Inaktiv
Bootningsproblem!

Hallåj!

Skulle häromdagen sätta i mer minne i burken. Gick till väga som vanligt och minnena sattes på sina platser. När datorn skulle startas om igen hade dock ngt hänt.

Datorn surrar igång, allting verkar få ström, nätaggets fläkt går, cpu'ns likaså, även grafikkortets snurrar. Men datorn går ej igång.

En kort signal verkar skickas till skärmen där dennes powerknapp snabbt blinkar till men går sedan tillbaka till standbyläge. Sedan börjar moderkortet tjuta varningssignaler. Ungefär 1 sek signal och 5 sek tystnad, upprepande till man stänger av datorn.

Första jag gjorde var att givetvis ta ut de nya minnena. Körde innan med 2x512 Kingston 3200 400mhz CL3 och köpte givetvis likadana, pair-of-2-kit när jag skulle köpa nya.
Tog ut det nya och datorn startar ändå inte. Testar att ta ut alla utom ett minne. Bootar ej upp. Ingen bild. Varningssignal från moderkortet.

Kollar givetvis i manualen för att se vad varningstjutet från brädan kan betyda men där står ingenting.

Börjar felsöka för att se om ngn kabel kan ha ramlat ut när jag skulle sätta i de nya minnena men allt ser ut som vanligt i burken.

Tar ut grafikkortet för att se om kontakten där monitorkabeln sitter fast har några synliga problem med pins etc men ser ok ut.
Eftersom jag inte har ngt pci-express-kort liggande kan jag inte testa om det är detta som det är fel på, men jag testar i alla fall med en annan monitor.

Använder JP2 för att cleara CMOS och startar om men datorna startar ej upp.

Burken jag sitter på är som följande:

Antec Sonata chassi
DFI nf4 SLI-DR bräda
AMD 64 3500+
2x512 mb Kingston 3200 400mhz CL3 (numera 4x512mb)
XFX Geforce 6800 GT PCI-Express
OCZ 520w-nätagg
SB Live Audigy 2

Datorn är c:a 1 år och 3 mån gammal.

Kort sagt, allting ser ut att funka, samtliga fläktar snurrar, men datorn vägrar starta/boota och moderkortet tjuter varningsignaler till man stänger av.

Nåväl, tacksam för all input! Paniken börjar sprida sig...

/The Dirt


signatur

- Let the free seed of love gush forth -

Medlem

det låter som något skulle vara felkopplat

jag råkade ut för samma sak när jag skulle uppgradera en gammal pc men då var det en ramkrets som spökade jag var nämligen tvungen att ha 2 lika ramkretsar för att datorn skulle gå igång men jag hade 4 stycken men med olika storlekar å de funka inte


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv

Tack för svar...tror dock inte att ngt skulle vara felkopplat, har ju inte rört någonting utan satt bara i de nya minnena, som precis som mina förra, var Kingston 2x512mb DDR 3200 400 mhz.

Har nu tagit ut alla minnen, satt tillbaka ett i sloten som skall användas för ett minne, då slutade varningssignalerna och datorna startade men windows kunde inte dra igång. Fastnar när den räknar upp PCI Device Listings men har även kommit förbi dessa och fastnat när XP ska laddas.
Har även meddelat en gång att "System32\Drivers\ntfs.sys" saknas, konstigt.

Man kan dock komma in i BIOS och där har jag laddat "senast fungerande inställningar" datorna hänger sig dock fortfarande när XP ska laddas.

Tacksam för svar/The Dirt


signatur

- Let the free seed of love gush forth -

Inaktiv

esd-skada?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Antar att det kan vara det, dock inget som hänt mig tidigare, har byggt ihop datorn själv utan problem, har "av-esd'at" mig etc.

Det svåra är väl att veta vad som i så fall kan blivit ESD-skadat?

Tack för svaret/The Dirt.


signatur

- Let the free seed of love gush forth -

Medlem

kolla att grafikkortet sitter i ordentligt, reseta cmos. Om inte det hjälper ta loss cpun och stoppa in det igen. Kan vara att den inte sitter i ordentligt.. de brukar ha en häftig tryck på sig när man har en fet cpu-fläns över sig.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar