Veckans fråga: dina tankar kring fildelningsdomen?

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av Proppen:
Skrivet av Kyraal:

Filderalproblemet finns inte. Det som är problemet är:
1. Mjukvara är för dyrt
2. Mjukvara är krångligt att köpa på laglig väg
3. Kopieringsskydd och EULA:s som är FUBAR
4. Demos på spel har ofta för lite innehåll eller finns inte alls.

Finns säkert mer...

Det beror på vilka du frågar.
Om du frågar företagen som förlorar pengar på det så skulle dom säga ja.

dem där punkterna är mer dina synpunkter, dem behöver inte representera en annans åsikt.

Även om jag kan hålla med om att en del mjukvara är dyr.

Men det är hans åsikter, och det frågades om dem =), jag håller med där.

Vi pratade om fildelning uppfattas som ett problem, jag frågade inte direkt efter hans åsikter. Eller ser du någonstans att jag skrev, "vad tycker du?"

Medlem

tycker allt är lustigt.
vi betalat TV-lecins.
vi får(?) spela in saker ifrån tv`n till videon.
men inte tanka ner _exakt_ samma film på datorn, har svårt att se skillnaden där faktist.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Det är lagligt med privatkopiering så har man många vänner så är det inga olagligheter som sker

Medlem
Skrivet av Kyraal:
Skrivet av Phosphor:

[...] Vänta tills The Darkness kommer ut och köp det istället [...]

Jo, nu när ni har Dopefish med i teamet så kan man ju räkna med att inga buggar slinker förbi QA i första taget

Hehehe Det jävla aset spöade mig i Soul Calibur 2 igår.


signatur

---
Boo!

Medlem

Jag köper det jag är intresserad av att lägga pengar på. Det resterande tankar jag. Upphovsrättsinnehavaren varken tjänar eller förlorar pengar på mig. För jag skulle ju endå inte köpt det jag tankade.

Det jag menar är att jag aldrig skulle köpa det jag tankar, även om jag inte hade haft tillgång till att tanka det. Artisten/upphosvsrättsinnehavaren förlorar ju inget på att jag tankar det för jag skulle ju endå inte köpa det om jag inte hade haft tillgång så det är ju inte som att jag sparar mina pengar och tankar hem saker istället.

Jag ser det lite som en bonus vid sidan om bara

Jag förstår att folk laddar ner musik. Priserna har stigit alldeles för högt. Skivbolagen ser inte det verkliga problemet som det medför hos oss konsumenter, de ser bara de uteblivna inteckterna. Samma sak gäller även för spel/film industrin. Varför ta ut skyhöga priser?

:up:Lågt pris= Fler sålda produkter=färre piratkopier (det lönar sig inte, trots allt är det roligare med orginal)
:down:Högt pris= Färre sålda produkter=fler piratkopior

Alla vet vi vilket alternativ som industrin borde valt men de giriga slipsnissarna vald det andra.

TO BAD!!!

Inaktiv

Klart man tankar film/musik. Det hela är en prisfråga för min del. Tycker man om filmer (som jag gör) och inte har råd att köpa mer än 2-3 filmer i månaden så vad ska man göra? man är ju ingen högkomstintagare.
Man snackar om fildelning som stöld. Vad är det då om jag t ex lånar ut fem filmer till några kompisar, dom betalar ju inte för filmerna. Då fick dom se det gratis, är det också stöld?

http://www.youtube.com/watch?v=piADW-bjmJ8


signatur
Redaktör
Skrivet av LightningStrike:

Jag förstår att folk laddar ner musik. Priserna har stigit alldeles för högt.

Jag började köpa skivor seriöst i mitten av 80-talet, en lp kostade då 80-100 kronor. Skaffade cd-spelare 1990, fullpris låg kring 150 spänn, kanske lite mer. I dag ger vi cirka 180-220 spänn för en fullprisare, en höjning med... vad blir det, 20-40 procent på 15 år? Ponera att knegarlönerna stiger med tre procent om året, då har de stigit 45 procent sen 1990 - lite mer än skivpriserna.

