Inlägg av Iceman88

Inlägg som Iceman88 har skrivit i forumet

Skrivet av Karmak:

Alltså hur svårt är det? Allt är redan bestämt o klar hur allt ska vara bara göra om allt på en ny motor med ny grafik

Det behöver inte vara så jättelätt, Om de ville ha det i en av mängden av tredjepersons äventyrsspel, då är det jädra mycket jobb.

Min åsikt om de dkulle göra det till ett Jedi survivor spel, så är det lika bra de lägger ner det...
Tveksamt om jag skulle hämta det gratis heller

Skrivet av Gertzy:

Hoppas det stämmer så vi faktiskt kan få spela det nångång

Beror bara på hur de gör spelet... Är illa rädd att det blit skitspel

Skrivet av beersgarden:

Fast originalet är väl ett spel i tredjeperson?

Det är det förvisso, men i princip turbaserat..

Tänkte mera att det blir mer ett tredjepersons äventyrsspel

Skrivet av beersgarden:

Med tanke på grundspelet borde det vara relativt lätt att göra en remake. Om jag fick samma spel men i modern motor och lite modernisering av vissa delar så skulle det vara ett insta-buy!

Precis, istället för att göra ett mediokert tredjepersonsspel.
Inget bekräftat, bara en mag känsla att det kommer att göra ett sånt och det är ju en hädelse till originalet.

Originalet behöver moderniseras absolut, men det betyder inte ett tredjepersonsspel

Skrivet av Hipshot:

Det är fler som spelar Sim City 4 än Payday 3...

Tänk att ha en sådan framgångsrik serie och så hanterar man det på detta sätt =D Det är klart... EA hanterade ju inte Sim City så bra heller, fast de hade ju 6000 andra spel. Bethesda också.

Kan man kalla Payday en framgångsrik serie?
Payday var ute en kort stund, sen kom tvåan.

Tvåan är populärt ja, men en riktig definition av jädra massa DLC och en massa saker som de inte har gjort något för att förbättra de senaste 10 åren.

Payday 2 var kul multiplayer (Stealth missions), när du måste börja använda vapen är det ju minst sagt mediokert. Även för sin tid

Onödigt bra resultat, med tanke på antalet gissningar

Vet inte personligen, vad jag tycker om story spoilers i spel, men har en kompis som vet spoilers i spel före han har spelat dem, bara med att kolla youtube och sedan när han spelar spelem söker alla Achievements/Trophies,
Googlar vart efter för att inte missa något.

Min spelstil är istället att göra mitt yttersta för att få små "poäng" som möjligt utan att googla.
För att jag ser inte spelande som en Achievement/Trophie "K*k" mätartävling.

Skrivet av Casimir2323:

Det har ett nostalgiskt värde, men jag har insett att de gamla spelen är mer roliga i teorin än i praktiken, iaf för mig. Ingen remaster, eller liknande är någonsin rolig för mig. Jag spelade t ex Street Fighter 2 med sonen på en mässa nyligen; det väckte lite minnen och var halvkul i 5 min, sen la vi ner. Sen spelade vi Street Fighter 6 i en annan monter... Där hade vi kunnat vara kvar i minst en timme. Tvåan är ju verkligen en milstolpe i spelhistorien som satt enorma avtryck, sexan - not so much. Så trots att Street Fighter 6 inte är i närheten lika innovativt för t ex fightinggenren så är det ändå typ 10 ggr roligare och bättre. Jag är ändå glad att sonen fick spela tvåan, för allmänbildningens skull.

Grejen är att för några år sen så tog jag tag i klassiska spel som har blivit hyllade genom åren. Spel jag missat. Spel som Skyrim och Final Fantasy 7. Jag har ingen personlig relation till spelen, ingen nostalgisk känsla. Det var lite svårt att förstå vad som var bra med spelen, förutom att de var nydanande - före sin tid. De är omsprungna idag... Insåg att gamla spel bara är roligt för mig för att man kan återuppleva en annan tid - som digitala medeleinekakor.

För att förstå ditt resonemang nämn ett spel både i genren Skyrim tillhör samt FF VII, som har sprungit om dem?
Ger inga mer frågor eller andra exempel, skulle bara höra hur du resonerar.

