EA köper Bioware och Pandemic

Medlem

jag vet faktiskt inte vilka som finns kvar utanför EA´s monpol eller ska man kalla det för storhets vansinne makt begät kontroll begär .

antar att KOTOR1 och 2 var de bästa i serien men pndemic och Bioware kommer nog inte att göra fler star wars spel då lucas arts har vopyright o allt det dära så en deal melan Lucas Arts och EA i så fall måste finna för att Bioware ska få göra fler KOTOR eller liknande tror jag.

ja EA blir mer o mer som MS

an mörk dag detta

Medlem

Då får vi bara se rushade spel från dom då


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tycker det här bara är bra. Bioware får tag i EA's sviingrymma animations-system, och samtidigt får budget på en helt annan nivå. Congrats BioWare!

Och vad gäller att EA bara gör uppföljare... tja, vilket spelföretag gör inte det idag? Och vilka fans jublar inte över samma faktum?

Så länge vi köper uppföljarna så lär väl spelföretagen utveckla dom? Eller är jag helt ute och cycklar?

Inaktiv
Skrivet av Perequin:

Tycker det här bara är bra. Bioware får tag i EA's sviingrymma animations-system, och samtidigt får budget på en helt annan nivå. Congrats BioWare!

Och vad gäller att EA bara gör uppföljare... tja, vilket spelföretag gör inte det idag? Och vilka fans jublar inte över samma faktum?

Så länge vi köper uppföljarna så lär väl spelföretagen utveckla dom? Eller är jag helt ute och cycklar?

håller med!

Sitter och skrattar här åt alla cyniska människor "WERE DOOMED!! (wtf?)

Dom får fetare budgets som sagt och EA har verkligen ryckt upp sig på sistone. Dom står ju TEX bakom Crysis och det whinar ni väl fan inte över? eller ? blä

Medlem
Skrivet av hansen:

B? Det är smart ur ett företags synvinkel.
Dom gör inte spel för att dom kanske kommer sälja, dom gör spel som säljer.

Jo för att den största skaran av folk som spelar spel är aktieägare i alla spelföretag, hur fan tänker du människa? Man kan fortfarande göra bra spel och sälja bra.

Skrivet av hansen:

Ännu en till som tror att det är gratis att underhålla WoW

9 miljoner personer spelar WoW och betalar 100 kronor varje månad, så det blir 900 miljoner kr om månaden. Även om underhållningen skulle kostat hälften av pengarna(vilket det antagligen inte gör) skulle de fortfarande ha 450 miljoner mellan sig och Vivendi.

Skrivet av hansen:

BRA gjort EA.
Bioware kommer fortfarande göra bra spel, inte direkt så att EA sätter Bioware folket på att göra NFS titlar och tvärt om.
Narrowminded forum people

Jo för det var exakt vad de gjorde med Bullfrog, Origin, Westwood Studios och Maxis och de företagen gör fortfarande kvalitet spel.... vänta nu..

Medlem

Bara det inte blir som the sims med expansioner var tredje månad, så kan faktiskt det bli bra.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

då undrar ialla fall jag varför bungie valde att lämna EA om dom är så bra?

nej jag gillar inte nyheten

Medlem
Skrivet av TruB:

då undrar ialla fall jag varför bungie valde att lämna EA om dom är så bra?

nej jag gillar inte nyheten

Eh vaa vad snackar du om när jobbade bungie med EA.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Inaktiv
Skrivet av bleak:
Skrivet av Perequin:

Tycker det här bara är bra. Bioware får tag i EA's sviingrymma animations-system, och samtidigt får budget på en helt annan nivå. Congrats BioWare!

Och vad gäller att EA bara gör uppföljare... tja, vilket spelföretag gör inte det idag? Och vilka fans jublar inte över samma faktum?

Så länge vi köper uppföljarna så lär väl spelföretagen utveckla dom? Eller är jag helt ute och cycklar?

håller med!

Sitter och skrattar här åt alla cyniska människor "WERE DOOMED!! (wtf?)

Dom får fetare budgets som sagt och EA har verkligen ryckt upp sig på sistone. Dom står ju TEX bakom Crysis och det whinar ni väl fan inte över? eller ? blä

Smart att dra ett hypat osläppt spel som argument.
Allt kretsar inte kring budget när det gäller bra spel, i likhet med bra film som alla borde veta vid det här laget.

Ju mer makt ett företag får, desto sämre för konsumenten.

Inaktiv

!"#¤&%&%¤"#"!#¤

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Perequin:

Tycker det här bara är bra. Bioware får tag i EA's sviingrymma animations-system, och samtidigt får budget på en helt annan nivå. Congrats BioWare!

Och vad gäller att EA bara gör uppföljare... tja, vilket spelföretag gör inte det idag? Och vilka fans jublar inte över samma faktum?

