Inlägg av Paiden

Inlägg som Paiden har skrivit i forumet

Skrivet av El Hadjy:

Håller med till fullo. Det blir för mycket vilket gör att man inte bryr sig om nåt. Lite som i början på 2000 när man hade vänner som chippade sina Dreamcasts och PS2:s. Plötsligt satt dom där med 300 brända spel och spelade inte ett enda.
Spotify har dödat musiken på vissa vis. Numera köper folk inte hela album, man köper låtar. Det är synd och kanske ett symptom för samhället i stort.
Youtube-generationen med ett uppmärksamhetsspann på 15 sekunder gick över till TikTok-generationen med ett uppmärksamhetsspann på 3.5 sekunder.
Ingen orkar lyssna på en hel platta och ingen orkar spela ett helt spel.

Känner inte riktigt igen mig i det du skriver. Ett stort utbud borde inte automatiskt orsaka apati, snarare lär det vara så att vi tillåts vara mer kräsna. Vi behöver inte sitta och nöta ett spel som vi egentligen inte tycker är så kul bara för att vi "köpte fel" spel när vi stod där på GAME och valde vilket spel vi skulle lägga våra ihop-sparade veckopengar på och nu inte har något annat val om vi vill spela något överhuvudtaget. Har man ett stort utbud men inte spelar något utav det så är det nog snarare för att man inte gillade något av dem tillräckligt mycket eller så har man andra prioriteringar för sin tid.

På Spotify köper du varken album eller enstaka låtar, du kanske tänker på iTunes? Spotify har inneburit för mig att jag hittat så många nya artister som jag börjat lyssna på. De flesta hade jag aldrig köpt en skiva med på vinst och förlust från en skivbutik förr i tiden. De här artisterna hade aldrig tjänat en krona på mig utan Spotify och det finns miljoner människor därute där samma sak gäller (inte nödvändigtvis för samma artister) Det är givetvis subjektivt, men väldigt få artister som jag har lyssnat på har haft ens ett enda helt album där jag verkligen gillat varenda låt; har svårt att se varför det är så bra att jag skulle behöva betala för något jag inte tycker om?

Angående att ingen orkar lyssna på en hel platta eller spela ett helt spel, förutom att det är grovt generaliserande, så vågar jag påstå att det är en åsikt som inte kan vara underbyggd med speciellt många fakta och jag har svårt att se vad det har med utbud eller Youtube och TikTok att göra. Menar du även att "ingen" kollar på en hel film längre? Att det stora utbudet av film på Netflix och Viaplay mm har gjort så att hälften av åskådarna på biografen rutinmässigt ställer sig upp efter 30 minuter och går hem?

Vi har ofta en tendens att utgå ifrån att ny teknik (eller nya tjänster/appar som YT och TikTok) påverkar och "ändrar" vårt beteende, framförallt när det kan se ut som att det är en negativ påverkan. Visst finns det säkert exempel för det men om vi ser det från ett utvecklings- och affärsmässigt (som det ofta är) perspektiv så är det en övervägande majoritet av all ny teknik och tjänster/appar som utvecklats just därför att beteendet redan finns hos oss och någon har insett att de kan skapa något som kan ge utlopp för det beteendet eller att de kan utnyttja det för att tjäna pengar. 500+ miljoner människor har inte blivit beteendeförändrade utan har via TikTok fått utlopp för sin redan etablerade personliga preferens där de förmodligen alltid tyckt att det tidigare utbudet med YT var för krångligt, långrandigt och inte tillräckligt snabbt tillgängligt.

Vill minnas att det fanns ett PC-spel på 90-/00-talet som skickade kryptiska e-mail till dig med ledtrådar osv men kan inte komma på vad det hette eller gick ut på

@Vamp: Ja, du behöver ha båda installerade om du köper uPlay-spel från Epic store. Fungerar på samma sätt.

Kommer med största sannolikhet inte skaffa detta alls, möjligtvis i en bargain bin senare, men om jag nu gör det så blir det via uPlay. Skulle inte installera Epic store ens i en virtual sandbox vid det här laget och det kommer förmodligen aldrig ändra sig. Kommer bli en principsak långt innan dess, om jag känner mig själv.

Skrivet av Greenz:

1) Jag sa fel, och det har jag sagt och kan du då sluta hänga upp dig på det?

2) Priser går upp och ner, jag har inte alltid orken att gå in och kolla exakta priset. Varför? Ren lathet. Men du ska sitta där och dra alla som säljer nycklar utanför tillverkarnas kontroll som om de vore kriminella? Vad fan vet du exakt om detta? Jag har jobbat som åteförsäljare och sålt nycklar själv. Så igen, vad vet du om det? Kallar du mig för kriminell då? Det är rätt jävla illa att kalla någon.