Undrar vad den ska bygga på för krets?
Nintendo är ju inte kända för att gå på top of the line kretsar.
Kör de på nyaste nytt, så kommer den ju att bli svinaktigt dyr.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror också allt handlar om en kostnadsfråga, det är inte entusiasterna som driver en produkt framåt i den längre utsträckningen. Quest ligger helt klart bättre i pris och nu går det få tag på 2an för under 2000 kr begagnat. Då börjar det likna något som "alla" kan skaffa.

PSVR2 är jag väldigt osäker på och det verkar ju som om Sony också är osäker på dess framtid. Även om setet får en killer app så ska det till en hel del vilja för att köpa något för 7000 kr för ETT spel, speciellt om produkten har en lite skakig framtid. Jag tror den hamnat lite i ett moment 22 där folk väntar på att något ska hända och släppas innan man köper, medan Sony väntar på att folk ska köpa innan de vill satsa...

Sony är lite i samma sits nu som Xbox one med Kinect. Häftig produkt med potential.
Microsoft gjorde bort sig med marknadsföringen och priset jämfört med PS4. Samt allways online grejen.
Samt mediokra spel.

Sony är i en svår position med svinhögt pris och lite spel som säljer mycket och ingen party grej direkt

Skrivet av Molotov:

Ok vi kanske pratade om olika saker men svprt att hitta folk att spela med är det inte.
Jag har en IRL vänn som spelar (fast nu var det länge sen)
Gamla online gaming kompisar ingen
Alla jag spelar med är nya spelkompisar som tillkommit sen jag typ startade discord servern vr sverige.
Skulle jag vilja spela Helldivers 2 idag så är jag rätt säker på att jag bara behöver starta spelet och leta ett game (om vi bortser från kö strulet)

Vad har jag nu antytt?
Klassfråga?
Döende produkt?
Tänker du på att PSVR2 är för dyr? Ja det håller jag med om.

Citerar dig inte två gånger men svarar på båda citaten.
Ja PSVR 2 är för dyr helt enkelt det blir en klass fråga/”Nördar” vem som köper den.

Men tror inte majoriteten vill byta kompisar bara för en har ett vr headset och de andra inte.
Då slutar det ändå med att man spelar något som alla kan spela.

Som sagt vr är coolt och mängder av potential men för att bli stort kan det inte kosta 7000kr, som PSVR2 gör nu.

3000 eller vad ett Quest kostar nu lockar mångdubbelt fler.

Som jag ser det i Sonys fall antingen måste de börja släppa endel stora spel till endast PSVR2 eller få ner priset så småbarnsföräldrar kan budgetera för att köpa det.

Skrivet av Molotov:

Ja eller så får man "hitta nya" kompisar att börja spela med.
Som det som så ofta är med online gaming, det brukar alltid gå att hitta folk att spela med.
Dom flesta sitter hemma och spelar ensama oftast speciellt vuxna

Tillbaka till grundfrågan.
Ja det finns för få spel där man kan spela en inne i vr med headsetet på och den andra spelar på skärmen.
Om man ska kalla det osocialt bara för att man får olika upplevelser vet jag inte.
Sen är det en teknisk lösning också.
Iom att mixed reality nu kommer mer och mer in så kan man ha "turas om spel" i mixed reality läge, när alla vet att den med headsetet inte är instängd utan ser dom andra så blir det också ett ickeproblem

Det betyder då alltså enligt dig att VR är en klassfråga, om man har råd att investera i det eller inte.
Då är det solklart en döende produkt.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ett annat problem jag hela tiden ser med VR är också hur svårt det är att marknadsföra då allt ser ut som lågupplöst skit i trailers och liknande.

Blir liksom ett svårt försäljningsargument när spelen (ja faktiskt!) i många fall ser ut som Ps2-spel. Det går som inte riktigt föreställa sig att det blir stor skillnad i VR i upplevelse och sånt.

Har en hel del kompisar som har VR-headset ifrån PSVR 1, oculus Rift någon version till Valve Index.
Det är jättehäftigt absolut, men jag blir iaf trött på att spela VR spel ganska fort.

Dels har du i princip noll kontakt med kompisar om man är i samma rum.

Så för mig finns det inte på kartan att lägga 7000kr på PSVR2, samma gäller t.ex Index.
När de har i princip samma spel som en quest har, men med aningen bättre upplevelse.

Så personligen tycker jag att VR är lite i samma träsk som Kinect var otroligt häftig produkt men har svårt att hitta den definitiva säljaren för produkten. Beat saber är kul, men hur länge?