Så länge vi köper uppföljarna så lär väl spelföretagen utveckla dom? Eller är jag helt ute och cycklar?

håller med!

Sitter och skrattar här åt alla cyniska människor "WERE DOOMED!! (wtf?)

Dom får fetare budgets som sagt och EA har verkligen ryckt upp sig på sistone. Dom står ju TEX bakom Crysis och det whinar ni väl fan inte över? eller ? blä

Smart att dra ett hypat osläppt spel som argument.
Allt kretsar inte kring budget när det gäller bra spel, i likhet med bra film som alla borde veta vid det här laget.

Ju mer makt ett företag får, desto sämre för konsumenten.

Men dom flesta här klagade på att spelen kommer bli sämre och inte ang tidigare nedläggningar EA sysslade med.

Men klart att monopol är dåligt men tycker inte man ska måla djävulen på väggen direkt heller. Är så himla mycket gnällande i de flesta trådar här på fz.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Leper: Det finns ett undantag där, Jade Empire, som återigen visade vad Bioware kan. Mass Effect kanske är nr2. Men nu är det likförbannat försent. Förstår inte hur någon kan se positivt på att EA skaffar sig vad som mer och mer börjar likna monopol.

Nej, det är konstigt hur människor fungerar. Men det är ju inte bara inom spelvärlden vi ser det här fenomenet. Kolla bara på Sverige och hur folk fortsätter rösta fram förmynderistat a'la sosse år efter år trots att arbetslösheten stiger och det mesta går åt helvete.

Folk ser inte den stora bilden av vad som händer när den fria marknaden förtrycks.

Vad som kommer att hända om EA fortsätter att växa i den här takten är att de kan göra lite vad fan de vill utan att något händer, för vad ska man göra när det inte finns något annat alternativ att vända sig till.

Förhoppningsvis går någon myndighet in innan marknaden korrumperas totalt och tvingar EA att bryta upp i flera mindre företag helt oberoende av varrandra som de gjorde med Standard Oil, Seven Sisters.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av bleak:

Dom får fetare budgets som sagt och EA har verkligen ryckt upp sig på sistone. Dom står ju TEX bakom Crysis och det whinar ni väl fan inte över? eller ? blä

Skillnaden är att crytek ägs inte av EA utan EA är bara publisher till spelet.
Tiden får väl utvisa om det är bra att bioware blev uppköpta eller ej. Personligen bryr jag mig inte så mycket för jag spelar inte deras spel så mycket.

Inaktiv
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av bleak:

Dom får fetare budgets som sagt och EA har verkligen ryckt upp sig på sistone. Dom står ju TEX bakom Crysis och det whinar ni väl fan inte över? eller ? blä

Skillnaden är att crytek ägs inte av EA utan EA är bara publisher till spelet.
Tiden får väl utvisa om det är bra att bioware blev uppköpta eller ej. Personligen bryr jag mig inte så mycket för jag spelar inte deras spel så mycket.

Börjar fundera på den där lagen om konkurrenskraft.. Hur stort får ett företag eg bli innan dom blir dragna inför domstol å hela köret alà MS?

Skrivet av Mellanare:

Folk ser inte den stora bilden av vad som händer när den fria marknaden förtrycks.

Förhoppningsvis går någon myndighet in innan marknaden korrumperas totalt

Hmmm...är inte att bryta upp EA ett förmyndaringrepp som går rakt emot visionen om en självreglerande, liberal marknad?

Sen ska man nog akta sig för att dra paraleller mellan oljeindustrin och spebranschen, då den ena industrin handlar om samhällets infrastruktur och den andra handlar om relativt onödiga leksaker.
(du behöver inte ta åt dig, jag vet att du nämnde ett exemplel, inte drog någon paralell)

tfp
Medlem
Skrivet av Kaan:

Jo för det var exakt vad de gjorde med Bullfrog, Origin, Westwood Studios och Maxis och de företagen gör fortfarande kvalitet spel.... vänta nu..

Rest in piece my beloved Origin and Westwood.
fotnot: lead dev på Crusader: No remorse, Tony Zurovec jobbar åt MGS nu har jag för mig. Andra välkända f.d. Origin:are är

Richard Garriott / "Lord British"
John Romero.
och Warren Spector.
de 3 bör man känna igen. iaf de 2 sista.

(finns fler, givetvis. )

Hoppas bioware klarar sig utan för stort inflytande.

Medlem

What the shit.. fan.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

lite tidigt o säga om detta kommer bli en dålig sak.
Sen betyder inte att man stänger en uppköpt spelstudio att spelen som ligger på planering inte dyker upp längre fram.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av RoGGe:

Leper: Det finns ett undantag där, Jade Empire, som återigen visade vad Bioware kan. Mass Effect kanske är nr2. Men nu är det likförbannat försent. Förstår inte hur någon kan se positivt på att EA skaffar sig vad som mer och mer börjar likna monopol.