Nej, priserrna har inte stigit för mycket. De redan höga priserna blir bara väldigt tydliga när det är så enkelt att piratkopiera musiken istället. Det som upprör är det 50-procentiga påslaget på cd-skivor mot lp, men den diskussionen känns inte helt aktuell längre...


signatur
Inaktiv
Skrivet av Xtrmntr:
Skrivet av LightningStrike:

Jag förstår att folk laddar ner musik. Priserna har stigit alldeles för högt.

Jag började köpa skivor seriöst i mitten av 80-talet, en lp kostade då 80-100 kronor. Skaffade cd-spelare 1990, fullpris låg kring 150 spänn, kanske lite mer. I dag ger vi cirka 180-220 spänn för en fullprisare, en höjning med... vad blir det, 20-40 procent på 15 år? Ponera att knegarlönerna stiger med tre procent om året, då har de stigit 45 procent sen 1990 - lite mer än skivpriserna.

Nej, priserrna har inte stigit för mycket. De redan höga priserna blir bara väldigt tydliga när det är så enkelt att piratkopiera musiken istället. Det som upprör är det 50-procentiga påslaget på cd-skivor mot lp, men den diskussionen känns inte helt aktuell längre...

Med tanke på att det har blivit mycket billigare att producera både cd-skivor och musik så kan man som konsument tycka att skivbolagen kanske borde sänka sina priser för att konkurrera med sina konkurrenter.

Men det verkar tydligen vara väldigt svårt för stora företag att inte bilda karteller.

Orkar inte ge mig in i denna diskussion för femteelftegången.. men! ..jag skulle vilja se några här inne utveckla hur det skulle funka om vi legaliserade fildelnig utav upphovsrättsakyddat material (film, musik, spel och mjukvara) nästa vecka. Kan inte ni med era klockrena "test" för "dyrt" ..för "krångligt" argument istället förklara hur det skulle se ut och fungera då?

Alltså det skulle bli förjudet och brottsligt att sälja film, spel, musik och mjukvara eftersom det har blivit legalt att införskaffa det via nätet gratis(i Sverige).

Vad händer? ...


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

...en till.
Egentligen är denna diskusion lika intressant som kruksallad. Alla fildelare här inne måste ju förstå att dom behöver "slipsnissarna" & "Moraltanterna" komma inridandes på sina vita hästar med sina pengar som dom plöjer ner i branchen. Om inte dom skulle finnas så skulle alla dessa brancher vara lika idiotiska att investera i och satsa/driva som ett formel 1 stall med Fiat punto motorer..
Yepp, så är det ..ni behöver oss! för om det inte finns några köpande konsumenter så..

Visst kan det finnas lösningar med PR sponsring osv ..men vem f-n vill ha spel då man bara samlar in Coca-Cola Flaskor eller shot-em up i diskmaskinen mot alla fettfläcks monster?

Så den andra frågan idag är egenltigen ..vill ni egentligen legalisera fildelning? ..tror inte det va?
Kanske bra som det är nu när det finns Mammor, Pappor, företag och folk med pengar som betalar för er så att ni kan leacha vidare?

..eller har jag helt fel ?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

SiOUX, för en som inte orkar ge sig in i den här diskussionen, så diskuterar ändå du rätt så friskt må jag säga.

Frågan är väl egentligen vilka medel man ska använda i bekämpningen av fildelning, om vi vill tillåta övervakningsmetoder som kränker vår personliga integritet i jakten på dessa fildelare. Hur långt anser du att man får gå? Har du några problem med att bli övervakad utan specifierad anledning, eller är du kanske en av de som "inte har något att dölja, så det är okej"?

Medlem
Skrivet av redmac:

De som ställer sig positivt till fildeling av spel, film, program, musik kan omöjligt ha ett arbete. För att "skulle du vilja arbeta gratis"? Det är just det fildelare tycker som inte vill betala för sig. Tänk på den nästa gång ni fildelare tankar något.

Kan inte någon lägga ihop 1 + 1 någon gång? Vi hade exempelvis aldrig någonsin haft så bra designers och 3D modellerare om inte fildelning existerade. Ska man lära sig designa hemsidor i paint?

En licens på Photoshop kostar i skrivande stund 7312 .00 SEK som billigast på pricerunner.

