Demo att spela eller inte spela, det är frågan

Testpilot
Demo att spela eller inte spela, det är frågan

I natt hölls ett event för den nya delen i Final Fantasy VII Remake och i samband med detta annonserade Square-Enix att ett demo finns tillgängligt att spela, det kommer dessutom komma en uppdatering till demot lite senare med än mer innehåll. Kul såklart! Jag har längtat efter den andra delen sedan jag blev klar med den första och ända sedan jag såg det tekniska demot till PS3 har jag drömt om en Final Fantasy VII Remake, ibland svårt att ta in att det verkligen blev av och i produktion just nu!

Så, jag vill spela demot! Men ändå inte. Det riskerar att dels spoilera den fulla upplevelsen som jag ändå kommer att spela senare? Å andra sidan, jag kan ramberättelsen och vet ungefär vad jag har att vänta. Samtidigt lockar Square med att man får in-game items och kan dessutom "skippa" just demodelen när det fulla spelet släpps.

Samtidigt pågår även Steam next fest med massvis med demo spel att testa på. Men jag känner inget sug överhuvudtaget, vill jag spela spelet vill jag ha den fulländade upplevelsen från början till slut. Inget sneak peak, early access eller... demo.

Känner jag "fel" här? Jag har såklart inte kollat på eventet heller!

Medlem

Jag tycker nog att det Square gör med sina FF demos är helt rätt. Vet inte om samma stämmer med den nya FF7 remaken, men för FF16 så var demon spelets två första timmar. Det fick mig och min fru hooked och sen köpte vi spelet och det lät oss fortsätta från samma punkt dagen efter efter jag köpt det. Så vill jag att ett demo ska fungera Ge mig starten och låt mig fortsätta!


signatur

Videomupp

Medlem

Har inte spelat demon sedan 90talet vill jag ha något så brukar jag forska så mycket det behövs för att komma till beslut.

Medlem

Det beror helt på hur tidigt ett demo släpps. Tar det flera månader för spelet att släppas så kan det kvitta. Är det däremot bara en vecka eller två så testar jag gärna.

Skribent

Nu har jag inte spelat första delen i remaken, men jag lirade demot som släpptes och det var första området i alla fall.

Demon var något man fick med på CD Gamer-skivan varje månad, då det begav sig. Har nog inte kört ett demo på 20 år, give or take.

Medlem

Vi brukar ladda ner demoversioner rätt ofta, i synnerhet på Switchen. Senast i raden var Dave the Diver. Spelade demot till slut, köpte fullversionen och fortsatte där demot slutade.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Redaktör
Ponny

Jag brukar inte spela demos (av nån anledning?), men som @WildThing säger gör Square Enix mycket rätt med Final Fantasy och demoversioner. Hann inte spela igår, men ikväll... då!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelade demot till Flashback 2 förra steam next. Och det gjorde att jag slapp göra ett dåligt spelköp.

Medlem

Spelar aldrig demos nuförtiden. Det brukar räcka att kolla gameplay på youtube om jag är nyfiken på en titel.

Medlem

Det är bra med demo då kan man testa o se hur det flyter på datorn innan man köper o se om det är kul.

Medlem

Njea, vill helst ha en komplett upplevelse när jag jag väl spelar. Kollar hellre lite gameplay/streams på YT för att få uppfattning om spelen. När jag var yngre lirade jag demos men då hade jag inte så mycket val då man var pank

Medlem

Passar alltid på att testa förhand!
Demo har räddat mig från dåligt köp som Forspoken
Beta detsamma med battlefield 2042

Men det har även fått mig att köpa spel när jag varit osäker på något. Så tycker de är Winwin


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Testpilot

Jag föll för frestelsen! Jag spelade demot under helgen och kan faktiskt säga att jag inte ångrade mig. Tyckte att upplägget var riktigt bra gjort.

Det går att välja om man vill spela den delen igen när det fulla spelet är ute vilket jag nog kommer att göra för att få uppleva det igen

Medlem

Jag spelade demos mest under 90-talet, men med några få undantag idag om det är ett spel jag är tveksam över.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Om du redan bestämt dig för att köpa spelet så kanske det är lika bra att vänta till release. Är du däremot osäker så är demot ett bra sätt att få känslan över om spelet är något för dig.

1
Skriv svar