Inlägg av Winzi

Inlägg som Winzi har skrivit i forumet

Skrivet av tobbiew:

Nu är det länge sedan jag spelade WoW men FFXIV är knappast nerdummat i jämförelse med WoW (om man ska jämföra) och där kan du enkelt hantera 32+16 skills/macros etc utan större problem tack vare "crossbars" plus ett smart targeting system som fungerar förvånsvärt bra.
Sist jag spelade WoW så byggde det också på klassisk tab-targeting och specifika rotations så om de lägger ner tid på att göra en bra port för controller så tror jag att det kan det bli bra. Jag antar att en keyboard setup för skills i WoW fortfarande är typ 1-5 alt 1-5, shift 1-5 samt ett antal tangenter nära wasd?

Jo tab-targeting fungerar rätt bra för dps och tanks(kanske?) men det hade inte fungerat för som sagt healers som behöver mer specifik targeting speciellt i raid miljö med 25 personer. Skulle man göra någon tab-targeting för allierade + skadade så kanske men känner ändå i så fall från då jag spelade att det hade varit mycket enklare, och det skulle behövas någon form av prioritet på klass och vilken typ av debuff man tabbade till.

Men vem vet de kanske kan få det att fungera bra men jag är tveksam till det. Men det berör jubinte mig heller som inte spelar längre och absolut inte kommer röra ett mmo igen för det tar upp mer tid än vad jag har tillgång till idag.

Skrivet av tobbiew:

Kanske, men är Blizzard smarta så ser det till att konsolversionen har stöd för keyboard+mus.

Jo visst kan man säkerligen i så fall ha stöd för kb/m och förvisså är det närmare 7 år sedan jag spelade sist men WoW var(är?) inte designat för handkontroll, vissa roller med det antalet spelare skulle vara en mardröm i raiding, måste haft minst dubbelt så många skills och macron än vad det finns knappar på en handkontroll.

Det skulle snarare behöva vara ett krav än en möjlighet att spela med kb/m istället för handkontroll på konsol och moddar skulle nog kunna ställa till det också.

Gör man WoW handkontrollskompatibelt tror jag nog att spelet behöver dummas ner ytterligare några steg och frågan är hur populärt det skulle vara för dem som spelar nu.

Skrivet av Kalliban:

Det hade väl varit jättekonstigt om 60fps varit ett krav. Det finns ju många spel som redan är 60fps och andra spel där fps är totalt oviktigt. Personligen kan jag tycka att det borde räcka med att det finns en specifik build för pro-burken oavsett vad de förbättrat.

Mjo, visst finns det spel där FPS är oviktigt.. men på rak arm kan jag inte tänka mig att det av dem spelet finns några som har ett problem att prestandan på hårdvaran är en begränsning för att med en PS5 (ej pro) kunna ge 4k eller iaf uppskalad 4k i 30fps eller högre.

Tycker inte att dem borde få släppa stödet för old gen när dem ändå nu släppte spelet på konsolerna till att börja med, har man sålt ett spel till en konsol så ska det helt plötsligt inte längre gå att spela det längre.
Det är ett kast man får stå för när man flera år efter den nuvarande konsolgenerations släpp ändå väljer att ta med en 10 år äldre generations konsoler.

Skrivet av Ender:

Antar att spelet fortfarande är det, men de börjar ta betalt för sitt battle pass. Det i sig är ju inte konstigt, spelet måste ju finansieras, men man måste ju undra ifall de verkligen hade en vision om att de skulle tjäna tillräckligt mycket på enbart kosmetika, eller om planen redan från början var att locka in spelare för att sedan börja ta betalt för den community de skrapat ihop.

Helt klart i top 5 av de battle pass jag sett, och ett föredöme för branschen som borde vara standard.

Att man får åtminstone lika mycket ingame valuta genom det premium passet man betalar för som det kostar att köpa det för ingame valutan nästa gång har ju nästintill blivit en standard, det var därför t.ex. Diablo 4's Battle Pass var så hårt kritiserats, inte nog med att passet inte gav tillräckligt med credits för att köpa nästa så var det (är?) inte ens tillräckligt för att köpa den billigaste grejen i shoppen heller.

