Inlägg av Millen

Inlägg som Millen har skrivit i forumet

I år har det inte blivit att jag spelat nästan några nya spel alls utan har främst fokuserat på några utvalda titlar från några år tillbaka. Blir kul att se vilka spel från 2023 som får högst betyg, så att jag kan gå tillbaka och plocka några av russinen ur 2023-kakan.

Det här blir kul! Jag är redo!

Väldigt intressant! Och rakryggat gjort av honom om han nu står för principen om att företag inte ska kunna äga sådant där hur länge som helst. Det finns en hel del skevhet med stora bolag som sitter på sådana licenser. Även om jag samtidigt tror att det kan krävas att det är så för att en del riktigt stora produktioner ska kunna bli av.

För min del så får han väl "rätt" i det avseende att jag köper de av deras spel som intresserar mig, om och när de väl kommer till PC. Men som många andra har sagt så hade jag ju givetvis hellre haft möjligheten att spela dem på PC samtidigt som de släpps på PS.

Mitt favorit GTA! Den mer mörka och råa känslan, bilfysiken, staden, allting kändes så perfekt och magiskt! Jag tycker även att expansionen Ballad of gay Tony lyckades bra med att introducera en story arch med mer humor och lite mer over-the-top uppdrag, som ett bra komplement till Nikos resa.

Tack så mycket Jocke, för alla år av rolig och intressant läsning! För min del först genom PC Gamer och senare FZ, med Fräcka Fredag/Fragzone Fredag som en av höjdpunkterna under alla åren!

Stort lycka till med dina studier och det du tar dig för därefter!

Spelet ser otroligt lovande ut!

#bildtext

"Jag kan se ändå till Mariannelund! Och nu ska de jävlarna döden dö!"

Ett RDR/GTA som utspelar sig i USA under skiftet 1910-20-tal och bildar lite mer av en brygga mellan Red dead och GTA-spelen. Huvudpersonen är veteran från WWI. Storyn är ganska mörk, med vältajmad humor och satir men utan att det övergår till att blir mer trams-löjligt.

#bildtext
Försöker mig på en Lennart Hellsing-homage.
(Läses med Stockholmsdialekt ä=e):

Kylo Ren, plastig och len
Med metalliska knän på milslånga ben
Ska han vandra från Falun till Flen.

Men ack, portmonän!
Ut och leta i ljussablens sken!
Nu blir han nog allt lite sen.

Skrivet av itsnotme:

För uppföljaren så kommer jag spela på franska; det är väldigt stelt med de engelska rösterna (barnskådespelare).

Det gjorde jag med ettan och kan rekommendera det! Förstärkte känslan.

MEN! Stör mig på att även karaktärer som faktiskt ska prata engelska dubbas till franska. Fattar att det beror på att fransoserna vill ha en helt franskdubbad version. Men när de ändå har spelat in både franska och engelska röster önskar jag att det fanns ett menyval för oss som vill att alla karaktärer pratar rätt språk.

Jag kör en setup med en dedikerad laptop som alltid är inkopplad i TVn och sen använder jag Steam Remote Play-funktionen för att streama spelen från min stationära dator som står i ett annat rum. Precis som flera andra har sagt är internetsladd till båda datorer verkligen att rekommendera.

Steam Remote Play har jag även använt för att spela vissa spel som jag fått gratis via Epic Store. Lite mer meckigt, men har funkat ok. Man kan lägga till vilket program som helst i Steam som ett "non-steam game". Så jag har lagt till wordpad i Steam. Via TVn kan man sedan streama wordpad från speldatorn och sedan tabba ned det och vips så "fjärrstyr" man sitt skrivbord och kan starta spel från andra launchers, utan att arbetsbördan för speldatorn blir nämnvärt högre eftersom det enda man behöver ha igång samtidigt är wordpad.

Gällande den laptop jag har så fick jag denna generöst nog helt gratis av min pappa, då skärmen gått sönder och inte var värd pengarna att byta. En fördel med att ha en dator i TV-änden jämfört med en "egenbyggd" steamlink är att man kan installera en del mindre grafiskt krävande spel direkt på laptopen och därmed helt slippa streaming på de spelen. För streaming kommer alltid ha någon form av fördröjning.

Nu är jag ett par timmar in i spelet och har kommit längre än jag gjorde förra gången. Det gick rätt fort att komma tillbaka dit jag var sist, då jag successivt började minnas ungefär vad det var jag skulle göra för att komma vidare. Nu är jag dock inne på helt outforskat territorium.