Har det inte varit klart länge att Jim Carrey skulle vara med i Sonic 3? Eller är det jag som missat hela grejen?
Filmen kommer ju snart.
Skulle inte ha något emot en ny Ace Ventura Film heller

Skrivet av Anton Q:

Tyckte FFVII remaken sög.

Fräscha upp ett klassiskt spel, eller gör ett nytt spel.

Gör inte om ett klassiskt spel.

Snygg trailer men håller med dig otroligt mediokert spel, rätt allmänt..

Ovanligt tur med gissningar och slutledningsförmågan

Poets of the Fall – Herald of Darkness
Bra låt, fasen vad Sami Järvi/Sam Lake ser nöjd ut när han är med på showen

Skrivet av MLundin:

När PS5:an är kopplad till en TV i vardagsrummet som övriga familjen slåss om. Lägg därtill om man har småbarn som man inte vill ska bevittna när Kratos sliter demoner i hälften.

Jag tillhör den målgruppen Däremot är jag inte sugen eller beredd att pröjsa 3000 kr för manicken.

Då äger ju du redan en handkontroll och en dator eller telefon.
Samma upplevelse till 3000 kronor mindre

Skrivet av Fezk:

Jag menar inte enbart den specifika detaljen han glömde i Alan Wake 1, utan storyn/loren i sin helhet.

Dom verkar även vara ett gäng som skriver story/lore, vilket gör att det blir svårare att hålla reda på saker. Det kanske är för många kockar med skrivandet?

Jag menar inte heller enbart den specifika detaljen han glömde i Alan Wake 1, utan storyn/loren i sin helhet.

Sen har säkert lore och story ändrats med tiden, med tanke på att Control kom in i bilden. Sen vet man ju hur långt dom tänkt i loren, om Control var med i bilden när Alan Wake 1 gjordes eller inte t.ex.

Aja. Det blir nog bra.

När AW 1 skrevs och MP 1-2 tror jag Sam Lake, var ganska ensam i rollen som skrivare av lore/story.
Remedy har ju växt enormt sen den tiden.
Sen att Remedy spel är fruktansvärt story drivna, med sin egen stil håller jag med om.
Det är lite charmen och problemet, med spelen.
Men man kan inte förneka att de har lagt på det.

Som i den podcasten de länkar till i artikeln att under intervjun nämner ju Sam att Saga säger i spelet att hon har förälder/föräldrar från Sverige och hennes klädsel hänvisar mot nordisk stil.
Och en massa referenser till Finland i allmänhet.

Rätt få spel som försöker göra sig påminda, varifrån de härstammar på ett positivt och lätt sätt.
T.ex Ahti med en super Rally engelska brytning, Saga med hänvisningar till Sverige och Norden.
Bandet i AW Old Gods of Asgard
CS2 med Finlands flaggor i sann USA anda räknas inte 😅

Skrivet av Fezk:

Jo visst är det så, jag kan uppskatta stora världar med djup lore och många karaktärer, om det görs bra. Men i Remedys fall tror jag nog det skulle förbättra helheten av spelen om det tightas till, en del saker i Alan Wake 2 kändes som utfyllnad som säkert skulle kunna skalas ned eller tas bort.

Jag gillar det Remedy har skapat, med deras "Remedy Connected Universe". Men jag hoppas bara dom tänkt ut vad dom verkligen vill, vilka regler som finns och vad allt egentligen handlar om, Men om dom inte ens själva minns vad som är vad, tror jag nog dom bör ta några steg bakåt.

Men, jag kan som sagt ha fel i mitt tänkande, jag gillar ju ändå som sagt det dom gör, men jag tror det kan göras bättre.

Sen tror jag nog det är svårt att jämföra böcker med ett interaktivt spel likt Alan Wake 2, men förstår liknelsen. J.R.R Tolkien är nog en klass för sig också. ;P

Det är ju endå 13 år mellan Alan Wake 1 och 2, så att inte Sam Lake minns allt i minsta detalj, så är ju inte speciellt förvånande.
Han säger ju intervjun att han mindes någon detalj/handling men inte kunde hitta det i manuset för Alan wake och det var ju där Alan wake Wiki hjälpte honom.

Alan wake 1 manuset är ju i bästa fall skrivit i Word 2000. Det är ju lite annorlunda mot dagens Word, gällande bokmärken t.ex.

Lägg därtill att du skrev ett manus/handling på ett annat språk än ditt modersmål, så kan det säkert bli svårt söka efter specifika detaljer