Dead Space är historia

Flakmonkey
Dead Space är historia

Egentligen så skulle ju den här texten publicerats igår, men tack vare Microsofts oförmåga att koda en (i mina ögon) bra webläsare så blir jag nu tvungen att skriva den på nytt. Kanske innebär det att den blir betydligt sämre än vad jag första hade tänkt, men blir den det (vilket ni självklart inte kan veta om den blir men ändå) så är det alltså Bill Gates fel.

Hur som helst så klarade jag i varje fall #Dead Space i onsdags kväll och även om det var ett spel som jag trodde skulle passa mig som handen i handsken så var det faktiskt över förväntan. Inte sedan #System Shock 2 har jag upplevt en lika terrorliknande stämning som hela tiden hållt mig på helspänn och att ens jämföras med #Looking Glass Studios mästerverk är för mig något av det högsta betyget du kan ge till ett spel. Nu ska jag inte komma här och hävda att det är precis lika bra för det är det inte och i ärlighetens namn har jag svårt att se hur något spel ska kunna ha samma effekt på mig som SS2, men det kommer närmare än något annat.

[eos_image="71028;w450"]Snyggt är det ju också förstås![/eos_image]

Det som #Visceral Games gör så bra är att de till skillnad mot många andra utvecklare inser att skräck handlar om mer än bara monster, mörker och överraskningsmoment. Självklart finns även det i #Dead Space, men det har också det som de flesta andra "actionskräckspel" saknar - känslan av ensamhet och utsatthet. Visst hoppar man till i spel som #Doom 3 när det hoppar fram något monster, men du vet ju ändå att du bara kan slänga fram hagelbrakaren, din minugun eller din raketkastare och skjuta dem tillbaks till helvetet de kom ifrån. I #Dead Space känns det inte så, i varje fall inte för mig. Här bävar man inför att öppna en dörr, inte för att man vet att det kommer finnas någonting där (för det gör det inte alltid och det är ännu en sak spelet gör rätt), utan för att man vet att det du stöter på där kan slita dig i stycken.

Jag gillar också "rollspelselementen" där de val du gör verkligen påverkar utgången. Att välja rätt vapen och uppgradera på rätt sätt är nog så viktigt för att du ska kunna klara av spelets knepigare situationer. För där du i ett spel som #Bioshock kan uppgradera allt till slut så ska det mycket till för att du ska kunna köpa alla vapen och uppgradera dem innan spelet når sitt klimax. Jag han uppdatera två vapen under speletes gång och var då tvungen att bara koncentrrera mig på dessa två och helt förkasta de andra. Jag valde att hellre ha två fullt uppgraderade vapen istället för många halvdana och jag tror att det var rätt för mig, men det är säkerkligen inte det enda som fungerar.

[eos_image="71030;w450"]Eldkasteren(?) - ett av vapnen jag inte hade råd att testa[/eos_image]

Båda dessa saker är som hämtade från #System Shock 2 och även om de kanske inte sagt det rakt ut så känns det som att #Visceral Games har hämtat en hel del inspiration från det nu mer än tio år gamla spelet. Som jag tidigare hintat om så ser jag det inte som något dåligt utan snarare tvärtom, jag önskar att de hade "kopierat" mer. Backtracking ser många ner på, men som jag ser det så är det bara naturligt i ett spel av den här typen. Hur stor är chansen att allt du behöver göra i ett stort rymdskepp bara följer en röd linje genom hela skeppet utan att du någonsin måste gå tillbaka för att göra något som inte var möjligt tidigare? #Dead Space har detta till viss del, men du kan inte vandra "fritt" vilket jag tycker är lite trist. Har du klarat ett kapitel är det dags för nästa och du kan inte gå tillbaka, inte vad jag såg i varje fall

Vapen som går sönder är också en sån där sak som jag önskar fanns i #Dead Space. Tänk att komma in i ett rum se massa monster och när du ska trycka av så går det sönder och du måste genast bege dig tillbaka för att laga det. Trist tycker kanske somliga, men jag tycker det skulle bidra något enormt - speciellt om skeppet var mer öppet och monster kunde finnas på ställen du redan besökt. Inte samma såklart, men med tanke på spelets upplägg så skulle det ju inte kännas helt otroligt att det fanns fler än de man skjutit ner. Sidoberättelser hade jag gärna sett eller hört mer av också. De ljud- och textloggar man hittar spridda över hela skeppet är en rejäl stämningshöjare och jag hade gärna sett mer sånt, gärna historier som egentligen inte påverkar dig direkt men som visar att skeppet var fyllt av människor förut som hade relationer med varandra innan det gick som det gick.