Och om jag förstår det korrekt i detta fall så har man nu tagit bort möjligheten att köpa Battle Pass för ingame valutan så denna kan nu endast användas till att köpa skins i shoppen och det är till och det är till och med sämre än Diablo 4 där man ändå kan fortfarande köpa den för ingame valutan även om det nu har 2 pass att införtjäna dem.

Troligen dock då som du säger så får dem säkert inte in tillräckligt många som inte redan antingen har betalat för ett pass redan, återkommande spelare som inte avklarade hela tidigare passet och inte har tillräckligt med valuta eller folk som tycker att shop skins inte är inte är intressanta oavsett anledning.

Men det känns riktigt sniket att göra detta mot sin lojala spelarbas och det är något man bör ha i åtanke som utvecklare när man hela tiden insisterar på att göra F2P Live-Service spel.

Skrivet av Issue:

Det här känns ju bara konstigt.
OM det nu är GP som gjort att flest spelar D4 på Xbox så känns det ju jävligt konstigt att slå sig för bröstet över en sådan sak när spelet bara funnits typ 10 dagar på tjänsten. Lär ju ha varit väldigt många som var testat spelet lite fort.
Antingen är de bara väldigt konstigt eller så låg redan Xbox ”bra till” innan GP

Ja det är ju ett rätt konstigt uttalande, speciellt i detta skede av spelet då det är mot slutet av en säsong som spelet kom till Gamepass och majoriteten av spelare har droppat av och antingen testar PTR ändringarna eller inväntar S4.

Skulle vara mer intressant att se dem egentliga siffrorna vid started av en säsong istället.

Skrivet av Bro Exotic:

Exakt samma för mig - jag och mina vänner hade otroligt kul med Xbox 360 och Gears, Halo och allt där emellan. Nu (sedan Xbox One) finns det ingen anledning för oss att investera i Xbox överhuvudtaget, det senaste bra spelet (enligt mig givetvis) var Sea of Thieves och det finns till PC så och nu till Playstation, så återigen, ingen anledning till att köpa och investera i Xbox-varumärket. De har tappat mig som Xbox konsolkund, som Xbox Live Gold-kund och att jag ej köper vissa 3:e-parts spel via Xbox utan Steam.

Xbox 360 var sista Xbox-konsolen jag köpte och det är synd, för det är något speciellt med konsol ändå.

MS primära konsol kunder är dem som inte har en kraftigare speldator och jag tycker det är helt ok, jag tycker tvärt om att det är Playstation i alla år som är bakåtsträvande och ovilliga att någon annan än dem som införskaffar deras konsol för njuta av deras spel.
Även om dem blivit bättre på det så är det fortfarande flera år mellan konsol släpp och en eventuell pc port och många som inte kommer alls.

Folk med kraftiga datorer är inte den tilltänkta kunden för konsol tillverkarna och det är ok, men jag föredrar då MS väg att också släppa spel på flera plattformar (inklusiva Playstation) för att det påverkar inte mig som kanske spelar på Switch, PC och Xbox om någon med ett Playstation kan spela samma spel.

100% Switch 2

Tycker inte dem har gjort tillräckligt för att lämna PS4 bakom sig för att känna att en PS5 Pro över en PS5.

Skrivet av Fulci:

Ser ut som Netease "hittade" källkoden till Overwatch i något skåp och gjorde ett spel med Marvelhjältar.

Ja, föga förvånande dock då dem gjorde Diablo Immortal "tillsammans" med Blizzard i samma stuck som deras andra ARPG spel.

Och som någon annan kommenterade så har Netease och F2P aldrig visat sig vara något positivt för spelarna hitintills så jag kan ju inte säga att jag har inte några större förhoppningar för detta heller.

Skrivet av Sillgam:

Nyheten är dagsfärsk.

Och? Det första beslutet om att det första PvE läget med modifierbara skills inte skulle släppas alls p.g.a. deras oförmåga att få till ett läge som också skulle generera pengar via mtx som motsvarade deras mål för intäkter kontra arbete som utvecklingen kostade var redan i effekt när spelet släpptes.
Det bekräftades av deras egna chef att folk flyttades tillbaka till PvP och live-service delen av spelet för att PvE delen tog för mycket utvecklingstid och pengar och dem kunde inte hitta ett bra sett att generera pengar på det.

Det var dock inte något dem gick ut med till spelarna förens ett år senare då det ansågs kunna påverka folks pre-orders.. vilket folk inte precis blev mindre arga över när det kom fram.