Lugna dig nu. Om du tar samma råd du försökte ge mig förut så kan du väl läsa min text igen:

Citat:

De sköter endast transaktionen mellan personer/organisationer som säljer nycklar som de i sin tur har köpt billigt från andra personer som antingen fått nycklarna via billiga bundles, från länder där marknadspriserna är lägre eller från kriminella som fått nycklarna "gratis" via skimmade kreditkort eller hackat sig till dem. De tar sen ut en avgift för detta.

Notera fetstilta antingen/eller. Endast ett utav dessa alternativ pekar på kriminella element. Det betyder inte att alla är det. Det finns även fler sources som jag inte tyckte jag behövde gå in i detalj på. Det kan röra sig om ex.vis. flash-reor som sen säljs till vinst lite senare, gratisnycklar som skickats ut av utvecklare/utgivare för recensioner, event och liknande som inte använts utan sålts vidare och till slut hamnat för försäljning på Kinguin m.fl. Men faktum kvarstår att en del av nycklarna som sålts har varit stulna och det vore naivt att tro att detta inte händer i någon utsträckning fortfarande.

En snabb googling gav ett par intressanta artiklar i ämnet:

En artikel upplagd på Wordpress.com

En artikel från Polygon

@Nemo Nice! Får kanske ge det en ny chans snart... För mig tog det mindre än 3 minuter innan jag låg face-down i gyttjan i en uttorkad flod men det var som sagt ganska tidigt efter release

Skrivet av Greenz:

Nu var priset inte korrekt och det sa jag att jag inte riktigt var säker på att det var eller hur? Läs om tack! Ja, jag vet att det är en valfri klient nu, men det visste jag inte innan. Det är visst rättvist att jämföra med en marknad som säljer spel oavsett om det är en launcher eller inte.

Marknadsandelar kallas det och det är inget du behöver läxa upp mig inför. Men faktum kvarstår, att de skyller på liten vinst. Vad beror den lilla vinsten tror du då? Kan det vara deras priser? Kan det vara supporten? Kostnader uppstår som för alla andra företag, skatter, löner med mera. Men som sagt, att skylla på liten vinst när det finns bevisat att mindre priser, ofta genererar högre vinster för företagen.

Det tog mig mindre än 2 minuter att kolla det exakta priset på både GoG och Kinguin. Det är ok att gissa/uppskatta saker om du pratar om teoretiska saker men om du ska använda det som ett argument så håller det inte utan du riskerar att missleda och få din ståndpunkt att se starkare (eller svagare, för den delen) ut än vad den egentligen är.
Likadant med Galaxy, som är ett stort argument i din första post. Må så vara att du inte visste om att det inte behövdes men det är därför man bör undersöka det innan man slänger ur sig felaktiga fakta. Hela poängen med ditt argument går förlorad iom att dina fakta är helt fel. Att GoG faktiskt ÄR DRM-fritt är dessutom en anledning till att ett något högre pris skulle kunna vara motiverat och det är därmed av yttersta vikt för hela diskussionen.

Jag hävdar fortfarande att det är helt orättvist att jämföra GoG med Kinguin och liknande. De sköter endast transaktionen mellan personer/organisationer som säljer nycklar som de i sin tur har köpt billigt från andra personer som antingen fått nycklarna via billiga bundles, från länder där marknadspriserna är lägre eller från kriminella som fått nycklarna "gratis" via skimmade kreditkort eller hackat sig till dem. De tar sen ut en avgift för detta. Har du inga eller extremt låga kostnader så har du ju en massiv marginal som gör att du kan sänka priset och ta marknadsandelar. För GoG, Steam mfl så är så inte fallet iom att de har kostnader för launchers (som i mångas ögon även ger mervärde, i GoG's fall dubbelt upp iom att det är valfritt för de som inte tycker om det). De måste stå för all nedladdning av programfiler (även från de som köper sina nycklar från Kinguin!) vilket innebär massiva mängder bandbredd; massor med filservrar som kostar i drift och underhåll samt support och i GoG's fall även arbetet med att se till att classic games fungerar att spela på nyare system, patcher måste gå's igenom och godkännas mm. mm.

Allt detta kostar pengar, personal för att hantera allting, lokaler till dem att arbeta i och redan nämnda serverkostnader. De ska dessutom täcka alla dessa kostnader och helst göra vinst på endast en liten del av försäljningspriset. Har du låga kostnader så kan du ju dumpa priserna och på så sätt i slutändan tjäna mer på volymen men när marginalen redan är så liten så kan du inte sänka lika mycket innan du tillslut går med förlust. Att sälja 1miljon fler spel om alla går med förlust gör knappast någon nytta och kan du inte sänka tillräckligt mycket för att göra en stor skillnad mot konkurrenterna så kommer du förmodligen inte ta tillräckligt många marknadsandelar för att off-setta förlusten på varje enskild försäljning.

