Pokémon Company uttalar sig om Palworld: "Undersöker"

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Ingen som tycker att utvecklarna av Palworld tagit en rejäl genväg när de låtit sig "inspirerats" så mkt att de i stort sett lånat viss design rakt av..?
Nintendo har lagt ner stora summor och mkt tid på att skapa designen på Pokemons, så självklart granskar de Palworld.
Min magkänsla säger att det är AI-skapat och sedan lite handpåläggning för att snygga till. Tror inte att detta lilla företag haft tid och pengar att skapa alla monster från grunden. Och så har de blivit så här lika flera olika Pokemons.

Jag tycker att de utnyttjar ett av världens största varumärken för att få extra uppmärksamhet. Hade fienderna haft en "egen" design så tror jag inte att spelet hade sålt i några 5 miljoner...
Är ju tydligt i trailern att de gör en grej av att fienderna påminner om Pokemons - MEN NU KAN DU SKJUTA MED AUTOMATVAPEN OCH DET ÄR TUFF MUSIK!

Jag är inget Pokemon-fan på ngt sätt och har ingen bitterhet över hur de utvecklats över tid.
Men visar man upp framsidan från Palworld för 100 personer på stan, så kommer de flesta tro att det är Pokemon - och det är detta spelutvecklarna utnyttjar.

Och blir nu Palworld ngt väldigt stort för denna generation så kommer dagens unga tro att Pokemons är ngt från Palworld - och då är det ngt som är lite svajigt.

Dem har garanterat tagit inspiration från inte bara Pokemon utan även andra liknande monstersamlar spel. Men då ska vi inte heller blunda för att Pokemon gjort samma sak en gång i tiden. Är inte Pokemons i sin tur väldigt inspirerade av Dragon Quest figurer?

Moderator | Testpilot
Skrivet av blackidus:

Dem har garanterat tagit inspiration från inte bara Pokemon utan även andra liknande monstersamlar spel. Men då ska vi inte heller blunda för att Pokemon gjort samma sak en gång i tiden. Är inte Pokemons i sin tur väldigt inspirerade av Dragon Quest figurer?

Njae. Bilden som cirkulerat är denna och många av dem är verkligen inte lika varandra.

De flesta är ändå väldigt duktiga på att se skillnaden. Det Pokemon blev inspirerade av var en ny gameplay funktion i Dragon Quest V där man kunde rekrytera vilda monster som kunde ta plats bredvid dig i ditt party, men att göra ett helt spel runtom det istället.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Njae. Bilden som cirkulerat är denna och många av dem är verkligen inte lika varandra.

De flesta är ändå väldigt duktiga på att se skillnaden.

Du postar en bild på ett gäng pokemons där några tydligen är ifrån Dragon Quest men argumenterar att man ser skillnad? Blir förvirrad vad är argumentet är dom lika eller olika? 😅 Majoriteten skulle nog säga att det är pokemons om dom såg pokemon liknande figurer. Men tycker inte att det är något fel att låna av varandra så där håller jag med dig (om det var ditt argument) Pocket Pair verkar ha gjort ett bra pokemon spel som fans har efterfrågat så det ska dom ha creed för👍

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rhymst:

Du postar en bild på ett gäng pokemons där några tydligen är ifrån Dragon Quest men argumenterar att man ser skillnad? Blir förvirrad vad är argumentet är dom lika eller olika? 😅 Majoriteten skulle nog säga att det är pokemons om dom såg pokemon liknande figurer. Men tycker inte att det är något fel att låna av varandra så där håller jag med dig (om det var ditt argument) Pocket Pair verkar ha gjort ett bra pokemon spel som fans har efterfrågat så det ska dom ha creed för👍

Jag som formulerade mig dåligt. Det jag menade är att Dragon Quests monster och Pokemon inte är lika varandra alls i stort. Vissa drar dock väldigt grova generaliseringar med just den bilden, typ två spöken som har rök omkring sig och att båda har två stycken fladdermöss - that's it.

Jämför Dracky (Dragon Quest fladdermus) och Zubat (Pokemon fladdermus) så kan du nog se. Anser det är liknande med resten också.

Men klart, är man inte insatt i serierna eller spel kan de ändå se likadana ut. Frågar jag min granne på 85 skulle hon inte kunna urskilja dem. Många känner samma med skjutspel också att alla ser likadana ut, helst när många moderna pangare använder sig av samma vapen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Pokemon peakade ju typ runt Pokemon silver/guld eran haha.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Dessutom så skulle jag säga att Pokemon nådde sin peak någon gång på DS. Att säga det nådde sin höjd med Guld och Silver är mest nostalgin från din sida då de spelen på nästan alla sätt är sämre än de på både Game boy Advance och Nintendo DS. Jag föredrar Guld och Silver också, men igen mest för nostalgi. Gameplaymässigt är de mycket sämre.