Nej, det är konstigt hur människor fungerar. Men det är ju inte bara inom spelvärlden vi ser det här fenomenet. Kolla bara på Sverige och hur folk fortsätter rösta fram förmynderistat a'la sosse år efter år trots att arbetslösheten stiger och det mesta går åt helvete.

Folk ser inte den stora bilden av vad som händer när den fria marknaden förtrycks.

Vad som kommer att hända om EA fortsätter att växa i den här takten är att de kan göra lite vad fan de vill utan att något händer, för vad ska man göra när det inte finns något annat alternativ att vända sig till.

Förhoppningsvis går någon myndighet in innan marknaden korrumperas totalt och tvingar EA att bryta upp i flera mindre företag helt oberoende av varrandra som de gjorde med Standard Oil, Seven Sisters.

OFT:
Ehem... arbetslösheten går ju nedåt.

OT:
Synd, men vi kanske får se ett nytt BG spel nu.
(För visst är det Bioware som hade den licensen?)


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

Men för i helvete! Min favoritutvecklare Bioware... Kommer Mass Effect vara det sista spelet av kvalitet som de gör? Förlorar hoppet för Mass Effect 2 och 3.

Edit: Här är en QA med Biowares toppmän om köpet. http://au.gamespot.com/news/6180866.html?part=rss&tag=gs_news...

Edit2: Folket på biowares forum verkar hålla med det de flesta säger.

http://forums.bioware.com/viewtopic.html?topic=590270&forum=4...

Inaktiv

I, for one, welcomes our new EA overlords.

Medlem
Skrivet av hansen:

B? Det är smart ur ett företags synvinkel.
Dom gör inte spel för att dom kanske kommer sälja, dom gör spel som säljer.

Skrivet av Kaan:

Jo för att den största skaran av folk som spelar spel är aktieägare i alla spelföretag, hur fan tänker du människa? Man kan fortfarande göra bra spel och sälja bra.

Göra annorlunda (bra?) spel säljer.
Att göra mainsteam-spel säljer mycket mera.
Bara en fråga om hur mycket man vill tjäna.

Skrivet av hansen:

BRA gjort EA.
Bioware kommer fortfarande göra bra spel, inte direkt så att EA sätter Bioware folket på att göra NFS titlar och tvärt om.
Narrowminded forum people

Skrivet av Kaan:

Jo för det var exakt vad de gjorde med Bullfrog, Origin, Westwood Studios och Maxis och de företagen gör fortfarande kvalitet spel.... vänta nu..

Smaksak om vad som är bra.
Jag hävdade bara att EA inte kommer sätta NFS folket på att göra Bioware-Franchises

Inaktiv

gött heja EA

Medlem
Skrivet av fanboy:

OFT:
Ehem... arbetslösheten går ju nedåt.

Ja det gör den, med rekordfart, men såvitt jag vet är det inte sossarna som sitter bakom spakarna förtillfället. Tur det då de lämnade 1 milj. arbetsföra människor utanför arbetsmarknaden när de vackert fick maka på sig för högern.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Oh noes!

Får hoppas att det inte blir alltför negativt för Biowares framtid.

Får dock hålla med om att även om Bioware producerat en del bra spel även de senare åren (KotOR, NWN med dess expansion, t.ex.) så har de aldrig riktigt nått upp till samma höjder som på Baldur's Gate-tiden.

Inaktiv
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av fanboy:

OFT:
Ehem... arbetslösheten går ju nedåt.

Ja det gör den, med rekordfart, men såvitt jag vet är det inte sossarna som sitter bakom spakarna förtillfället. Tur det då de lämnade 1 milj. arbetsföra människor utanför arbetsmarknaden när de vackert fick maka på sig för högern.

Arbetslösheten var på väg ner redan när sossarna var vid makten samt så fifflade högern med siffrorna hur stor arbetslösheten var. När dom tog över var det helt plötsligt drygt hälften så många som var öppet arbetslösa än vad dom sa innan.

Inaktiv
Skrivet av hansen:

Smaksak om vad som är bra.
Jag hävdade bara att EA inte kommer sätta NFS folket på att göra Bioware-Franchises

Och det är inte det vi tror heller. Dock så har EA ett rättfärdigat rykte för att prioritera deadlines och siffror över kreativitet och kvalitet.

Jag hoppas att Bioware hittar ett sätt att komma ur det här.

Inaktiv
Skrivet av Bazil:
Skrivet av hansen:

Smaksak om vad som är bra.
Jag hävdade bara att EA inte kommer sätta NFS folket på att göra Bioware-Franchises

Jag hoppas att Bioware hittar ett sätt att komma ur det här.

Tror dom hade litegranna att säga till om =p

Skriv svar