Skrivet av Greenz:

Hej alla,

Anledningen till detta är inte att de inte hänger med i marknaden, det är för att de inte ändrar på sig snabbare och läser av marknaden och anställer marknadsförare som faktiskt kan spelmarknaden bättre. Tittar vi på kinguin som säljer mycket spel (inget gnälll nu om det, tack) med att priserna ändras efter hur efterfrågan ser ut. Ta en ärlig titt på GoG, säg mig. Priserna för spelen som säljs.. Titta på de stora titlarna, de säljer The Witcher 3 (om det inte är rea) för 599kr eller något. Det är inte okej när spelet är flera år gammalt nu. De måste sänka priserna, även om det inte är DRM skyddat, så måste du ju ändå ladda hem spelet via deras launcher och blir "låst" där. Att det inte skulle vara en form av DRM stämmer ju inte. Visst, de har inte Denuvo. Men det är fortfarande låst.

Att skylla på Steam, origin, uplay eller andra ställen är väldigt fel av dem att göra. De borde se att de själva begår mycket misstag.

Wow, uhm... nej...

För det första så säljs Witcher 3 för 399,99 Skr i standardutgåva, 499,99 Skr för GOTY utgåvan som inkluderar alla DLC.
För det andra så är Galaxy en helt valfri klient, inte ett krav. Du kan ladda ner offline installation filer för alla spel. Get your facts straight, please.
För det tredje så är det inte rättvist att jämföra en gray-market aktör som Kinguin som har extremt låga kostnader iom att de profiterar mer eller mindre enbart på andra aktörers jobb. De har ingen launcher som de har utveckling och underhållskostnader för, de har ingen bandbredd och filservrar för nedladdningen av spelen att tala om eftersom det enda som skickas ut från deras system är e-mails med nycklar. Allt annat står GoG, Steam etc. för. De får ta kostnaderna för allt.

Skrivet av Bennii:

Jag gillar hur du tänker. Men allt måste vara kosmetiskt, så musmattan får de inte sälja eftersom det ger en fördel i spel. Och man måste kunna grinda ihop till allt så 100 foruminlägg borde ge 1 FZ-coin.

Yes! Det blir skitbra men det man grindar ihop borde vara en separat Forum-valuta ("FZ-points") med en rate där 10st FZP = 1st FZC. Varje "like" man får ger dessutom 2 FZP för att premiera posting-skillz.

Riktigt fina grejer, får nog bli ett köp!

Men är det inte bättre att ni skapar typ FZ-coins som man kan köpa för riktiga pengar (gärna i dolans) och fylla på en FZ-wallet med och sen köper man en låda för FZ-coins med random innehåll i?

Tänker mig att t.ex. 1000 FZ-coins kostar $19.99 och varje låda kostar 750 FZ-coins. Man är garanterad att få minst en mugg, T-shirts har en chans på 21.33% och hoodies en chans på 3.12%. Har hört att det ska vara en ganska lukrativ försäljningsmodell men framförallt högt uppskattad av kunderna!

Skrivet av anon_98854:

GOG har idag gått ut med att de slutar med sitt prisjämkningsprogram (där de ger köparen mellanskillnaden ifall köparen missgynnas av regional prissättning) eftersom de tydligen också försöker pressa sin marginal. Hade ingen aning om att GOG kämpade med vinstmarginalen - det är så klart supertrist men förhoppningsvis kan de få skutan att vända genom ett stålbad eller två. Det är för mig det självklara valet när jag ska köpa spel åtminstone.

Här är länk till deras statement, för den som är intresserad: https://www.gog.com/news/conclusion_of_the_bfair_price_packageb_program?pp=d965a463ac183af4828302b14522bb3371cec49f

Summering: mindre pengar kvar i konsumenternas plånböcker, mer pengar direkt ner i utgivarnas fickor!
Till alla som tyckte Epics "konkurrens" var så himla bra ur konsumentsynpunkt; grattis! <sarcastic clap>

Vad ska man leta efter för att identifiera ev. fuskare, är det wallhacks och aim-bots typ? Tänker hur sofistikerat och lätt/svårt det är att upptäcka det om man spec'ar någon som använder det. Har hittills inte haft någon jag ens misstänkt för fusk men det kanske går att göra det så subtilt så det knappt märks.

Skrivet av Witchfinder:

Kan man nånstans se det där med presentatörerna som smiskade varann?

Asking for a friend...?

@employed: Ja, sex är en vidrig handling som ingen människa ska hålla på med eller ens behöva bli medveten om! [/sarcasm]

Får man verkligen XP om man quittar innan ens squad är helt utslagen? Har bara gjort det ett par ggr då ingen hann plocka upp min beacon innan timern gick ut (ingen poäng att stanna dvs) och iaf efter en av dem så såg det ut som att jag inte fick någon XP men det kanske var någon bugg för mig?

