Rapport – Xbox-division som arbetar med fysiska spel läggs ner

Medlem

enl gamebiz 2023: alla spel 95% digital, pc 99% digital, console 83% digital, så det säger sig självt att fysiskt kommer att försvinna
https://www.gamesindustry.biz/gamesindustrybiz-presents-the-y...

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Nintendo är dock annat, där nästan alla kassetter innehåller hela spelet.

Förvisso. Däremot köper jag inget till switchen just nu då man inte vet om spelen funkar på nästa (samt att vissa spel tuggar i 30fps)

Medlem

Läste nånstans att det finns typ 10 xbox-spel, och att dom köpte upp massa studios?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag håller med om att det är en lite tråkig utveckling i den bemärkelsen att de som tillhandahåller spelen digitalt har ett redigt punggrepp på spelarna. Jag hoppas som flera här att EU kommer störa sig en aning och reglera monopolet och ge möjligheten för andra butiker att sälja digitala spel, det hade varit sjukt bra.

Med det sagt så kör jag till trots enbart digitalt den här generationen på ps5. Lite motsägelsefullt kanske men jag gillar att tänka att jag samlar på spelminnen istället för ett plastfodral i hyllan som hos mig innan mest bara samlade damm.

För och nackdelar finns till båda formaten.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Wagner:

Bra, tycker jag!

Fysiska kopior är totalt onödiga och bidrar bara till miljöförstöring och klimatförändringarna.

Och vad gör tillverkning av elektronik?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Köper bara digitalt på steam vid rea osv.

Jag kan ju annars tanka ner många spel gratis men då får man dras med att spelen inte är helt uppdaterade eller kanske inte går att moddas så föredrar med ett äkta köp och då har jag ett bibliotek till framtiden. Skulle jag göra det på konsol så vet man att de kanske hinner stänga ner servrarna innan man får chans att lira genom alla spel så mycket man vill.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Ambassadör
Xbox

Är fasiken kluven till detta trots att jag är 95% digital nuförtiden. Valmöjligheter är alltid bra och gillar själv att kunna köpa fysiska specialutgåvor av spel som man känner lite extra för. Visserligen kanske inte själva skivorna som är mest intressanta där, en digital kod fungerar ju fint då spel sällan fungerar out-of-the-box ändå nu utan att patchas.

Vad det gäller priser så är digitalt visserligen dyrare i teorin men game sharing halverar ju kostnaden.

Får hoppas att det ändå kommer att finnas kvar möjligheter för de som vill ha fysiskt som tillval, extern spelare eller dylikt. Hade inte PlayStation något sådant till den nya versionen av PS5? Hjälper ju inte om spelen inte släpps i någon fysisk version alls dock.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag svarade på frågan Xbox One eran. Men kom på det stämmer inte. Köpte ett spel till familjen förra julen. Just Dance 2023. Det var dock en kod. Ingen skiva så tekniskt sett en "fysisk" utgåva fast igentligen inte. Och den uppgraderades till 2024.

Medlem

Kommer troligtvis inte köpa någon konsol i nästa gen. Enda fördelen med konsol för mig är de fysiska spelen som går att sälja. Får jag inte den möjligheten kan jag köra helt på pc istället.

Medlem
Skrivet av Skunke:

Förvisso. Däremot köper jag inget till switchen just nu då man inte vet om spelen funkar på nästa (samt att vissa spel tuggar i 30fps)

Men man kan ju fortfarande spela på switchen även fast de inte funkar på nästa?

Medlem

Blir ej förvånad då det faller helt i linje med Microsofts affärsidé. Den är inte att skapa skapa bra spel eller att ge spelare roliga och häftiga grejor vid sidan av.

Den är att äga tekniken som i framtiden distribuerar spel.

Vi som har spelat i tiotals år är ointressanta och därmed är våra önskelmål/behov också ointressanta.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag kan bara upprepa det jag skrivit i alla trådar som berört utvecklingen för Xbox: detta är vad Microsoft har velat i minst tio års tid. Det började med planerna för Xbox One, fortsatte med Game Pass (som inte blev så pass stort och dominant som de hade hoppats), blev än tydligare i de läckta planerna för en "adorably all digital" Xbox Series X (cylindern) och nu med den nedlagda enheten för fysisk distribution. En av årets stora Xbox-releaser, Hellblade II, släpps endast digitalt, vilket förstås också säger något.

För mig som spelat på Xbox i över 20 år är denna utveckling ytterst beklaglig. Men jag har sakta vant mig vid tanken. Följden blir att jag kommer spela mer på PS5 och köpa fler spel till den konsolen i stället. Jag gillar fortfarande att ha ett fysiskt fodral i hyllan, gärna en steelbook eller en samlarutgåva om det är ett spel jag verkligen gillar. Om Sony erbjuder det är det ett enkelt val.