Maya 3D kostar ~50000.00 SEK

3D Studio Max 8 kostar ~28000.00 SEK

Jag skulle kunna tänka mig att någon enstaka privatperson köper Photoshop när de känner att de verkligen vill använda det för att gagna sin framtid men säkerligen skulle ingen köpa 3D programmen som finns.

Vilka ska designerföretagen anställa om ingen lärt sig något förutom på någon enstaka kurs? Ska de börja med en 2 årig provanställning för att se om den lilla lovande estet-studenten klarar av att föra över sin pappersmässiga talang till datorvärlden och få det att matcha företagets kunders designönskemål? Hur många år ska personen i fråga jobba innan han blivit riktigt duktig? Det är helt klart ohållbart och frilansjobben kan vi helt stryka till en början.

Ska arbetsförmedlingen skicka personer på en statligt finansierad 1-års kurs för att se om det är något som passar mig och låta mig sitta i timmar och leka på skolan?

Nej tacka vet jag en panna kaffe, lite bra musik och en helkväll där man får leka själv i <INSERT_PROGRAM_HERE>. Efter ett par år så är det bara söka jobb helt och hållet utifrån sin personliga portfolio.

Min ståndpunkt när det gäller applikationer är att de ska vara stenhård koll på företagen att de betalar licenserna. Det ska även vara koll på de personer/företag som skapar 3d-filmer/hemsidor för kommersiellt syfte. Men för att som privatperson betala 50 000 :- för att pröva på och lära sig exempelvis Maya 3D, pyttsan! Företaget bakom Maya hade gått i konkurs för länge sen.

Medlem
Skrivet av Navigate:

Man snackar om fildelning som stöld. Vad är det då om jag t ex lånar ut fem filmer till några kompisar, dom betalar ju inte för filmerna. Då fick dom se det gratis, är det också stöld?

Eller hur, för det ger ju EXAKT samma konsekvenser för filmindustrin om 1 persons kulle köpa filmen och sen springa runt och låna ut den till resten av världen, som att nån slänger upp den på pirate bay å folk tankar den därifrån, å det är ju inte olagligt (att låna ut filmer dvs)?

Inaktiv

Den största orsaken till varför jag laddar ner spel, filmer och musik, är för att jag 100-tals gånger har kännt mig väldigt lurad när jag har köpt en produkt.

Exempelvis PC-spel brukar oftast ha väldigt snygga och coola trailers, och även när man kollar skärmdumpar så ser de flesta spel ut att vara superbra!

Men sen när man har köpt spelet så visar det sig ofta att spelkänslan suger phett. Det kan vara fullt av buggar, kontrollerna kan vara helt omöjliga att använda sig av, eller så tar det typ bara 3-timmar att spela igenom spelet. Det kan jämföras med om man t.ex. köper en bil, att den plötsligt inte skulle gå att styra, eller att den stannar gång på gång och du måste "starta om den" o.s.v.

Därför laddar jag ner spel, och känner jag att utvecklarna verkligen har lagt ner tid på att göra en bra produkt, då köper jag den gladeligen för att stöda dem, så de kan göra flera bra spel.

Samma med musik. Hör jag en bra låt på radion, och jag bestämmer mig för att köpa albumet av den artisten, så är det i 95 % av fallen så att, det är max 1 - 3 låtar av 20 på skivan som är bra. Resten suger. Varför ska jag bli lurad att betala massor av pengar för musik som jag inte vill ha?

Det går ju ofta att köpa låten som singel, men inte vill jag hålla på byta skiva för varje låt jag vill lyssna på. Det borde finnas skivbutiker där man kan köpa låtar på "lösvikt" så att de i butiken bränner ner de låtarna man vill ha på en CD och printar ut ett snyggt CD cover. Då skulle jag börja betala, när jag betalar enbart för det jag använder/vill ha.

Beträffande filmer så har jag inget bra argument att ladda ner dem, annat än att det även här produceras massor av dynga rent ut sagt, som även det säljs med grymma trailers och snygga planscher. Det verkar liksom inte finnas någon etik och moral på hur mycket man får ljuga inom dessa branscher, så länge man tjänar pengar på det.