Så efter det totala fiaskot med den PvE delen är det inte speciellt konstigt efter den informationen samt deras roadmap över hur resterande PvE uppdrag skull implementeras att spelare inte precis var extatiska över att spendera några pengar på dem.

Detta är en effekt som Blizzard/Activision skapat genom egna handlingar sedan lååångt innan dealen med M$ gick igenom, så även och jag inte tror att det nödvändigtvis kommer blir så mycket bättre under Microsofts vingar så är detta inte något som man kan klandra dem för.

Skrivet av AdamMK:

Jag kanske helt missuppfattat det här, men är inte största problemet med live-service att spelet är gjort för att finnas en begränsad tid? Alltså att när Suicide Squad eller vad det nu är inte ses lönsamt längre så stängs servrar ner och spelet går inte längre att spela? Det vill säga att alla saker du lagt pengar på att köpa - spelet + microtransactions för katter och hattar- kommer gå upp i intet?

Sen så blir det ju också ett problem att hela spelet kanske är utformat för att maxa småköp av spelaren.

LIve-service är inte nödvändigtvis gjort för att spelas under en begränsad tid, att bara ha ett spel som du vill expandera och låta spelar kollektivt påverka världen till exempel klassas som live-service och att göra mindre säsonger men som betyder oftare innehåll är ett sätt att hålla en värld som kräver andra spelare att interagera med levande längre.

Sedan beror det helt och hållet på vad för typ av spel man gör till live-service, t.ex. några spel nämnda tidigare Quake, Unreal, StarCraft var och är helt och hållet levande på grund av mods, map editors och dedikerade servrar och blir sämre i 99.9% av fallen sämre att ens tänka på dem som live-service.

Men open world, mmo's o.s.v. som är spel som konstant vill driva ett narrativ framåt tillsammans med spelare (d.v.s. inte någon one and done kampanj vid sidan av) behöver ett oftare inslag av innehåll om det är tänkt för mer än 1 spelare att tackla.

Live-service är d.v.s inte nödvändigtvis, det är när dem är designade för att slussa folk till en shop istället för att spela spelet som det blir dåligt och det är inte något som är unikt för live-service spel även som det så klart är mycket oftare förekommande där.

Därav också som krönikör nämnde med Sea of Thieves där bortsett från ett seasonpass (som ger tillräckligt mycket valuta för att köpa nästa) inte har något i spelet som slussar dig mot en shop, den finns där men det är inga pop-ups i spelet som påtvingar uppmärksamhetet mot den. Det tar inte speciellt lång tid att nå max nivå i passet och det kräver inte heller att du göra några specifika saker för att få "xp", det räcker med att du gör precis vad du vill göra i spelet vare sig det är PvE, PvP eller bara fiska.

Samt att du kan tjäna ancient coins (spelets shop och season pass valuta) i spelet genom rare mobs.

Skrivet av jeppe109:

Fast många av oss gillar Nintendos spel så pass mycket att vi vill uppleva spelen på bästa möjliga vis.

Själv har jag två Switch och omkring 90 fysiska Switch-spel, varav många upplevelser har varit otroligt mycket bättre via emulator.
Det är som natt och dag.

Skulle jag emulera spel jag inte äger?
Nej, skaparna ska ha ersättning för utfört jobb och jag har fler spel än tid att spela dem redan som det är.

Kommer jag sluta emulera spel jag köpt?
Ja, om behovet inte längre finns.

Kommer Nintendo att tillgodose mina behov?
Med största sannolikhet inte.

Nu är ju dock personer som dig mest några som hamnar i skottlinjen när man försöker stoppa piratandet av ett företags primära inkomstkälla.

Sedan kommer vi till något helt subjektivt i ditt uttalande (inget påhopp)
Var ska man dra gränsen för en persons behov i utnyttjandet av en produkt (spelen i detta fall)?
Upplösning och i så fall vilken? FPS och i så fall hur hög?
Vissa ser allt under 4K som skräp idag och 60FPS är inte tillräckligt, knappt så 144fps är tillräckligt för vissa.

Skrivet av Keima:

Men vad är det du betalar för när du köper ett spel? I grunden är det datan som krävs för att spela spelet och möjligheten att spela det med kontroll så varför ska ett företag lägga sig i hur vi vill spela spelet? Det är inget konstverk som målas förhand.

