Earth like planet found

Inaktiv

Japp! Så sätt på er tänkarhattarna nu, för här ska utvecklas!

Medlem

nä, sätt inte på tänkarhattarna, sätt på filmer som Star Trek, babylon 5, battlestar Galactica, å sen gör vi som de gör


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ja ok, men bara om jag får vara Captain Picard eller Han Solo!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

pax att vara Q!

Inaktiv

Hurra, om dom hittar liv kollapsar kristendomen!

Men om man ska kolonisera en ny planet så bör man ju odla sin egen mat för att slippa transporter. Men vilka grödor bör kolonisterna ta med sej då? Jag har funderat på frågan ett tag nu, och i slutänden kommer jag alltid tillbaks till potatis!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Kolonisatörerna kan ta med sig smittkoppor via filtar som de kan ge den "inhemska" befolkningen på planeten, så slipper vi allt moraliskt ansvar.

Inaktiv

Jag dror att dinosaurier också kan ta upp radiovågor.

Inaktiv

klart det inte kollapsar.. det omtolkas bara ^^


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Satt och funderade lite på det Loading sa och framförallt det reportern hade sagt. 300 år är helt åt helvete. Jag vill inte förstöra några förhoppningar men såhär ligger det till.

Planeten ligger ca. 20 ljusår från oss. 1 ljusår är ungefär 9,46 miljarder kilometer. 20 ljusår är därmed, i runda slängar, ungefär 190 miljarder kilometer.

De snabbaste farkosterna mänskligheten byggt var Helios I respektive II som båda var obemannade sonder som skickades ut i banor kring Solen för att samla fakta. Dessa färdades i cirkus 250 000 km/h.

Så om vi räknar med att vi skulle kunna bygga en bemannad farkost som kom upp i dessa hastigheter som Helios I/II klarade av skulle det fortfarande ta runt 86 000 år för den att komma fram.

Det vi får vänta på är teknologi som tillåter oss att åtminstonne komma upp i 50% av ljusets hastighet, vilket skulle tillåta en färdtid på 40 år som är en mycket rimligare siffra.

EDIT: 86 000 år ska det vara. Inte 760 000 år. Tack SuperTank.

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

86000 år borde det väll ta för "Helios I" att komma fram?

s = (250000 * 24) * 365 <-- Hur långt "Helios I" färdas på ett år.
d = 9460730472581*20 <-- 20 ljusår i kilometer

t = d / s
t = 86399 år


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:

86000 år borde det väll ta för "Helios I" att komma fram?

s = (250000 * 24) * 365 <-- Hur långt "Helios I" färdas på ett år.
d = 9460730472581*20 <-- 20 ljusår i kilometer

t = d / s
t = 86399 år

Är ganska nyvaken, men tror jag tänker rätt.

Självfallet har du rätt. Jag skyller på att jag vaknade 5 min innan jag postade.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv

Ja, med traditionella metoder är det omöjligt att skicka bemannade farkoster utanför solsystemet. Och inte bara pga hastighet utan också kommunikation.

Medlem

Stor idé... 5 ljusår bort? Hur lång tid tar det att åka dit? 890 000 000 år? *gäspar*


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Ja, med traditionella metoder är det omöjligt att skicka bemannade farkoster utanför solsystemet. Och inte bara pga hastighet utan också kommunikation.

Obemannade farkoster är redan på väg ut, Voyager I befinner sig redan i de yttre gränserna av vårat solsystem.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Jag vet, därför jag skrev obemannade. Och det är väl rätt irrelevant ändå? Dom kommer ha självdött långt innan dom når ett annat solsystem, hur många tusen år det nu kommer ta.

Medlem

Jag var medveten om att du skrev bemannade. Dom kommer bara fortsätta att sända till år 2020, men jag tycker ändå det är en imponerande prestation och värd att ta upp i diskussionen.


signatur

I'm a snake, follow me!

12
Skriv svar