[eos_image="68981;w450"]Monster till höger och vänster[/eos_image]

Nåja, nu ska jag inte komma här och klaga på en massa saker för faktum är att #Dead Space delar topplacering med #Metal Gear Solid IV: Guns of the Patriots bland de spel jag hittills kört i min kamp mot backloggen. Det är inte perfekt, men om #Visceral Games bara får chansen att bygga vidare och ta ut svängarna ännu lite längre i uppföljaren så kan det kanske kanske konkurrera med #System Shock 2 ändå. Jag gillar inte utrycket casual, men jag tror faktiskt att serien skulle gynnas av att bli ännu mindre casual och sätta spelaren på ännu hårdare prov - belöningen skulle bli så enormt mycket större för de som klarar det i såna fall.

Så då var min lilla "recension" av #Dead Space klar och det är därför dags för er att hjälpa mig att välja ett nytt spel. Som vanligt är samtliga tidigare val kvar med den skillnaden att #Far Cry 2 har tagit den lediga platsen. Jag skulle gärna lagt till #Uncharted 2: Among Thieves och #Demon's Souls på listan, men regler är regler och måste följas även om det är jag själv som satt dem. Eller kanske framförallt därför Så vad tycker ni att det ska bli den här gången?

Nästa spel till rakning

Inte längre på backlogen

#blogg

Medlem
Dead Space är historia

Ja inte blir det Far Cry 2 iaf, usch vad dåligt det är! LBP får det bli.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Puzzle Quest eller Zak & Wiki!


signatur

Tempus fugit.

Flakmonkey
Skrivet av KlosterKatten:

Ja inte blir det Far Cry 2 iaf, usch vad dåligt det är! LBP får det bli.

Är det verkligen så dåligt? Har inga större förhoppningar om att det ska vara fantastiskt, men jag har hört både att det ska vara grymt och att det ska vara trist...

Medlem

Grymma grejer! Jag har själv lite spel att ta itu med!

Medlem

Började själv precis spela Far Cry 2 och det är riktigt bra. Dock är det jävligt frustrerande att ta sig till olika ställen för kartan är enorm. Så det röstar jag på, det är också ganska långt ska väl vara 20-30 timmar har jag hört...

Medlem

Bra skriver, jag håller med dig Deadspace är det bästa som hänt skräckgenren sedan Resident Evil som är de liren jag kombinerat med skräck under uppväxten.

Då menar jag förstås Resident Evil 1, 2, 3 Veronica , Remake och Zero inte 4ran och 5an som är totalt värdelösa.

Farcry 2 är uselt , repetitivt och osammanhängande.

Medlem

Inte farcry,,, Välj Littlebig Planet istället!


signatur

Rawr

Medlem

Zack & Wiki så de stackars Wii:et äntligen får dammas av. Ser inga Wii-spel i de avklarade spelen.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

En liten fråga som kanske besvarats innan...Klarar du spelen till 100% eller spelar du "bara" igenom storyn +något/några sidospår och skippar att hitta allt och få alla trophies/achievments?

Flakmonkey
Skrivet av peter_lovgren:

En liten fråga som kanske besvarats innan...Klarar du spelen till 100% eller spelar du "bara" igenom storyn +något/några sidospår och skippar att hitta allt och få alla trophies/achievments?

Jag klarar singleplayer-storyn och de sidospår som jag anser vara intressanta. Enkelt kan man väl säga att jag spelar dem tills jag får se sluttexterna rulla förbi Skulle jag sitta med dem tills jag får alla achivements/trophies skulle jag väl hinna med ett per år ungefär och i många fall är det ju frågan om man klarar dem överhuvudtaget

Medlem

Måste hålla med om att Dead Space är sjukt bra
Älskar hur dom

får en att leva sig in i stressiga/panikartade situationer. Som när dom stora tentakelgrejerna kommer ut ur väggarna och rycker tag i en, så får man försöka skjuta av den medans den drar en närmare och närmare väggen.. sjukt bra!

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Farcry 2 är uselt , repetitivt och osammanhängande.

Precis som Dead Space då mao.

Det bor ett bra spel i FC2 men av någon anledning fick det inte komma fram och vara med och leka vilket är väldans tråkigt.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av peter_lovgren:

En liten fråga som kanske besvarats innan...Klarar du spelen till 100% eller spelar du "bara" igenom storyn +något/några sidospår och skippar att hitta allt och få alla trophies/achievments?

Jag klarar singleplayer-storyn och de sidospår som jag anser vara intressanta. Enkelt kan man väl säga att jag spelar dem tills jag får se sluttexterna rulla förbi Skulle jag sitta med dem tills jag får alla achivements/trophies skulle jag väl hinna med ett per år ungefär och i många fall är det ju frågan om man klarar dem överhuvudtaget

Hehe jo precis, har börjat inse det med.
Men det bor en sån där "completionist" i mig så jag har svårt för att lägga ett spel åt sidan innan man fixat allt...ja inom rimliga gränser då...men ska jag nånsin ta mig igenom min backlog som inte är i närheten av så diger som din så får jag nog lugna ner mig en smula som sagt.

1
Skriv svar