Det borde finnas något företag/myndighet som kollar igenom allt och ger betyg på filmer och spel enligt vissa normer, för nu är problemet att det finns en halv miljard olika recencenter som alla har olika smak. Men skulle det finnas några standard kriterier som skulle ge produkten olika poäng så skulle det i alla fall ge en liten riktvisning om det är en bra eller dålig produkt.

Inaktiv

Från min horisont är "kriget mot fildelning" inte så mycket en fråga om motsättningar mellan artister, programmerare m.m. och konsumenter.

Snarare en fråga om motsättning mellan de traditionella distributionskanalerna - skivbolag, film- och speldistributörer m.m och marknaden.

Tidigare har dessa aktörer kunnat köpa exklusiv rätt till andras material utifrån sin produktions- och framför allt distributions apparat.

Denna exklusiva rätt har inneburit att distributörerna ofta har kunnat bestämma både prissättning och hur pengarna fördelas mellan kreatörer och företag, på egen hand.

Denna särställning är det som är i särklass mest hotat av fildelningen. Och det är dessa (mycket penningstarka) aktörer som sätter press på rättsväsendet att sänka beviskravet när det rör fildelning. Sett i det perspektivet är det skönt att en svensk domstol visar att den bedömmer fildelningsärenden på ett juridiskt rimligt sätt.

Sedan finns det definitivt ett moraliskt dilemma när mäniskors arbeten kan erbjudas i fullt fungerande versioner helt utan att upphovsmännen får någon som helst ersättning. Men detta dilemma kan inte rättfärdiga att kommersiella företag får ett skadligt inflytande på rättssäkerheten.

Vad jag vet så har det dessutom diskuterats sätt att hantera frågan om ersättning till upphovsmännen - via att beskatta mediumet (internet) eller på andra sätt. Precis hur det ska lösas vet jag inte.

Men att befara att vi kommer att få leva utan musik, film och nya programvaror bara för att distributionsföretagen minskar eller försvinner - det är att underskatta mäniskans kreativitet och lust till konst.

URK
Medlem
Skrivet av Putte[+30:

"]Från min horisont är "kriget mot fildelning" inte så mycket en fråga om motsättningar mellan artister, programmerare m.m. och konsumenter.

Snarare en fråga om motsättning mellan de traditionella distributionskanalerna - skivbolag, film- och speldistributörer m.m och marknaden.

Tidigare har dessa aktörer kunnat köpa exklusiv rätt till andras material utifrån sin produktions- och framför allt distributions apparat.

Denna exklusiva rätt har inneburit att distributörerna ofta har kunnat bestämma både prissättning och hur pengarna fördelas mellan kreatörer och företag, på egen hand.

Denna särställning är det som är i särklass mest hotat av fildelningen. Och det är dessa (mycket penningstarka) aktörer som sätter press på rättsväsendet att sänka beviskravet när det rör fildelning. Sett i det perspektivet är det skönt att en svensk domstol visar att den bedömmer fildelningsärenden på ett juridiskt rimligt sätt.

Sedan finns det definitivt ett moraliskt dilemma när mäniskors arbeten kan erbjudas i fullt fungerande versioner helt utan att upphovsmännen får någon som helst ersättning. Men detta dilemma kan inte rättfärdiga att kommersiella företag får ett skadligt inflytande på rättssäkerheten.

Vad jag vet så har det dessutom diskuterats sätt att hantera frågan om ersättning till upphovsmännen - via att beskatta mediumet (internet) eller på andra sätt. Precis hur det ska lösas vet jag inte.

Men att befara att vi kommer att få leva utan musik, film och nya programvaror bara för att distributionsföretagen minskar eller försvinner - det är att underskatta mäniskans kreativitet och lust till konst.