Jag har bara spelar Pokemon Blå, Röd och Gul på Gameboy Color (och lite Pokemon Go) så kan inte riktigt uttala mig mig förvida bra Guld/Silver och framtida spel är. Men så fort Guld/Silver kom ut och Pokemonen blev fler än 151st så tänkte jag direkt "puhh, mer av samma, nu är det hundra nya att hålla reda på. Segt...". Då var jag typ 11-12 år gammal. Än idag så håller jag fast vid den tanken så jag får nog ansluta mig till den nostalgin du nämner Uber @77604 (OT: hur taggar man ditt namn ens??? Punkten sätter käppar i hjulet) . Lite samma som TV serier, det är inte alltid bra att dra ut på en serie för mycket. Hur många pokemon finns det idag 500? 1000?

Det är mycket möjligt att gameplay är bättre i de nyare spelen men nostalgin övervinner dock när det kommer till Pokemon.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fatmajk:

Jag har bara spelar Pokemon Blå, Röd och Gul på Gameboy Color så kan inte riktigt uttala mig mig förvida bra Guld/Silver och framtida spel är. Men så fort Guld/Silver kom ut och Pokemonen blev fler än 151st så tänkte jag direkt "puhh, mer av samma, nu är det hundra nya att hålla reda på. Segt...". Då var jag typ 11-12 år gammal. Än idag så håller jag fast vid den tanken så jag får nog ansluta mig till den nostalgin du nämner Uber @77604 (OT: hur taggar man ditt namn ens??? Punkten sätter käppar i hjulet) . Lite samma som TV serier, det är inte alltid bra att dra ut på en serie för mycket. Hur många pokemon finns det idag 500? 1000?

Det är mycket möjligt att gameplay är bättre i de nyare spelen men nostalgin övervinner dock när det kommer till Pokemon.

Jo jag köper det. Guld och Silver är en markant förbättring mot originalen som jag också spelade som ung efter Röd, Blå och Gul. Därefter så blev det mer avancerat på många sätt där man byggde vidare på att ha natt och dag med säsonger och olika väder så man kunde hitta Pokemon på mer unika sätt. Gillar man originalen fortfarande skulle jag faktiskt rekommendera att man testar såkallade "GEN 2" vilket är Gold, Silver och Crystal och även "GEN 3" som är Ruby, Sapphire och Emerald.

Tagga namn gör man genom @ "uberpwnage2.0" utan mellanslag.

@uberpwnage2.0


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har spelat Palworld ett par timmar nu och visst är det ett kul spel. Men jag kan tycka att det är lite sjukt hur mycket de mer eller mindre snott rakt av. Zelda Breath of the wild, både grafik och ljudeffekter när man t.ex. aktiverar fas-travel statyer eller kommer in i nya zoner? Jag har även sett en hel del jämförelser mellan pals och Pokemons. Jag kan tycka att det finns ingen anledning att göra det så likt om man inte bara snott det rätt av. Varför inte bara göra något mera eget?

Medlem

Blev Digimon stämda var ju väldigt likt Pokemon.....


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av lyrael:

Jag har spelat Palworld ett par timmar nu och visst är det ett kul spel. Men jag kan tycka att det är lite sjukt hur mycket de mer eller mindre snott rakt av. Zelda Breath of the wild, både grafik och ljudeffekter när man t.ex. aktiverar fas-travel statyer eller kommer in i nya zoner? Jag har även sett en hel del jämförelser mellan pals och Pokemons. Jag kan tycka att det finns ingen anledning att göra det så likt om man inte bara snott det rätt av. Varför inte bara göra något mera eget?

Jepp det är verkligen Zelda, Fortnite, Pokemon, Ark, Monster Hunter osv 😅 Zelda ljudeffekten vid statyn är som du säger exakt samma! Känns inte som att dom har lagt ner mycket själ i spelet utan egentligen bara tittat på vad som säljer och gjort copy paste! Och uppenbarligen funkar det haha! Säger ju en hel del om hur människor fungerar! Saker och ting behöver varken vara unikt, speciellt snyggt, påkostat eller välgjort, dom flesta vill bara ha kul. Provade med 3 vänner igår och även om målgruppen är 30 år yngre så hade vi kul och det är ju det viktiga 🙂

Medlem

Jag tycker det är lustigt, utvecklarna visste att risken finns att de får skit för detta, spelet hade varit precis lika bra om man istället för bollar tex hade olika nät man kastade, man har plagierat saker som är helt onödiga som i sin tur gör att risken är stor att man blir stämda, helt i onödan

12
Skriv svar