femma…

Extra kommentar till WOT som tv serie hur ska du få skådespelare/karaktärer som dyker upp lite här och lite där under 14 böcker. Måste ju vara fullständigt omöjligt att försöka boka dem för en filmdag eller två 2023, 2024, 2028 t.ex. och de ska ha ett visst utseende.

Skrivet av OAKTHYR:

Har Dice och Bungie haft problem att optimera sina spel till Series S trots sin storlek? Jag vet att BF 2042 ser riktigt illa ut på PS4 men har ingen erfarenhet av Series S.
Jag tänkte mest att Remedy inte är så små i förhållande till exempelvis Larian som har haft problem att optimera till Series S. Bethesda hade någonstans över 420 anställda 2021 och dom kan väl anses vara ganska stora.

Smart ändå. Tänker att det är bättre att ge ut för höga specs än att spelet fungerar undermåligt på äldre hårdvara. Även om man får skit från vissa spelare

Nä de är ju i samma ”liga” som Larian men uppenbarligen har de en bättre motor eller prioriterar optimering mer än Larian. För personligen ser jag ingen anledning varför BG 3 skulle vara mer svår optimerat än AW 2.

Dice och Bungie tog jag bara som exempel för att de första jag kom på som är subjektivt AAA utan att vara både utvecklare och utgivare. För tar man någon som publisher också blir det svårt särskilja vad som hör till vilken studio, utan att lägga en massa tid på det.

Håller med dig, Remedy borde/skulle ha meddelat tydligare vad de menade min spec sheet

Skrivet av OAKTHYR:

Nu skulle jag väl inte kalla varken Remedy eller Larian små utvecklare men härligt att höra att Alan Wake funkar bra på Series S. Speciellt eftersom det verkar vara en current-gen titel som inte släpps på PS4 eller One.
Det är för övrigt väldigt konstigt om man kollar på vilka minimum specs som Alan Wake 2 och BG3 har till PC. BG3 har mycket lägre specs än AW2 men fungerar ändå sämre på Series S. Skumt. Det borde ju vara tvärt om tänker jag.

Både Larian och Remedy är ju små utvecklare om man jämför med dem många andra ex. Dice enligt Wikipedia har 720 anställda 2x fler än Remedy. Bungie 1100 anställda (samma källa).
Remedy över 360 anställda enligt deras hemsida
Larian 450 anställda enligt Wikipedia.

Remedy överdrev ju sina minimi/recomended specs på AW2. Personligen är ju det positivt, de skulle ha meddelat vad de menade med sina specs, istället för att få en massa gnäll över att Remedy ansåg att minimi spec var en bra upplevelse, där standard är miniminivå är spelbart för en blind som har stroke

Skrivet av OAKTHYR:

Vad är det för spel du syftar på då?

Alan wake 2 som de publicerade igår.
https://youtu.be/lgUTSQEIo3M?si=DJ7WyO9kDcdzKkrd

Skrivet av OAKTHYR:

Även om det är en fin tanke att göra alla spel tillgängliga för ett lägre pris genom S modellen känns så här i efterhand som att det kanske inte var den bästa strategin att alla Xbox spel ska släppas på både S och X med samma features.

Men se bara på Digital foundry genomgång av Xbox series X/S uppenbarligen kan relativt liten spelutvecklare optimera sitt spel så det rullar bra på Series S utan att göra alltför stora nedskärningar. (Främst 30 FPS jämfört 60 FPS) men stabilt 30.

Skrivet av Bennii:

Lite oroande kanske att en studio som gjort sig kända för narrativa singleplayer har två games as a service i sin pipeline. Jag hoppas att det inte tar fokus från det de är bra på, och att de lyckas även med sina multiplayer-spel för de är en grym studio som förtjänar all framgång.

Remedy öppnade väl en studio i Stockholm var det förre året eller året före.
Så de ser absolut utvecklingspotential och kollar man på deras hemsida med öppna jobb så siktar de nog att växa

Skrivet av absimilard:

Control var ett spel jag blev sjukt positivt överraskad över. Jag såg när det kom och tänkte att det var ett av de där "åh, vi måste göra ett spel för att kunna visa våra coola effekter" typen av spel, för att visa RT.

Körde det inte förrän det en dag låg på x-box gamepass och jag inte hade något annat som lockade. Det är såklart bästa förutsättningarna just för att bli positivt överraskad, inga förväntningar alls.

Ett riktigt kul spel med en bra arkiv-X känsla. Flefritt? Nä, såklart inte, men går man in utan förutfattade meningar och förhoppningar, så tror jag man kommer få ett antal timmar bra underhållning.

Finns det något spel som är felfritt? Personliga åsikter har alla, själv har jag flertalet 9/10 spel som jag inte bryr mig mer än om Leffes korv och skruvtvingar i Ritsem går i konkurs.
Poängen är att alla har personliga åsikter om spel, men själv kommer jag inte på något av det som Remedy har gjort, som inte har varit imponerande eller nytänkande.
Max Payne med bullet time och en strong story, där hade de tur med Matrix året före, men tekniken och idén fanns ju före.

AW 1 är ju mer story drivet än action, men snygg grafik förtiden och de fick ju skrota stora delar av spelet då det inte var möjligt på den tiden.

QB är ju speciellt med sin TV serie, var helt okej men inget mästerverk, men bättre än vad användare som aldrig har spelat spelet tycker…

Control och AW 2 visar ju vart Remedy siktar och många AAA spelutvecklare ska nog kolla och fundera över vad de gör när det gäller spelupplevelse och optimering.