detta var mycket bra skrivit och jag håller med dej. detta sätt är vad jag ser oxå hur problemet ser ut. medans fanboysen till företagen tror att de sitter på sin moraliska tro och skricker stöld. det är föresättningarna som skappar tjuven. företagen skappar tjuven av konsumenten i detta fall. fildelarna (större delen av sveska folket + en massa andra länder) = den nya marknaden. företagen är räddda för det de okända. de har pengar och pengar ska inte styra ett rättväsende. företag måste lära sig denna läxa om de vill vara kvar som företag. företag kommer och går men konsumenten består. bara för att konsumenten vill konsummera på ett annat sätt så betyder det logiskt att företagen ska ändra sig eller gå under så nya företag som står på den nya konsutionen. så har det alltid varit förutom idags fall där företagen ändrar med lag vad konumetarna ska köpa på deras vilkor det blir mera en diktatur imina ögon.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Läste nånstans att "medelmängden" pengar en artist drar in på skivförsäljning är ungefär 2% av vad de tjänar (totalt). Mest pengar drar de in på turnéer osv.. och när deras musik sprids som den gör idag så går flera på deras konserter, och de tjänar antagligen mer pengar än om ingen hade fildelat..
sen skivbolagen förlorar väl en del, men de får väl helt enkelt rätta sig efter folket imo och hitta på nå nytt sätt att tjäna pengar.. tekniken förändras/förändrar, då är det bara att anpassa sig, ist för att ignorera den nya tekniken.

Medlem
Skrivet av sCaz:

Maya 3D kostar ~50000.00 SEK

3D Studio Max 8 kostar ~28000.00 SEK

.

Maya complete kostar runt 20,000
Maya unlimited 60,000
3ds max 40,000

Så ligger priserna i sverige.

Medlem

så klart man provkör bilen först! Gillar man inte så blir det uninstal , ta bort osv.. fan en del av spelen ja har fick ja först testa kopia av och sen gick ja sj. o köpta så fort ja hade råd till.

Medlem
Skrivet av Proppen:
Skrivet av Golvis:
Skrivet av Proppen:
Skrivet av Kyraal:

Filderalproblemet finns inte. Det som är problemet är:
1. Mjukvara är för dyrt
2. Mjukvara är krångligt att köpa på laglig väg
3. Kopieringsskydd och EULA:s som är FUBAR
4. Demos på spel har ofta för lite innehåll eller finns inte alls.

Finns säkert mer...

Det beror på vilka du frågar.
Om du frågar företagen som förlorar pengar på det så skulle dom säga ja.

dem där punkterna är mer dina synpunkter, dem behöver inte representera en annans åsikt.

Även om jag kan hålla med om att en del mjukvara är dyr.

Men det är hans åsikter, och det frågades om dem =), jag håller med där.

Vi pratade om fildelning uppfattas som ett problem, jag frågade inte direkt efter hans åsikter. Eller ser du någonstans att jag skrev, "vad tycker du?"

Nej men jag tror att innan längre upp i tråden frågades det om konstruktiva förslag, och det var dem han svarade på, även om det kanske intestod exakt så, aja nog om det


signatur

Retro.

Medlem

Dommen baseras ju på dan gammla lagstiftningen, inte den nya. Det påstådda brottet begicks innan den nya lagstiftningen trädde i kraft varför frågan och artikelln är missvisande.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Eller så misstolka jag, orkar inte dividera ;p


signatur

Retro.

Medlem

Jag fildelar pga att jag har blivit blåst när jag har köpt spel. Serier laddar jag hem för att jag hatar reklam. Och film för att jag aldrig vet vad jag får.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av sCaz:

en massa skit..

Jag antar att du inte vet att det finns Gratisversioner av både Maya och 3d studio max? Och ifall man vill hålla på med något som liknar photoshop så finns Gimp.

Men jag förstår inte den här mentaliteten hos folk som anser sig ha rätt att testa saker genom att ladda ner fullversionerna först utan att egentligen behöva köpa sakerna öht.

Ifall alla skulle tänka som er t ex så skulle det ju inte finnas något behov för att kunna köpa den riktiga varan senare eftersom ifall alla har en piratkopia, så dyker det ju upp piratkopierade servrar och då finns det inget behov av en riktig legitim server, eller hur?

Sedan det här med tvserier och filmer, ifall ni verkligen vill se sakerna även fast de kanske inte kommer ut i Sverige så är det väl bara att importera dem? Jag laddar iofs ner vissa tvserier själv, men det är mer för att det just nu inte finns något vettigt öht i Sverige att se på tv.