Enkelt val?, Sony lär vandra samma väg..
Hur tråkigt det än må vara så är det inte "hållbart" med fysisk media i framtiden

Medlem

Sorglig utveckling! Har Halo Infinite Steelbook, Skyrim och Batman-trilogin fysiskt till Xbox Series/One X och gillar inte utvecklingen med att röra sig mot digital only. Men det är väl oundvikligt by now precis som på PC. Hoppet ligger hos Nintendo nu.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Blir ej förvånad då det faller helt i linje med Microsofts affärsidé. Den är inte att skapa skapa bra spel eller att ge spelare roliga och häftiga grejor vid sidan av.

Den är att äga tekniken som i framtiden distribuerar spel.

Vi som har spelat i tiotals år är ointressanta och därmed är våra önskelmål/behov också ointressanta.

Det är nog inte direkt så att Sony eller Nintendo är sugna på att fortsätta med fysiska spel.
Sony Säljer ju redan en variant utan skivspelare.
Nintendo kanske fortsätter med fysiska spel på uppföljaren till switch. Men jag tror inte vi ser fysiska spel till nästa ps eller Xbox.

Pc har ju tyvärr länge haft brist på fysiska spel som gått att sälja vidare. Det är oftast så att de fysiska spelen blir låsta till skittjänster som steam.

Medlem
Skrivet av roftg:

Enkelt val?, Sony lär vandra samma väg..
Hur tråkigt det än må vara så är det inte "hållbart" med fysisk media i framtiden

Det är inte hållbart att köpa digitala spel till en konsol sen fungerar inte spelen på nästa generation. På PC kan man iaf spela sina köpta spel på även fast man köper en ny dator några år senare.

Nä på konsol är det nog bäst om alla spel släpps direkt på Gamepass/PS+ och man "äger/köper" ingenting.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är nog inte direkt så att Sony eller Nintendo är sugna på att fortsätta med fysiska spel.
Sony Säljer ju redan en variant utan skivspelare.
Nintendo kanske fortsätter med fysiska spel på uppföljaren till switch. Men jag tror inte vi ser fysiska spel till nästa ps eller Xbox.

Pc har ju tyvärr länge haft brist på fysiska spel som gått att sälja vidare. Det är oftast så att de fysiska spelen blir låsta till skittjänster som steam.

Dock så har vi på PC alternativ som GOG, vilket tillåter oss att faktiskt "äga" spelen som vi köper digitalt.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är nog inte direkt så att Sony eller Nintendo är sugna på att fortsätta med fysiska spel.
Sony Säljer ju redan en variant utan skivspelare.
Nintendo kanske fortsätter med fysiska spel på uppföljaren till switch. Men jag tror inte vi ser fysiska spel till nästa ps eller Xbox.

Pc har ju tyvärr länge haft brist på fysiska spel som gått att sälja vidare. Det är oftast så att de fysiska spelen blir låsta till skittjänster som steam.

Jag håller med dig, varken Nintendo eller Sony vill egentligen inte fortsätta med fysisk media. Men deras affärsidé är att leverera kvalitativa spel och service till gamers i form av fina utgåvor, merchandise, cosplay, osv, och då kommer de att böja sig för behovet.

Microsoft är den enda av de tre som helt kan skita i detta då deras tänk är radikalt annorlunda.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Va längesen jag köpte nptt fysisk. Känns bara jobbigt ha fysiska spel nu för tiden..

Skrivet av Ruffles:

Och vad gör tillverkning av elektronik?

Fast två fel gör inte ett rätt...

Det är väl jättebra om vi kan få bort all plast och transport när det gäller spelen.?

Medlem
Skrivet av blomman00:

enl gamebiz 2023: alla spel 95% digital, pc 99% digital, console 83% digital, så det säger sig självt att fysiskt kommer att försvinna
https://www.gamesindustry.biz/gamesindustrybiz-presents-the-y...

Tvivlar på att det stämmer eller att det verkligen är en heltäckande studie, vilket knappast kan vara lätt då de isåfall måste samla en otrolig mängd data, varav det mesta inte ens går att få tag på.
Vi vet iaf att nästan 60 procenr av alla Switchspel i Japan säljs fysiskt. Switch har sålt mer i Japan än vad Xbox sålt gjort totalt sett så det är en berydande del. Spider man 2 till PS5 ska ha sålt över 40 procebt fysiskt i Japan. Super Mario Wonder läste jag bara häromdagen också sålde 50 procent fysiskt i Frankrike under 2023.
Sen har ju alla konsoler sin egen inriktning men det har ingen större betydelse för Sony och Nintendo som trots allt är mycket större.
Vi har dessutom en fysisk Indie-marknad som aldrig varit större. Limited Run har gett ut hundratals spel till Switch och PS4/ PS5 och säljer i princip alltid slut. Spel som för 10 år sedan bara skulle komma ut digitalt. Tror fysisk media kommer finnas kvar länge till. Fördelarna är uppenbara på flera sätt.

Medlem

bluray behövs bytas ut mot nå vettigare lagringsmedia!

Skrivet av tuckdragon:

bluray behövs bytas ut mot nå vettigare lagringsmedia!