Just nu är jag:

och utforskar hamnstaden man kommer till efter the petrified forrest. Har gått runt och tittat på och pratat med allt och alla jag kan hitta. Nästa session ska jag börja försöka reda ut hur man ordnar sig en plats på skeppet

Jag har lyckats hålla mig från att kolla walkthrough förutom vid ett tillfälle:

vid pusslet i petrified forrest där det finns en massa tunnlar som alla leder en tillbaka till samma ställe. Man ska låsa upp en lucka i marken genom att flytta runt en vägskylt. Där ledsnade jag när jag inte förstod om jag över huvud taget gjorde något rätt. Visade sig att jag var inne på rätt spår, men förstod inte riktigt att man bara skulle fortsätta flytta runt skylten.

En reflektion hittills är att manus och röstskådespel är riktigt medryckande och roligt! Dessa delar av spelet håller verkligen trots spelets ålder och uppskattas av mig som inte har någon tidigare relation till spelet. Man blir nyfiken på att se mer av de dödas värld och man har ingen aning om vad som väntar runt nästa hörn.

Något jag inte uppskattar så mycket är när man måste transportera sig längre sträckor för att hämta fler av samma item som man redan hämtat, för att man inte visste hur många man behövde eller för att man misslyckats ett par gånger med pusslet där de behövs.

Tja!

Väcker liv i den här gamla tråden då jag tänker ge mig i kast med inget mindre än Grim Fandango Remastered!

Jag har aldrig spelat spelet tidigare, men har ju hört många gånger att det ska vara riktigt bra och stå sig än idag. Köpte det för länge sedan då jag tänkte att det kunde vara något för sambon och mig att spela tillsammans, men efter ca 2 timmars speltid rann det ut i sanden då hon inte riktigt fastnade. Nu var det så pass länge sedan att det är lika bra att börja om från början!

Kanske lägger upp någon liten statusrapport längs resans gång. Några i den här tråden kanske har järnkoll på spelet och kan ge tips om man kör fast? Så slipper man vända sig till guider på nätet. Ska försöka klura mig fram utan guider tänkte jag, även om jag vet med mig att tålamodet ibland tryter..

#bildtext

"gReta mig inte för mitt orangea paraflarre!"

En rolig utveckling för mig som spelar på PC och inte har eller vill köpa någon konsol. Jag har sneglat lite mot några av spelen som är exklusiva på PS, men oavsett om det var aktuellt eller inte så är det ju ett rätt stort steg att sedan gå och köpa en hel konsoll för några spel som "ser intressanta ut". Det bidrar säkert till Sonys försäljning av konsoler när fler får prova deras spel och fastnar för dem och deras serier.

Själv hoppas jag det fortsätter portas bra PS-spel till PC då och då. Gör inget om det behöver väntas tills en tid efter PS-releasen. Jag har ändå fler spel jag vill spela än tiden räcker till!

#bildtext

"Så länge vi tar det kallt ska det nog gå bra", sade ställföreträdaren till gruppchefen. Medans mannarna glatt begav sig över väggen, i riktning mot ljudet av den omisskännligt muntra jingeln från en hemglassbil.

Skrivet av lerb:

Av någon anledning får jag grova mobilspelstrailervibbar av den här trailern, det ser liksom ut som fake gameplay... Jag kan ju ha helt fel såklart, men det var första känslan 😐

Tror du har rätt. Åtminstone de delarna där de visar lastbilar som lastas och sen en scen med någon som puttar en stor kabelspole. Samtidigt så verkar all biltrafik gå spikrakt på ett square grid. Så många gånger man sett trailers med props som är "off grid", men sen är hela spelet egentligen låst till ett väldigt fyrkantigt rutnät.

För mig kan sånt vara lite av en deal breaker i denna sorts spel. Man vill kunna leva sig in och se sitt lilla samhälle leva, men istället går alla människor runt på ett stelt rutnät.

Bra recension! Jag hade en liknande upplevelse för några år sedan, tror det var 2018, då jag upptäckte spelet efter rekommendationer på nätet. Kan fortfarande reflektera över hur mycket jag uppskattade den spelupplevelsen!

Efteråt läste jag diverse diskussionstrådar om spelet och såg då att spelets manusförfattare Walt Williams skrivit en bok om sin karriär, där han delvis återger lite om arbetet med Spec Ops: The Line. Kan rekommendera hans bok, Significant Zero, om man är intresserad av spelbranschen allmänt och i synnerhet berättelsen om en kreativ manusförfattare som slits mellan sin vision samtidigt som han måste förhålla sig till storbolagens krav om att nå en bred publik.

Boken fick mig i sin tur att ta mig an Bioshock, som jag tidigare inte spelat.

Ni är saknade i rutan! Ser framemot återkomsten!