Men ifall det skulle komma en hårdare lag mot detta så skulle jag helt enkelt få vänta tills serierna släpps på dvd nånstans så att man kan importera dem. Visst, det kanske tar lite längre tid, men det är ju helt klart värt det ifall jag verkligen vill se den serien.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Men ifall det skulle komma en hårdare lag mot detta så skulle jag helt enkelt få vänta tills serierna släpps på dvd nånstans så att man kan importera dem. Visst, det kanske tar lite längre tid, men det är ju helt klart värt det ifall jag verkligen vill se den serien.

Men om man inte laddar ner serierna som bara går i usa, hur ska man då veta om dom är nåt att ha?
Ser tex att du har eureka som avatar, hur skulle du veta vad det var för typ av serie om du inte skulle ha laddat ner den?

edit: Nu e den ifs ganska så bra, så den kommer säkert komma hit till sverige förr eller senare, men vågar gissa på att den är en av serierna du laddat ner..
Men säg att den inte skulle göra det?

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:
Skrivet av Dumlen:

Men ifall det skulle komma en hårdare lag mot detta så skulle jag helt enkelt få vänta tills serierna släpps på dvd nånstans så att man kan importera dem. Visst, det kanske tar lite längre tid, men det är ju helt klart värt det ifall jag verkligen vill se den serien.

Men om man inte laddar ner serierna som bara går i usa, hur ska man då veta om dom är nåt att ha?
Ser tex att du har eureka som avatar, hur skulle du veta vad det var för typ av serie om du inte skulle ha laddat ner den?

edit: Nu e den ifs ganska så bra, så den kommer säkert komma hit till sverige förr eller senare, men vågar gissa på att den är en av serierna du laddat ner..
Men säg att den inte skulle göra det?

Iofs, men det finns ju alltid folk som gör montage och dylikt av serier. En annan serie jag tittar på är Battlestar Galactica vilken jag köpt båda de släppta dvdboxarna nu och börjat titta på Säsong 3 som började i fredags. Visst, den sänds på Svensk tv nu, men det gjorde den inte när jag började titta på den.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av sCaz:

en massa skit..

Jag antar att du inte vet att det finns Gratisversioner av både Maya och 3d studio max? Och ifall man vill hålla på med något som liknar photoshop så finns Gimp.

Men jag förstår inte den här mentaliteten hos folk som anser sig ha rätt att testa saker genom att ladda ner fullversionerna först utan att egentligen behöva köpa sakerna öht.

Ifall alla skulle tänka som er t ex så skulle det ju inte finnas något behov för att kunna köpa den riktiga varan senare eftersom ifall alla har en piratkopia, så dyker det ju upp piratkopierade servrar och då finns det inget behov av en riktig legitim server, eller hur?

Sedan det här med tvserier och filmer, ifall ni verkligen vill se sakerna även fast de kanske inte kommer ut i Sverige så är det väl bara att importera dem? Jag laddar iofs ner vissa tvserier själv, men det är mer för att det just nu inte finns något vettigt öht i Sverige att se på tv.

Men ifall det skulle komma en hårdare lag mot detta så skulle jag helt enkelt få vänta tills serierna släpps på dvd nånstans så att man kan importera dem. Visst, det kanske tar lite längre tid, men det är ju helt klart värt det ifall jag verkligen vill se den serien.

Att det fanns gratisversioner av både 3D Studio Max och Maya hade jag ingen aning om. Jag tror fler säger på samma sätt. Då har det med andra ord brustit någonstans. Det har inte gjorts tillräckligt med reklam för det t.ex. Gimp är säkert ett bra alternativ till Photoshop. Har inte testat det själv...

Det jag tycker är mest intressant när det gäller programvaror dock, är att företagen anser sig förlora t.ex 45000 på ett program för att en privatperson sitter och använder det. Jag tror inte det finns många privatpersoner som skulle köpa t.ex Maya för 45000 om det var enda alternativet. Så resonemanget att de förlorar pengar på piratkopieringen i just det här fallet håller inte, tycker jag.

Det som skulle göras när det gäller dyra programvaror är att företagen skulle ha skapat flera alternativa licenser. En licens för privatpersoner som inte kostar speciellt mycket. Men banta för guds skull inte programmet. En fullversion av t.ex Photoshop för 400:-. Då tror jag många skulle köpa det. Företag som använder photoshop professionellt ska dock givetvis betala fullpris. Ta fram en licens för småföretagare som inte har råd att lägga ut 16000 på ett helt paket från Adobe... Låt dem köpa för 2000:- istället, så har de tjänat in 2000:- istället för ingenting.