Lite vuxenmys-tips såhär när fredagskvällen närmar sig...?

@Zimpan, @GizZm086 : Blev fundersam igår; kollade när jag dog och mina squadies plockat upp min beacon och inte fan såg jag någon timer... Tror att det jag fick för mig var en timer för att ta ens beacon till respawn helt enkelt bara var den timer som gäller från att du är död till det att dina squaddies plockar upp din beacon. Hinner de plocka upp den så verkar det inte finnas någon mer timer såvitt jag kunde se. Kan det ha varit så att din squadies timer var buggad och fortsatte räkna (enbart visuellt) efter att du plockat upp hans beacon? Det kan definitivt inte vara samma 90sec timer som gäller för det tog gott och väl 2-3 minuter innan jag blev respawnad.

@Zimpan Rätt övertygad om att det @GizZm086 skrev är rätt. Vill minnas att det faktiskt kommer upp en ganska diskret grå countdown timer som visar hur lång tid dina lagkamrater har på sig att ta sig till en fungerande respawn. Förstår hur du tänker/känner, mycket beror ju dock på hur pass villiga ens lagkamrater är att prioritera din respawn. Med randoms så vet man aldrig, ibland är de bra på det och ibland så verkar de skita fullständigt i det. Har varit med om situationer då jag varit downed efter en fight med en av mina lagkamrater vid liv. Fighten var över och jag ropar på att jag är down flera ggr och kryper fram så fort jag kan tills jag är inom 20 meter från honom samtidigt som han går fram och tillbaka bakom en klippa. Jag hinner dö innan jag kommer fram och nosar på hans fötter, mest för att han är uppe på en avsats som jag inte kan ta mig upp för iom att jag inte kan hoppa. Pingar min beacon flera ggr och tillslut kommer han fram till mig, tar min beacon och drar iväg, åt helt fel håll... Det slutade inte så bra Samtidigt så har jag haft flera matcher där det har fungerat jättebra så det är ju väldigt slumpartat. Bästa är ju att spela med vänner, dels för att få bättre hjälp men även för XP bonusen.

Skrivet av GizZm086:

Jo du ser inte denna timern men de ser fortfarande sin timer och denna kan gå ut vad jag har förstått. Igår lyckades jag sätta in en kompis beacon när i respawn grejen när han endast hade 6 sec kvar.

Ok! Tänkte inte på det men nu när du säger det så undrar jag om jag inte sett någon timer när jag varit den som dött... Har nog inte kopplat ihop 2 och 2 där innan. Inte varit så ofta som jag dött och blivit respawnad, oftast hinner min beacon-timer gå ut innan de plockar upp mig eller så dör hela squaden innan.

EDIT: Om det är någon mer här som spelar på PS4 så har vi en annan tråd där några av oss försöker samla ihop och adda varandra för att ha fler att spela teams med. Kolla här om intresse finns: https://www.fz.se/forum/post/3867813

Skrivet av Soulless:

Håller med, tycker det fungerar utmärkt!
Tyvärr har det redan börjat ske allt för ofta att folk lämnar spelet om de dör i första striden, utan att vänta och se om lagkamraterna får möjlighet att återkalla dem.

Nu är man förvisso inte chanslös med två spelare i Apex men det är trist hursomhelst :/

En av de sista rundorna igårkväll så dog båda mina teammates precis i början, jag lyckades ta kål på den sista i gruppen vi stött på ganska fort efter, gick och plockade upp deras beacons och drog direkt iväg mot respawn som bara var 100m bort eller så. Båda två quittade... Blev helt ensam för resten av rundan men med lite tur så blev jag tvåa, haha. Var jag mot en full squad på slutet, fick ner en men sen gick det inte. Nästan vad som helst kan ju hända i BR, med lite tur så kan man plocka folk som har fullt upp med att skjuta på en annan squad åt ett andra hållet osv. Är man ensam så får man försöka ta till guerilla-taktik och kanske kan man faktiskt vinna eller komma bra nära

Skrivet av Zimpan:

@GizZm086: Okej, men om en lagkamrat plockar på sig respawn beacon så måste man ändå vänta tills den spelaren kan återuppliva en? Eller misstolka jag tutorial helt och hållet?

Om de plockar din beacon så finns det ingen timer på när de måste ta dig till en respawn. Men med randoms så kan det ju dröja innan de bryr sig om att göra det och då kan du få sitta där och vänta som du säger.

Letar också efter fler att lira med casually. Inte lika kul med randoms som inte bryr sig om laget. Brukar oftast vara online under sen-kvällarna. Addar er om det går bra. Nick: ds-kakan