Skrivet av rug:

En Hereford kanske? Vanlig köttras i Sverige (och andra länder)

Lärde mig när jag köpte kött lokalt av en bonde

Helt rätt, gick fortare än vad jag trodde 👌

Någon som kan berätta vad rasen på kossorna heter på bilden, utan googla?

Skrivet av Gertzy:

Haha ja, tydligen visade de upp spelet på E3 1998 redan! Men det blev lite försenat, och då det blev så jämfört med Matrix la de in (liknande) saker från det: "As a result of the inevitable comparisons to The Matrix, the designers have included several homages to the film in order to capitalize on the hype: for instance, the detonation of the subway tunnel door to gain access to the bank vault is similar to the cartwheeling elevator door in the movie, while the introduction "Nothing to Lose" level is similar to the lobby shootout scene in the film. Futuremark, which licensed the MAX-FX graphics for their 3DMark benchmark series, included a Matrix-like lobby shootout as a game test in the 2001 edition." Riktigt smart att "rida på vågen" och använda det till sin fördel! Som sagt, ett riktigt stämningsfullt och bra berättat spel med mycket attityd och atmosfär och verkligen jackpot med bullet time

Visst spelade de på hypen, men själva bullet time var ju deras idé redan före Matrix.

Skrivet av Gertzy:

Nä, de två första (eller iaf originalet) gav ju så stor känsla för neo-noir känslan de förmedlade i handlingen och dialogen - samt den väldigt estetiserade serietidningskänslan. Slowmotion-funktionen låg ju rätt i tiden efter The Matrix också så det gav ju det extra coolhetskänsla men det var ju inte allt. Var ett snedsteg att överge allt det.

Just slow motion aka bullet time i Max Payne 1 måste ju ha varit alla rätt på v75 för Remedy, den mekaniken var ju inbyggd i spelet före The Matrix släpptes. Så det var ju en super lyckoträff att the Matrix släpptes före.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu verkade det ju som det skulle bli något mer actionbetonat. Så de kanske inte gillade vart det var påväg?

Vi har sett hädelsen som FF VII blev till när det gjorde ett Remake av det.
Så skrota KOTOR före det skulle bli samma skräp. Gör om gör rätt isf.

Max Payne men där tror jag på att Remedy håller sitt förnuft och inte hittar på några dumheter

Skrivet av DarkSvenn1002:

Mina egna åsikter men minecraft är väl världens mest sålda spel och det finns på alla plattformar. Tror inte ms tjänat mer på något annat spel.

Skrivet av Dragonflame:

Förstår inte varför han ska visa källa på en åsikt/önskan han har

Tänk om alla måste visa källa på sina åsikter

Ursäkta mig jag citerade fel
DarkSvenn1002 det blev fel ifrån min sida, var inte dig jag skulle svara/citera

7rätt och 3 gissningar som var fel.
Där ibland Mario och No mans sky frågan

Skrivet av DarkSvenn1002:

Faan vad gött om alla spel hade cross play och play anywhere, både sony och ms hade tjänat på det och framför allt vi spelare.

Någon fin källa på det påståendet?
Det jag har hittar direkt, är MS var inte intresserade av PS Now (+) sen Sony vägrade gamepass.
Taget snabbt när jag googlade.

Skrivet av Gertzy:

Jag som flög från Finland, synd att jag missade att få flyga med det då

https://www.flightradar24.com/blog/follow-finnairs-100th-anni...

Skrivet av Gertzy:

Inte? Trodde tvärtom det var till för typ 9-15-åringar. Spelar äldre verkligen det?

Well, de flesta varumärken blir väl godis och merch för att "rida på vågen" så att finnarna skulle vara annorlunda tror jag inte. Minns när jag bodde i Japan ett litet tag så var mumintrollen riktigt stort där haha! Fanns caféer och gosedjur mm.

Det är inte direkt relaterat till Finland.
Men Mumin är skitstora i Japan av någon orsak. Varit hur länge som helst.
Antar därför Finnair har ett ”moomin” plan som flyger till Tokyo .

Därtill är det planet snyggt och har en jättebra slogan.

Skrivet av Neverwild:

Det va nog inte möjligt då, nu med nya saker på pc så går det.
Mycket händer på 2 år vilket inte folk förstår.

Man hade säkert kunnat gjort spelet på andra enheter då också men då inte blivit samma spel.

Hade nog varit nog varit möjligt för två år sedan, inget som kan göra Ratchet och Clank unikt och skulle kräva någon värsting eller unik hårdvara

"Det motsäger det Insomniac sa om Ratchet & Clank: Rift Apart; att det inte var möjligt på någon annan hårdvara än PS5 med sin snabba SSD."

Det borde alla ha insett ifrån början att det var skitsnack.

Skrivet av FZGurka:

Vill bara nämna att inflationen har väldigt lite med svenska kronans värde att göra. Jag är ingen expert, men jag har varit intresserad av valutahandel länge. En så liten valuta som Svenska kronan påverkas väldigt mycket av valutahandel. En utmärkt artikel från DN försöker förklara varför kronans värde sjunkit.

https://www.dn.se/ekonomi/sa-blev-kronan-en-liten-skitvaluta-...

Det jag menar inflationen sker på Euro, Dollar, Pund nivå. (Sverige följer inflationen ganska långt iaf)
Priset på spel bestäms i samma euro, dollar, pund och därmed. När nu efter typ 20år så justerades grundpriset i euro/dollar/pund klart att Svenska priset ska justeras då också.
Men de kan ju justera priset enligt hur kronan va jämfört med Euro/Dollsr/pund t.ex 2003, måste ju justeras enligt nuvarande läge med någon typ ”jämt” tal. 649 t.ex istället för 649,42 kronor