Fram med fler alternativ, säger jag... Det är nog den bästa lösningen på problemet.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av AgamemnoN:
Skrivet av Dumlen:

Men ifall det skulle komma en hårdare lag mot detta så skulle jag helt enkelt få vänta tills serierna släpps på dvd nånstans så att man kan importera dem. Visst, det kanske tar lite längre tid, men det är ju helt klart värt det ifall jag verkligen vill se den serien.

Men om man inte laddar ner serierna som bara går i usa, hur ska man då veta om dom är nåt att ha?
Ser tex att du har eureka som avatar, hur skulle du veta vad det var för typ av serie om du inte skulle ha laddat ner den?

edit: Nu e den ifs ganska så bra, så den kommer säkert komma hit till sverige förr eller senare, men vågar gissa på att den är en av serierna du laddat ner..
Men säg att den inte skulle göra det?

Iofs, men det finns ju alltid folk som gör montage och dylikt av serier. En annan serie jag tittar på är Battlestar Galactica vilken jag köpt båda de släppta dvdboxarna nu och börjat titta på Säsong 3 som började i fredags. Visst, den sänds på Svensk tv nu, men det gjorde den inte när jag började titta på den.

Montage kan väl aldrig göra en serie rättvisa, möjligtvis kanske man kan bli intresserad av den, men jag skulle aldrig köpa en dvd box för att jag sett ett montage på en serie.
Men köpte du dvd boxarna innan du sett serien då? Och säsong 3 har väl bara gått i nordamerika än så länge, om jag inte misstar mig, så då laddar du väl ändå ner?
Fast du sa ifs att du laddar ner vissa serier, så mitt fel, tänkte inte tillräckligt långt.

Tror ändå en stor anledning till att folk laddar ner saker är att det finns så mycket bra och roligt att titta på och spela, men man kan omöjligt ha råd med allt.
Därför laddar man ner det, man kanske inte har en egentlig rätt till det, men man vill ändå se/spela det och om man kan göra det på ett enkelt och billigt sätt, varför skulle man inte göra det?
Visst det är olagligt, men tror folk ser det som ett såpass ofarligt brott, inte så att man skadar nån fysiskt när man laddar ner saker.

Medlem
Skrivet av Kaptens:

Att det fanns gratisversioner av både 3D Studio Max och Maya hade jag ingen aning om. Jag tror fler säger på samma sätt. Då har det med andra ord brustit någonstans. Det har inte gjorts tillräckligt med reklam för det t.ex. Gimp är säkert ett bra alternativ till Photoshop. Har inte testat det själv...

Det jag tycker är mest intressant när det gäller programvaror dock, är att företagen anser sig förlora t.ex 45000 på ett program för att en privatperson sitter och använder det. Jag tror inte det finns många privatpersoner som skulle köpa t.ex Maya för 45000 om det var enda alternativet. Så resonemanget att de förlorar pengar på piratkopieringen i just det här fallet håller inte, tycker jag.

Det som skulle göras när det gäller dyra programvaror är att företagen skulle ha skapat flera alternativa licenser. En licens för privatpersoner som inte kostar speciellt mycket. Men banta för guds skull inte programmet. En fullversion av t.ex Photoshop för 400:-. Då tror jag många skulle köpa det. Företag som använder photoshop professionellt ska dock givetvis betala fullpris. Ta fram en licens för småföretagare som inte har råd att lägga ut 16000 på ett helt paket från Adobe... Låt dem köpa för 2000:- istället, så har de tjänat in 2000:- istället för ingenting.

Fram med fler alternativ, säger jag... Det är nog den bästa lösningen på problemet.

Här finns i alla fall Gratisversionen av Maya känd som Personal Learning Edition.

Gmax som gratisversionen av 3d studio max kallas är iofs mer inriktad på spel, men det är mer än ett behändigt verktyg för att lära sig 3d modellering och lättare animationer.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Skriv svar