Nintendos vision av emulering heter fear of missing out om vi ska kolla på vad som hände med Mario 64 och sunshine och Galaxy.

Jag tycker att istället för att försvara deras dåliga resonemang av att fortsätta misshandla deras snart 30 år gamla historia med spel så får man helt enkelt inse att dom gör inget bra jobb med att leverera en anledning till hålla det till konsol

Dem är mest aggressiva då emulerandet tillhandahåller en funktion som gör det möjligt att pirata deras produkter, speciellt då Switch är deras primära konsol och det med emulatorn inte kräver den konsol som är tänkt att behöva nyttjas för produkten.
Kan lova att om du hade behövt ha konsolen och spelet som en del av emulerandet till en PC så hade detta problem inte varit ett problem, men det är där skon klämmer, det inkräktar på deras primära inkomstkällor.

Nintendo har inte varit lika hårda mot äldre emulatorer, än mindre de som inte också tagit betalt någon gång under utvecklandet av emulatorn. Dem har varit hårdare mot de som tillhandahållit roms då det trotts allt är illegala kopior som ingen har rätten till att sprida, dem har inte var jag vet gått efter personer som privatkopierat spelen och har dem lagrat för just privatbruk.

Och igen oavsett vad du eller jag tycker om deras resonemang eller hur dem behandlar sin egna spelhistoria så är det i dagsläget olagligt att pirata andras produkter och sprida dem samt tillhandahålla mjukvara som nyttjar kod som dem inte har rätt till.

Skrivet av Keima:

Håller inte med dig, många spel som finns på xbox och ps5 finns på PC till skillnad från Nintendos alternativ

För att det har inte försökt stoppas emuleraing och piratkopiering och emulering på och av Xbox och Playstation titlar nej absolut inte.

Bara för att Nintendo väljer bort PC (oavsett om man är för eller emot det beslutet) så ger det inte folk rätten att vända sig till piratande istället och inte heller använda program som knäcker/använder Nintendos krypterade nycklar för att emulera spelen på PC istället

Sluta köpa eller konsumera deras produkter om du inte gillar dem eller vad dess skapare gör, men försök inte rättfärdiga något som klassifierats som olagligt för att du inte tycker som dem som äger rättigheterna.

Jaha, jag trodde det var släppt sedan länge och folk hade övergivit det. Så det i början av betan och kände bara att det var en sämre klon och brydde mig inte mer om det.

Skrivet av Weeks_death:

Vilka listar du som valves bottenskrap? ☺️

Artifact och Ricochet... kanske inte för att det är super dåliga men av olika design val och konkurrens när dem släpptes så var det inte något som fastnade, i alla fall inte för min egen del.

Dem har knappt släppt supporten för förra generationen så även om det skulle bli en PS5 någon framöver så finns det inte någon anledning att skaffa en pro än.

Skrivet av N3gn4v:

Jag tycker Smash Bros har för många okända karaktärer enligt mig, känner knappt igen hälften.

Från 1999-2008 var det karaktärer i spelserien jag känner bäst igen.

Sen med Wii U och nu Ultimate har det bara sprutat ut av okända rollspels figurer där alla ser nästan identiska och tråkiga ut.

Att dem är okända för dig betyder ju dock inte att dem är det för alla, bäst att komma ihåg att det är ett Japanskt spel av ett Japanskt företag med en väldigt stor Japansk spelarbas som de flesta vet vilka karaktärerna från spel som Fire Emblem o.s.v. är och att dem är mycket större där.
Sedan är en del från nyare titlar eller IP som anslutits till Nintendos bibliotek som Xenoblade och Arms.

Själv känner jag igen runt 70 av alla spelbara karaktärer i spelet.

Är inget fan av sjöstriderna eller hela seglings systemet, stora skepp som i nästan full fart svänger och vänder på en femöring känndes så onaturligt och arkadigt att jag inte får någon inlevelse alls.

Inte heller något fan av att man telrporterar mellan skepp och land.

Näh Skull and Bones var inget för mig, och prislappen hjälper ju inte precis.

Hade dem inte redan det sedvanliga problem med utvecklingenav spelet och hade startats om en gång redan?

Har lite tro på att dem skulle få fram ett bra spel inoch med D4 problemen och oförmågan att lyckas med PVe läger till OW1.5