Som vadå? Blu-ray har ju redan uppgraderats till UHD Blu-ray med 100GB lagring per skiva.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Som vadå? Blu-ray har ju redan uppgraderats till UHD Blu-ray med 100GB lagring per skiva.

storleken är inte problemet, hastigheten är, 144 Mbit/s är väldigt segt vilket är varför man alltid måste installera spelen, t.om usb 2.0 från 2001 ligger på 480 Mbit/s, finns numera liksom usb 4 v2.0 som ligger på 80Gbps. time for a change imo.

Inaktiv
Skrivet av tuckdragon:

storleken är inte problemet, hastigheten är, 144 Mbit/s är väldigt segt vilket är varför man alltid måste installera spelen, t.om usb 2.0 från 2001 ligger på 480 Mbit/s, finns numera liksom usb 4 v2.0 som ligger på 80Gbps. time for a change imo.

Varför inte släppa spelen på usb? 😀

Hade varit fine med att det ligger en usb sticka istället för skiva, bara man äger den liksom.

Medlem

Det är oundvikligt att det är åt det hållet branschen är på väg. Sony kommer också göra det. Nintendo kommer garanterat inte och det är för att deras "konsoler" har för lite lagringsmedia i sig by default. Om nu inte Switch 2(U, Pro, Focus) eller vad den nu heter och den nu lanseras med 1TB lagring eller så. Både Microsoft och Sony har ju släppt digitala varianter av Xbox Series kontra PlayStation 5. Och för Microsoft har de sålt mera av Series S (den digitala) än Series X. PlayStation 5 de tillverkar så få av den Digitala varianten så. Finns men svårt att få tag på den. Så var det i alla fall för 1 år sedan.

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Varför inte släppa spelen på usb? 😀

Hade varit fine med att det ligger en usb sticka istället för skiva, bara man äger den liksom.

Det hade förstås varit häftigt med USB men de kostar väl skjortan i jämförelse med en skiva så det är nog därför gissar jag

Medlem
Skrivet av Majoren:

Okej, lite skönt ändå, då kan jag räkna ut Xbox som ett helt irrelevant format nu för min del.

Den dag storspel slutar släppas fysiskt så slutar jag köpa nya spel. Indiespel/småspel undantagna.

Nja, vad gäller t.ex. Steam så har du bara köpt det tills de drar tillbaka licensen. Då är dina spel puts väck. Snopet.

Drar de någonsin tillbaka licenser på Steam? Jag har tom kvar och kan ladda ner/spela "motor rock" trots att det försvann pga plagiat och stöld av ett Blizzard-spel. Hann man köpa spelet så har man det där.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Va längesen jag köpte nptt fysisk. Känns bara jobbigt ha fysiska spel nu för tiden..

Fast två fel gör inte ett rätt...

Det är väl jättebra om vi kan få bort all plast och transport när det gäller spelen.?

Finns många andra saker man kan dra in på. Vi konsumenter förlorar oerhört mycket på att fysiska spel försvinner. Jag sparade ungefär 50 tusen på att köpa fysiska spel istället för digitalt förra året.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

bluray behövs bytas ut mot nå vettigare lagringsmedia!

Skrivet av Sphere of No Form:

Som vadå? Blu-ray har ju redan uppgraderats till UHD Blu-ray med 100GB lagring per skiva.

Definitivt; till ett media där inte Sony har monopol och kräver royalties för var produkt som använder sig av formatet. När jag fick reda på detta (och lite annat som rör blu-ray) så har jag inte köpt varesig film, serier eller spel på skit formatet

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Varför inte släppa spelen på usb? 😀

Hade varit fine med att det ligger en usb sticka istället för skiva, bara man äger den liksom.

Skrivet av Ugglan:

Det hade förstås varit häftigt med USB men de kostar väl skjortan i jämförelse med en skiva så det är nog därför gissar jag

Jao i dagsläget är det på tok för dyrt, går ju inte använda vilket usb minne som helst och få höga hastigheter bara för porten klarar det heller, men teknologin rör sig fort, så behöver inte vara allt för många år bort innan priset blir rimiligt.

sen använda jag usb mest bara som ett exempel för hur slött bluray är, finns nog andra alternativ med

KoP
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag kan bara upprepa det jag skrivit i alla trådar som berört utvecklingen för Xbox: detta är vad Microsoft har velat i minst tio års tid. Det började med planerna för Xbox One, fortsatte med Game Pass (som inte blev så pass stort och dominant som de hade hoppats), blev än tydligare i de läckta planerna för en "adorably all digital" Xbox Series X (cylindern) och nu med den nedlagda enheten för fysisk distribution. En av årets stora Xbox-releaser, Hellblade II, släpps endast digitalt, vilket förstås också säger något.

För mig som spelat på Xbox i över 20 år är denna utveckling ytterst beklaglig. Men jag har sakta vant mig vid tanken. Följden blir att jag kommer spela mer på PS5 och köpa fler spel till den konsolen i stället. Jag gillar fortfarande att ha ett fysiskt fodral i hyllan, gärna en steelbook eller en samlarutgåva om det är ett spel jag verkligen gillar. Om Sony erbjuder det är det ett enkelt val.

Playstation är inte immun emot utvecklingen inom spelbranschen och kommer även dom följa denna utveckling så småningom. 🙄

Skriv svar